Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen olevani idioottien ympäröimä

Vierailija
31.10.2023 |

Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille". Poikkeuksiakin löytyy.

Ehkä pitää ruveta erakoksi.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Googleta ylivertaisuusvinouma tai Dunning-Kruger. Yleensä ihmiset, jotka kokevat olevansa idioottien ympäröimiä, kärsivät tällaisesta.

Vähintään muiden tyhmyyttä ihmetteleviltä puuttuu jokin palikka ihmisyyden ymmärtämisestä. Ihmisyys on epätäydellistä ja rajallista. Jos haluat tehdä maailmasta tai elinpiiristäsi paremman paikan, niin oikeaa viisautta on ymmärtää tämä rajallisuus ja pelata sen puitteissa.

Tunnen erittäin hyvin tuon Dunning-Kruger-efektin ja ole omalla alueellani syväasiantuntija. Eli minä saan kärsiä henkilöistä jotka kuvittelevat osaavansa. Ikävä kyllä näiden suhteellinen määrä kasvaa vuosi vuodelta.

Voihan se kasvaa, mutta ei silti poista tosiasiaa, että on olemassa se kaikkein älykkäimpien ryhmä, joille tämä tuottaa aidosti haastetta. Puhutaan oikeastaan kahdesta aivan eri asiasta! Sivusta

Vierailija
42/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyväksytte tai ette, niin on olemassa tyhmiä ihmisiä ja on olemassa vähän älykkäämpiä.

Tyhmä ihminenhän saa elää itseään älykkäämpien keskellä ja nauttia siitä tilasta, edes ymmärtämättä kuinka onnekas on.

Älykkäämpi joutuu taas elämään itseään tyhmempien ympäröimänä, ja se on pidemmän päälle raskasta ja kuluttavaa.

Et älykkäänä voi hakea vertaistukea kokemallesi asialle, koska tyhmät eivät ikinä voi käsittää mitä älykäs tarkoittaa. Tyhmäthän ovat aina saaneet olla tilanteessa jossa eivät ole tyhmempien ympäröimänä. He eivät usko, eivätkä käsitä että jollain tilanne on eri mitä heillä.

On naurettavaa, miten täällä ihmiset hyökkäävät määkimään, että "itse on tyhmä, jos muita sanoo". Ihan niin kuin ei voisi olla mahdollista, että on olemassa keskimääräistä älykkäämpiä ihmisiä.

Itse en ole mikään nero, mutta psykologisissa (Wais) testeissä todettu keskimääräistä älykkäämmäksi. Minulla tämä meni siten päin, että lapsena ja nuorena luulin olevani tyhmä, ja luulin tyhmiä ihmisiä itseäni älykkäämmiksi. Minua on paljon lytistetty ja painettu alas. Sellaista mitätöintiä olen lapsesta saakka kokenut. Niin uskoin olevani huonoin mahdollinen ihminen kaikin tavoin.

Tyhmistä ihmisistä ajattelin, että he pelleilee tai en vaan ymmärrä heitä, kun olen tyhmä.

Elämä kuitenkin opettaa, ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän huomaan tyhmyyttä muissa ihmisissä ja sitä enemmän heistä kärsin. Tätäkin palstaa kun on kauan tullut seurattua, niin alkaa nuo iänikuiset argumentit jo huvittaa. Aina samat tyhmien ihmisten hokemat kaikissa ketjuissa, joissa käsitellään älykkyyttä/tyhmyyttä.

-itse olet tyhmä

-sydämmmen sivistys

-älykkyyden eri muodot lässyn lää

-itse olet tyhmä

-itse olet tyhmä

-itse olet tyhmä

-oikeasti älykäs ei sitä eikä tätä

-oikeasti älykäs ei ole tällä palstalla heko heko heko

-wöö sinulla on kirjoitusvirhe wöö

-olet sellainen, olet tällainen, olet simmottinen ja tommottinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Googleta ylivertaisuusvinouma tai Dunning-Kruger. Yleensä ihmiset, jotka kokevat olevansa idioottien ympäröimiä, kärsivät tällaisesta.

Vähintään muiden tyhmyyttä ihmetteleviltä puuttuu jokin palikka ihmisyyden ymmärtämisestä. Ihmisyys on epätäydellistä ja rajallista. Jos haluat tehdä maailmasta tai elinpiiristäsi paremman paikan, niin oikeaa viisautta on ymmärtää tämä rajallisuus ja pelata sen puitteissa.

