Mistä normaaleissa parisuhteissa riidellään?
Yritän miettiä ovatko nykyisen parisuhteeni ongelmat isoja vai pieniä.
Minulla on menossa ensimmäinen terveen oloinen parisuhde verrattuna aiempiin parisuhteisiini enkä oikein hahmota mistä tervehenkiset pariskunnat riitelevät.
Välillä epäilen, että olenko sittenkään terveessä parisuhteessa, koska en oikein ymmärrä mikä on normaalia ja mikä ei. Ei siis tietenkään tässä suhteessa ole mitään fyysistä väkivaltaa tai toisen mollaamista tms.
Esimerkki: mies valehteli paljonko sai myymästään autosta rahaa ja huomautin tästä valheesta hänelle. Pian hän valehteli uudestaan siitä että ei olisi retkahtanut nuuskaamaan ja loukkaannuin tästä valheesta (en nuuskasta) aivan kauheasti. Hän lupasi lopettaa turhat pienet valheet, mutta valehteli taas jostakin kolmannesta ja neljännestäkin pienestä asiasta. Tässä kohtaa sanoin, että en voi olla kanssasi, jos en voi luottaa sinuun. Sitten hän otti asiakseen korjata käytöstään, ettei sama enää toistuisi. Hän rupesi käymään terapiassa selvittääkseen, että miksi hän valehtelee turhasta ja miten sen voisi katkaista. Terapiassa ainakin se selvisi, että valehtelee jos tuntee häpeää ja epäonnistumista, koska ei haluaisi näyttää minun silmissä surkealta.
Kuuluuko kumppania tämmöisessä tilanteessa tukea vai pitäisikö hänet jättää? En ymmärrä mitä terveessä suhteessa tehdään tässä kohtaa. Jep, olen ihan uuno.
Kommentit (27)
Pieni valehtelu on täysin normaalia. Ei sitä oikeastaan pitäisi edes kutsua valehteluksi, vaan se on kaunistelua
Valehtelen puolisolleni rahankäytöstä, ostosten hinnasta, tupakanpoltosta yms. Ostan salaa etukäteen joululahjoja, ja piilottelen niitä.
Tuon kaunistelun motiivi on välttyä jäkätykseltä ja siten myös suojella parisuhdetta. Ja katson kyllä myös että minulla on oikeus käyttää rahani miten haluan.
Olen myös lapsillemme opettanut miten valehdellaan oikeaoppisesti - ei kerrota selvää valhetta, vaan jätetään jotain kertomatta tai ollaan hieman epätarkkoja. Esimerkiksi 'se maksoi vähän päälle 20 euroa'. Lause on about totta vaikka eksakti totuus olisi vaikka 38 euroa. Se on moka, jos valheesta jää kiinni.
Jos joku tuollaisesta alkaisi ehdottaa terapiaa, niin sitten menisi kuppi nurin. Se nipottaja sitä terapiaa ennemmin tarvitsisi.
Olin laskenut lasten vanukkaat kun epäilin että mies syö niitä salaa. 14 oli ennen työpäivää nyt on enää 13 kun tulin kotiin. Kohta riidellään
Miksi sä vahtaat aikuista ihmistä hänen oman? autonsa myymisestä tai nuuskan käytöstä? Ja teet tuosta nuuskaamisesta parisuhteen ehdon?
Joko sä hyväksyt sen, tai lähdet menemään. Mistään rikollisesta siinä ei ole kyse, ja mies tekee omat kehoaan koskevat valinnat.
Nyt kuulostaa siltä, että sun pitää olla kontrollin päällä ihan kaikesta.
Luottamus on oleellista. Tuo ei ole normaalia.
Mitä itse olen huomannut, niin suurimmat syyt riitelyyn on ihan vaan,ettei pariskunta osaa kommunikoida, ovat tunnetaidoiltaan kömpelöitä eivätkä ymmärrä, että nyt ollaan PARIsuhteessa, ei YKSILÖsuhteessa.
No ap:n ongelma ei ole riitely vaan valehteleva mies näin äkkiä vilkaistuna! Ei meillä tulidi mieleenkään salata asioita toisiltamme.
27v yhdessä ja riidellään hyvin vähän. Kun rahat on tiukalla voi tulla äkäistyä toiselle vaikka limuun tuhlatusta rahasta mutta ei siitä riitaa saa aikaan. Talojen rakennusaikaan väsyneenä tuli kiukuteltua jostain työvaiheesta ja viskottua "paskoja työkaluja" kun ei muka toimineet.
Meillä riidellään asioista, ei koskaan mennä henkilökohtaisuuksiin tai loukata toista.
Oon todella yllättynyt, ei vielä kai yhtään nar-sis-ti- tai psy-kop. keittiödiagnoosia?