Epäilyttää ex-puolison toiminta
Tulin jätetyksi melkein 15 avioliittovuoden jälkeen ja asun nyt vielä muutaman viikon entisen miehen kanssa samassa asunnossa lastemme kanssa. Ex-miehellä on kuitenkin jo uusi tyttöystävä, jonka vannoo tavanneensa vasta eron jälkeen. Ennen eroa ei hänen mukaan ole ollut yhtään mitään. Minua kuitenkin vainoaa epäilys, koska asiat tapahtui niin nopeasti ja ajatus petetyksi tulemisesta tuntuu hirveältä. Liittomme aikana en koskaan epäillyt mitään, enkä siis ikinä ole katsonut salaa miehen puhelinta.
Nyt on kuitenkin suuri kiusaus tarkistaa hänen puhelimestaan, että milloin he ovat alkaneet viestitellä. En halua nähdä niiden sisältöä, haluaisin vain varmistaa päivämäärän. Tiedän, että on väärin katsoa toisen viestejä ja tiedän, että mikään sieltä saamani tieto ei oikeasti auta. Joko käy ilmi, että ex puhuu totta ja minulle jää ikuisesti huono omatunto siitä, että epäilin turhaan ja menin jopa sen puhelimelle. Tai sitten selviää, että se on valehdellut ja meidän asialliset välit menee lopullisesti. Lasten takia kuitenkin pitää olla jatkossakin yhteyksissä. Mutta jos en tarkista sitä nyt näiden viikkojen aikana, en ikinä voi olla varma.
Mitä tekisit? Pitäisikö antaa asian vain olla?
Kommentit (61)
Vierailija wrote:
Mä lukisin ne viestit. Piilotteleeko puhelinta, ottaako vessaan mukaan jne!
Ei piilottele, puhelin on aina ollut avoimesti näkyvillä. Mutta olen nyt taipumassa siihen, etten lue. Luulen etten pystyisi elämään sen tiedon kanssa, että olen luvatta katsonut toisen puhelinta. Eikä siitä muutenkaan todennäköisesti seuraisi minulle mitään hyvää.
Ap
Mä ainakin poistaisin kaikki viestit jos mulla jotain salattavaa olisi.
Vierailija wrote:
Mä lukisin ne viestit. Piilotteleeko puhelinta, ottaako vessaan mukaan jne!
Kuka ei muka kännykkää räplää istunnolla, menee hyvä kakkaushetki pilalle muuten.
Vierailija wrote:
Kysymällä? Minkälainen suhde on, jos ei voi keskustella asioista. Kuvitteletko että moni muu kuten vaikkapa miehesi itse ei kysyisi, jos yhtäkkiä löytäisit uuden miehen. Hämmästyttävän epäreilu tilanne, jos noin. Vai etkö uskalla, onko mies pelottava suuttuessaan?
Olen kysynyt ja kuten aloituksessa kerroin, hän vannoo ettei ennen eroa ollut mitään. Sanoo, ettei olisi voinut tehdä sellaista minulle. Hänen mukaan jälkeen uusi ihminen tuli vastaan nopeammin kuin itsekään olisi voinut ikinä ajatella. Nämä nopeat käänteet vain herätti epäilykseni, koska on näin pitkä liitto takana. Mutta minun on varmaan päätettävä vain uskoa, jotta pääsen omassa elämässäni eteenpäin.
Ap
Mitä väliä milloin suhde on alkanut. Todennäköisesti kuitenkin aiemmin, mutta eroon on muu syy kuitenkin.
Miehet ei tee aloitetta erolle ellei ole uutta suhdetta. Se on fakta. Vain äärimmäisen harva eroaa on ilman muuta syytä. Silloin syynä on naisesta johtuvat vakavat syyt eli mielenterveys-, riippuvuus ym syyt.
Todella monet asiat ovat sellaisia, että niistä ei saa sellaista selkeää kuvaa ja tietoa. Se on häiritsevää, koska haluaisimme aina sellaisen eheän kertomuksen tapahtumista. Kuulostaa siltä, että eihöhän ero ole joka tapauksessa tarpeellinen, olipa syy mikä vain. Monet noista uuden heti löytävistä on pyörittänyt ihastustaan ainakin jollain flirttailun tasolla jo ennen eroa. Eroseminaariin mars! Vertaistuki on parasta.
