Koen olevani idioottien ympäröimä
Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille". Poikkeuksiakin löytyy.
Ehkä pitää ruveta erakoksi.
Kommentit (98)
Vierailija wrote:
No hyväksytte tai ette, niin on olemassa tyhmiä ihmisiä ja on olemassa vähän älykkäämpiä.
Tyhmä ihminenhän saa elää itseään älykkäämpien keskellä ja nauttia siitä tilasta, edes ymmärtämättä kuinka onnekas on.
Älykkäämpi joutuu taas elämään itseään tyhmempien ympäröimänä, ja se on pidemmän päälle raskasta ja kuluttavaa.
Et älykkäänä voi hakea vertaistukea kokemallesi asialle, koska tyhmät eivät ikinä voi käsittää mitä älykäs tarkoittaa. Tyhmäthän ovat aina saaneet olla tilanteessa jossa eivät ole tyhmempien ympäröimänä. He eivät usko, eivätkä käsitä että jollain tilanne on eri mitä heillä.
On naurettavaa, miten täällä ihmiset hyökkäävät määkimään, että "itse on tyhmä, jos muita sanoo". Ihan niin kuin ei voisi olla mahdollista, että on olemassa keskimääräistä älykkäämpiä ihmisiä.
Itse en ole mikään nero, mutta psykologisissa (Wais) testeissä to
Ymmärrettän kuvaamaasi tilannetta oikein hyvin. Minua ei ole testattu, mutta opin monia asioita (en kaikkea) ympäröivää porukkaa nopeammin ja vähemmällä vaivalla. Usein huomaan olevani ajatus- ja oppimisprosessissa kanssakeskustelijaa tai -oppijaa pidemmällä, eikä oikein ole huvitusta tai kärsivällisyyttä palata taaksepäin.
Tunnistan myös tuon sopimattomuuden ja vierauden tunteen ympäröivään porukkaan nähden. Olen usein ajatellut, että minussa on jotakin vialla, kun en löydä aaltopituutta. Olen sen verran onnekas, että aina on osunut ympärille joku muukin samanhenkinen. Nyt aikuisena on onneksi saanut valita paikkansa ja seuransa aika vapaasti. Parasta seuraa ovat sellaiset ihmiset, jotka ovat älykkäitä mutta sopivasti erilaisia kuin itse olen. Heiltä oppii eniten ja syntyy kiinnostavimpia keskusteluja.
Kiinnostaa muuten tietää, että miten aikuinen ihminen joutuu jatkuvasti elämään itselleen sopimattomassa seurassa. Kysyn ihan veetuilematta. Ei aina voi valita seuraansa, mutta yleensä elämässä on jokin osa-alue, jossa voi.
Pointti on kuitenkin se, että vaikka ymmärränkin kuvaamaasi tilannetta, niin on suoraan sanottuna tyhmää lähteä etsimään vikaa tai valittamaan ympäröivistä ihmisistä. Se on minun puutteeni, jos en osaa nähdä asioita heidän näkökulmastaan. Ihan turhaa märisemistä, mikä saa epäilemään vastaavalla tavalla avautuvan älykkyyttä.
Vaimon kanssa jutut sujuvat ja elämä on mukavaa. Nykyaikana analyyttinen ajattelu ei ole pop, joten aika harvaksi jää jutteluseura, jonka kanssa voisi keskustella syvällisiä. Työelämässä ei ympärillä olevia ihmisiä voi useinkaan valita.
Eri ammateissa pääsee aika pitkälle, hallitsemalla jonkin pienen osa-alueen ihan ok.
Olen matemaatitsesti ja kielellisesti yli akateemisen keskitason, priorisoinnissa olin keskitasoa. Muita osa-alueita ei eritelty tai mitattu. Eli en ole terävintä huippua missään, mutta monessa asiassa suhteellisen korkealla.
Olen koko elämäni ollut kiinnostunut laajasti eri asioista ja monesti on tullut syvennyttyä johonkin aiheeseen syvällisesti.
Iän myötä suurin oivallus on ollut, ettei monikaan ihminen juurikaan tiedä, ymmärrä tai ole kiinnostunutkaan juuri mistään.
Olen työskennellyt useammalla alalla lähinnä korkeakoulutetujen kanssa. Ja koko ajan on pitänyt laskea käsitystä kanssakulkijoista.
Naisia kiinnostaa yleensä ne itse, koira tai joku muu eläin. Lähipiirin ihmiset eli hyvin vaatteet, hiukset, paino, jne. pinnallinen arkitaso ja lähinnä tämä päivä. Muutama poikkeus on elämässä tullut vastaan.
