Varhaiskasvattajat,
Kysymys päiväkotien toiminnasta varhaiskasvattajille. Onko mielestänne ok, että lapset eivät päiväkotipäivän aikana tee muuta kuin vapaata leikkiä ja kerran ulkoilua? Aina sadepäivänä tai välillä muutenkin katsotaan piirrettyjä. Kyse 3-4 vuotiaista. Nyt mennyt kolme kuukautta tätä kautta, eikä yhtään piirustusta, askartelua, lukemista, musiikkia, pelejä tai vaikka vuodenaikaan liittyviä keskusteluja ole käyty. Yksi retki on tehty. Lasta hakiessa päivän raportti on aina "hyvin meni, leikki kaverin kanssa. Söi hyvin." Lapsi sitten kertoo esim.ristiriitatilanteista, mutta en tiedä onko niitä ratkottu lasten kanssa. Onko varhaiskasvatussuunnitelmassa mitään konkreettista ohjetta, mitä minkäkin ikäisille pitäisi päivän sisältönä olla?
Vanhemmat lapseni olivat eri päiväkodissa ja pohdin, onko tämä nykyään tällaista ihan joka paikassa?
Kommentit (44)
Leikki on se keskeinen. Kyllä. Piste.
Vapaassa leikissä oppii paljon enemmän asioita kuin jossain kreppipaperin liimamisella koivun oksaan tai tädin leikkaman pupun värittämisessä.
Vierailija wrote:
Ärsyttää nää vanhemmat jotka eivät arvosta lasten leikkiä. Leikkivät se on kaiken keskiössä. Siinä opitaan tärkeitä taitoja. Ei suorittaminen ja se takaa mitään laatua tai oppimista kuinka monta askartelua lapsi on askarrellut päiväkodissa. Arjen asiat ovat sitä laatua. Ei me olla siellä ohjelmatoimistoja. Tämä on ryhmätyötä. Lapsi on ryhmässä.
Ilmeisesti varhaiskasvattelijat eivät ole osanneet tuoda vanhemmille esille sitä miten ohjattua leikki on ollut, eivätkä sitä miten toimintaa on muuten ohjattu vasun mukaisesti. Ja siksi vanhemmat kyseenalaistavat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ärsyttää nää vanhemmat jotka eivät arvosta lasten leikkiä. Leikkivät se on kaiken keskiössä. Siinä opitaan tärkeitä taitoja. Ei suorittaminen ja se takaa mitään laatua tai oppimista kuinka monta askartelua lapsi on askarrellut päiväkodissa. Arjen asiat ovat sitä laatua. Ei me olla siellä ohjelmatoimistoja. Tämä on ryhmätyötä. Lapsi on ryhmässä.
Ilmeisesti varhaiskasvattelijat eivät ole osanneet tuoda vanhemmille esille sitä miten ohjattua leikki on ollut, eivätkä sitä miten toimintaa on muuten ohjattu vasun mukaisesti. Ja siksi vanhemmat kyseenalaistavat.
Lapset eivät ole mitään koneita, joita pitää jatkuvasti ohajata. Toki pitää katsoa, että leikit sujuvat turvallisesti, mutta noin muuten on parempi mitä vähemmän aikuinen puuttuu leikkeihin. Siinä sitä oppii sosiaalisia taitoja, kehittää mielikuvitusta jne. kun saa vapaasti ilman jatkuvaa kontrollia keksiä leikkejä ja luoda tarinaa leikin sisällä jne. jne.
t..eri
Yksityisillä ketjupäiväkodeilla on huonompi palkkaus ja tarve tehdä tulosta. Tämän olen itse omakohtaisesti saanut kokea, sillä vanhassa työpaikassani yksityisellä säästettiin kaikessa. Työntekijöiksi kelpasi hyvin nuoret ja kouluttamattomat, koska tulevat halvaksi.
Ei tämä juhlaa aina ole kunnallisellakaan, mutta selvästi paremmin kuitenkin. Lapsiryhmät ovat hyvissäkin päiväkodeissa liian suuria ja sijaisia ei aina saa ottaa.
Kannattaa kysellä paikallisessa leikkipuistossa muilta vanhemmilta kokemuksia alueen päiväkodeista. Kyllä kaikissa pitää jotain ohjattua toimintaa olla.
Jotain toimintaa täytyy tietysti olla ja järjestää mutta ei niille retkillekään kovin usein päästä. Resursseista riippuu asiat aika paljon mitä voidaan tehdä. Leikki ja perusarki jossa lapsella on hyvä olla ja leikkiä lapsiryhmässä on tärkeintä. Ja kuten edellä on sanottu niin ei me olla siellä mitään ohjelmatoimistoja. Lapsiryhmät ovat liian suuria. Meitä työntekijöitä ei kuunnella missään.
Missä kunnassa teidän päiväkodeissa on tuo toimintatapa 25 ?
