Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö 1-vuotiaan yksin autoon, jos haet pikaisesti pikkukaupasta vaikka maitopurkin?

Vierailija
30.10.2023 |

Vai ottaisitko lapsen mukaan? Kauppa, jossa ei normaalisti jonoa ja ihan parin minuutin juttu.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin kotiin kun kävin äkkiä kaupassa.

Vierailija
62/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et varmaan yksin kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. En ottaisi pienintäkään riskiä, vaikka olisi miten epätodennäköistä tahansa. Täällä on lueteltu jo kaikki hyvät syyt, ja tässä yksi lisää: entä jos joku pamauttaa autollaan meidän autoon, ei huomaa lasta ja pakenee paikalta. 

Vierailija
64/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne pikaset voi vetästä sitä autoa vasten, win win.

Vierailija
65/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mun lapset on jo aikusia, mutta en koskaan jättänyt heitä yksin autoon vaan meillä jäi sitten toinen vanhempi lapsen kanssa autoon,kun toinen kävi kaupassa.

Toinen vanhempi on töissä, kun olisin käymässä pikaisesti. Ap

Tai sit soitat, tuo maito tullessas. Autolla tosi hyvä lähteä pössyttelemään yhden maitopurkin takia. 

Vierailija
66/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ikäkausista juuri 1-vuotias on eniten sen ikäinen mitä en missään nimessä jättäisi hetkeksikään. Vasta 7-vuotiaana esikoinen jäi ensimmäisen kerran pienen kauppareissun ajaksi autoon, kevättalvella, pilvisellä säällä, ja hänellä oli puhelin turvana ja neuvottu mitä tehdä jos tulee joku hätä. Mutta silloinkin vain siksi, että tiesin juuri hänellä olevan järkeä päässä, eikä keksisi mitään älytöntä, toisin kuin sisarensa olisi samanikäisenä saattanut keksiä.

Vierailija
67/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen nuorena, olin melkeen 18v silloin. Suhtauduin vauvaan huolettomasti, jätin vauvan nukkumaan kaupan ulkopuolelle vaunuihin, kun sain kortin niin lapsi jäi autoon jos piipahdin muutamassa minuutissa jossain, kotona vauva nukkui rivarin pihalla vaunuissa. En osannut pelätä mitään. 

Toisen lapsen sain 43-vuotiaana ja helvete miten neuroottinen olen joka asian suhteen enkä voi käsittää miten huoleton olin esikoisen kanssa. Onko se iän tuoma elämänkokemus vai maailman muuttuminen, mutta ei en ole jättänyt lasta mihinkään yksin, en hetkeksikään. Kuopus nyt 3v ja melko pumpulissa elää. 

Autovarkauksia, autojen tuhoamista, sinulle sattuu jotain yllättävää, lapselle sattuu jotain yllättävää. Hyi pelkkä ajatuskin saa kylmiä väreitä. Tekee pahaa katsoa autoja parkkiksilla joissa on lapsia yksin sisällä. 

Vierailija
68/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Riippuu kaupasta. Tossa lähisalessa käydessä voisin hyvin jättää. Siis jos lapsi nukkuu ja nukkuu edelleen kun pistän oven kiinni ja todellakin haen vaan sen maitopurkin. Asutaan ihan maalla.

Jonnekin prisman parkkikselle en jättäisi enkä minkään isomman salen pihaan missä kaupassa käynti kestää vähän kauemmin vaikka hakiskin vaan maitopurkin.

Miten te ette pärjää sitä muutamaa tuntia ilman maitopurkkia, mihin te sitä maitoa niin paljon tarvitsette? Jos on kyse "lähisalesta" niin mikset vie lasta vaunuilla kauppaan, miksi sinne pitää vielä autollakin mennä?

Kyllä normaali vanhempi osaa järjestellä asiointinsa niin, että turhia riskejä ei tarvitse ottaa.

Vierailija
69/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko että en saa paskahalvausta jos joku jättää mutta pienemmän riesan tie kun ei jättäisi.

Vierailija
70/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan Ei saa viedä lapsia! Lapsettomat häiriintyy lasten äänistä.

Vierailija
71/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi en jättäisi (enkä ole jättänyt), että jää aivan liikaa jossittelun mahdollisuuksia. Mitä tahansa voi tapahtua autolle/vauvalle parissakin minuutissa, ja itse en ainakaan haluaisi loppuelämääni miettiä, että jos vain olisin ottanut lapseni mukaani, niin...

Vierailija
72/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Vierailija wrote:

Lasta ei saa jättää yksin autoon missään nimessä.

Et pysty ennakoimaan, kauanko kaupassa menee, voit unohtaa avaimet, voit saada kaupassa sairaskohtauksen, voit joutua hullun kauppa-ampujan uhriksi ...

Helpompi ottaa se lapsi mukaan, tuonikäisenhän jaksaa kantaa, jos tarkoituksena on vain napata pikaisesti maitopurkki hyllystä.

