Kuinka moni täällä on pystynyt säästämään lapsilisät?
Meillä se ei ole ollut mahdollista ja nyt harmittaa. Lapset aikuisuuden kynnyksellä ja kuulostaa, että kaikki kaverit saa lapsilisät käyttöönsä omilleen lähtiessään 😔
Kommentit (111)
Laillisesti voi tehdä mitä tahansa sopimuksia, omaisuudensiirtoja, hallinjakoa jne. Ei se 18v ikä tee asialle yhtään mitään. Meillä on aina ollut suvussa näitä "ikä"ehtoja monissa asioissa, ei tämä ole mitenkään poikkeus.
Kyse ei ole nyt mistään säästöpossutilistä Osuuspankissa....
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapsilisä ei mene säästöön vaan lapsen tarpeisiin joka kuukausi. Mielestäni ne jotka voivat säästellä lapsilisiä ja ostella osakkeita sun muita rahastoja, eivät tarvitse näitä tukia ollenkaan. Pois tuet tuollaisilta ja verot alas, niin ei tuollaiset rikkaat tukia tarvitse. Tuet vain niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Typerää rahan siirtelyä täällä Suomessa muutenkin, verotetaan, että voidaan sitten maksella lapsilisiä ihmisille jotka eivät niitä tarvitse. Hölmöläisten hommaa tuollainen.
Yksinhuoltaja 100 prosenttia
Lapsilisän tarkoitus on tasata tuloeroja lapsiperheiden ja lapsettomien välillä. Siksi sitä maksetaan myös hyvätuloisille. Pienituloisilla on alhaiset päiväkotimaksut tai niitä ei ole ollenkaan. Me keskituloisina maksoimme kahdesta lapsesta lähes 500€ kuussa. Eli kahden lapsen lapsilisät menivät yhden lapsen päivähoitomaksuun. Valita vasta s
Olen myös 100 prosenttisena yksinhuoltajana maksanut vuorohoitomaksuja ihan kuule samaa tasoa kuin sinä. Oleppas sinä kuule hiljaa kun et tiedä asioista mitään. Hyvätuloisilta lapsilisät pois. Rahan siirtely saa loppua. Verot alas, niin hyvätuloisten ei tarvitse ulista, eivätkä tarvitse lapsilisiä.
Olisin pystynyt ja olenkin säästänyt lapselle palkkpäivänäni 40/kk rahastoon sekä laittanut mummonsa perinnöstä kertaalleen sen silloin 3000 verottoman lahjoituksen.
Halusin varmistaa että oma työttömyys tai tulottomuus ei estä lukiota tai autokoulua. No tuli sitten tuo 'ilmainen" lukio, mutta putinin sota söi ison siivun rahastojen tuotosta. Lapsi itse on samaan aikaan säästänyt tililleen 2500 lahjoista ja kesätöistä ja avasi juuri asuntosäästötilin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mun perhe käytti lapsilisät elämiskuluihin, tyhjin käsin lähdin kotoa omilleni. Kiva kun tää Suomi on tasa-arvonen maa ja kaikilla on samat mahdollisuudet, NOT!
Olet saanut verovaroin opiskella, julkiset terveyspalvelut. Tasa-arvoiselta tuntuu. Katkeroituneena varmasti säästät lapsiesi kaikki lapsilisät heille ja annat kun täyttävät 18.
Opintolainalla opiskelin eikä ollut mihinkään kivaan varaa joilla näillä pappa betalareilla oli. Ei edelleenkään tasa-arvoa.
Opintolainalla opiskelin minäkin, kuten noin 90 % opiskelukavereistani. Kivaan oli rahaa, koska kävin kesätöissä ja kaikki opiskelijakiva oli hyvin edullista. Tosin sain kyllä kotoa lähtiessäni mukaani omat vaatteeni, pari pussilakanaa ja muutaman vanhan astian, joten ihan tyhjin käsin ei tarvinnut lähteä.
Katkera en ole. Nykyisin olen jo vuosikausia kuulunut parhaiten ansaitsevaan kymmenykseen - ihan sen opintolainalla opiskellun ammatin ansioista.
Vierailija wrote:
En vitus.
