Jättäisitkö 1-vuotiaan yksin autoon, jos haet pikaisesti pikkukaupasta vaikka maitopurkin?
Vai ottaisitko lapsen mukaan? Kauppa, jossa ei normaalisti jonoa ja ihan parin minuutin juttu.
Kommentit (114)
Ensinnäkään en näe järkeä pukea 1vuotiasta ja itseäni, laittaa 1v turvaistuimeen sen takia et hakisin yhden maitopurkin. Liikaa vaivaa yhden maidon takia. Pitäs ostaa enemmän kerta autolla lähdetty. Vastaus, en jättäs, koska ostan enemmän ja menee kauemmin.
Vierailija wrote:
Otatteko hullut vauvan mukaan myös vessaan, jos pökäle ei katkeakaan minuutissa?
Katkeaa aina puolessa minuutissa.
Osaan ennakoida ja ostaa maitoa kerralla sen verran, ettei yhtä purkkia tartte hakea autolla. Ja kun jotkut asuu 40 kilsan päässä kaupasta, ei sitä lähetä yhden maitopurkin takia. Se mikä unohtu, niin unohtu. Seuraavan kerran lähdetään kun ostetaan taas enemmän.
Niin onko se yksi maitopurkki nyt niin tärkeä? Juokaa vettä ja ostakaa ensi kerralla tarpeeksi. En tosiaan jättäisi lasta autoon, mutta en nyt yhden maitopurkin takia kauppaankaan menisi.
Minun äiti on jättänyt minut vauvana pinnasänkyyn nukkumaan päiväunia ja käynyt itse sillä aikaa lähikaupassa. Näin 80-luvulla. Eikä ihan parissa minuutissa kauppaostoksia varmaan hoitanut...
Jättäisin ja olen jättänytkin. Vauvana jätin autoon nukkumaan (itkuhälyttimen kanssa) kun hain isomman päiväkodista. Ja nimenomaan paketteja tai yksittäisiä ostoksia haen pienestä kaupasta niin että olen poissa n. 3min.
Otatteko ne 1-vuotiaat oikeesti mukaan kun menette kakalle? Voittehan te saada sairauskohtauksen vessassakin tai vaikka leikkiessänne lapsen kanssa suoraan hänen edessään ja mitäs 1-v siinä tilanteessa tekee.
Ei ihme että vanhemmat on uupuneita jos ihan vakavissaan porukka ajattelee että aikuinen ei voi kolmeksi minuutiksi jättää lasta silmistään ilman että auto räjähtää, talo syttyy tuleen tai narkomaani käy nappaamassa lapsen.
Miten voi edes elää elämäänsä jos aidosti näkee tuollaisia riskejä että auto tai itkuhälytin syttyy palamaan juuri sen 2 minuutin aikana kun et itse ole paikalla?
Jokainen hetki kun ajat sitä autoa lapsi takapenkillä on 100x todennäköisempi vaaran paikka teille molemmille.
Sitten kun porukka linkkaa noita uutisia että autoja on syttynyt palamaan niin todennäköisyys sille että auto syttyy palamaan ja lapsesi kuolee tai vammautuu sinne juuri sillä hetkellä kun hän on siellä yksin, on samaa luokkaa kuin se että hän lähtee mukaasi kauppaan ja poimii kaupan lattialta kierrätykseen tarkoitetun vanhan pariston ja syö sen ja vammautuu. Tai että kaupan vioittuneesta kattorakenteesta tippuu hänen päälleen tavaraa. Tai että kauppaan tulee aseistautunut ryöstäjä juuri silloin.
Jos taaperoa ja lasta oikeasti pitää joidenkin mielestä suojella auton ikkunasta katsovalta mummolta joka voi näyttää noidalta niin ei mikään ihme, että nykyään kasvaa sukupolvi jolla on kaikennäköinen stressinsietokyky täysin hukassa. Elämään kuuluu pienestä pitäen pienet säikähdykset ja hieman pelottavatkin asiat - se mikä on ratkaisevaa on että tunteeko lapsi pääoasin olevansa turvassa. Se säikähdys laantuu kun lapsi saa lyhyessä ajassa turvallisen aikuisensa takaisin. Ja tämä tässä tapahtuva reaktio neutraali tila -> pieni stressi -> turvallisen aikuisen avustuksella takaisin neutraaliin tilaan, on supertärkeää lapsen aivojen resilienssin ja stressinsäätelyn kehittymisen kannalta. Lukekaa vaikka lastenpsykiatrian ja kehityspsykologien teoksia niin saatte tähän tieteellistä perustaa. Lapsen perusturvan tunne EI HAJOA siitä että hän on minuutteja yksin tai siitä että teini ilmeilee hänelle auton ikkunasta.
En muista, jätinkö lapsia koskaan autoon kaupassa käynnin ajaksi, mutta aikoinaan kaksosteni ollessa pieniä ajoin usein yksin heidän kanssaan yöllä toiselle puolelle Suomea mummolaan. Lapset nukkuivat matkan ja itse pysähdyin pari kertaa huoltsikalle hakeakseni kahvit ja käydäkseni vessassa. Ja juu, en herättänyt heitä, purkanut tuplavaunuja takakontista ja ottanut mukaan jättääkseni vessan oven ulkopuolelle, kun sisälle eivät olisi kuitenkaan mahtuneet. Ja ei, en myöskään alkanut paskomaan tienposkeen.
Höpsöjä ootte .
