Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen olevani idioottien ympäröimä

Vierailija
31.10.2023 |

Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille". Poikkeuksiakin löytyy.

Ehkä pitää ruveta erakoksi.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta ylivertaisuusvinouma tai Dunning-Kruger. Yleensä ihmiset, jotka kokevat olevansa idioottien ympäröimiä, kärsivät tällaisesta.

Vähintään muiden tyhmyyttä ihmetteleviltä puuttuu jokin palikka ihmisyyden ymmärtämisestä. Ihmisyys on epätäydellistä ja rajallista. Jos haluat tehdä maailmasta tai elinpiiristäsi paremman paikan, niin oikeaa viisautta on ymmärtää tämä rajallisuus ja pelata sen puitteissa.

Vierailija
22/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos se tajunnut, että vika on todennäköisesti sinussa? Jos et, olet itsekin idiootti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisten seura ole mitenkään antoistaa, vaikka ihminen olisi minkä älyinen tahansa.

Tyhmät ihmiset ovat joku täysin sietämättömiä, tai rasittavia; riippuu ovatko nöyriä vai ylimielisiä. Ylimielinen ja röyhkeä tyhmä on sietämättömin ihmistyyppi mitä on. Kiltti ja nöyrä tyhmä on vain rasittava ja lapseen verrattava holhokki.

Ylimielinen ja ilkeä älykäs on vähemmän mielekästä seuraa kuin nöyrä tyhmeliini. Ja kaikkein siedettävintä ja antoisinta seuras on ne älykkäät ketkä eivät ole ylimielisiä ja töykeitä. Heitä on vaan tosi vähän. Ja todennäköisesti he ovatkin erakkoja.

Vierailija
24/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän mieluummin aikaa kissojeni kuin ihmisten kanssa. Kissani ovat läheisiäni fiksumpia ja parempikäytöksisiä. 

Vierailija
25/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Saatat sairastaa skitsofreniaa ja kärsiä suuruusharhasta

Narsistisen persoonallisuushäiriön olennainen osa on se, kuvittelee olevansa selvästi parempi kuin tosiasiassa on.

Narsisti elää ihmissuhteista. Ei suunnittele erakoitumista. 

Vierailija
26/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Googleta ylivertaisuusvinouma tai Dunning-Kruger. Yleensä ihmiset, jotka kokevat olevansa idioottien ympäröimiä, kärsivät tällaisesta.

Vähintään muiden tyhmyyttä ihmetteleviltä puuttuu jokin palikka ihmisyyden ymmärtämisestä. Ihmisyys on epätäydellistä ja rajallista. Jos haluat tehdä maailmasta tai elinpiiristäsi paremman paikan, niin oikeaa viisautta on ymmärtää tämä rajallisuus ja pelata sen puitteissa.

Ihmisten älykkyydessä on eroja, tykkäsit siitä faktasta tai et.

Kun olet sellaisessa tilanteessa, että koet kärsiväsi kun toiset on niin tyhmiä verrattuna itseesi, niin se on ihan aitoa kärsimystä, ja siitä tekee mieli puhua. Aivan kuten ap on tässä  ANONYYMISTI tehnyt.

Nyt hän valitsi puhua niin päin, että muut tuntuvat tyhmiltä. Siihen arvatenkin tyhmät riensivät uhriutumaan, koska kalahti.

Toinen mahdollisuus olisi ollut sanoa, että kokee itsensä liian älykkäänä, eikä että muut ovat liian tyhmiä.

Se vasta olisi ollut tyhmemmille triggeri. Wöö wöö wöö, ei kukaan voi olla minua älykkäämpi, pakko olla narsisti wöö.

Vierailija
27/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sinulle Thomas Eriksonin kirjaa Idiootit ympärilläni.

Vierailija
28/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen sikäli etuoikeutetussa asemassa, että saan tehdä töitä usein itseäni fiksumpien kanssa. Tapaan paljon oman alansa asiantuntijoita ja tutkijoita, joilla on syvällistä tietoa ja kykyä jakaa sitä muille. 

Olen myös kiinnostunut ihmisen mielestä ja ihmisisistä ylipäänsä. Monella tavallisella taavilla saattaa olla uskomattoman kiinnostavia tarinoita kerrottavanaan, kun niitä pysähtyy kuuntelemaan. 

