Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittaisitko 4-vuotiaan päiväkotiin sosiaalistumaan?

Vierailija
30.12.2006 |

Kotona on myös 2 nuorempaa sisarusta. Samanikäisiä lapsia ei asu lähistöllä ja kerho jossa kävi, ei auttanut. Sosiaaliset kontaktit on riittämättömiä villille 4-vuotiaalle pojalle, kun niitä on vain se 2 x vko.

Päivät tahtoo olla tappelua nuoremman sisaruksen kanssa ja mun jatkuvaa erotuomarointia. Mulla menee väkisinkin kolmen kans paljon aikaa kotitöihin. Mies ei työnsä takia osallistu kotitöihin lainkaan. Yritän silti esikoisemme kanssa rakennella legoilla, askarrella, ulkoillaan päivittäin, samoillaan metsässä jne. Mutta kahden pienemmän kanssa elämä on kuitenkin syömisineen ja päikkäreineen aika aikataulutettua. Luulen että esikoinen turhautuu kotona ja siksi olen miettinyt pitäskö hakea täysviikkoista tarhapaikkaa. Jos se turhautunut hilluminen vähän vähenisi, kun tuntuu ettei kotiympyrät oikein riitä.

Puolipäivähoitoakin mietin aluksi, mutta se on yhtä viemistä ja hakemista ja PUKEMISTA. kun ei paljoa ehdi kuin käydä kääntymässä kotona ja taas mennä hakemaan.

Mielipiteitä kaipaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi suositteli vähintään 3xvko kuntouttavana toimintana. Eivät hyvätkään äidit voi mitään lapsensa perusluonteelle. Lapseni nyt vaan sattuu olemaan arka ja vähän reppana.

Vierailija
22/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ei myöskään asu yhtään esikoisen ikäistä lasta. Aina on joutunut leikkikentällä ym. olemaan 1-2 vuotta nuorempien kanssa. Eikä yleensä edes tahtonut leikkikselle lähteä, kun siellä on tylsää yms. Seurakunnan kerhossa kävi kerran viikossa, sitten perhekerhossa ja sen lisäksi pojille tarkoitetussa liikuntaharrastuksessa. Varsinaisia ongelmia ei ollut, mutta selkeästi kaipasi oman ikäistä leikkiseuraa. Monesti mietin, että pitäsikö laittaa hoitoon 2 päiväksi viikossa, mutta täällä on niin surkea hoitotilanne, etten viitsinyt. Esikoinen onkin nyt tosi innoissaan lähdössä hoitoon vuoden alusta (nyt 4 v. 7 kk), kun hoitovapaani päättyy. Hieman pelottaa, miten pärjää siellä oman ikäisten seurassa, kun ollut näin pitkään vain nuorempien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen kyllä koti, kerhot ja nuoremmat kaverit riittivät.

Vierailija
24/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ylisuuret ryhmät ja pari tätiä ' vahtimassa' . Meno voi olla kuin pellossa, eli aika hurjaakin. Niihin ei samalla tavalla panosteta rahallisesti kuin päivähoitoon.

Vierailija
25/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppanat ja villit! Johan ap kirjotti että nyppii olla erotuomari ja aikataulut ottaa kupoliin, PUKEMISTA!!??

Joo, tätä tää on. Vali vali. Tekin ootte kaivannu 4- vuotiaina kamalasti IKÄISTENNE seuraa tarhaan?? Äiti, saanko mennä tarhaan jossa on muita 4- vuotiaita, kun ei mua kiinnosta leikkiä 3- vuotiaiden kanssa..

JUST JOO!

Lapset tykkää olla kotona, leikkiä ja tapella sisarrusten kanssa. Omat lelut riittää, tottuu niihin tarhankin leluihin ja nurkkiin.

22

Vierailija
26/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Reppanat ja villit! Johan ap kirjotti että nyppii olla erotuomari ja aikataulut ottaa kupoliin, PUKEMISTA!!??