Hysteerisiä ja hassun höpöjä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En jättäisi, mitä vaan voi tapahtua.
Mitä voi tapahtua?
Toinen auto voi törmätä autoosi, jossa lapsi on sisällä, autoon saatetaan murtautua, kesällä kuumuus jne.
Tästä on yli 20 vuotta aikaa, joten en varmaankaan muista täysin oikein, mutta kerron sen mitä muistan.
Mä sain 6-vuotiaana ensimmäisen kerran päättää, haluanko tulla mukaan isoon kauppaan vai jäädä autoon parkkihalliin odottamaan. Olin aijemmin jo ollut useamman kerran yksin autossa pienen kaupan pihalla. Halusin jäädä odottaa. Mulla oli kännykkä. Ovet laitettiin lukkoon, ja isä varmisti että ovet saa auton sisäpuolelta auki, että tarvittaessa hätätilanteessa pääsen ulos. Vanhemmat kielsivät avaamasta ovia, tai poistumasta autosta, ja jos tulee hätä, pitää soittaa vanhemmille, ja vanhemmat sitten antavat luvan poistua autosta, mikäli tilanne niin vaatii. Kysyin että saanko poistua autosta ilman lupaa, jos se syttyy tuleen, niin sain sellaisessa tilanteessa luvan poistua ensin, ja soittaa sitten :D Vanhemmat myös sanoivat, että todella epätodennäköistä että auto syttyisi tuleen.
Oli sittenkin aika pelottavaa olla siellä hämärässä parkkihallissa. Ohi kulkevat ihmiset pelottivat, ja tuntui että vanhemmilla kesti ikuisuus. Soitin jonkun ajan päästä ovatko he jo tulossa, ja olivat kassalla. En sen jälkeen halunnut hetkeen jäädä yksin parkkihalliin. En ollut tuolloin vielä ollut yksin kotonakaan.
En osaa itse ottaa kantaa, mitä mieltä te olette, olisko minua pitänyt jättää yksin.
Mielestäni 6-vuotiastakaan ei tulisi jättää yksin autoon jos menee isoon kauppaan ja aikuisilla menee yli 5min asioilla.
Tietty. Varmista että lapsella on riittävän lämmin (hellepäivä) ja jätä ajanvietettä ettei tylsisty. Avaimet kilisee kivasti.
Olen jättänyt jopa pienet kaksoset keskenään autoon kahdestaan, ei mitään ongelmaa. Tosin vain siinä vaiheessa, kun eivät vielä itse osanneet avata turvavöitä.
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi. En ottaisi pienintäkään riskiä, vaikka olisi miten epätodennäköistä tahansa. Täällä on lueteltu jo kaikki hyvät syyt, ja tässä yksi lisää: entä jos joku pamauttaa autollaan meidän autoon, ei huomaa lasta ja pakenee paikalta.
Aika epätodennäköistä että näin kävisi.
En. Mutta kyllä mä jostain 5 ikävuodesta ylöspäin aloin jättämään autoon viileinä vuodenaikoina, jos kävin pikaisesti ja lapsi halusi jäädä. Osasi avata ja sulkea turvavyönsä itse ja oli tottelevainen.
Ei siitäkään ole ihan hirveän pitkää aikaa, kun lastenvaunut + vauvat jätettiin kaupan oven eteen siksi aikaa kun äiti kävi kaupassa ostoksilla. Nukutetaanko vauvoja enää ollenkaan ulkonakaan, vai onko sekin jo todettu vaaralliseksi ja kyseenalaiseksi toiminnaksi?
Kiinnostavaa, kuinka tässä ketjussa ylivoimainen enemmistö on sitä mieltä, ettei lasta saa jättää yksin, koska mitä vain voi sattua (juuri näin - älkää jättäkö lapsianne yksin!), mutta aiemmassa, nyt jo poistetussa ketjussa keskusteltiin tupakoivista ja päihteitä käyttävistä raskaana olevista, ja siellä enemmistö oli sitä mieltä, ettei sillä nyt niin väliä ole. Olisi kiinnostava tietää, kuinka moni raskausajan tupakoinnille yläpeukkua antanut on sitten kuitenkin sitä mieltä, ettei lasta saa jättää hetkeksikään yksin.
Olen jättänyt 1- ja 3-vuotiaat autoon siksi aikaa, kun olen hakenut kaupan eteisen pakettiautomaatista paketin. Pieni kyläkauppa, auton saa kymmenen metrin kävelymatkan päähän ovesta, ja se on miltei näköyhteyden päässä koko ajan (pl. juuri sen hetken, kun syöttää koodin ja avaa luukun). Arvioin, että on turvallisempaa näin, kuin ottaa pienet ja vilkkaat lapset mukaan ilman vapaita käsiä (kookas paketti odotettavissa eikä mikään vaatekaupan pussukka). Vaikka auton saa lähelle ovia, niin siinä on kuitenkin risteävää liikennettä.
Maitopurkin oston ajaksi en uskaltaisi jättää. Näköyhteys on hyvä olla.
Itselläni on ollut sellaiset lapset, joiden kanssa en ole kauheasti pystynyt mitään tehdä ilman toista vanhempaa. Uteliaita ja vilkkaita, ei voi todellakaan luottaa että osaavat kulkea rinnalla nätisti. Paljon onkin jäänyt tekemättä tästä syystä.
Otatteko hullut vauvan mukaan myös vessaan, jos pökäle ei katkeakaan minuutissa?