Olenko ainoa, joka ei ymmärrä Halloweenin juhlistamista Suomessa?
En ymmärrä, miksi Halloweeniä juhlistetaan Suomessa. Kyseessä ei ole suomalaiseen kulttuuriin kuuluva juhla. Eihän täällä vietetä mitään Norjan kansallispäivää tai Pyhän Patrikin muistopäivää tuollaisella innolla.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että täällä vietettäisiin jotain kurpitsajuhlaa kekrin/sadonkorjuujuhlan hengessä. Olisi oikeita kurpitsoja, kausivihanneksista tehtyä ruokaa, ruskan värittämiä lehtiä jne. Kauhuleffoja voisivat katsella he, ketkä niistä pitävät. Sitä en ymmärrä, miksi jenkkihenkinen Halloween-hössötys on tuotu Suomeen. Kaupat pullistelevat monta viikkoa kaikkea muovikrääsää Halloweeniin liittyen, tarjoilut on kuorrutettu hämähäkeillä, limoilla ja muilla ällötyksillä.
Kaikista häiritsevintä on, että lapset tunkevat naamiaisasuissa karkki vai kepponen -kierroksille. En käsitä tuota tapaa: meillä on keväisin virpomisperinne ja sekin on muuttunut tässä vuosien aikana niin, että tuntemattomien ovikellojen soittelusta on siirrytty monin paikoin vain tutuissa kodeissa virpomiseen. En minä halua vieraita lapsia ovikelloani soittelemaan ja karkkia kinuamaan. Jos karkkia ei ole, niin nykymenolla koti saa jonkun vessapaperikuorrutuksen kepposen muodossa.
Löytyykö täältä muita, jotka eivät tykkää Halloweenistä ollenkaan?
Kommentit (259)
Ei sitä ole kenenkään pakko viettää, eikä ostaa yhtään mitään siihen liittyvää. Kukaan ei ole myöskään meidän ovikelloa pimputellut.
Itse vietän Samhainia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä en ymmärrä yhtään sen enempää jenkkienkään Halloweeniä. Mistä se hömpötys on saanut alkunsa ja miksi siihen liittyy luurangot, kurpitsat, karkit ja kepposet? Kuka tällaisen typerän juhlan on keksinyt ja miksi?
Samhain , kelttien stanistinen juhla.
Nyt meni taas ihan metsään.
Vierailija wrote:
Isoin ongelma on se puuttuva päivä kalenterissa.
Usassa halloween 31.10. Viikonpäivä voi olla mikä vaan.
Suomessa sitten räpiköidään kahtena eri viikonloppuna.
Niin on. Kun kerran sitä on pakko juhlia niin pitäisi olla yksi virallinen päivä siihen.
Sanan halloween suomalaisiksi vastineiksi on ehdotettu sanoja marrasyö, hallainyö, kurpitsajuhla, kekrijuhla ja haamuaatto.
Vien kynttilät haudalle pyhäinpäivänä eli ensi lauantaina. Muu sälä on samantekevää. Sehän on vaan kaupankäynnin lisäämistä ennen isänpäivän ja joulun markkinajuhlaa. Älkää unohtako black fridaytä!! Ostakaa, ostakaa. Se on ainoa mantra.
Vierailija wrote
Halloween-roskaa en kaipaa, mutta kalkkuna on kyllä hyvääääää.....
Kalkkuna on hyvää ja sitä voi syödä milloin haluaa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tätä on jotain 30 vuotta yritetty ja vieläkään kaikki ei tiedä milloin tuo juhla edes on.
Pitäisikö seuraava päivä saada vapaapäiväksi, arkipyhäksi?
Aikoinaanhan se olikin. Siis kun Suomessa vielä vietettiin pyhäinmiestenpäivää. Jos se osui arkipäiväksi, se oli silti vapaapäivä. Työelämä ei kuitenkaan tykkää arkivapaista eikä varsinkaan siitä, että silloin pitää maksaa pyhätyökorvaukset. Pyhäinmiestenpäivä muutettiin pyhäinpäiväksi ja siirrettiin lauantaille. Miksei sitä tosiaan voisi palauttaa alkuperäiselle paikalleen? Palautettiinhan helatorstaikin, joka on nykyisin taas arkipyhä.
Vierailija wrote:
Olen nelikymppinen ja tykkään kaikenlaisista naamiaisista. Osallistun siis Halloweenin viettoon pukeutumalla sekä vuoden aikana myös muihin tapahtumiin - tällaiset on vaan hyvä syy hassutella, unohtaa arki ja olla hetken ajan joku muu.