Miehissäkin aika pintatasolla mennään valtaosin. Suurin osa ei oikein seuraa mitään, ei tiedäkään mitään eikä osaakaan paljoa ja tosiaan ei ole haluakaan.
Kun puhutaan asioista, joissa pitää osata hahmottaa lukuja, syystä ja seurauksia, sijoittaa noita vähän historialliseen ja psykologiseen kontekstiin, niin ollaan varmana jossain alle prosentissa ihmisistä. Etenkin toi matemaattinen hahmotus esim Suomen taloustilanteesta tai omastaakaan taloudesta on todella harvinaista.
Esim kansanedustajista punavihreällä puolella tuota tietoisuutta ei ole käytännössä kellään nykyään. Muista puolueista sitä jonkin verran löytyy mutta pienestä vähemmistöstä puhutaan edelleen.
Jossain yksittäisissä asioissa sitten huippuja löytyy jo paljon enemmän.
Helpottaa paljon kun ymmärtää, ettei valtaosa ympärillä ymmärrä, tiedä, osaa ja ei edes kiinnosta. Tämän myötä moni riita ja turha väittely on jäänyt esim käymättä. Jos toisella puolella on vain mielipide, joka ei perustu juuri mihinkään. Niin keskustelusta tulee vain molemmille paha mieli.
Olen nyt viisissäkymmenissä ja yhä vähemmän jaksaa tai haluaa olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa ollaan ihan eri tietoisuuden tasoilla. Naisten kanssa keskustelu on usein täysin puhuttamista kuin lapsella. Miesten kanssa keskusteluissa on- useimmin jo vähän enemmän järkeä, mutta harvan kanssa sitten pidemmän päälle.
Olen siitä onnellinen, että elämässä on 5 ihmistä, joiden kanssa voidaan keskustella todella syvällisesti eri asioista. Molemmat saa toisiltaan keskustelussa uutta.
Hyvin tuttu tunne ja kun se tiedostaa, niin elämä helpottuu ja onnellisuus kasvaa kohisten.
...niin ja tuo kirja Idoottien ympärillä sitten kuvaakin eri asiaa. Siinä on kyse eri temperamenttityypeistä ja niiden kanssa toimimisesta tai yhteistoiminnasta.
Vierailija wrote:
Vietän mieluummin aikaa kissojeni kuin ihmisten kanssa. Kissani ovat läheisiäni fiksumpia ja parempikäytöksisiä.
Simpsoneiden Crazy Cat Lady?
Ihmiset ovat "pinnallisia" koska tälläisen pinnallisen kanssakäymisen tapaan me tulemme toistemme kanssa toimeen.
Vierailija wrote:
Yksi asia mikä turhauttaa on itselleni ollut se, kun on alkanut hahmottumaan miten vähällä älyllä tätä maailmaa hallitaan.
Tyhmät luulee lapsekkaasti, että valtaapitävät ja hyvän statuksen omaavat henkilöt ovat jotenkin systemaattisesti keskimääräistä älykkäämpiä. Pitäähän heidän olla, kun kerran ovat valta-asemassa.
No eipä mene niin. Valtaan pääsee kun on vallanhimoinen, ahne ja vieläpä narsistinen. Eihän kukaan nöyrä ja tai oikeasti viisas ihminen kyynärpäineen lähde jotain valtaa itselleen himoitsemaan ja tavoittelemaan.
Myöskään rikkaus ei ole mikään merkki älykkyydestä. Rahallahan saa valtaa ostettua. Ei valtaa saa olemalla älykäs ja argumentoimalla parhaiten. Valtaa saa ostamalla ja pyrkimällä ahneesti valta-asemaan. Enemmän on hyötyä moraalisesta notkeudesta, kuin älykkyydestä.
Itseasiassa, jos on päässyt omalla panostuksellaan köyhästä rikkaaksi, niin se kertoo nimenomaan älykkyydestä.
Älykkyyksiä on monenlaista. Yksi niistä voi olla, että osaa manipuloida ja lukea ihmisiä hyvin ja näin saada heidät laittamaan rahaa omaan yritykseen.
Vierailija wrote: Ihmiset ovat "pinnallisia" koska tälläisen pinnallisen kanssakäymisen tapaan me tulemme toistemme kanssa toimeen.
Jep. Syvällisempi keskustelu vaatii hieman syvällisempää yhteyttä, tai sitten konktekstia, joka on tarkoitettu syvällisempään keskusteluun.
Vierailija wrote:
Eri ammateissa pääsee aika pitkälle, hallitsemalla jonkin pienen osa-alueen ihan ok.