Tunnen erittäin hyvin tuon Dunning-Kruger-efektin ja ole omalla alueellani syväasiantuntija. Eli minä saan kärsiä henkilöistä jotka kuvittelevat osaavansa. Ikävä kyllä näiden suhteellinen määrä kasvaa vuosi vuodelta.

Voihan se kasvaa, mutta ei silti poista tosiasiaa, että on olemassa se kaikkein älykkäimpien ryhmä, joille tämä tuottaa aidosti haastetta. Puhutaan oikea

Varmaan huippuälykkäille on työtehtäviä, missä heidän ylivertaisuutensa tulee esiin. Tällainen, keskimääräistä jonkin verran älykkäämpi, omaan alueeseensa ikänsä perehtynyt ei vaan tuollaisiin super-olioihin työssään törmää. Pieni osa porukasta on fiksua ja ammattitaitoista, jolloin työskentely heidän kanssaan on vaivatonta, sellaista missä molemmilla on annettavaa. 

Vierailija
44/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille"."

Oikea sijamuoto on yksinkertaisilta.

Se siitä sun älykkyydestäsi.

Vierailija
45/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä palsta ei kyllä tuohon vaivaan tuone helpotusta.  

Olen juuri tällainen yksinkertainen ihminen, siksipä kokeilen osaanko tehdä tämän kommentoinnin. Siis kokeilu, ei muuta asiaa.

Vierailija
46/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää lässytys, laumasieluisuus, mielistely ja liibalaaba keskustelut. Ja se että palstalla kysellään mitä mieltä pitäisi olla jostakin asiasta??! Ihan kuin ihminen olisi joku ameeba.

Valitettavasti on vaikea peitellä välillä ärtymystään. Siksi kuljen mielummin omia polkujani.

Vierailija
47/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille"."

Aistiverbeillä on kaksi rektiota, ablatiivi ja allatiivi. Näyttää, tuntuu maistuu, haisee hyvältä/hyvälle. Kurkkaa kielitoimiston sanakirjasta, jos et mua usko.

Vierailija
48/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en nyt näköjään oikein osannut. Se siitä.

Vierailija
49/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä olen saanut olla itseäni älykkäämpien ihmisten seurassa, ja se on ollut todella miellyttävää ja avartavaa. Olen varmasti aina silloin tällöin aiheuttanut heissä jonkinlaista ärtymystäkin, mutta toisaalta minulla on vahvuuteni joiden vuoksi minua myös arvostetaan.

Vapaaehtoisessa luottamustoimessani sen sijaan olen itseäni tyhmempien joukossa. Osa on paljonkin tyhmempiä. Käsittelemme asioita, joissa kuitenkin tarvittaisiin vähintään keskimääräistä älykkyyttä sekä asiantuntemusta edes jollain osa-alueella, joka liippaa toimintaamme. Valitettavasti suurimmalla osalla ei ole riittävästi tietämystäkään, ja kun ei ole riittävää älykkyyttäkään, he eivät myöskään omaksu uutta tietoa. Tämä on todella, todella turhauttavaa ja raskasta. Olo on hyvin yksinäinen, kun mistään ei saa vertaistukea ja toisaalta itselle kasautuu liikaa asioita, joissa nämä tyhmät ovat vain hidaste ja haitta. Aionkin lopettaa tämän toiminnan osaltani heti kun mahdollista.  Sitten varmaan erakoidun.

Vierailija
50/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa ihmiseltä, jonka olisikin hyvä elää vain omassa erinomaisessa seurassaan. 

Vierailija
51/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näissä Vauva-palstan älykkyysavauksissa aina sama aloittaja?

Vierailija
52/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiitos. Itselleni särähtää korvaan tuo lässyttävän kuuloinen muoto, joka on yleistynyt viime vuosina. Toinen järkyttävän ällöttävän kuuloinen tapa lässyttää, on se kun verbejä ei enää taivuteta; "en pysty lukea noin pitkää tekstiä", "sä voit juoksee skutsiin", "mä en pysty hypätä noin korkealle", "sä joudut mennä kauppaan".

Kuulostaa järkyttäväLTÄ ja äärimmäisen heikkolahjaiseLTA lässytykseLTÄ.

Vierailija
53/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko näissä Vauva-palstan älykkyysavauksissa aina sama aloittaja?

Ei ole. Tyhmästä ihmisestä se voi tuntua, että palstalla on 3-5 kirjoittajaa, ja sitä tuntee heidät jokaisen. Täällä on tuhansia kirjoittajia.