Vierailija wrote:
Mitä väliä milloin suhde on alkanut. Todennäköisesti kuitenkin aiemmin, mutta eroon on muu syy kuitenkin.
Eroon oli muita syitä, jotka hyväksyn. Yritän myös päästä tuohon ajatukseen, että sillä ei ole väliä milloin tuo heidän suhde sai alkunsa. Tuntuu vaan pahalta arvuutella että olikohan se jo silloin tai silloin mukana kuvioissa. Nämä ajatukset tulevat tahtomattakin mieleeni.
Ap
En ole vielä tähän mennessä sellaista eroa nähnyt, missä miehellä ei olisi ollut uutta suhdetta katsottuna, jos hän haluaa erota (suurin osa eroista on naisen ottamia). Ikäni on 56 eli on tässä jo aika monta eroa nähnyt. Ja joka ainoassa tapauksessa mies on väittänyt, että suhde on alkanut vasta eron jälkeen. Ei ole miehissä miestä tunnustamaan asiat niin kuin ne ovat.
Ei voi tietysti sadan prosentin varmuudella miehestäsi sanoa miten on, mutta eron syy useimmiten on toinen nainen. Rakastuminen häneen vähintään, mutta useimmiten myös suhde, seksiä ja varmuus siitä, että saa pidettyä tuon toisen naisen. Eräässä tapauksessa mies viivytti eroa vaikka kuinka pitkään, koska nainen ei tahollaan meinannut erota. Lopulta vaimo joutui ottamaan itse eron. Jälkikäteen selvisi viivytyksen syy eikä tuo uusi suhde kestänyt kuin reilun vuoden on - off- suhteena.
Kyllä mä varmaan katsoisin puhelinta, jos olisin sinä, mutta en sanoisi siitä mitään puolisolle. En voisi vastustaa halua tietää totuus asiasta, vaikka eihän se siitä välttämättä edes selviä.
Turhaan soudat ja huopaat. Tee päätös ja toimi sen mukaan, ja sitten vaan elät loppuelämäsi sen kanssa. Minun olisi saatava tietää, olisihan kyseessä oma avioliittoni ja elämäni. Ei hetkauttaisi tuossa tilanteessa oli totuus mikä hyvänsä. Maailmassa on niin paljon pahempiakin asioita, eikä se muutenkaan muuta itse asiaa miksikään. Ero on niin iso muutos joka tapauksessa, erityisesti kun on lapsia. Asiallinen voit olla joka tapauksessa, riippumatta miehesi tekemisistä. En kyllä usko, että mies tässä tapauksessa on ollut rehellinen.
Tottakai katsot puhelimesta viestit. Sinulla on aivan liian ruusuinen kuva miehestäsi. Pääset paremmin eteenpäin kun tiedät totuuden etkä heikkoina hetkillä jää haikailemaan miehen perään joka petti aviolupaukset. Totuus kirpaisee mutta myös vapauttaa. Asiasta ei tarvitse tehdä numeroa, mutta oman hyvinvoinnin ja arvostuksen takia on syytä tietää totuus. Jos liiton rikkoutumiseen on muita syitä, niihin en ota kantaa kun ei sen kummemmin ole kerrottu.
Hauskaa miten provoilijoista laitetaan virkavallalle ilmoitusta mutta tässä ketjussa jo moni yllyttänyt rikokseen samalla syyllistyen myös itse ja kukaan ei edes mainitse asiaa.
Vierailija wrote:
Miehet ei tee aloitetta erolle ellei ole uutta suhdetta. Se on fakta. Vain äärimmäisen harva eroaa on ilman muuta syytä. Silloin syynä on naisesta johtuvat vakavat syyt eli mielenterveys-, riippuvuus ym syyt.
