Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa
Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa.
En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.
Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.
Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.
Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?
Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä?
Kommentit (230)
Huoli=yritys puuttua jonkun itsemääräämisoikeuteen taikasanan perusteella.
Minä ainakin luen ilmoitukset ihmisille, joita ne koskee. Kai heillä nyt on oikeus tietää, mitä heistä kerrotaan?
Siinä kohtaa, kun ihminen luopuu oman hygieniansa huolehtimisesta, on tilanne sos, ja pitäisi automaattisesti ottaa säilöön. Normaali yksilö ei viihdy likaisena.
Vierailija wrote:
Siinä kohtaa, kun ihminen luopuu oman hygieniansa huolehtimisesta, on tilanne sos, ja pitäisi automaattisesti ottaa säilöön. Normaali yksilö ei viihdy likaisena.
Energiakustannukset on huikeet ja ihmiset ei enää pese itseään. Julkiset ja kaupat täynnä SÄÄSTÄVÄISIÄ IHMISIÄ. 🤮
Mun piti ihan googlata mikä on huoli-ilmoitus. Siis lasu, mutta aikuisesta?! Vanhusten kohdalla ymmärrän, jos näyttää siltä että vanhus ei pärjää yksin enää.
Mutta mitä tämä tarkoittaa ei-vanhuksen kohdalla? On pakko mennä jonnekin puhumaan itsestään? Tai muuten...?
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Lasun tajuan, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Voit tehdä kiusaa ihmiselle vaikka lapsen etu ei olisikaan välineenä. Laki pakottaa sossut toimimaan mutta mikään laki ei sanktioi perusteettoman ilmoituksen tekemistä. Sossu ei valita asiasta mutta miksi valittaisikaan. Lisätyö on aina lisätyötä ja syy vaatia lisää liksaa.
Vierailija wrote:
Mistä menee raja? Erityisesti kesällä kaupan kassajonossa on metritolkulla hieltä, virtsalta, alkoholilta ja tupakalta haisevia ihmisiä. Pitääkö kaikista heistä tehdä huoli-ilmoitus, kun eivät hoida hygieniasnsa vaan tulevat julkiselle paikalle haisemaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mistä menee raja? Erityisesti kesällä kaupan kassajonossa on metritolkulla hieltä, virtsalta, alkoholilta ja tupakalta haisevia ihmisiä. Pitääkö kaikista heistä tehdä huoli-ilmoitus, kun eivät hoida hygieniasnsa vaan tulevat julkiselle paikalle haisemaan?
Jos sinkkunainen ei pese hiuksiaan eikä aja säärikarvojaan tai haisee tupakalle, niin teen huoli-ilmoituksen. Yhteiskunnan on puututtava tuollaiseen.
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Huoli- ilmoitus voidaan tehdä aikuisesta, jolla on ongelmia selvitä arjessa. Voi olla vanhus, sairas, vammainen, päihdeongelmainen jne. Joku, usein sukulainen, huomaa että toinen tarvitsee apua. Hän voi tehdä ilmoituksen ja tilanteesta riippuen sosiaalityöntekijä tai terveydenhuollon henkilö tulee katsomaan tilanteen. Työpari tulee ilmoituksen kohteen kotiin ja tehdään arvio ja suunnitelma miten edetään.
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Se on periaatteessa kuin lasu, mutta aikuisesta ihmisestä. Jos olet huolissasi jostakin aikuisesta henkilöstä ja hänen elämästään voit tehdä hänestä sossuun huoli-ilmoituksen.
Eihän tuollaiseen ole pakko suostua?
Sossu sanoo, että minusta on tehty huoli-ilmoitus, ja minä sanon että ei ole huolta. Se siitä. Eikö niin?!
Eihän kukaan voi tulla ilman lupaani minun kotiini kyselemään asioista, jotka kuuluu vain minulle? No okei, poliisi voi ja tulkoot jos siltä poliisista tuntuisi, mutta ei kukaan muu ole oikeutettu astumaan MINUN kotiini eikä kukaan voi velvoittaa minua puhumaan itsestäni jos en halua.
Perheellisiähän tälläkin voi alkaa kiusata, jos haluaa. Äidistä voi tehdä ilmoituksen, että näytti vähän väsyneeltä.
Vierailija wrote:
Eihän tuollaiseen ole pakko suostua?
Sossu sanoo, että minusta on tehty huoli-ilmoitus, ja minä sanon että ei ole huolta. Se siitä. Eikö niin?!
Eihän kukaan voi tulla ilman lupaani minun kotiini kyselemään asioista, jotka kuuluu vain minulle? No okei, poliisi voi ja tulkoot jos siltä poliisista tuntuisi, mutta ei kukaan muu ole oikeutettu astumaan MINUN kotiini eikä kukaan voi velvoittaa minua puhumaan itsestäni jos en halua.
Perheellisiähän tälläkin voi alkaa kiusata, jos haluaa. Äidistä voi tehdä ilmoituksen, että näytti vähän väsyneeltä.
