Kuinka moni täällä on pystynyt säästämään lapsilisät?
Meillä se ei ole ollut mahdollista ja nyt harmittaa. Lapset aikuisuuden kynnyksellä ja kuulostaa, että kaikki kaverit saa lapsilisät käyttöönsä omilleen lähtiessään 😔
Kommentit (111)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapsilisä on tarkoitettu esim lapsen vaatteisiin, kenkiin. Harrastuksiin.
Ei niitä ole mitenkään korvamerkitty.
Mutta elämiseen se on tarkoitettu! Omasta palkasta voi säästää jos pystyy!
Miten ne lapsilisät erottaa palkasta, jos ne menee samalle tilille?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku tuolla aiempana oli sitä mieltä, että teen kauhean karhunpalveluksen kullannupuilleni, kun säästän heidän lapsilisänsä heille ja itse tingin omasta elintasostani. Kuulemma he eivät koskaan opi tekemään töitä ja elättämään itseään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millä tavalla kullannuppuni saisivat paremman mallin, jos pistäisin lapsilisien verran rahaa kuussa vaikka tupakkaan ja baareihin ja sitten kertoisin heille, että lapsilisät menivät lasten kuluihin? Mallistahan rahankäyttö opitaan.
Itselleni on ollut aika vahva signaali se, että vanhempani elivät niukasti. Meillä ei esimerkiksi matkailtu. Lapsilisien ansiosta minulla varaa lähteä myöhemmin vaihto-oppilaaksi. Edelleen arvostus vanhempieni tekoja kohtaan on suuri, ja toivon voivani antaa samaa hyvää eteenpäin.
Tupakka ja baaritko ovat sinun elintasosi mitta? Onpa typerää puhetta. Ent
Näin minun vanhempani joka tapauksessa tekivät. Eivät käyneet baareissa, eivät matkailleet, elivät niukasti ja mahdollistivat minulle hyvät yliopisto-opinnot ilman lainaa ja perheeni ensimmäisenä.
Selväksi tuli, että sinusta tämä on typerää. Minusta se oli suuri rakkauden ja luottamuksen osoitus, josta edelleen olen kiitollinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Just noin. En malta koskaan olla hämmästelemättä noita oman elämänsä logiikkaneroja. Ja usein valitettavasti, ihan tilastollisesti, he laittavat röökiin ja holiin satasia kuukaudessa ihmetellessä, miten lapsilisät jne voi käyttää vaikkapa sijoittamiseen.
Vierailija wrote:
Mutta lapsilisää ei ole korvamerkitty että mihin saa käyttää.
Tuki on nimenomaan korvamerkitty lapsilisäksi, kuten nimikin jo kertoo. Ärsyttää se, kun et osaa käyttää oikein tuota korvamerkitty-sanaa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että joku seuraisi sinua kauppaan katsomaan, mitä ostat. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuki on nimenomaan korvamerkitty lapsilisäksi, kuten nimikin jo kertoo. Ärsyttää se, kun et osaa käyttää oikein tuota korvamerkitty-sanaa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että joku seuraisi sinua kauppaan katsomaan, mitä ostat. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys.
Niin, se on lisä lapsiperheiden käyttöön, koska lapsista tulee ylimääräisiä kuluja.
En voi mitenkään ymmärtää, että joillekin on punainen vaate, että joku säästää lapselleen nimenomaan tämän lapsilisän verran rahaa. Tuntuu että parempi on suunnilleen heittää ne rahat kaivoon kuin antaa lapselle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Korvamerkitty tarkoittaa, että raha on tarkoitettu tiettyyn tarkoitukseen. Esimerkiksi valtionosuus, joka jaetaan kunnille koulujen ryhmäkokojen pienentämiseen, täytyy käyttää siihen tai muuten valtio perii sen takaisin.
Yksittäisten ihmisten tulonsiirroista korvamerkitty on esimerkiksi asumistuki tai harkinnanvarainen toimeentulotuki silmälaseihin. Lapsilisä ei ole korvamerkitty tuki.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku tuolla aiempana oli sitä mieltä, että teen kauhean karhunpalveluksen kullannupuilleni, kun säästän heidän lapsilisänsä heille ja itse tingin omasta elintasostani. Kuulemma he eivät koskaan opi tekemään töitä ja elättämään itseään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millä tavalla kullannuppuni saisivat paremman mallin, jos pistäisin lapsilisien verran rahaa kuussa vaikka tupakkaan ja baareihin ja sitten kertoisin heille, että lapsilisät menivät lasten kuluihin? Mallistahan rahankäyttö opitaan.