Olen matemaatitsesti ja kielellisesti yli akateemisen keskitason, priorisoinnissa olin keskitasoa. Muita osa-alueita ei eritelty tai mitattu. Eli en ole terävintä huippua missään, mutta monessa asiassa suhteellisen korkealla.
Olen koko elämäni ollut kiinnostunut laajasti eri asioista ja monesti on tullut syvennyttyä johonkin aiheeseen syvällisesti.
Iän myötä suurin oivallus on ollut, ettei monikaan ihminen juurikaan tiedä, ymmärrä tai ole kiinnostunutkaan juuri mistään.
Olen työskennellyt useammalla alalla lähinnä korkeakoulutetujen kanssa. Ja koko ajan on pitänyt laskea käsitystä kanssakulkijoista.
Naisia kiinnostaa yleensä ne itse, koira tai joku muu eläin. Lähipiirin ihmiset eli hyvin vaatteet, hiukset, paino, jne. pinnallinen arkitaso ja lähinnä tämä päivä. Muutama poikkeus on elämässä tullut vasta
Pienen osa-alueen hallinta juuri tyhmentää tarpeettomasti ja olisi suotavaa, että ihmiset hankkisivat sivistystä myös laajemmista kokonaisuuksista. Silti, jäin miettimään miten syvällisesti olet oikeasti noihin kuvailemiisi ihmisiin tutustunut. Tapana kun on usein puhua pintaa, vasta syvällisesti tutustuessa ihmisestä voi avautua eri puolia. Pinnallisetkaan kiinnostuksen kohteet, eivät poissulje kiinnostusta myös syvällisistä kysymyksistä.
Vierailija wrote:
Naisia kiinnostaa yleensä ne itse, koira tai joku muu eläin. Lähipiirin ihmiset eli hyvin vaatteet, hiukset, paino, jne. pinnallinen arkitaso ja lähinnä tämä päivä. Muutama poikkeus on elämässä tullut vasta
Mäkin olen testien mukaan parhainmistoa, mutta todennäköisesti sinä ja kaltaisesi ajattelette minut tavatessaan mun tuolla mainitsemallasi puhutettavan tasolla. Teidän kaltaiset vievät hapen potentiaalilta. En halua olla tekemisissä.
Todennäköisesti sinulla on liian korkeat luulot itsestäsi. Se mahdollisuus on hyvä ottaa huomioon ennen kuin alat luokitella ympärilläsi olevia ihmisiä idiooteiksi. Tai sitten kannattaa vaihtaa maisemaa ja hakeutua tasoiseensa ympäristöön.
On tosiasia, että puolet suomalaisista on keskinkertaista yksinkertaisempia suomalaisia.
Jos kysyt perustelujani, niin tiedän, kumpaan puoliskoon Sinä kuulut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko näissä Vauva-palstan älykkyysavauksissa aina sama aloittaja?
Ei ole. Tyhmästä ihmisestä se voi tuntua, että palstalla on 3-5 kirjoittajaa, ja sitä tuntee heidät jokaisen. Täällä on tuhansia kirjoittajia.
No sitten täytyy olla monia, jotka kärsivät siitä että ovat muita älykkäämpiä. Onneksi en itsellä ei ole tuota ongelmaa.
"If you're the smartest person in the room, you're in the wrong room."
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille"."
Oikea sijamuoto on yksinkertaisilta.
Se siitä sun älykkyydestäsi.
Kiitos. Itselleni särähtää korvaan tuo lässyttävän kuuloinen muoto, joka on yleistynyt viime vuosina. Toinen järkyttävän ällöttävän kuuloinen tapa lässyttää, on se kun verbejä ei enää taivuteta; "en pysty lukea noin pitkää tekstiä", "sä voit juoksee skutsiin", "mä en pysty hypätä noin korkealle", "sä joudut mennä kauppaan".
Kuulostaa järkyttäväLTÄ ja äärimmäisen heikkolahjaiseLTA lässytykseLTÄ.
Minulla on teoria siitä, mistä tuon yleistyminen johtuu.
Muutama vuosi sitten oli suorastaan muotia haukkua ihmisiä kielioppia osaamattomiksi tolloiksi, jos kirjoittivat "alkaa tekemään".
Ilmeisesti monet ovat tulkinneet sen niin, että "tekemään" on lähtökohtaisesti virheellinen ja murteellinen muoto.
Englanniksi oli samantapainen ilmiö, siis jokin sanamuoto jonka ihmiset kirjoittavat yleisesti väärin koska luulevat oikeaa muotoa vääräksi. Nyt ei vaan muistu mieleen, mikä sana se oli. Varmaan on useampiakin sellaisia.
