Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä diplomi-insinöörit tekee?

Vierailija
28.10.2023 |

Mitä ne tekee työssään? 

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valokuvaamossa töissä. Sinne tuli työharjoitteluun nelikymppinen dippainsinööri. Oli mt-ongelmia taustalla ilmeisesti . Kehitti kuvia ja filmejä, photoshoppasi kuvia. 

Vierailija
22/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kertokaa konkreettinen aikataulu mitä teette tavallisena työpäivänä? 

Mulla on palaveri 2-3 kertaa viikossa, muutten teen etänä. Herään, ehkä klo 9:30. Käyn kahvilassa. Katon leffoja. Käyn ravintolassa. Teen töitä noin 1 tunnin. Meen kauppaan. Siinähän se. Palkka noin 5000 e / kk

kui?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla on palaveri 2-3 kertaa viikossa, muutten teen etänä. Herään, ehkä klo 9:30. Käyn kahvilassa. Katon leffoja. Käyn ravintolassa. Teen töitä noin 1 tunnin. Meen kauppaan. Siinähän se. Palkka noin 5000 e / kk

kui?

Jotenkaan en usko. Tuntemani dippainsinöörit puurtavat, tekevät vaikeaa työtä ja ovat stressaantuneita. 

Vierailija
24/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

kui?

Jotenkaan en usko. Tuntemani dippainsinöörit puurtavat, tekevät vaikeaa työtä ja ovat stressaantuneita. 

Itsekkin ihmettelen, miksi minua ei eroteta. Ilmeisesti kukaan ei ymmärrä kuinka helppoa työni minulle on.

Vierailija
25/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mun isä on DI, kaivosteollisuus. On ollut töissä Suomessa ja ulkomailla. Aloittanut käyttöinsinöörinä, edennyt päällikkötasolta ison laitoksen johtajaksi.

Eikö ole hassua, että jos hän ei olisi DI, näin ei olisi käynyt. Hän ei olisi edennyt, vaikka koulutus ei nosta älykkyysosamäärää

Kysymys on vain mielikuvan vaikutuksesta

Tuo ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi matematiikan opinnot kehittävät matemaattista ajattelutapaa. Samoin fysiikan, sähkötekniikan tai tietoliikennetekniikan opinnot. Näitä kaikkia tarvitaan esimerkiksi IT-alalla, ohjelmointitehtävissä, uusien tuotteiden kehittämisessä yms. Työelämässä oppii ratkaisemaan ongelmia yhdistämällä ja soveltamalla eri tieteenaloja toisiinsa.

Vierailija
26/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI:t tekee pääsääntöisesti samoja hommia kuin insinöörit. Jossain firmoissa voi alussa olla DI:llä hiukan parempi palkka, aikaa myötä tasoittuu. Kyvyt ja persoonallisuus alkaa koulunpenkin jälkeen vaikuttamaan ihmisen urakehitykseen, koulutuksen merkitys katoaa muutamassa vuodessa.

Vierailija
27/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät diplomeja insinööreille 😁

Vierailija
28/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla DI:n ja työhistoria on myyntiä ja myynnin johtamista. Käytännössä en ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä dippatyön jälkeen.

Minulla sama mutta olen siellä pöydän toisella puolella eli hankinnassa. Toki koulutuksesta on hyötyä, osaa lukea piirustuksia ja lukea teknisiä spekkejä jne.

Vierailija
29/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Herään aamulla klo 6-7, en käytä herätyskelloa. Saatan käydä aamulla kuntosalilla. Työt pyrin aloittamaan klo 8 mennessä. Päivään liittyy liikaa keskeytyksiä, Teams-puheluita, Chat-viesteihin vastaamista, palavereita. Työpäivä on aika rikkonainen eikä kunnon taukoja ehdi pitämään.

6:30 herätys, aamukahvi, aamupala

7:30 työkone auki (etätyöpäivä)

7:30 - 9:30 akuuteimmat sähköpostit. Pari teams puhelua kollegoilta

9:30 - 11:00 Teams-palaveri, uuden tuotteen patenttihakemus

11:00 - 11:30 Asiakkaalla vikatilanne, ongelman ratkaisua

11:30 - 12:30 Suunnittelun katselmus kanssa Teamsissa

12:30 - 13:00 Lounas, joku soittaa lounaan aikana

13:00 - 14:00 Tietoliikennemäärittelyn tekoa projektille. Työ keskeytyy pariin kertaan puheluiden vuoksi

14:00 - 14:30  Asiakkaan vikatilanne jatkuu, ongelman ratkaisua

14:30 - 15:30 Projektipalaveri teams

15:30 - 16:00 Sähköposteja

16:00 - 16:30 Tietoliikennemäärittelyn jatkaminen (jää kesken)

Vierailija
30/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

kui?

Itsekkin ihmettelen, miksi minua ei eroteta. Ilmeisesti kukaan ei ymmärrä kuinka helppoa työni minulle on.

Johtajan poika?

Vierailija
31/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

kui?

Johtajan poika?

En tunne ketään firmasta. 