Itselleni on ollut aika vahva signaali se, että vanhempani elivät niukasti. Meillä ei esimerkiksi matkailtu. Lapsilisien ansiosta minulla varaa lähteä myöhemmin vaihto-oppilaaksi. Edelleen arvostus vanhempieni tekoja kohtaan on suuri, ja toivon voivani antaa samaa hyvää eteenpäin.
Tupakka ja baaritko ovat sin
Kirjoituksesi perusteella samaistat korkean elintason baariin ja tupakkaan, etkä näköjään edes käsitä sitä. Et taida penaalin terävin kynä olla, se tuli ainakin selväksi.
Lapsilisät pitäisi ottaa pois rikkailta. Ei niitä ole tarkoitus laittaa säästöön.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Korvamerkitty tarkoittaa, että raha on tarkoitettu tiettyyn tarkoitukseen. Esimerkiksi valtionosuus, joka jaetaan kunnille koulujen ryhmäkokojen pienentämiseen, täytyy käyttää siihen tai muuten valtio perii sen takaisin.
Yksittäisten ihmisten tulonsiirroista korvamerkitty on esimerkiksi asumistuki tai harkinnanvarainen toimeentulotuki silmälaseihin. Lapsilisä ei ole korvamerkitty tuki.
Lapsilisä on ihan yhtä korvamerkitty kuin tt-tukikin, se on nimenomaan merkitty lapsiperheille. Tt-tuki yllätysyllätys toimeentuloon. Ei kuitenkaan niin, että näin monella eurolla ostat perunoita. Silmälasituki tietenkin on merkitty niihin silmälaseihin, no daa. Ei kukaan tule kuitenkaan tarkemmin määräilemään ostoksia ja käyttöä tietenkään. Jos asumistuki tulisi huomenna tilille ja joku ostaisi sillä viinaa, niin daa, mitään ei tapahdu, kunhan maksaa sen vuokran.
Säästetään puolet lapsilisistä kahdelle lapselle heidän omille tileille. Olisi mahdollisuus säästää kaikkikin, mutta en näe sitä järkeväksi, koska 18v voi käyttää koko rahan johonkin sinänsä ihan turhaan. Maksetaan siis myös terveysvakuutukset lapsilisistä, niistä on ollut jo nyt paljon iloa. Loput jemmaan itselle lasten teini-ikää ajatellen, on sitten mahdollisuus tarjota jotain extraakin. En usko että palkkani nousee muuten riittävässä suhteessa siihen nähden millaiset kulut teineistä on, joten tuostakin tulee olemaan joskus iloa.
Tottakai olen.
Minulla 3 lasta ja olen säästänyt lapsilisät ja elatusmaksut itselleni ns pahanpäivän varalle. Osan olen sijoittanut osakkeisiin ja saanut sieltäkautta hieman lisätienestiä.
Sitä en vielä tiedä mitä rahoillani teen, mutta kun lapset täyttävät 17 vuotta niin heistä saatava tulo loppuu lähes kokonaan jää enää vain elarit.
Olen ajatellut kuitenkin niin, että on turha antaa heille mitään,siinä vaiheessa kun täyttävät 18 vuotta vaan he saavat rahani vasta perintönä kun minusta aika jättää.
Vierailija wrote:
Kelan pitäisi maksaa lapsilisät kuitteja vastaan. Mikäli lapsesta ei ole ollut menoja ei makseta lapsilisääkään.
Kuinka lapsen pystyy kasvattamaan niin ettei hänestä olisi edes satasen verran kuluja kuukaudessa? Johan tuo menee syömiseenkin.
Mun vanhemmat olivat yhdessä päättäneet avata minulle tilin jonne lapsilisät ja synttärirahat ym voisi laittaa. Eron jälkeen äiti huomasi että isä oli tuhlannut kaikki rahat siltä tililtä. Eniten suututti niiden kolikkopossurahojen ja synttärirahojen katoaminen, vaikka ei ollut kyseessä isot summat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kelan pitäisi maksaa lapsilisät kuitteja vastaan. Mikäli lapsesta ei ole ollut menoja ei makseta lapsilisääkään.