Vierailija
54/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla on lukihäiriö. Fiksuna ymmärrät että sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Vierailija
55/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos. Itselleni särähtää korvaan tuo lässyttävän kuuloinen muoto, joka on yleistynyt viime vuosina. Toinen järkyttävän ällöttävän kuuloinen tapa lässyttää, on se kun verbejä ei enää taivuteta; "en pysty lukea noin pitkää tekstiä", "sä voit juoksee skutsiin", "mä en pysty hypätä noin korkealle", "sä joudut mennä kauppaan".

Kuulostaa järkyttäväLTÄ ja äärimmäisen heikkolahjaiseLTA lässytykseLTÄ.

Sinullekin tiedoksi, että noilla aistiverbeillä on kaksi rektiota, ablatiivi ja allatiivi. Tämä ei ole mikään uusi juttu. Siis näyttää, maistuu, haisee, tuntuu pahalta/pahalle. Jos et usko minua, katso kielitoimiston sanakirjasta.

Vierailija
56/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vapaaehtoisessa luottamustoimessani sen sijaan olen itseäni tyhmempien joukossa. Osa on paljonkin tyhmempiä. Käsittelemme asioita, joissa kuitenkin tarvittaisiin vähintään keskimääräistä älykkyyttä sekä asiantuntemusta edes jollain osa-alueella, joka liippaa toimintaamme. Valitettavasti suurimmalla osalla ei ole riittävästi tietämystäkään, ja kun ei ole riittävää älykkyyttäkään, he eivät myöskään omaksu uutta tietoa. Tämä on todella, todella turhauttavaa ja raskasta. Olo on hyvin yksinäinen, kun mistään ei saa vertaistukea ja toisaalta itselle kasautuu liikaa asioita, joissa nämä tyhmät ovat vain hidaste ja haitta. Aionkin lop

Jatkan vielä, että minulle on ollut pienoinen järkytys tämän luottamustehtävän kautta huomata, KUINKA paljon ja kuinka tyhmiä ihmisiä loppujen lopuksi on, ja että heitä hakeutuu niin paljon vastuullisiinkin tehtäviin. Intoa on paljon enemmän kuin osaamista ja ymmärrystä, ja sehän ei ole koskaan hyvä yhdistelmä. Itsestä tuntuu, kuin olisi kyydissä turmajunassa, mutta yksin ei pysty muuttamaan suuntaa.

Vierailija
57/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aistiverbeillä on kaksi rektiota, ablatiivi ja allatiivi. Näyttää, tuntuu maistuu, haisee hyvältä/hyvälle. Kurkkaa kielitoimiston sanakirjasta, jos et mua usko.

Kielitoimisto on täynnä tyhmiä ihmisiä, joilla ei yllättäen ole minkäänlaista kielikorvaa. Kun tyhmät ihmiset joilla ei ole kielikorvaa, puhuvat ja kirjoittavat vajaaälyistä lässytyskieltä, niin se yleistyy. Toiset tyhmät kopioivat lässytykset.

Sitten kun sitä lässytystä on tarpeeksi, niin kielitoimisto hyväksyy lässytyksen, koska "se on niin yleistä".

Vierailija
58/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla on lukihäiriö. Fiksuna ymmärrät että sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Ei ole muuten mikään selitys. Olet 100% lapsesta saakka osannut käyttää oikeaa sijamuota, mutta viime aikoina muiden lässyttäjien innoittamana, alkanut käyttää tuota -lle muotoa.

Vierailija
59/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kielitoimisto on täynnä tyhmiä ihmisiä, joilla ei yllättäen ole minkäänlaista kielikorvaa. Kun tyhmät ihmiset joilla ei ole kielikorvaa, puhuvat ja kirjoittavat vajaaälyistä lässytyskieltä, niin se yleistyy. Toiset tyhmät kopioivat lässytykset.

Sitten kun sitä lässytystä on tarpeeksi, niin kielitoimisto hyväksyy lässytyksen, koska "se on niin yleistä".

Mutta kun edelleenkään ei ole kyse uudesta ilmiöstä. Jos katsot Nykysuomen sanakirjasta (ilmestynyt 50-luvulla), siellä on sama juttu. Asiaa ei muuta miksikään se, että olet vihainen, tai että sinun kielikorvaasi sopii paremmin joku tietty asia. Yleiskieltä ei huolleta siksi, että se olisi juuri sinun makusi mukainen.

Vierailija
60/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mutta, niinhän sinä oletkin!!!