Joo, tätä tää on. Vali vali. Tekin ootte kaivannu 4- vuotiaina kamalasti IKÄISTENNE seuraa tarhaan?? Äiti, saanko mennä tarhaan jossa on muita 4- vuotiaita, kun ei mua kiinnosta leikkiä 3- vuotiaiden kanssa..

JUST JOO!

Lapset tykkää olla kotona, leikkiä ja tapella sisarrusten kanssa. Omat lelut riittää, tottuu niihin tarhankin leluihin ja nurkkiin.

22

Vierailija
27/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin kun ei asunut muita tyttölapsia, eikä kyllä oman ikäsiä poikiakaan.4v:lle kun 13v poika oli kyllä vähän liian iso kaveri.

Vierailija
28/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti riittää kouluun asti.

Vierailija
29/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää luulen, et se on niin et keskiverto av- mamma just laittaa pentunsa hoitoon vaikka itse kyhnää kotona. Oppiipahan " odottamaan" niinkuin joku ketjussa luetteli päiväkodin hyviksi puoliksi.

Mulle on ollu ihan se ja sama alle kouluikäsenä onko kaverina isompi tai nuorempi, tyttö tai poika. Kunhan leikkii jotain, eikä roiku aihe vapaalla koko päivää. 4- vuotias kun tarttee vähän tekemistä ja sehän on pois äitiltä netistä jos joutuu leikkimään, pikkuset sisarrukset ilkeesti häiritsee isomman leikkejä. Sitä tämä on.

Mutta menen nyt nukkumaan, jaksan leikkiä lasteni kanssa sitten huomenna.

22

Vierailija
30/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla kotona suurimman osan viikkoa, mutta on muutakin.

Vierailija
31/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis pakko, jos en irtisanoudu ja jää korvauksilla elelemään.

Ja kyllä lapsi voi kaivata 4-vuotiaana ikäistensä seuraa, noista nuoremmista kun ei samanlaisiin leikkeihin vielä ole. Mikäli tuttavilla olisi tai naapurustossa asuisi samanikäisiä, niin mikäpäs siinä. Varmasti viihtyisi kotona aivan eri lailla.

Vierailija
32/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olet kovin puolutuskannalla. Itse työskentelen päiväkodissa ja sanonkin, että päivähoito on se toiseksi paras lapselle. Jos voit olla kotona ja kasvattaa siellä omat lapsesi niin parempaa et lapsellesi voi tarjota. Ei ujosta ja arasta tehdä hetkessä omatoimista ja reipasta edes päiväkodissakaan. Tilanne saattaa muuttua aivan päinvastaiseksi mitä odotuksesi tarhalta ovat! Kyllä ne lapset ehtivät omatoimistumaan ja reipastumaan vaikka eivät " viriketoimintaa" tarhassa saisikaan. Mitä kerroit päivän askareistanne niin voin vannoa, että päiväkodissa emme tuota kaikkea edes ehdi toteuttamaan, ikävä kyllä..... Suurin osa ajasta menee ihan perusasioiden hoitoon, kuten pukemiseen, nukkumiseen ja syömiseen. Eli pidä lapsi kotona ja nauti näistä " villeistä" vuosista katraasi kanssa.

Vierailija
33/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Onko ihan ok että pätkii nuorempaa päähän joka toisessa käänteessä.

Nurkka-arestit, puhumiset, jäähyt, lelu-hyllylle-rangaistukset on kaikki kokeiltu. Ja selitetty, puhuttu ja selitetty. Yritetty järjestää yhteistä tekemistä ja omaa tekemistä ja saa ainakin tunnin ihan omaa aikaa päivässä äidin kanssa (pienemmät nukkuvat). Vaan ei auta ei.

t. kaikkensa yrittänyt ap, joka ei voi lakkauttaa sisaruksia esikoiselta joka ilmiselvästi haluaisi olla ainoa lapsi ja saada KAIKEN HUOMION.