Mutta - minä ja ystäväni teemme asumme itse. Siihen voi kuulua ompelua, kutomista, kirjailua, erilaisista massoista muovailua jne. Ja käytämme aina kun mahdollista kierrätysmateriaaleja, asut myös säästetään ja niitä käytetään uudestaan.
Eli en ymmärrä tällaisesta nipottamista, antakaa muiden juhlia jos itse ette halua, mutta en myöskään muovikrääsän tilaamista Kiinasta.
Mun puolesta muut voi juhlia niitä. Mutta ei tarvitse tuputtaa sitä muille tai kehua niitä juhlia. Ei tarvitse edes puhua niistä juhlista muille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Isoin ongelma on se puuttuva päivä kalenterissa.
Usassa halloween 31.10. Viikonpäivä voi olla mikä vaan.
Suomessa sitten räpiköidään kahtena eri viikonloppuna.
Niin on. Kun kerran sitä on pakko juhlia niin pitäisi olla yksi virallinen päivä siihen.
Yhdysvalloissakin monet bileet järjestetään edeltävänä viikonloppuna jos 31.10. on arkipäivä. Trick or treat on yleisimmin varsinaisena päivänä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen nelikymppinen ja tykkään kaikenlaisista naamiaisista. Osallistun siis Halloweenin viettoon pukeutumalla sekä vuoden aikana myös muihin tapahtumiin - tällaiset on vaan hyvä syy hassutella, unohtaa arki ja olla hetken ajan joku muu.
Mutta - minä ja ystäväni teemme asumme itse. Siihen voi kuulua ompelua, kutomista, kirjailua, erilaisista massoista muovailua jne. Ja käytämme aina kun mahdollista kierrätysmateriaaleja, asut myös säästetään ja niitä käytetään uudestaan.
Eli en ymmärrä tällaisesta nipottamista, antakaa muiden juhlia jos itse ette halua, mutta en myöskään muovikrääsän tilaamista Kiinasta.
Mun puolesta muut voi juhlia niitä. Mutta ei tarvitse tuputtaa sitä muille tai kehua niitä juhlia. Ei tarvitse edes puhua niistä juhlista muille.
Katsos kun ihmiset on sosiaalisia olentoja, me tykätään puhua tekemisistämme ja ylipäätään elämistämme. Ei ole tuputtamista jos kertoo viettävänsä joulua, Halloweenia tai mitä tahansa kissan syntymäpäivää. Se on vain normaalia kommunikaatiota ihmisten välillä. Jos sinä et sitä kestä, ongelma on sinun, ja sinun tulee eristää itsesi muista ihmisistä ja varsinkin somesta, eikä valittaa täällä.
Saahan sitä viettää mitä juhlia kukin haluaa ja koska kellekin sopii, mutta raja menee siinä, että ei tule soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja jonkun ”karkki ja kepposten” merkeissä. Ei kaikilla ole kotona patukkavarastoa eivätkä he halua ostaa karkkia varmuuden vuoksi. Amerikan malliin täällä tuskin koskaan juhlitaan, koska jo kansan luonne ja naapureihin suhtautuminen eroaa niin paljon toisistaan. Väkinäistä on heittäytyä kerran pari vuodessa sydämelliseksi, kun muu aika on mennyt yrmeissä merkeissä.
Ai miten minä juhlin Halloweeniä?
Poistan ovikellostani patterit.
Vierailija wrote:
Ei sitä ole kenenkään pakko viettää, eikä ostaa yhtään mitään siihen liittyvää. Kukaan ei ole myöskään meidän ovikelloa pimputellut.
Itse vietän Samhainia.
Mä kuulin pitkään USAssa asuneelta kaveriltani, että Suomessa pitää tosiaan laittaa se kurpitsalyhty rappusille, jotta Halloweenin viettäjät tietävät, että sinne voi mennä kysymään karkki vai kepponen. En tiedä, kuinka yleinen käytöntö tämä Suomessa sitten todellisuudessa on, mutta ei meillä ole kukaan koskaan käynyt, koska en ole laittanut kurpitsalyhtyäkään rappusille.
Virpomisesta sen verran (joku ketjussa viittasi virpojiin), että olen huomannut virpojien määrän vähentyneen tällä vuosituhannella. Viime vuosina olen laittanut ulko-oveeni lapun, jossa lukee "Tervetuloa virpomaan". Nyt lapset uskaltavat taas tulla. Mun mielestä itseasiassa olisi hyvä, että ne, jotka haluavat Halloweenin viettäjiä tai virpojia soittamaan ovikelloa, laittaisivat siitä merkin (kurpitsalyhty tai joku lappu oveen). Ja lapset opetettaisiin käymään vain sellaisissa talouksissa, joissa tämä tervetulo-merkki olisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joulukin tuontitavaraa.