Vierailija
29/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä taas olen sikäli etuoikeutetussa asemassa, että saan tehdä töitä usein itseäni fiksumpien kanssa. Tapaan paljon oman alansa asiantuntijoita ja tutkijoita, joilla on syvällistä tietoa ja kykyä jakaa sitä muille. 

Olen myös kiinnostunut ihmisen mielestä ja ihmisisistä ylipäänsä. Monella tavallisella taavilla saattaa olla uskomattoman kiinnostavia tarinoita kerrottavanaan, kun niitä pysähtyy kuuntelemaan. 

Sinulla on ainakin hyvä itsetunto ja se on kohdillaan! 🆗

Vierailija
30/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nuorempana mun mielestä suurin osa oli tyhmiä.

Älyä on niin monenlaista. Omani (jota oikeasti ja mitatusti on paljon) on vain yksi älykkyyden laji. 

Moni tyhmempi tienaa ja on menestynyt itseäni paljon paremmin. Olen riittävän älykäs kyseenalaistamaan omat nuoruuden päätelmäni. Hyvän ja suht vauraan ja mukavan elämän hankkiminen ei ole kauhean tyhmää sitten kuitenkaan.

Hassua, minulle on käynyt ihan päinvastoin. Nuorempana ajattelin että valtaosa ihmisistä on ihan fiksuja mutta tyhmimmät pitävät vain eniten ääntä. Viime vuosina tämä uskomukseni on saanut kovan kolauksen, kun olen omin silmin nähnyt, miten toivottoman taukkeja monista ihan fiksuina pitämistäni ihmisistä on tullut etenkin somessa.

Edelleen uskon itsepintaisesti, että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan hyväntahtoisia, mutta sekin ottaa tätä nykyä kovasti kolhuja.

Vierailija
31/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että ihmisten älykkyydessä on eroja. Totta on sekin, että suuri osa ihmisistä arvioi itsensä muita älykkäämmäksi, eikä näe omaa rajallisuuttaan. Oikeasti älykäs tunnistaa omat katvealueensa.

On tullut vastaan niin monta vaahtoajaa, kuinka se ja tuo asia tulisi ratkaista, "ettekö idiootit ymmärrä" -mentaliteetilla. Ihmiseltä, joka näkee ja ymmärtää 5% asiakokonaisuudesta, mutta luulee ymmärtävänsä kaiken. Siksi tällaiset avautumiset saa varpailleen. Tuntemani älykkäät eivät märise, vaan suuntavat eneegiansa järkevämmin.

-22

Vierailija
32/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuudentorvi töräytti:

Tämä palsta ei kyllä tuohon vaivaan tuone helpotusta

Oi kauhee!! 🤭

Vierailija
33/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen takuulla kanssa noita 'yksinkertaisia', vaikka professori olenkin. Tarvittaisiin vaan joku ap:n kaltainen älykäs kertomaan se minulle ihan varmaksi.

Vierailija
34/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen suvusta, jossa on lääkäreitä, juristeja, arkkitehti, diplomi-insinöörejä jne. fiksua porukkaa. Heitä kaikkia yhdistää se ettei heillä ole mitään tarvetta elostella älyllään. Osaavat käyttäytyä tilannekohtaisesti jolloin asiantuntijuus tulee esiin asiantuntija roolissa ja sukulaisten kanssa ollaan rennommin ja nauretaan yhdessä hömpälle.

Nämä älykkyydestä käydyt keskustelut somessa ovat kerta toisensa jälkeen absurdeja. Anonyymit haukkuvat muita tyhmäksi ja siitä kiistellään. Exäni oli viisas eräällä osa-alueella. Hän oli kirjaviisas lukioon asti. Pystyi muistamaan ja toistamaan lukemaansa. Mutta hänen kanssaan tavallinen elämä ei onnistunut. Akuinen mies oli kuin holhottava lapsi joissakin asioissa ja hänen jos olisi antanut hoitaa asioita, olisi tuho ollut taattu. 

Exä on näitä tyyppejä, joka saattaa jauhaa muiden tyhmyydestä. Senkään pohjalta en usko, että tässäkään ketjussa kovinkaan moni älykäs haukkuu muita tyhmäksi.

