Mitähän isoisoäitisi sanoisi, jos näkisi sinut nyt?
Mitä hän voisi ihmetellä tai neuvoa kun näkisi sinut siinä tilanteessa missä nyt olet :)
Kommentit (88)
Jos just nyt näkis niin mahtaisi ihmetellä kännykkää. Varmaan harmittelis kun ei ole lapsia, hänellä oli 12. Tai sitten ymmärtäisi hyvin, ken tietää. Muistan hänet lapsuudestani hyvin, asui isotätini luona mummini naapurissa ja käytiin lauantaisin porukalla saunassa. Olisi tyytyväinen kun minulla on hyvä työ, hyvä mies ja muutenkin kaikki kunnossa. Minun ikäisenä hän oli jo joutunut muuttamaan evakkoon pois Karjalasta lapsineen.
Toinen isoisoäitini oli körttiläinen Pohjanmaalta, joten varmaan aika iso osa touhuistani olisi syntiä :D Teinivuosien metallimusiikkiharrastus olisi varmaan ollut erityisen mieleinen.
pitäisi minua varmaan jonain noitana kun istun tällaisen hohtavan ruudun edessä jossa söpöjä tyttöjä tanssii ja vieressä on jotain tekstin näköistä
Eli isovanhempieni äidit. No, yksi niistä oli ainakin ankara elitisti ja olisi varmasti aika raivoissaan jos nyt näkisi kun tässä röhnötän puhelin kädessä vauvapalstalla, enkä ole edes oikeustieteitä, ekonomiksi tai lääkäriksi opiskellut mihin hän omat lapsensa pakotti (muita vaihtoehtoja ei ollut, muut alat oli huonoja ja ”vain”).
Toinen taas pitäisi varmaan aika kilttinä ja rohkaisisi riuhtaisemaan itsensä irti kaikesta tylsästä, huvittavaa kyllä tämän epäsovinnaisen ja levottoman, kaikki rajat rikkoneen kulkuriluonteisen naisen ja tuon edellä kerrotun elitistin lapset menivät keskenään naimisiin..
Kahdesta muusta en tiedä tarpeeksi, olivat kai tavallisia rouvia
En ole tavannut ja tuntenut kuin yhden isoisoäitini, joka kuoli ollessani teini. Hän ihmettelisi kyllä kännyköitä ja tietokoneita ja varmasti eniten sitä, miten voin tienata näpyttelemällä tietokonetta ja puhumalla sille (palaverit). Hän oli yksinhuoltaja ja pyykkäri, pesi siis toisten pyykkiä käsin padassa jne. joten olisi kyllä onnellinen, että pääsen elämässäni helpommalla. Ja tietysti pyytäisi pelaamaan maijaa ja voittaisi huijaamalla, kuten aina :D
Ai sinäkö muka minun jälkeläinen? Et osaa etes lehmää lypsää tai piirakoita leipoa. Ja mitä tuo sinun työ mukamas on, istut tuolilla, katsot jotain ruutua. Etkä ole etes naimisissa, eikös kukaan huolinut. Onneksi et sentään ole peiton väärällä puolella äpäröitä hankkinut.
Ei mitään hajua, olisiko ilkeä vai ei, mutta ei varmaan oikein ymmärtäisi nykyaikaa. En oo koskaan mitään isoisoäitiä tavannut.
Isoisoäiti maksoi aika kovan hinnan huonosta puolisovalinnasta, mutta oli myös tahtonaisia. Uskon että hän olisi ylpeä siitä mitä minä olen rakentanut omin voimin. Varmaan myös varoittelisi huonoista miehistä.
Yksi varmaan kiertelisi ja puhuisi niitänäitä, kun kysyisin kuka isoisän isä todella oli.
Toinen puhuisi isästä pienenä ja naureskelisi iloisesti. Hän oli kaksi kertaa yh ennen naimisiin menoaan, en tiedä miten hän asiaa kommentoisi. Nämä isän puolelta.
Äidin isän äiti antaisi riuskana ohjeita mökin hoitoon. Äidin äidin äiti sanoisi jotain pohjois-karjalaksi, ehkä ihmettelisi lyhyitä hiuksia ja housuja. Sekä autoa ja nykyajan keksintöjä ja maailmaa, vaikkei kaikki asiat muutukaan (kuoli 1917).
Toteaisi, että sinustakin on tullut vanha. Ja sanoisi, että mukavaa että menee hyvin.
Se on sitten soma nähdä, että mustilaisen ja valkolaisen lapsi pääsee nuin pitkälle elämässään.
Äidin puoleinen isomummi (s.1888) varmaan jakelisi essun taskusta vähän käteistä "salaa" ja antaisi lempeästi ohjeita. En koskaan tavannut häntä (olen itse syntynyt 1988 ja hän kuoli -86), mutta oli kuulemma hyvä tyyppi.
Isän puoleinen isoisoäiti (s. 1898) olisi varmaan pettynyt, kun äidinkieleni ei olisikaan ruotsi, en ole akateemisesti koulutettu, enkä edes perheellinen. Varmaan näitä asioita surkuttelisi.
"Jeesus siunakkoon! Olen saanut näköni takaisin."
Mä tiedän vain toisesta isoisoäidistäni, äidin mummosta. Hän kuoli, kun äitini oli n. 9-vuotias. Isäni mummo kuoli ennen isäni syntymää. Mun molemmat vanhemmat ovat 40-vuotiaiden äitien lapsia.
Äitini mummo oli hyvin kärkäs mielipiteineen. Hän jäi nuorena leskeksi ja pyöritti taloa erilaisten renkien avulla. Hän oli myös hyvin uskonnollinen. Varmasti hän katsoisi minua ja tuhahtaisi, kuten äitini ja hänen sisarensa ovat matkineet :)
Kysyisivät, kuka tuo nainen on, koska isoisoäitini kuolivat kauan ennen syntymääni.
Hänkin joutui kasvattamaan lapsensa yksin,joten ehkä kokisi sympatiaa. Oli ilmeisesti luonteeltaan kova ja kylmä eli ehkä ei. En tiedä.
Vierailija wrote:
Kysyisivät, kuka tuo nainen on, koska isoisoäitini kuolivat kauan ennen syntymääni.
Ehkä kysyisi, olenko sairas, kun tykkään nukkua vapaapäivinä pitkään.
En ole koskaan tavannut ketään isoisovanhempaani. Äidinäidin äiti kyllä ihmettelisi menoani, hän itse eli maalla ja oli 10 lasta. Voisiko kadehtia? Varsinkin kun kertoisin miten naiset saavat itse päättää elämästään ja vaihtoehtoja on lukuisia. Itse olen kolmekymppinen, korkeakoulutettu viranhaltija, yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, oma asunto lähellä palveluita. Vapaa-aikaakin on runsaasti häneen verrattuna.
Vierailija wrote:
Nyt poika perkele, ne sormet pois sieltä vaimon pillusta.
Tässä taas esimerkki, että jonkun lerppakullin pitää tunkea ketjuun kuin ketjuun. Olet tosi nolo ja halveksittava.
En osaa sanoa. Mulla on ollut aina mun vanhemmat ja mun sisarukset. Ei muuta sukua.
En osaa sanoa, koska en tiedä isoisoäideistäni yhtään mitään, en edes nimiä. Toisen isoäitini olen tavannut ja muistankin mutta edelliset sukupolvet elivät 1800-luvun Venäjän keisarikunnassa ja olivat jo lapsuudessani ammoin kuolleita sekä minulle täysin tuntemattomia.
Kuka niistä neljästä isoisoäidistä?