Norjan sähköautoyhdistys testasi: Renaultin ja BMW:n täyssähköautot käynnistyvät ja lämpenevät -42 asteen lämpötilassakin.
Renault Megane E-Tech ja BMW iX eivät olleet superpakkasesta moksiskaan.
Renault nimittäin käynnistyi heti ja oli 10 minuutin kuluttua lämmennyt täysin jäättömäksi. Samoin kävi luksusauto BMW iX:n kanssa.
https://www.is.fi/autot/art-2000009956345.html
Koittakaahan pistää jääkylmä polttisauto tulille 42 asteen pakkasessa ja saada lasit jäättömiksi 10 minuutissa. 12 voltin pakkasakku nimittäin jaksaa kylmässä antaa virtaa sähköauton tietokoneille, mutta polttomoottorin starttimoottori ei inahdakaan. Noihin muihin sähkäreihin kun vaihtaa 12 voltin ensiasennusakun tilalle pakkasakun, niin jo starttaa tulipalopakkasessakin. Se on nääs lyijyakku mikä hyytyy tulipalopakkasessa, litiumakku sen kuin porskuttaa.
Polttomoottoriauton toimintamatka kovalla pakkasella on 0 metriä tai se vaatii aikamoista vaivannnäköä etukäteen, jos meinaa päästä polttiksella liikkeelle. Täyssähköautolla pääsee sentään muutaman sata kilometriä.
Kommentit (56)
noi.... noihan lä-lämpenee paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot, jos polttomoottoriauton onnistuu saamaan käyntiin! :O
polttiksen jäähdytysnesteen lämpenemiseen menee 10 minuuttia ja vasta sitten alkaa tulee haalean lämmintä puhaltimen suuttimista. ei millään pärjää sähköautolle.
käytännön ongelma on että polttomoottoriautoa ei saa pitää tyhjäkäynnillä kuin neljä minuuttia kovalla pakkasellakaan.
Vierailija wrote:
Liikkeelle pääsee mutta pääseekö kohteeseen?
varmasti nopeammin ja helpommin kuin polttomoottoriautolla joka ei käynnisty. >:D
Vierailija wrote:
noi.... noihan lä-lämpenee paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot, jos polttomoottoriauton onnistuu saamaan käyntiin! :O
polttiksen jäähdytysnesteen lämpenemiseen menee 10 minuuttia ja vasta sitten alkaa tulee haalean lämmintä puhaltimen suuttimista. ei millään pärjää sähköautolle.
käytännön ongelma on että polttomoottoriautoa ei saa pitää tyhjäkäynnillä kuin neljä minuuttia kovalla pakkasellakaan.
Ei kukaan tule estämään tyhjäkäyttämistä. Ihan rauhassa voi jos haluaa pidentää moottorin ikää.
"sähköautoyhdistys testasi...", kertoo koko tutkimuksen tasosta ja tavoitteista. Taas yksi puolueellinen nollatutkimus.
60% testin sähköautoista ei käynnistynyt.
Vierailija wrote:
"sähköautoyhdistys testasi...", kertoo koko tutkimuksen tasosta ja tavoitteista. Taas yksi puolueellinen nollatutkimus.
Palstan bensa-autoileva persuparlamenttihan onkin pätevämpi ryhmä.
Kai ne lämpenee kun syttyvät palamaan, hihhii!! 🤭
Renaultin e-techissä ja Nissan Ariyassa sama perustekniikka joten luulisi sitten myös Nissanin toimivan.
Sähköautoon voi hankkia myös erillisen tolppalämmittimen. Ainakin Webaston valikoimasta löytyy. Maksaa n. 800e hyvästä tarjouksesta.
Kunnollisessa polttomoottoriautossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka ei vaadi yhtään mitään vaivaa ennakkoon. Sen saa nappia painamalla päälle tai sen voi ajastaa niin, että auto on sula sillä hetkellä, kun haluat sillä lähteä. Saapa osaa lämmittimistä ohjattua vaikka puhelimella.
Toimintamatka on siis lähes sama, kuin kesälläkin.
Ps. Minä säilytän polttisautoa lämpimässä autotallissa, niin ei tarvitse siellä pakkasessa edes kävellä autolle lähtiessä.
Kiinalaiset romut jäätyvät paikoilleen talvella ja kesällä palavat tuhkaksi.
Vierailija wrote:
Kai ne lämpenee kun syttyvät palamaan, hihhii!! 🤭
Polttis palaa 60 kertaa todennäköisemmin. Hihi.
Vierailija wrote:
Kunnollisessa polttomoottoriautossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka ei vaadi yhtään mitään vaivaa ennakkoon. Sen saa nappia painamalla päälle tai sen voi ajastaa niin, että auto on sula sillä hetkellä, kun haluat sillä lähteä. Saapa osaa lämmittimistä ohjattua vaikka puhelimella.
Toimintamatka on siis lähes sama, kuin kesälläkin.
Ps. Minä säilytän polttisautoa lämpimässä autotallissa, niin ei tarvitse siellä pakkasessa edes kävellä autolle lähtiessä.