Tämä on muuten totta. Olen se mies joka teki aloitteen erolle, koska pää meinasi hajota aivan totaalisesti toisen päänsisäisiin ongelmiin. Eikä ole ketään eikä ihan heti tule, pitää nimittäin itsekin saada parannuttua näistä traumoista joita tuo skitsoilu jätti jälkeensä.
Melko varmasti miehesi on sinua pettänyt ja valehtelee. Hyväksy se ja mene eteenpäin.
Vierailija wrote:
Onko sillä merkitystä enää? Jos ero on jo tullut, niin se on tullut. Voit olla aika varma, että syynä on tuo toinen nainen, väitti mies mitä tahansa.
Off topic: mutta kyllä minä katsoin miehen puhelimen, kun epäilin toista naista. Hyvä, että katsoin. Muutoin eläisin edelleen valheessa jalkavaimon asemassa. En kai nyt olisi hajoittanut lasten kotia pelkän intuitioon pohjautuvan epäilyksenkään vuoksi.
Jaa. Minä katsoin miehen puhelinta, löysin naisen viestit ja en laittanut eroa vireille. Menimme pariterapiaan, teimme vielä kaksi lasta lisää ja ostimme uuden asunnon. Pari vuotta myöhemmin otin itselleni vielä rakastajan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
En ole koskaan ollut mikään uhri ja minusta ei ole siihen rooliin.
Anna olla. Se tieto ei mitenkään lievitä tuskaasi.
Minulla oli hyvin samanlainen tilanne. Mies alkoi eron jälkeen seurustelemaan työkaverinsa kanssa, joka myös erosi samoihin aikoihin. Eli todella läpinäkyvää toimintaa.
Yhteisten lasten takia kuitenkin pitää pysyä väleissä, ja huonosta lopusta huolimatta sain 12 onnellista yhteistä vuotta. Tästä syystä tein päätöksen, että vaikka oma mieli sanoo muuta, niin aion lupttaa miehen sanaan ettei pettänyt. Jos ei muuta niin vaaliakseni suhdetta.
Kiitos kaikista kommenteista. En vieläkään tiedä mitä tehdä, mutta sain paljon ajattelemisen aihetta. Liittomme päättyminen on tosiasia ja jatkossa haluan keskittyä omaan ja lasten hyvinvointiin. Totuuden tietäminen auttaisi vain paremmin käsittelemään menneen loppuun ja suuntaamaan ajatukset tulevaan.
Ap
Nyt työnnät sen katkeruuden johonkin missä aurinko ei paista, ja annat asian olla. Pääset helpommalla eteenpäin kohti uusia tuulia. Ihan turha enää jäädä vellomaan huonoihin tunteisiin kerta olette jo eronneet. Ja toisen viestien lukeminen ei ole ok missään tilanteessa.
Vierailija wrote:
Anna olla. Se tieto ei mitenkään lievitä tuskaasi.
Minulla oli hyvin samanlainen tilanne. Mies alkoi eron jälkeen seurustelemaan työkaverinsa kanssa, joka myös erosi samoihin aikoihin. Eli todella läpinäkyvää toimintaa.
Yhteisten lasten takia kuitenkin pitää pysyä väleissä, ja huonosta lopusta huolimatta sain 12 onnellista yhteistä vuotta. Tästä syystä tein päätöksen, että vaikka oma mieli sanoo muuta, niin aion lupttaa miehen sanaan ettei pettänyt. Jos ei muuta niin vaaliakseni suhdetta.
En tiedä kuinka kauan erostanne on, mutta palaako mieleesi vieläkin ajatus, että oliko mies pettänyt kuitenkin? Vai oletko todella pystynyt antamaan asian olla? Yritän vain miettiä, että helpottaako tämä ajan kanssa vai palaako epäilys aina mieleen kun joutuu kohtaamaan miehen.
Ap
Ja mitä merkitystä pettämisellä tässä vaiheessa olisi? Se olisi kuitenkin johtanut vaan eroon, jonka olet jo saanut. Asioista ei pidä tehdä vaikeampia kuin ne ovat.
Säästä oma energia nyt vaan täysin omiin lapsiin ja heidän huolenpitoon.