Jättäisitkö 1-vuotiaan yksin autoon, jos haet pikaisesti pikkukaupasta vaikka maitopurkin?
Vai ottaisitko lapsen mukaan? Kauppa, jossa ei normaalisti jonoa ja ihan parin minuutin juttu.
Kommentit (114)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielenkiintoista. Miten vauvoja sitten suositellaan nukuttamaan yksin pihalla vaunuissa? Voihan vaikka vaunuissa oleva itkuhälytin räjähtää tai vieressä oleva talo syttyä palamaan. Tai lapsi voi nielaista jotain.
Itkuhälyttimet eivät ole räjähdelleet, mutta autoja on syttynyt. Vauvoja ei jätetä jonnekin kauas, vaan sen verran lähelle, että helposti näkee vaunut.
Kyllä on räjähdellyt. Mitä se auttaa että näkee vaunut? Ei voi nähdä sinne sisälle jos vauva on naama sinisenä tukehtumassa.
Jos ajattelet, että siitä tukehtumisesta ei kuulu mitään ääntä, niin kait vauva voi tukehtua sitten yölläkin, kun vanhemmat nukkuvat.
Jätä sinä vain 1-vuotiaasi autoon, jos haluat. Minä en jättänyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielenkiintoista. Miten vauvoja sitten suositellaan nukuttamaan yksin pihalla vaunuissa? Voihan vaikka vaunuissa oleva itkuhälytin räjähtää tai vieressä oleva talo syttyä palamaan. Tai lapsi voi nielaista jotain.
Kuka oikein suosittelee? Eikö tuo ole jokin muinaisjäänne tapana? Itse en ikinä nukuttanut lasta yksin pihalle vaunuihin. Esim. orava voisi mennä raapimaan lapsen kasvoja tai kissa hypätä päälle ja tukahduttaa. Tai joku narkkis tulla ja viedä lapsen.
Ja noista ei kuuluisi mitään ääntä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itkuhälyttimet eivät ole räjähdelleet, mutta autoja on syttynyt. Vauvoja ei jätetä jonnekin kauas, vaan sen verran lähelle, että helposti näkee vaunut.
Tai käsijarru pettää tai jäädä laittamatta ja auto liikkuu ties minne. Onhan näitäkin tapahtunut, niin kuin kävi naapurille. Autoon ei jätetä yksin lapsia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuka oikein suosittelee? Eikö tuo ole jokin muinaisjäänne tapana? Itse en ikinä nukuttanut lasta yksin pihalle vaunuihin. Esim. orava voisi mennä raapimaan lapsen kasvoja tai kissa hypätä päälle ja tukahduttaa. Tai joku narkkis tulla ja viedä lapsen.
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta minä ajattelin ihan maalaisjärjellä ettei lasta nukuteta yksin pihalle. Niihin aikoihin lähistöllä vieläpä oikeasti kierteli sekaisin oleva narkki. Varasteli jä häiriköi ja heitteli ihmisiä tavaroilla, kunnes saatiin tilanne lopulta haltuun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta minä ajattelin ihan maalaisjärjellä ettei lasta nukuteta yksin pihalle. Niihin aikoihin lähist
Meillä kuului itkuhälyttimestä ääni, jos lapsi kääntyili, joten olisi kuulunut oravastakin.
Meillä ei kiertele sekaisin olevia narkkeja, kissat eivät tule pihaan, kun on koira ja oraviakin on näkynyt vasta viimeisen kahden vuoden aikana. Oli siis turvallista nukuttaa. Tosin nuorempi lapseni päätti, ettei nuku ulkona, mutta vanhempi nukkui n. 2-vuotiaaksi asti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta minä ajattelin ihan maalaisjärjellä ettei lasta nukuteta yksin pihalle. Niihin aikoihin lähist
No meillä lastensuojelu oli kimpussa kun en jätä lasta pihalle yli 20 asteen pakkaseen ja mene itse nukkumaan...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta minä ajattelin ihan maalaisjärjellä ettei lasta
Ihan varmasti tuo on se syy, jonka takia lastensuojelu on kimpussanne.
Riippuu kaupasta. Tossa lähisalessa käydessä voisin hyvin jättää. Siis jos lapsi nukkuu ja nukkuu edelleen kun pistän oven kiinni ja todellakin haen vaan sen maitopurkin. Asutaan ihan maalla.
Jonnekin prisman parkkikselle en jättäisi enkä minkään isomman salen pihaan missä kaupassa käynti kestää vähän kauemmin vaikka hakiskin vaan maitopurkin.
Silloin kun oma lapsi oli pieni niin kyllä se odotti autossa pikaiset jutut, esim kirjeen tiputtamisen kirjelaatikkoon, ja jos vaikka hain esim. vanhempien luota jotain jonka olin sinne unohtanut. Lapsi myös nukkui useita kertoja autossa niin että minä en ollut paikalla auton sisällä, vaan oli vain näköyhteys.