Entä sen jälkeen kun tulit sieltä ulos?
Joku tuolla aiempana oli sitä mieltä, että teen kauhean karhunpalveluksen kullannupuilleni, kun säästän heidän lapsilisänsä heille ja itse tingin omasta elintasostani. Kuulemma he eivät koskaan opi tekemään töitä ja elättämään itseään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millä tavalla kullannuppuni saisivat paremman mallin, jos pistäisin lapsilisien verran rahaa kuussa vaikka tupakkaan ja baareihin ja sitten kertoisin heille, että lapsilisät menivät lasten kuluihin? Mallistahan rahankäyttö opitaan.
Itselleni on ollut aika vahva signaali se, että vanhempani elivät niukasti. Meillä ei esimerkiksi matkailtu. Lapsilisien ansiosta minulla varaa lähteä myöhemmin vaihto-oppilaaksi. Edelleen arvostus vanhempieni tekoja kohtaan on suuri, ja toivon voivani antaa samaa hyvää eteenpäin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapsilisä on tarkoitettu esim lapsen vaatteisiin, kenkiin. Harrastuksiin.
Ei niitä ole mitenkään korvamerkitty.
Tuki on nimenomaan korvamerkitty lapsilisäksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mun perhe käytti lapsilisät elämiskuluihin, tyhjin käsin lähdin kotoa omilleni. Kiva kun tää Suomi on tasa-arvonen maa ja kaikilla on samat mahdollisuudet, NOT!
Olet saanut verovaroin opiskella, julkiset terveyspalvelut. Tasa-arvoiselta tuntuu. Katkeroituneena varmasti säästät lapsiesi kaikki lapsilisät heille ja annat kun täyttävät 18.
Opintolainalla opiskelin eikä ollut mihinkään kivaan varaa joilla näillä pappa betalareilla oli. Ei edelleenkään tasa-arvoa.
Opintolainalla opiskelin minäkin, kuten noin 90 % opiskelukavereistani. Kivaan oli rahaa, koska kävin kesätöissä ja kaikki opiskelijakiva oli hyvin edullista. Tosin sain kyllä kotoa lähtiessäni mukaani omat vaatteeni, pari pussilakanaa ja muutaman vanhan astian,
Nykyään opintolainojen summat ja korot ovat aika jäätäviä vuosien takaisiin verrattuna.
Tilastohullun aloitus taas. Kuinka moni?
Mutta lapsilisää ei ole korvamerkitty että mihin saa käyttää.
Vierailija wrote:
Sijoitettu aina, jokaisella lapsella on jo aika iso osakesalkku. Siis kymmeniä tuhansia.
Naurattaa kun Suomalaiset kuvittelee etta kymmenentuhatta tai kaksikin on paljon rahaa 😀 missa pohjois-koreassa oikein elatte...urkitte viela toisten verotietoja netistakin 🤣 ja teette ilmoituksia verottajalle kun naapurin Pena osti uuden auton eika silla ole edes tyopaikkaa
On se aika hyvin jo ns ilmaisella rahalla on kymmenien tuhansien salkku, siis lähemmäs sataa tonnia. Huvittaa tuollaiset jotka luulee sen olevan jotenkin ainut omaisuus.
Vierailija wrote:
On se aika hyvin jo ns ilmaisella rahalla on kymmenien tuhansien salkku, siis lähemmäs sataa tonnia. Huvittaa tuollaiset jotka luulee sen olevan jotenkin ainut omaisuus.
Sata tonniakin on pikkuraha....suomalaisista vain jollain 1% on sen verran rahaa pankissa. Suomalaiset on yhta heikoiten tienaavaa kansaa mutta ne ovat aivopesty ajattelemaan toisin ja olemaan kiitollisia almuista, esim se 94e lapsilisa on naurettava summa. Mulle maksetaan 250kuussa ja viela kolmen kuukauden valein tulee extra shekki joka 500. Enka ole edes hakenut moista. Aitiyslomlla sain samaa summaa mita korkeimmillaan suomessa toissa ollessa ,eika ylemmas paase kun on kaikenmaailman tessit sun muut ioilla kansa pidetaan samanvertaisena.