Vierailija
34/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni on älykkyydeltää pikkusen keskitason yläpuolella, mutta arkuutensa takia monessa asiassa jäljessä, varsinkin sosiaalisesti. Ollut kotihoidossa yli 4v. ei päiväkoti kenenkään arkuutta poista, mutta tutustuttaa tuleviin luokkakavereihin(suurin osa samassa ryhmässä)mikä helpottaa valtavasti koulunkäyntiä. Omat sisarukset koulussa ja eskarissa, muita lapsia ei 5km säteellä. Päiväkodissa lapseni vie kahden paikan. Mielestäni päiväkoti 3xvko on parempi ratkaisu kuin erityisluokka ja leimaantuminen

Vierailija:

koska olet kovin puolutuskannalla. Itse työskentelen päiväkodissa ja sanonkin, että päivähoito on se toiseksi paras lapselle. Jos voit olla kotona ja kasvattaa siellä omat lapsesi niin parempaa et lapsellesi voi tarjota. Ei ujosta ja arasta tehdä hetkessä omatoimista ja reipasta edes päiväkodissakaan. Tilanne saattaa muuttua aivan päinvastaiseksi mitä odotuksesi tarhalta ovat! Kyllä ne lapset ehtivät omatoimistumaan ja reipastumaan vaikka eivät " viriketoimintaa" tarhassa saisikaan. Mitä kerroit päivän askareistanne niin voin vannoa, että päiväkodissa emme tuota kaikkea edes ehdi toteuttamaan, ikävä kyllä..... Suurin osa ajasta menee ihan perusasioiden hoitoon, kuten pukemiseen, nukkumiseen ja syömiseen. Eli pidä lapsi kotona ja nauti näistä " villeistä" vuosista katraasi kanssa.

Vierailija
35/43 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. niin että 3 kertaa viikossa vaikka 7 tuntia.

tosin ap:n kohdan 39 perusteella suosittelisin myös kasvatusneuvolaa. eivät nuo enää kuulosta ihan tavallisilta ongelmilta, jos lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti eivätkä jäähytkään auta. älä murehdi tilannetta liikaa yksiksesi vaan hae apua tilanteeseen!!

Vierailija
36/43 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuo ole mitään sellaisia asioita, jotka päivähoidon kuuluu hoitaa, vaan kyllä ovat ihan perheen ongelmia. Päivähoito voi jopa pahentaa tilannetta kotona, koska sitten se poika vasta huomiota hakeekin, kun on päivän poissa.

Vierailija
37/43 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omatoimisuus ja sosiaalisuus paranee tarhassa. lisäksi siellä on mukavaa. meillä kuopus tarhassa ympäristön mallin ja puheen kehityksen takia. isoveli kehari ja kuopus matki häntä tosi voimakkaasti. ei tehnyt mitään itse ja matki vääränlaista puhetta. poika selkeästi mennyt eteenpäin tarhassa ja on omatoiminen, tosin se laskee heti, kun on lomaa tarhasta. mennään on joo joo. kääntyy oikeaksi, mutta lomalla ollessa rupeaa taas puhumaan väärin. lisäksi paljon muitakin sanoja sanoo taas väärin, kun lomaa ollut 2vk. suosittelen tarhaa.

Vierailija
38/43 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias tuntuu jo kaipaavan omanikäistä seuraa ja osaa joskus olla niin hankala, että jos olisi vielä kaksi nuorempaakin hoidettavana niin huh! Minusta ei ole mikään häpeä laittaa tuon ikäinen OSAPÄIVÄISESTI päiväkotiin, vaikka itse olisikin kotona.

Vierailija
39/43 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat vähän enemmän vapaata itse kun viet täyspäiväsesti sinne:-)

Vierailija
40/43 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ehtisit tehdä nuorempien kanssa vähän muutakin kuin pukea ja riisua, pukea ja riisua, ja käydä kääntymässä kotonanne. Ja silti esikoinen saisi olla paljon enemmän kotona kuin työssäkäyvien vanhempien kokopäivähoidossa olevat lapset. Kokeilkaa, jos tuntuu liian paljolta/vähältä, niin muuttakaa sitten hoitoaikaa kokeiltuanne muutaman kuukauden.