Vierailija wrote:
Vaimon kanssa jutut sujuvat ja elämä on mukavaa. Nykyaikana analyyttinen ajattelu ei ole pop, joten aika harvaksi jää jutteluseura, jonka kanssa voisi keskustella syvällisiä. Työelämässä ei ympärillä olevia ihmisiä voi useinkaan valita.
Ei ole analyyttinen ajattelu kovinkaan trendikästä ei. Tyhmissä ihmisissä turhauttavinta onkin juuri se, kun heidän kanssaan asioita ei voi ratkaista puhumalla. Et voi sivistää heitä millään verbaalisilla kyvyilläsi, koska ei vaan mene jakeluun. Mitään rakentavia keskusteluja ei voi käydä, kun se heidän argumentointi on niin lapsentasoista ja heikkoa.
Monesti kuulee sitä, että jos muka on älykäs, niin pystyy opettamaan tyhmemmillekin ne asiat jotka älyää ja tietää. Ei se mene niin. Tyhmemmille ei voi puhumalla selittää monimutkaisempia asioita, koska se vaatisi niin paljon pohjustusta ja perusteiden opettamista. Ei kukaan voi peruskoulun oppimäärää tuosta noin vain muutamalla lauseella toiselle opettaa. Tyhmälle jos yrittää jotain monimutkaisempaa selittään, niin se ei pysy kärryillä. Eikä jaksa kuunnella.Tyhmän kanssa olet voimaton ja on tekemätön paikka taikoa tyhmempää viisaammaksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille"."
Kiitos. Itselleni särähtää korvaan tuo lässyttävän kuuloinen muoto, joka on yleistynyt viime vuosina. Toinen järkyttävän ällöttävän kuuloinen tapa lässyttää, on se kun verbejä ei enää taivuteta; "en pysty lukea noin pitkää tekstiä", "sä voit juoksee skutsiin", "mä en pysty hypätä noin korkealle", "sä joudut mennä kauppaan".
Olen samaa mieltä, olen tuo kenen viestiin vastasit.
Hienoa tietää, etten ole ärsytykseni kanssa yksin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla on teoria siitä, mistä tuon yleistyminen johtuu.
Muutama vuosi sitten oli suorastaan muotia haukkua ihmisiä kielioppia osaamattomiksi tolloiksi, jos kirjoittivat "alkaa tekemään".
Jotain tuollaista siinä on pakko olla. Suurin osa on osannut koko ikänsä taivuttaa verbit, mutta yhden äkin aikuisena sitten unohtaneet sen kyvyn.
Kielikorva kun ei heille sano, että on ihan todella tyhmän kuuloista. Ja kun kaikki muutkin laumassa lässyttää sitä vauva-aivon kieltä, niin siihen varmaan tottuu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko näissä Vauva-palstan älykkyysavauksissa aina sama aloittaja?
Ei ole. Tyhmästä ihmisestä se voi tuntua, että palstalla on 3-5 kirjoittajaa, ja sitä tuntee heidät jokaisen. Täällä on tuhansia kirjoittajia.
No sitten täytyy olla monia, jotka kärsivät siitä että ovat muita älykkäämpiä. Onneksi en itsellä ei ole tuota ongelmaa.
On tällä palstalla silti paljon helposti tunnistettavia kirjoittajia. Esim Allu, Hiusrajamies, Eläkeläisrahkapommittaja, Tradenomi jne
Yksi asia mikä turhauttaa on itselleni ollut se, kun on alkanut hahmottumaan miten vähällä älyllä tätä maailmaa hallitaan.
Tyhmät luulee lapsekkaasti, että valtaapitävät ja hyvän statuksen omaavat henkilöt ovat jotenkin systemaattisesti keskimääräistä älykkäämpiä. Pitäähän heidän olla, kun kerran ovat valta-asemassa.
No eipä mene niin. Valtaan pääsee kun on vallanhimoinen, ahne ja vieläpä narsistinen. Eihän kukaan nöyrä ja tai oikeasti viisas ihminen kyynärpäineen lähde jotain valtaa itselleen himoitsemaan ja tavoittelemaan.
Myöskään rikkaus ei ole mikään merkki älykkyydestä. Rahallahan saa valtaa ostettua. Ei valtaa saa olemalla älykäs ja argumentoimalla parhaiten. Valtaa saa ostamalla ja pyrkimällä ahneesti valta-asemaan. Enemmän on hyötyä moraalisesta notkeudesta, kuin älykkyydestä.