Vierailija
35/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissäsi oli kielioppivirhe, ap. Et taida olla penaalin terävin kynä itsekään. :)

Vierailija
36/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tulen suvusta, jossa on lääkäreitä, juristeja, arkkitehti, diplomi-insinöörejä jne. fiksua porukkaa. Heitä kaikkia yhdistää se ettei heillä ole mitään tarvetta elostella älyllään. Osaavat käyttäytyä tilannekohtaisesti jolloin asiantuntijuus tulee esiin asiantuntija roolissa ja sukulaisten kanssa ollaan rennommin ja nauretaan yhdessä hömpälle.

Nämä älykkyydestä käydyt keskustelut somessa ovat kerta toisensa jälkeen absurdeja. Anonyymit haukkuvat muita tyhmäksi ja siitä kiistellään. Exäni oli viisas eräällä osa-alueella. Hän oli kirjaviisas lukioon asti. Pystyi muistamaan ja toistamaan lukemaansa. Mutta hänen kanssaan tavallinen elämä ei onnistunut. Akuinen mies oli kuin holhottava lapsi joissakin asioissa ja hänen jos olisi antanut hoitaa asioita, olisi tuho ollut taattu. 

Exä on näitä tyyppejä, joka saattaa jauhaa muiden tyhmyydestä. Senkään pohjalta en usko, että tässäkään ketjussa kovinkaan moni älykäs

Haukkumisesta ei tietenkään saa mitään, päinvastoin, mutta miksei asiaa voi ottaa esille tai keskustella siitä. Onhan se raskasta olla tekemisissä jatkuvasti selvästi yksinkertaisempien kanssa. Jokuhan on aina muita älykkäämpi, ja voi vain kuvitella miltä tuntuu olla tässä yhteiskunnassa siinä harvassa joukossa. Kaikki kun eivät voi paeta asiaa muiden yhtä äkykkäiden seuraan. 

Vierailija
37/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nuorempana mun mielestä suurin osa oli tyhmiä.

Älyä on niin monenlaista. Omani (jota oikeasti ja mitatusti on paljon) on vain yksi älykkyyden laji. 

Moni tyhmempi tienaa ja on menestynyt itseäni paljon paremmin. Olen riittävän älykäs kyseenalaistamaan omat nuoruuden päätelmäni. Hyvän ja suht vauraan ja mukavan elämän hankkiminen ei ole kauhean tyhmää sitten kuitenkaan.

Rahallinen menestys ei ole mittari älykkyydestä, vaan kiinnostuksesta rahaan. Itse taas kuvittelin nuorempana ihmiset enemmän samalla tasolla toimiviksi, mutta iän myötä olen huomannut erojen kasvava kun ikää tulee. Osin liittyy varmaankin siihen kuinka paljon ihmiset kehittävät itseään opiskeluiden jälkeen.

Merkittävimmät erot näkyvät abstraktien kokonaisuuksien ja niiden välisten riippuvuuksien hahmottamisessa. Jopa huippupisteitä mensan testissä takovat, erittäin hyvällä tietopohjalla varustetut voivat vaatia kohtuullisen tarkasti kuvatun ongelman, ennen kuin kykenevät sen ratkaisemaan. Tuon jälkeen ratkaisut tulevatkin heiltä nopeasti.  

Vierailija
38/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on se sama kuvio, jossa melkein kaikki tietää olevansa keskimääräistä parempia autoilijoita.

Vierailija
39/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tunnen erittäin hyvin tuon Dunning-Kruger-efektin ja ole omalla alueellani syväasiantuntija. Eli minä saan kärsiä henkilöistä jotka kuvittelevat osaavansa. Ikävä kyllä näiden suhteellinen määrä kasvaa vuosi vuodelta.

Vierailija
40/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe olevani idioottien ympäröimänä. Osaan muokata ulosantiani keskustelukumppanin mukaan. Mutta yksi asia, jota kaipaan välillä, on syvälliset keskustelut erilaisista aiheista. Mulla on näkökulmia, jotka eivät ole ehkä ihan valtavirtaa, ja olisi hauska puhua niistä ihmisten kanssa, jotka eivät loukkaannu tai vaihtoehtoisesti lyö asiaa leikiksi, vaan ovat valmiita keskustelemaan itse asiasta.