Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

muistatteko te vanhukset 5 euron irtokarkkipussin?

Vierailija
28.10.2023 |

Joita sai kauppa-autosta?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vanhusten lapsuusaikana ollut 5 markan karkkipussit, ei 5 euron?

Vierailija
2/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista asioita väärin. Silloin oli markat. Eli pussin arvo oli noin 0,8 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtokarkit myytiin, yllätysyllätys, irtotavarana kappaleittain, ei valmiina pusseina. Sai ostaa juuri niin monella markalla kuin halusi.

4/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta muistan kyllä 10 ja 20 pennin irtokarkit 😃 

Vierailija
5/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat kai 5 markan.

Vierailija
6/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu wrote:

En, mutta muistan kyllä 10 ja 20 pennin irtokarkit 😃 

Eräällä kioskilla 70-luvulla myytiin puolen pennin karkkeja. Ne olivat puolukan kokoisia salmiakkipalloja. Niitä sai kuitenkin ostaa vain parillisina määrinä. :)

Vierailija
7/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en muista. Kauppa-autossa olen käynyt viimeksi markka-aikaan, eikä siellä myyty irttareita.

Vierailija
8/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos karkit ovat valmiiksi pussissa, ne eivät ole irtokarkkeja.

Vierailija
9/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Irtokarkit myytiin, yllätysyllätys, irtotavarana kappaleittain, ei valmiina pusseina. Sai ostaa juuri niin monella markalla kuin halusi.

Kyllä niitä muuten oli valmiiksi pussitettunakin. 🙂 Ja hinta oli tosiaan markkoja, ei euroja. 

Vierailija
10/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani (ikä 60v) irtokarkkeja ostettiin kioskilta kappaleittain. Pyydettiin myyjältä viisi salmiakkia, neljä toffeeta, kuusi hedelmäkarkkia ja kolme lakritsia. Myyjä laittoi ne yksitellen pieneen pussiin. Myyjä auttoi myös laskemaan mihin viikkoraha riittää. 

Vierailija
11/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 markan irtokarkkipussi olisi ollut niin jäätävä säkillinen karkkia, ettei sellaisesta lapsena osannut edes unelmoida! Ajatuksena samanlainen kun nyt menisi ostamaan kaupasta 300 eurolla irtokarkkia.

Vierailija
12/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Omassa lapsuudessani oli 10 ja 20 pennin irtokarkkeja ja 5 mk valmiita pusseja.

Vierailija
13/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä niitä muuten oli valmiiksi pussitettunakin. 🙂 Ja hinta oli tosiaan markkoja, ei euroja. 

Silloin ne eivät olleet IRTOkarkkeja. Irtokarkkien idea oli juuri se, että ne sai valita itse.

Vierailija
14/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin saa itse lappoa pussiin irtokarkit, ennen pyydettiin myyjältä: kymmenen kappaletta pennin nalleja, viisi 10 sentin merkkaria... Koulumatkalla oli pikkukauppa, jossa kassapöydällä valikoima irtokarkkilaatikoita.

Alkossa viinipullokin piti pyytää myyjältä tiskin takaa.

Vierailija
15/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mutta ei niitä itse pussiin lapioitu! Ne oli lasin takana ja myyjä siellä laittoi yksitellen pussiin ja jokaiselle karkille oli oma kappalehinta. Siinä on ollut kioskinmyyjällä täytynyt aivot sauhuta kun laskee päässä niitä kymmenpennisiä ja viisipennisiä yhteen.

Tämä nykysysteemi, että itse mätetään iso paperipussi täyteen karkkia ja punnitaan lopuksi on paljon uudempi keksintö. Ei tuolla tavalla markka-aikaan karkkia ostettu.

Vierailija
16/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykyisin saa itse lappoa pussiin irtokarkit, ennen pyydettiin myyjältä: kymmenen kappaletta pennin nalleja, viisi 10 sentin merkkaria... Koulumatkalla oli pikkukauppa, jossa kassapöydällä valikoima irtokarkkilaatikoita.

Alkossa viinipullokin piti pyytää myyjältä tiskin takaa.

10 pennin merkkareita  tietystikin :D

Vierailija
17/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

10 pennillä tommonen ja 50 pennillä ufoja. Oli siinä kioskin tädeillä kestämistä :D

Vierailija
18/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mutta ei niitä itse pussiin lapioitu! Ne oli lasin takana ja myyjä siellä laittoi yksitellen pussiin ja jokaiselle karkille oli oma kappalehinta. Siinä on ollut kioskinmyyjällä täytynyt aivot sauhuta kun laskee päässä niitä kymmenpennisiä ja viisipennisiä yhteen.

Tämä nykysysteemi, että itse mätetään iso paperipussi täyteen karkkia ja punnitaan lopuksi on paljon uudempi keksintö. Ei tuolla tavalla markka-aikaan karkkia ostettu.

Kuka tässä on väittänyt, että itse oltaisiin karkit pussiin pakattu? Tietenkin se oli myyjä, joka pussitti ne karkit siinä ostotilanteessa. Pointti oli, että valmiiksi etukäteen pakatut karkit eivät ole irtokarkkia.

Vierailija
19/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jopa pelkillä penneillä.

Vierailija
20/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limsa tai kaljapullosta sai palautuksesta 10 penniä jolla sai merkkarin