Vierailija
32/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa aika paljon oon täällä työaikana

Bännit on tullu monesti

T:DI

Vierailija
33/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikaa ei seurata, niin en jokapäivä edes tee mitään

Vierailija
34/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen niitä DI on ihannemies aloituksia

Vierailija
35/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

kui?

Kyllä työni voi sinulle olla vaikeaa. Työhön vaaditaan DI:n pätevyys. En usko, että suurin osa siihen pystyy. Minulla on 11 patenttia.

Vierailija
36/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkuvat on todella vaihtelevia jo senkin perusteella, minkä alan DI on. Tuntemani kemian tekniikan DI suunnittelee tehtaita kemian teollisuudelle. Yksi puupuolen DI on myyntihommissa, myy paperikoneita. Jos on sellaisissa myyntitehtävissä, missä myydään tuollaisia isoja koneita tai vaikka 5G-verkkoja, niin kyllä siinä tarvitaan myyjältä aika paljon sitä oman alan teknistä osaamista.

Työtehtävät voi olla myös hyvin kapea-alaisia. Mieheni työskentelee tiimissä, joka käytännössä käsittelee vain 18 eri kameralta tulevaa dataa. Heidän tiimin homma on käytännössä prosessoida siitä datavirtaa mikroprosessorin avulla sellaiseen muotoon, että grafiikkaprosessori osaa ja ehtii muodostaa siitä kuvia, joita sitten taas toiset ohjelmat tulkitsevat.

Vierailija
37/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Töihin 8:n jälkeen.

8 - 10 Teen valmistusdokumentteja yhteen härpäkkeeseen jotta tuotanto saadaan käyntiin (olisi pitänyt jo, tuotanto on myöhässä).

10 - 12 Palaveri alihankkijan kanssa. Pakko siirtää tuotantoa alihankkijoille kun oma porukka ei kerkiä millään. Haen laadunvalvojan mukaan palaveriin. Se saa katsoa niiden perään etteivät tee sutta.

12 - 12:30 Lounas

12:30 - 15:30 Tuotantodokumettien tekoa. Aina joku tulee keskeyttämään ja kysymään jotain. 

15:30 Dokumentit valmiina ja linkitettynä tuotantoprosessiin. Huh, kahvitauko.

16 - 20:00 Nyt tekemään sitä varsinaista hommaa eli suunnittelemaan seuraavaa vipstaakia. Tämä olisi pitänyt olla valmiina jo kuukausia sitten. Optimointiohjelman koodaus ja sen testaaminen yksinkertaisilla geometrioilla. Näyttää ihan hyvältä.

20:00 Homma keskeytyy, soitto jenkeistä. Paikallisilla asennusinsinöööreillä on ongelma ja kysyvät a

Naiset saavat saman palkan samoilla ansioilla ja sitoutumisella. Ei ongelmaa.

Vierailija
38/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Töihin 8:n jälkeen.

8 - 10 Teen valmistusdokumentteja yhteen härpäkkeeseen jotta tuotanto saadaan käyntiin (olisi pitänyt jo, tuotanto on myöhässä).

10 - 12 Palaveri alihankkijan kanssa. Pakko siirtää tuotantoa alihankkijoille kun oma porukka ei kerkiä millään. Haen laadunvalvojan mukaan palaveriin. Se saa katsoa niiden perään etteivät tee sutta.

12 - 12:30 Lounas

12:30 - 15:30 Tuotantodokumettien tekoa. Aina joku tulee keskeyttämään ja kysymään jotain. 

15:30 Dokumentit valmiina ja linkitettynä tuotantoprosessiin. Huh, kahvitauko.

16 - 20:00 Nyt tekemään sitä varsinaista hommaa eli suunnittelemaan seuraavaa vipstaakia. Tämä olisi pitänyt olla valmiina jo kuukausia sitten. Optimointiohjelman koodaus ja sen testaaminen yksinkertaisilla geometrioilla. Näyttää ihan hyvältä.

20:00 Homma keskeytyy, soitto jenkeistä. Paikallisilla asennusinsinöööreillä on ongelma ja kysyvät a

Oot kyllä höynäytetty

Ota lopputili

Elämä menee ohi

Vierailija
39/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Töihin. Nopea päivän pääprioriteettien tunnistaminen. Pikaviestintää ja s-postit. Kahvia/cokista lennossa. Järjestelmäylläpitoa. Palaverin vetäminen ja memon kirjoitus. Pikaviestintää ja s-postit. Palaveri. Lounas. Järjestelmäylläpitoa. Pikaviestintää ja s-postit. Prosessikehitystä. Asiakaskoulutusta. Kahvia lennossa. Pikaviestintää ja s-postit. Päivän työtuntien tuntien kirjaaminen ja alaisten työtuntien tarkistaminen. Seuraavan päivän kalenterin tarkistus ja töiden valmistelu. Työt päättyy.

Vierailija
40/93 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suunnittelevat jos jonkinlaista diplomia joka lähtöön.

Eikös ne suunnittele niitä koneita, joilla tehdään niitä diplomeita?