No sitä sentään vietetään raamatullisena Jeesuksen syntymän juhlistamisena. Kristinuskon hengessä, ei jonain amerikkalaisena naamioissa riekkumisena ja kerjuulla juoksemisena. Ja edes kerran vuodessa voidaan hiljentyä miettimään syntyjä syviä. Kulutushysteriaa ja lahjavuoria en ymmärrä.
Enkä panisi pahakseni, jos joku nälkäänsä kävisi kinkkua kyselemässä, kutsuisin joulupöytään syömään. Evästäkin lähtiessä mukaan.
Joulun "hiljentyminen" on aivan yhtä päästä keksittyä kuin Halloweenin "riekkuminen". Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi juhla kuin toinen, kumpaakaan ei ole pakko viettää. Mutta anna toisten tehdä kuten he haluavat.
Anna sinäkin muiden kertoa mielipiteensä, ilman tuota alentavaa "Anna toisten tehdä kuten he haluavat, tai eihän sinun ole pakko niitä viettää".
Ihan sama mikä on keksittyä, mutta joskus voi hiljentyä, aina ei kaiken tarvitse olla yhtä karnevaalia. Jokainen voi halutessaan juhlistaa sitä joulua omista lähtökohdistaan, ei tarvitse olla uskon asia.
Meillä on aika rietas ja alkoholin sävyttämä pikkujoulukulttuuri Suomessa, mitä voisi hieman jo kritisoidakin. Ehkä jouluna voisi jo lastenkin takia ottaa vaikka ne luurit pois ja hiljentyä yhdessä. Mutta ei ilmeisesti, kun pitää olla bileet ja hulabaloo aina ja joka paikassa. Itsenäisyyspäiväkin pitäisi tanssia ja laulaa. Niin kuin ei esim. juhannuksena saisi hillua päiväkausia.
Ja toki, jokainen saa tehdä mitä haluaa, annan luvan. Toivottavasti ei tullut paha mieli.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joulukin tuontitavaraa.
No sitä sentään vietetään raamatullisena Jeesuksen syntymän juhlistamisena. Kristinuskon hengessä, ei jonain amerikkalaisena naamioissa riekkumisena ja kerjuulla juoksemisena. Ja edes kerran vuodessa voidaan hiljentyä miettimään syntyjä syviä. Kulutushysteriaa ja lahjavuoria en ymmärrä.
Enkä panisi pahakseni, jos joku nälkäänsä kävisi kinkkua kyselemässä, kutsuisin joulupöytään syömään. Evästäkin lähtiessä mukaan.
Joulun "hiljentyminen" on aivan yhtä päästä keksittyä kuin Halloweenin "riekkuminen". Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi juhla kuin toinen, kumpaakaan ei ole pakko viettää. Mutta anna toisten tehdä kuten he haluavat.
Anna sinäkin muiden kertoa mielipiteensä, ilman
Niin suomalaista on ajatella, että vaihtoehtoina on hiljentyminen tai känni.
Suomalaiseen tyyliin aika usein kuuluu känni, hiljentymisen vastakohtana. Mikä mielestäsi sitten on oikea vaihtoehto, jos hiljentyminen on perseestä? Ei hiljentyminen tarkoita mitään erämaamökkiretriittiä 100km:n päässä asutuksesta, vaan mielenrauhaa ja esim. somesta irrottautumista.
Itsekö valat kynttilät omien lampaiden talista, vai ihanko kaupasta ostat, muovikotelossa?
Halloween on Jenkeissä saanut alkunsa Euroopasta muuttaneiden kekri/tms.-perinteistä ja nyt vaan tulossa eri nimellä sama juhla takaisin.
Ja tätähän eivät talipäät tajua vaan ihan periaatteesta vastustavat "kaikkea jenkkien kaupallista soopaa".
Söpöä!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin on tyhmä juhla. Ja loukkaava läheisensä menettäneitä kohtaan.
Jaa kummitusten takia? Luurankojen? Kurpitsojen? Vai vampyyrien?
Luuranko on ruumis mistä on lihat mädäntyneet pois tai villieläimet luonnossa kalunneet lihat.
Toki tuollaisetkaan luurangot ei hillu periamerikkalaiseen halloweenityylin pitkin katuja ihmisiä säikyttelemässä.