Olen 7 lapsen äiti enkä ikinä ole jättänyt lasta/lapsia autoon ilman aikuista. En vaikka menisi se yksi minuutti jossain.
Kaverille oli lapsena käynyt niin, että isänsä oli mennyt asioille ja saanut sydänkohtauksen. Tuntien jälkeen oli löydetty pieni lapsi autosta yksin, oli ollut monta tuntia yksin autossa 2-vuotiaana kun isänsä oli ajatellut nopeasti hoitavan yhden asian.
En uskaltaisi jättää. Niin kuin tässä on jo mainittukin, niin vaikka mitään ns. vakavaa ei sattuisi, lapsi voi hätääntyä kovasti jäädessään yksin ja se minuutti voi hänestä tuntua ikuisuudelta. Ikkunan taakse voi ilmaantua ajattelemattomia teinejä ilveilemään... ja ihan hyväntahtoinen mummelikin siunailemassa autoon jätettyä pikkulasta voi lapsesta näyttää hyytävältä noidalta.
Vierailija wrote:
Olen 7 lapsen äiti enkä ikinä ole jättänyt lasta/lapsia autoon ilman aikuista. En vaikka menisi se yksi minuutti jossain.
Kaverille oli lapsena käynyt niin, että isänsä oli mennyt asioille ja saanut sydänkohtauksen. Tuntien jälkeen oli löydetty pieni lapsi autosta yksin, oli ollut monta tuntia yksin autossa 2-vuotiaana kun isänsä oli ajatellut nopeasti hoitavan yhden asian.
Mä ajattelin just tuota samaa, että mitä jos vaikka kaadun kaupassa ja lyön pääni.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta minä ajattelin ihan maalaisjärjellä ettei lasta
Olen eri mutta vaikka joku sanoisi itkuhälyttimeen kuuluvalla äänellä "vien tämän lapsen nyt" niin et todennäköisesti ehtisi siinä vaiheessa enää väliin varsinkin jos olisit juuri silloin esimerkiksi käymässä vessassa. En ole koskaan tajunnut vauvojen ulkonanukuttamisia. Mikä siinä on syynä? Eivät aikuisetkaan ulkona nuku.
Itse aiheeseen, mielestäni ei kannata jättää. Mitä vain voi tapahtua. Todennäköisyys on toki pieni mutta aina jollekin osuu kohdalle silti. Vähintään ulkopuoliset ihmiset huolestuvat jos huomaavat tällä tavalla jätetyn pikkulapsen.
Yksivuotias on vielä helppo ottaa sylissä kantaen mukaan joten miksi ihmeessä jättäisit autoon?
Suomessakin on ihan viime vuosilta tapauksia, joissa auto on syttynyt tuleen kaupan parkkipaikalla lasten ollessa sisällä tai joku on yrittänyt varastaa auton kaupan edestä ja lapset on takapenkillä. Niissä tapauksissa lapset olivat riittävän vanhoja odottamaan autossa mutta yksivuotias ei sitä ainakaan ole.
Onko se yksi helppo piipahdus kaupassa sen arvoista, jos lapselle tapahtuukin jotakin?
Mistä ihmeestä edes tulee kuvitelma, ettei yksivuotiaasta pitäisi jonkun huolehtia joka hetki? Venäjältäkö?
En ikinä jättäisi yksivuotiasta julkisella paikalla mihinkään sekunniksikaan yksin. En jätä yksiveetä kotonakaan hetkeksikään yksin toiseen huoneeseen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei välttämättä. Oravan raapimisesta varmaan kuuluisi, mutta silloin olisi raavinnat jo raavittu, eli myöhäistä. En tiedä muista, mutta mi
Ilmeisesti aikoinaan huoneilma oli usein huonolaatuista mm. sisällä tupakoinnin vuoksi ja asuintilat olivat ahtaat ja niissä asui useita ihmisiä. Nykyäänhän on toki yleensä toisin eli kyseessä on lähinnä kai perinne. Eihän tällaista taideta mitenkään yleismaailmallisesti harrastaa. Riskit taitavat ylittää hyödyt nykyisin Suomessakin.
Jätän. Jos se ei selviä hengissä kahta minuuttia yksin autossa niin ei se selviä elämästä muutenkaan
Jos googlaa, auto syttyy palamaan, lapsi sisällä, löytyy lukemattomia tapauksia.
Tässä yksi esimerkki
Hurja tilanne Shellin pihalla Raaseporissa: Auto syttyi tuleen, lapsi sisällä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006186184.html?cs
En todellakaan. En halua olla se vanhempi, joka tulee takaisin ja näkyy rikotun ikkunan, tyhjän lastenistuimen ja miettii loppuikänsä, että oliko tapahtunut sen säästyneen vaivan arvoista.
Olkoon miten epätodennäköistä hyvänsä, en tarvitse tuollaista riskiä elämääni.
Tässä on asiantuntijan vastaus
https://www.vau.fi/perhe/turvallisuus/ala-jata-lasta-autoon-edes-lyhyen…