Ihan käyttöön menee lapsilisät. Lapsille tulee säästettyä lahjarahat ja satunnaisesti joitain summia. Aikalailla saman verran saavat rahaa näillä näkymin, kuin mitä itse sain vanhemmiltani. Ja siitä on sitten hyvä jatkaa omilla tuloilla säästämistä. Mitään asunnon käsirahaa en rupea lapsilleni säästämään, koska tarvitsen rahaa oman talon remontointiin ja ylläpitoon.
Vierailija wrote:
Joku tuolla aiempana oli sitä mieltä, että teen kauhean karhunpalveluksen kullannupuilleni, kun säästän heidän lapsilisänsä heille ja itse tingin omasta elintasostani. Kuulemma he eivät koskaan opi tekemään töitä ja elättämään itseään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millä tavalla kullannuppuni saisivat paremman mallin, jos pistäisin lapsilisien verran rahaa kuussa vaikka tupakkaan ja baareihin ja sitten kertoisin heille, että lapsilisät menivät lasten kuluihin? Mallistahan rahankäyttö opitaan.
Itselleni on ollut aika vahva signaali se, että vanhempani elivät niukasti. Meillä ei esimerkiksi matkailtu. Lapsilisien ansiosta minulla varaa lähteä myöhemmin vaihto-oppilaaksi. Edelleen arvostus vanhempieni tekoja kohtaan on suuri, ja toivon voivani antaa samaa hyvää eteenpäin.
Tupakka ja baaritko ovat sinun elintasosi mitta? Onpa typerää puhetta. Entä miksi pitäisi valehdella tupakka/baarirahojen menneen lasten kuluihin? Yhä vain typerämpää aivopierua. Eikä sekään nyt välttämättä niin kauhean ihailtavaa ja suuresti arvostettavaa kaikkien mielestä ole, ettei koskaan ikinä matkaile missään.
Väärin, monella on yli 100 000€ pankissa, ei tarvitse olla mitenkään edes superhyvätuloinen. Keskustelu nyt kuitenkin koski lapsilisiä, ja miten ne on jotkut laittanut poikimaan ja jotkut käyttää ne. Suomessa on rikkaita ja miljonäärejäkin mutta edelleen keskustelu koskee lapsilisiä.
Vaikeaa, ymmärrän, mutta ehkä sä heräät todellisuuteen ja meet sinne sun vuokrakuution parvekkeelle röökille, johon sulla on just ja just varaa kun sait sun tuet.
Voi pientä, TES määrittää palkan alarajan, ei ylärajaa.
Vierailija wrote:
Väärin, monella on yli 100 000€ pankissa, ei tarvitse olla mitenkään edes superhyvätuloinen. Keskustelu nyt kuitenkin koski lapsilisiä, ja miten ne on jotkut laittanut poikimaan ja jotkut käyttää ne. Suomessa on rikkaita ja miljonäärejäkin mutta edelleen keskustelu koskee lapsilisiä.
Vaikeaa, ymmärrän, mutta ehkä sä heräät todellisuuteen ja meet sinne sun vuokrakuution parvekkeelle röökille, johon sulla on just ja just varaa kun sait sun tuet.
Heh 😁 taisi iskea syvalle ja lujaa. Kannatti lahtea ensinnakin suomesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapsilisä on tarkoitettu esim lapsen vaatteisiin, kenkiin. Harrastuksiin.
Ei niitä ole mitenkään korvamerkitty.
Mutta elämiseen se on tarkoitettu! Omasta palkasta voi säästää jos pystyy!
Minun melko pienituloiset vanhempani jo 30 vuotta sitten maksoivat säästämillään lapsilisillä minulle ajokortin ja paljon muutakin opintojen kannalta tarpeellista, jotta minun ei tarvinnut ottaa opintolainaa. En keksi siitä yhtään mitään pahaa. Päinvastoin sain keskityttyä opintoihini, enkä ole elämässäni ollut päivääkään työttömänä.
Siksi olen halunnut seurata vanhempieni esimerkkiä ja antaa omille lapsilleni saman mallin: sen, että heidän opinnoillaan on vahva henkinen ja aineellinen tukeni.
T. Se, jota kommentoit.