Webaston polttislämmittimen kake ottaa hyvin satojen metrien päästä vaikka ikkunan läpi, koska toimii radiosignaaleilla. Se on hämmentävän tehokas. Ja onhan se puhelinohjauskin mahdollinen, mutta siitä pitää maksaa liittymismaksu + kk-maksu, joten ei ehkä tarpeen muuta kuin ammattikäyttöön.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kunnollisessa polttomoottoriautossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka ei vaadi yhtään mitään vaivaa ennakkoon. Sen saa nappia painamalla päälle tai sen voi ajastaa niin, että auto on sula sillä hetkellä, kun haluat sillä lähteä. Saapa osaa lämmittimistä ohjattua vaikka puhelimella.
Toimintamatka on siis lähes sama, kuin kesälläkin.
Ps. Minä säilytän polttisautoa lämpimässä autotallissa, niin ei tarvitse siellä pakkasessa edes kävellä autolle lähtiessä.
Webaston polttislämmittimen kake ottaa hyvin satojen metrien päästä vaikka ikkunan läpi, koska toimii radiosignaaleilla. Se on hämmentävän tehokas. Ja onhan se puhelinohjauskin mahdollinen, mutta siitä pitää maksaa liittymismaksu + kk-maksu, joten ei ehkä tarpeen muuta kuin ammattikäyttöön.
Kun se auton 12V akku sippaa pakkasen takia niin ei se Webastokaan lähde päälle. Webastojen kanssa on ongelmaa usein jo silloin jos autolla ajetaan paljon lyhyttä matkaa pakkasella jolloin akku ei ehdi latautua kunnolla täyteen. Alhainen jännite akussa sitten tekee sen että Webastokaan ei käynnisty. Oikein kova pakkanen sitten vain pahentaa ongelmaa.
Vierailija wrote:
Sähköautoon voi hankkia myös erillisen tolppalämmittimen. Ainakin Webaston valikoimasta löytyy. Maksaa n. 800e hyvästä tarjouksesta.
Sähköauton tolppalämmitintä kutsutaan laturiksi. Kun auton latausjohto on kiinni laturissa, esilämmityksen virta voidaan ottaa siitä eikä akkua kulu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kai ne lämpenee kun syttyvät palamaan, hihhii!! 🤭
Polttis palaa 60 kertaa todennäköisemmin. Hihi.
Ei apua!! 🤭
No kaikestahan saa tehtyä ongelman, jos haluaa. Webastolle (joka on muuten vain yksi tuotemerkki, niitä lämmittimiä on muunkin merkkisiä) voi esimerkiksi laittaa oman akun.
Auton akkua voi (ja kannattaa) myös huoltaa, jotta se pysyy kunnossa, eikä huonokuntoinen akku pääse yllättämään hyytymällä.
Mutta ei sua oikeasti kiinnosta, kun yrität nyt vain kaikkesi mollata polttista.
Vierailija wrote:
"sähköautoyhdistys testasi...", kertoo koko tutkimuksen tasosta ja tavoitteista. Taas yksi puolueellinen nollatutkimus.
Teknari testasi nämä lapsissa. Voittaja oli BMW ja Rellu sai kehuja kihlattuaan lähes tasatulokseen 2 kertaa kalliiman Mersun kanssa.
Hassua juttu : minulla on nyt Hybridi BMW ja seuraava autoni voi hyvinkin olla käytetty sähkömegane. Kummastakin merkistä vain hyvää sanottavaa. Tosin kaikkihan mulla on kestäneet tähänkin asti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kunnollisessa polttomoottoriautossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka ei vaadi yhtään mitään vaivaa ennakkoon. Sen saa nappia painamalla päälle tai sen voi ajastaa niin, että auto on sula sillä hetkellä, kun haluat sillä lähteä. Saapa osaa lämmittimistä ohjattua vaikka puhelimella.
Toimintamatka on siis lähes sama, kuin kesälläkin.
Ps. Minä säilytän polttisautoa lämpimässä autotallissa, niin ei tarvitse siellä pakkasessa edes kävellä autolle lähtiessä.
Webaston polttislämmittimen kake ottaa hyvin satojen metrien päästä vaikka ikkunan läpi, koska toimii radiosignaaleilla. Se on hämmentävän tehokas. Ja onhan se puhelinohjauskin mahdollinen, mutta siitä pitää maksaa liittymismaksu + kk-maksu, joten ei ehkä tarpeen muuta kuin ammattikäyttöön.
Mulla oli entisessä autossa Eberspächer, jota ohjasin puhelimella, eikä siinä mitään kuukausimaksua ollut. Toki tämä on voinut jo muuttua. Sen lämmittimen sai klikattua päälle vaikka 100km päästä. Oli silloisen työn vuoksi erittäin kätevä, kun auton joutui usein jättämään ulos työvuoron ajaksi kelistä riippumatta, eikä ollut mitään lämmitystolppia käytettävissä.
Liikkeelle pääsee mutta pääseekö kohteeseen?