Vierailija
73/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättänyt ikinä. En sammutettuun autoon, saati käynnissä olevaan.

Vierailija
74/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 1-vuotiaat oli sen verran pelokkaita, että olisivat voineet säikähtää ihan sitä yksin jäämistä ja hätääntyä. En riskeeraisi tuon ikäisen perusturvallisuuden tunnetta, vaikka mitään ihmeellistä ei tapahtuisikaan kaupassa käydessä.

Vierailija
75/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et varmaan yksin kuitenkaan.

Oli yksin nukkumassa.

Vierailija
76/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Riippuu kaupasta. Tossa lähisalessa käydessä voisin hyvin jättää. Siis jos lapsi nukkuu ja nukkuu edelleen kun pistän oven kiinni ja todellakin haen vaan sen maitopurkin. Asutaan ihan maalla.

Jonnekin prisman parkkikselle en jättäisi enkä minkään isomman salen pihaan missä kaupassa käynti kestää vähän kauemmin vaikka hakiskin vaan maitopurkin.

Miten te ette pärjää sitä muutamaa tuntia ilman maitopurkkia, mihin te sitä maitoa niin paljon tarvitsette? Jos on kyse "lähisalesta" niin mikset vie lasta vaunuilla kauppaan, miksi sinne pitää vielä autollakin mennä?

Kyllä normaali vanhempi osaa järjestellä asiointinsa niin, että turhia riskejä ei tarvitse ottaa.

Maitopurkki oli vaan esimerkki mutta jos vaikka ollaan tulossa jostakin ja siinä matkalla pysähtyy.

Mulla jo isot lapset mutta muistan että pari kertaa olen aikanaan jättänyt kuopuksen autoon kun muutettiin maalle ja olen postipaketin tiputtanut lähisalen tiskille. Siinä mennyt varmaan edes minuuttia. Mieluummin noin kun että alkaisin nukkuvaa lasta herättelemään tuollaisen takia

Vierailija
77/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Syynä mahdollinen autopalo. 

https://yle.fi/aihe/t/18-132685

Vierailija
78/114 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sain esikoisen nuorena, olin melkeen 18v silloin. Suhtauduin vauvaan huolettomasti, jätin vauvan nukkumaan kaupan ulkopuolelle vaunuihin, kun sain kortin niin lapsi jäi autoon jos piipahdin muutamassa minuutissa jossain, kotona vauva nukkui rivarin pihalla vaunuissa. En osannut pelätä mitään. 

Toisen lapsen sain 43-vuotiaana ja helvete miten neuroottinen olen joka asian suhteen enkä voi käsittää miten huoleton olin esikoisen kanssa. Onko se iän tuoma elämänkokemus vai maailman muuttuminen, mutta ei en ole jättänyt lasta mihinkään yksin, en hetkeksikään. Kuopus nyt 3v ja melko pumpulissa elää. 

Autovarkauksia, autojen tuhoamista, sinulle sattuu jotain yllättävää, lapselle sattuu jotain yllättävää. Hyi pelkkä ajatuskin saa kylmiä väreitä. Tekee pahaa katsoa autoja parkkiksilla joissa on lapsia yksin sisällä. 

Ihmisen aivojen etuotsalohko kehittyy vielä 25-vuotiaanakin. Ko. etuotsalohkossa arvioidaan mm. Vaarat/riskit, ennakoidaan niitä.

Vierailija
79/114 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen 7 lapsen äiti enkä ikinä ole jättänyt lasta/lapsia autoon ilman aikuista. En vaikka menisi se yksi minuutti jossain. 

Kaverille oli lapsena käynyt niin, että isänsä oli mennyt asioille ja saanut sydänkohtauksen. Tuntien jälkeen oli löydetty pieni lapsi autosta yksin, oli ollut monta tuntia yksin autossa 2-vuotiaana kun isänsä oli ajatellut nopeasti hoitavan yhden asian. 

Mä ajattelin just tuota samaa, että mitä jos vaikka kaadun kaupassa ja lyön pääni.

Voit kaatua kotonakin ja lyödä pääsi, tai vaikka kun olet metsäretkellä kahdestaan lapsesi kanssa. Silloin se lapsi on kotona monta tuntia yksin tai siellä metsässä. Että paree olla menemättä yhtään minnekään, ja olla asumatta/olematta minuuttiakaan lapsen kanssa yksin yhtään missään.

Lievää voimakkaampaa hysteriaa taas havaittavissa monessa viestissä.

Vierailija
80/114 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ikinä jättäisi yksivuotiasta julkisella paikalla mihinkään sekunniksikaan yksin. En jätä yksiveetä kotonakaan hetkeksikään yksin toiseen huoneeseen.

Eli lasten päiväunetkin valvotaan siinä lapsen sängyn äärellä? Huhhuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän