Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

muistatteko te vanhukset 5 euron irtokarkkipussin?

Vierailija
28.10.2023 |

Joita sai kauppa-autosta?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin vieläkin irtokarkkeja, jos muut asiakkaat eivät käpälöisi niitä. Jonossa voisi vierähtää aikaa. 50 pennillä nallekarkkeja, markalla merkkareita…

Viikkoraha oli viisi markkaa, eikä sitä voinut kerralla törsätä.

Vierailija
22/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykyisin saa itse lappoa pussiin irtokarkit, ennen pyydettiin myyjältä: kymmenen kappaletta pennin nalleja, viisi 10 sentin merkkaria... Koulumatkalla oli pikkukauppa, jossa kassapöydällä valikoima irtokarkkilaatikoita.

Alkossa viinipullokin piti pyytää myyjältä tiskin takaa.

Kyllä ja se pullo pakattiin ruskeaan paperipussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen systeemi oli lähikiskalla vielä 2000-luvun alussakin

Vierailija
24/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 5 markin pussit sekä irtokarkit joita ostettiin aina penneillä tai kappalemäärillä. 

Vierailija
25/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Limsa tai kaljapullosta sai palautuksesta 10 penniä jolla sai merkkarin

Minun lapsuudessani pullosta sai 40 penniä ja myöhemmin se nousi 50 penniin.

Vierailija
26/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus ja 5 euron karkkipussin muistaminen. Omituinen yhdistelmä.

Vierailija
27/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Irtokarkit myytiin, yllätysyllätys, irtotavarana kappaleittain, ei valmiina pusseina. Sai ostaa juuri niin monella markalla kuin halusi.

Mutta ei niitä itse pussiin lapioitu! Ne oli lasin takana ja myyjä siellä laittoi yksitellen pussiin ja jokaiselle karkille oli oma kappalehinta. Siinä on ollut kioskinmyyjällä täytynyt aivot sauhuta kun laskee päässä niitä kymmenpennisiä ja viisipennisiä yhteen.

Tämä nykysysteemi, että itse mätetään iso paperipussi täyteen karkkia ja punnitaan lopuksi on paljon uudempi keksintö. Ei tuolla tavalla markka-aikaan karkkia ostettu.

Kuka tässä on väittänyt, että itse oltaisiin karkit pussiin pakattu? Tietenkin se oli myyjä, joka pussitti ne karkit siinä ostotilanteessa. Pointti oli, että valmiiksi etukäteen pakatut karkit eivät ole irtokarkkia.

Oli niitä.80-luvulla jo valmiina pussitettunakin, muutaman markan pusseja. Myyjä täytti niitä hiljaisena hetkenä.

Vierailija
28/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiskalla myytiin valmiita vitosen pusseja ja kympin pusseja. Näistä äidin kanssa kova neuvottelu kumman sai ostaa. Jos kiskalla ei ollut ketään muita, saatoin uskaltaa sanoa ääneen haluamani irtokarkit. Niitä tosiaan katsottiin lasin takaa numeroiduista lasiastioista ja piti sanoa esim. numeroa 1 otan 5 kappaletta tai numeroa 15 otan markalla. 

Vierailija
29/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Irtokarkit myytiin, yllätysyllätys, irtotavarana kappaleittain, ei valmiina pusseina. Sai ostaa juuri niin monella markalla kuin halusi.

Mutta ei niitä itse pussiin lapioitu! Ne oli lasin takana ja myyjä siellä laittoi yksitellen pussiin ja jokaiselle karkille oli oma kappalehinta. Siinä on ollut kioskinmyyjällä täytynyt aivot sauhuta kun laskee päässä niitä kymmenpennisiä ja viisipennisiä yhteen.

Tämä nykysysteemi, että itse mätetään iso paperipussi täyteen karkkia ja punnitaan lopuksi on paljon uudempi keksintö. Ei tuolla tavalla markka-aikaan karkkia ostettu.

Kuka tässä on väittänyt, että itse oltaisiin karkit pussiin pakattu? Tietenkin se oli myyjä, joka pussitti ne karkit siinä ostotilanteessa. Pointti oli, että valmiiksi etukäteen pakatut karkit

Oli kyllä ja aina oli sitten hirveä pähkäily kumman ottaisi, sen hedelmäkarkki- vai salmiakkivoittoisen pussin.

Vierailija
30/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista vanhuksena.Johtuko sitä en syö makeisia ,en edes suklaata,en tupakoi ,en dokaa. Tarkka ravinnosta ,kuin unesta,niin elän iäkkääksi ,Tanssin,harrastan sisä-liikuntaa 5 päivää viikossa ja päälle,joka ikinen päivä 10-12 km lenkki,Pystytkö samaan nuori? Vai voitaako netti ja tv vihde kanavat  ymm.Soffa perunana olo ja kentes rahasi menee netti pelit plus toto?.Ainoana ystävänä tämä sivustoko?

Vierailija
31/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No, mutta eihän tuossa sanottukaan, että itse olisi lapattu irtokarkkeja pussiin vaan myyjä lappo. 

Vierailija
32/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Markoista kyse. Kun markka jäi pois, olin 31 vuotias. Minkähän ikäinen olen nyt tai minun vanhemmat? Ei me enää nuoria olla. 

Vierailija
33/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Markoista kyse. Kun markka jäi pois, olin 31 vuotias. Minkähän ikäinen olen nyt tai minun vanhemmat? Ei me enää nuoria olla. 

Vanhoja pieruja koko kööri.

Vierailija
34/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Limsa tai kaljapullosta sai palautuksesta 10 penniä jolla sai merkkarin

Milloin palautuspullosta on saanut 10 penniä? Muistan, että 80-luvulla pullopantti oli 50 penniä ja merkkari maksoi 20 penniä. Nämä olivat tärkeitä asioita lapselle, laskettiin käytännön matematiikkaa, kun vietiin pulloja ja ostettiin karkkia.

Vierailija
35/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska sellaista ei ollut, sen sijaan kioskilta sai 5 markan irtokarkkipusseja jotka myyjä oli laittanut valmiiksi. Muistan elävästi sen tupakan ja rasvan käryn ja luukun vieressä olleet pienet karkkipussit.

Vierailija
36/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuivat nakkikioskin rasvalle. Yököttävä muinaismuisto.

Vierailija
37/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vanhoja pieruja koko kööri.

Eli ei todellakaan mikään omituinen yhdistelmä, kuten aiemmassa pohdinnassa. Markkojahan siinä eurojen sijaan tarkoitettiin. 

Vierailija
38/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vitosen pussin. Siis viiden markan. Nekin tuli jossain vaiheessa R-kioskien myötä, sitä ennen irtokarkit ostettiin kappaleittain valiten 10 tai 20 pennin kappalehintaisina. 🙂

Ja ne karkit oli muuten oikeasti hyviä toisin kuin nykyiset maksimaalisen kustannustehokkaasti valmistetut kuramellit.

Vierailija
39/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 markan pusseja alkoi tulla 90-luvun puolivälissä. Sitä pidettiin mahdottomana karkkimääränä silloin. Vaikka luultavasti vain 200-250 g karkkia.

Vierailija
40/54 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En muista koska sellaista ei ollut, sen sijaan kioskilta sai 5 markan irtokarkkipusseja jotka myyjä oli laittanut valmiiksi. Muistan elävästi sen tupakan ja rasvan käryn ja luukun vieressä olleet pienet karkkipussit.

80- luvun puolessa välissä alkoi tällainen pussittaminen yleistyä.