Jos lasten isä erittäin hankala persoonallisuus, miten puhua asiasta lapsille?
Kaikenlaista tässä ollut vuosien varrella ja on edelleen. Olemme eronneet.
Miten jutella teinien kanssa isän persoonallisuudesta, rehellisesti, avoimesti mutta kuitenkin niin, ettei mustamaalaa toista?
Kannattaako asiasta edes puhua? Teenkö ison virheen puhuessani asiasta ääneen?
Mutta, käytöksensä on ollut kaikkea muuta kun normaalia. Tämä olisi mielestäni tärkeä lastenkin ymmärtää.
Tosi hankala paikka.
Kommentit (63)
Vierailija wrote:
Minusta lapsille pitää puhua siitä, millainen käytös on hyväksyttävää ja millaista käytöstä ei pidä hyväksyä. Eli minä suosittelen, että lapsille puhuu, ettei toisia ihmisiä saa syyllistäö ja jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on.
no, jos isä sitten on syyllistävä ja tiomitseva ihminen, niin viesti menee perille siinä sivussa.
ei se niinkään voi mennä, että lapsille antaa kuvan, että kaikki toisten toiminta on oikein.
minä tein näin. Puhuin siis yleisellä tasolla, miten toisia ihmisiä tulee kohdella. Puhuin, että jokaisella on oikeus mielipiteisiin, eikä kenenkään mielipide ole toista tärkeämpi. Puhuin, että asioita voi tehdä monella eri tavalla. Puhuin, että kenelläkään ei ole asiaa pomottaa toista. Tms.
lapseni sanoi parikymppisenä, että tajusi jo varhain näistä puheista, että isällä on narsistisia piirteitä. Ei siis aikuisenakaan tajunnut, että minä puhuin tahallani, mitä puhuin. No ehkä siksi, että puhuin kaikesta muustakin, miten toisia ihmisiä kohdellaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En puhuisi mitään. Lapset saavat muodostaa itse oman kuvan isästään, se ei sinulle kuuluu. Kenties olet itse se hankala persoona?
Et ymmärrä mitä tarkoittaa persoonallisuushäiriö. Sellainen ihminen ei ole psyykkisesti terve ja on todellakin lapsen edun mukaista ymmärtää tätä ihmistä monestakin syystä. Jos isä kiusaa äitiä, on lapsen ymmärrettävä että isä on sairas. Pers.häiriöiset ovat usein manipuloivia sekä ilkeitä ja valheellisia monille. Totuus täytyy olla selvillä ettei lapsi kärsi enempää kuin on pakko.
Itse et ymmärrä mitä on persoonallisuushäiriö.
Se ei ole synonyymi pahuudelle ja ilkeydelle. Monet kärsivät persoonastaa lähinnä vain itse, eivätkä manipuloi ja hyväksikäytä muita.
Ja toisekseen millä oikeudella sinäkin olet diagnosoimassa tuolle isälle persoonallisuushäiriön. Niitä on sitä paitsi ainakin kymmenen erilaista.
Jatkuvasti näkee tälläkin palstalla yleistyksiä ja oletuksia, että persoonallisuushäiriö on tietynlainen.
me emme tiedä totuutta. Se että ap väittää, että lasten isä on sellainen tai sellainen, ei merkitse sitä, että se on totuus. se on ap:n tulkinta, jonka hän kertoo meille.