Sossuilla on kädet täynnä työtä ihan itse asiakkaaksi pyrkivien kanssa. Ei he viitsi toista kertaa yrittää, jos ilmoituksen kohde ei ole kiinnostunut avusta. Aikuinen saa elää paskassa ja syödä homeista ruokaa ihan miten haluaa.
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Kun huoli herää, tehdään huoli-ilmoitus, joka sanoitetaan voimaantuneesti "tästä nais/miesoletetusta on huoli". Palveluohjausasiantuntija jalkautuu huolen kohteena olevan henkilön asuntoon tekemään määrärahojen puitteissa resurssikartoituksen ja huolikäytäntöjen mukaisen palvelutarpeen arvioinnin, joka kirjataan huolikoordinaattorin henkilötietorekisteriin.
Vierailija wrote:
Jollakin tasolla samaa mieltä, mutta onhan tässä myös vaarallisen helppo kiusantekomahdollisuus. Tuo on perseenahajuinen paska kun minä niin päätän?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Huoli- ilmoitus voidaan tehdä aikuisesta, jolla on ongelmia selvitä arjessa. Voi olla vanhus, sairas, vammainen, päihdeongelmainen jne. Joku, usein sukulainen, huomaa että toinen tarvitsee apua. Hän voi tehdä ilmoituksen ja tilanteesta riippuen sosiaalityöntekijä tai terveydenhuollon henkilö tulee katsomaan tilanteen. Työpari tulee ilmoituksen kohteen kotiin ja tehdään arvio ja suunnitelma miten edetään.
Kai ilmoitatte että ehtii kämpän imuroida. Jos on tiskit tiskaamatta niin mitä sitten? Kiireinen lähete suljetulle?
Siellä taas joku minäminä ilmoittelija haluaisi päteä omilla diagnooseillaan kun hän itse sai asioita tapahtumaan. Nyt on muotia tehdä lasuja ja huoli ilmoituksia.
Minustapa teki joskus ilmeisesti joku Kelan etuuskäsittelijä huoli-ilmoituksen, aivan tavanomaisen toimeentulotuen jatkohakemuksen jälkeen.
Oli lievästi sanottuna järkytys avata sellainen kirje, ihan kaikissa sielun ja ruumiin voimissa olevana, tavallisena ihmisenä, joka ei ole koskaan ollut tekemisissä minkäänlaisten sossutahojen kanssa elämänsä aikana, koska sellaiselle ei ole ollut yksinkertaisesti milloinkaan tarvetta.
Olin jo ihan varma, että olen joutunut jonkun kiusanteon kohteeksi, esim. jonkun naapurin, joka nyt tehtailee musta aiheettomia ilmoituksia. Ihmeissäni soitin sitten huoli-ilmoituskirjeessä olleeseen sosiaalityöntekijän numeroon ja totesivat vain, että Kelasta joskus tekevät tällaisia… Olin, että jahas, ei ole tarvetta teidän rahalliselle avulle ja osaan aivan itse hakea apua, jos sellaista tarvitsen. Harmittaa, kun en jatkoselvittänyt asiaa, että onko tuollaiset ilmoitukset laillisia edes, että edes tuntematta ihmistä sen paremmin, ilmeisesti tilitietojen perusteella tehdään huoli-ilmoitus.
Ymmärrän sinua, AP. Sait myös todella ilkeitä vastauksia, joissa kirjoittajat eivät selvästikään ymmärrä, kuinka pahalta moinen kiusanteko tuntuu.
Toinen vanhempi on tehnyt vuosia näitä perättömiä ilmoituksia lapsistani. Siis lastensuojeluilmoituksia. Ne eivät koskaan johtaneet mihinkään, mutta se kiusanteko oli sairasta! Teksti, mitä hän suolsi, ja joka minulla luettiin, oli kuvottavaa. Siis se ilmoituksen sisältö. Lisäksi hän tietenkin pilasi omien lastensa lapsuuden näillä ilmoituksillaan.
Tuo koko ilmoitusmahdollisuus, oli se sitten lapsesta tai aikuisesta, on hirveä kiusanteon väline. Mitään oikeaa apua ei sossusta kuitenkaan saa. Edes näihin perättömiin ilmoituksiin he eivät voi puuttua. Eniten tästä kärsivät lapset.
Voimia sinulle, AP.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on huoli-ilmoitus?
Mikä voisi olla suunnitelma? Jos ihminen on niin masentunut ja stressaantunut, että ei jaksa siivota tai laittaa kunnon ruokaa tai köyhä suihkussa vaan raahautuu töistä suoraan sänkyyn, syö pikaruokaa ja nukahtaa pizzalaatikoiden ja mäkkärirasioiden keskelle, niin mitä sossu voi tehdä? Tokihan järjestyy siivouspalvelu, yksityinen kokki ja kylpyläviikonloppu?
Voit tehdä rikosilmoituksen moisesta sisällöttömästä solvaamisesta.