Kuinka lapsen pystyy kasvattamaan niin ettei hänestä olisi edes satasen verran kuluja kuukaudessa? Johan tuo menee syömiseenkin.
Synnyttävätkö Naiset lapsia ymmärtämättä,että niistä tulee kuluja vai tietoisina ,että valtio maksaa niiden ylläpidon ja laskevat lapsen saamisen ansaintakeinona?
Kuka ylipäätään tekee lapsia jos ei niitä itse kykene elättämään ? Luonnollisesti ei kukaan joten kyllä jokaiselle vastuuntuntoiselle järkevälle aikuiselle jää nämä lapsilisät säästöön.
Saan juuri ja juuri säästöön noin kolmesataa euroa kuussa. Meillä on kolme lasta ja heistä lapsilisä on 333€. Lapsilisä tulee tavalliselle käyttötililleni silloin kun tulee.
Tämä 300 euron säästäminen tarkoittaa tinkimistä omista jutuistani, ruoan tekemistä alusta loppuun itse ja isoja määriä. Se tarkoittaa, että meillä ei ole koko ajan jääkaapissa saatavilla kaikkea mahdollista, vaan että suunnittelen. Se tarkoittaa, että en osta joka vuosi uusia synttäri-, halloween-, joulu-, tai vappukoristeita vaan säästän kaiken minkä voi ja käytän uudestaan. Se tarkoittaa kirppistelyä, alennusmyyntien läpikoluamista ja loputonta ennakointia.
Säästöillä on mm. ostettu uusia pyöriä, käyty matkoilla, menty huvipuistoihin ja kylpylöihin. V*tuttaa aina aivan valtavasti lukea ja kuulla, miten lapsilisät tulisi poistaa niiltä, jotka saa ne säästöön. Että ihanko totta? Meiltä se 300€ pois, koska elämän valinnoilla on mahdollista riipiä se kolmesataa. Eikä edes joka kuukausi, mutta pyrin siihen.
Nykyisin pystyn hyvinkin saamaan säästö melko mukavasti, asumistuki, lapsilisä, + yhteiskunta maksaa pääomavastikkeen. Sopis vaikka lyhyempikin työviikko, jäisi enempi aikaa harrastuksiin. Nämä on niitä järjestelyjä joihin voi itsekin vaikuttaa.
Ei olla voitu säästää. Meillä on kuitenkin säännölliset tulot ja omia säästöjä, jotta voidaan esim. ajokortit maksaa. Auton ostavat itse sitten, kun heillä on vara sitä pitää. Olemme kaikille antanut mahdollisuuden opiskella kotoa käsin. Ei tarvi muuttaa, kun 18 täyttää. Nyt kolmas lukiossa, jonka jälkeen armeija. Lähtee tod.näk. sen jälkeen omilleen. Aika näyttää. Kaksi jo muuttanut pois kotoa. Olemme perhekeskeisiä, raha ei ole koskaan ollut se ykkönen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä menee käyttötilille, palkka säästötilille. Palkasta siirrän käyttötilille vain sen mitä tarvii, loput jää säästöön.
Kysymyksenasettelu on hölmö, tilastollisesti kukaan ei säästä lapsilisää, sillä lapsen kulut ovat moninkertaiset saatuun lapsilisään nähden. Mutta siltikin säästämme ja sijoitanme lapsille. Tarkoitus on kerätä hyvä potti heille elämänalkua varten. Lisäksi meillä on sijoitusasunto, jonka on tarkoitus olla velaton, kun lapsi on täysi-ikäinen.
Ei siinä mitään ameriikan temppuja tarvita. Maltillisella riskitasolla vaikkapa yleisindeksiin sijoittamalla 100 € joka kuukausi 17 vuoden päästä koossa on 30-40 k€.
Ja ei se ole mitään ilmaista rahaa. Keskituloinen maksaa viimeisestä satkusta puolet veroja eli yli 50 k€ saadessaan sijoitettavaksi 20 k€ työuransa aikana.