Nykyiset helikopterivanhemmat taitavat kuvitella, että laadukas=aikuisjohtoinen ja kontrolloiva. Niinhän se ei ole. Aikuiset luovat raamit ja päivärytmin, mutta liika lasten ympärillä pörrääminen passivoittaa ja kuormittaa lapsia ja tekee heistä "mulla ei oo mitään tekemistä" kitisijöitä.
En suosittele varhaiskasvatusta lapselle. Aikamoisia säilytyspaikkoja suurimmaksi osaksi jossa jatkuvasti työntekijät joko vaihtuvat tai puuttuvat työvuoroista. Vanhemmat luulee että se on jotain hienoa ja ihmeellistä tuo varhaiskasvatus mutta ei se nyt vaan sitä ole.
Vierailija wrote:
Vapaassa leikissä oppii paljon enemmän asioita kuin jossain kreppipaperin liimamisella koivun oksaan tai tädin leikkaman pupun värittämisessä.
Kyllä. Just noin. Lto.
Vierailija wrote:
Nykyiset helikopterivanhemmat taitavat kuvitella, että laadukas=aikuisjohtoinen ja kontrolloiva. Niinhän se ei ole. Aikuiset luovat raamit ja päivärytmin, mutta liika lasten ympärillä pörrääminen passivoittaa ja kuormittaa lapsia ja tekee heistä "mulla ei oo mitään tekemistä" kitisijöitä.
Se vaan on pakollista, koska muuten ei toteuteta suunnitelmaa
Ja lisäksi valitettavaa on myös se, että nykylapset pomppii seinille ellei heille ole tarkat ohjelmat :(
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä. Just noin. Lto.
Lto mistä kunnasta ? ei ole enää tuota nimikettä.
Oikea nimitys on Päivätäti.
ei mikään vArhAiSkAsVaTtaJa.
Vierailija wrote:
En puhunut mistään kunnasta tai edes päiväkodista, vaan yleisesti lapsista. Nykyisin ihan liikaa holhotaan ja kontrolloidaan sen sijaan, että annettaisiin lapsille vapaus käyttää mielikuvitustaan ja opetella ihan itse kaveritaitoja yms. Esimerkiksi kun minä olin 90-luvun alussa lapsi, ei meillä ollut jatkuvasti joku täti kertomassa mitä pitää tehdä, vaan leikimme hyvinkin paljon keskenämme. Se oli ihan parasta. Aamupiirissä ja muussa aikuisten järjestämässä toiminnassa lähinnä vain odotti, koska pääsee taas leikkimään ilman aikuisia. Totta kai meitä siis vahdittiin, mutta leikkeihin ei puututtu ellei ollut turvallisuuden tai ruoka-ajan tms. takia pakko.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En puhunut mistään kunnasta tai edes päiväkodista, vaan yleisesti lapsista. Nykyisin ihan liikaa holhotaan ja kontrolloidaan sen sijaan, että annettaisiin lapsille vapaus käyttää mielikuvitustaan ja opetella ihan itse kaveritaitoja yms. Esimerkiksi kun minä olin 90-luvun alussa lapsi, ei meillä ollut jatkuvasti joku täti kertomassa mitä pitää tehdä, vaan leikimme hyvinkin paljon keskenämme. Se oli ihan parasta. Aamupiirissä ja muussa aikuisten järjestämässä toiminnassa lähinnä vain odotti, koska pääsee taas leikkimään ilman aikuisia. Totta kai meitä siis vahdittiin, mutta leikkeihin ei puututtu ellei ollut turvallisuuden tai ruoka-ajan tms. takia pakko.
Ok. Hyvä tarkennus, että kyseessä oli vaan siis toiveajattelu, eikä minkään kunnan vasun toteutus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja lisäksi valitettavaa on myös se, että nykylapset pomppii seinille ellei heille ole tarkat ohjelmat :(
Ei tietenkään ole pakollista. Suunnitelmilla voi pyyhkiä pyllyä ja lapsia voi "kasvattaa" myös ihan maalaisjärjellä. Eikä ne lapset hypi silmille, kun niillä on mielekästä tekemistä. Riehaantuminen on lähes aina seurausta pitkästymisestä tai siitä, että joutuu tekemään asioita, jotka eivät kiinnosta v¨ttuakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei tietenkään ole pakollista. Suunnitelmilla voi pyyhkiä pyllyä ja lapsia voi "kasvattaa" myös ihan maalaisjärjellä. Eikä ne lapset hypi silmille, kun niillä on mielekästä tekemistä. Riehaantuminen on lähes aina seurausta pitkästymisestä tai siitä, että joutuu tekemään asioita, jotka eivät kiinnosta v¨tt
Ihana jos teidän kunnassa on noin, ettei tarvitse olla mitään suunnitelmia. Se olisi parasta.
Ja kiinnostaa myös mikä on se tekeminen mistä kaikki 25 kekaraa joka päivä tykkää ?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ok. Hyvä tarkennus, että kyseessä oli vaan siis toiveajattelu, eikä minkään kunnan v
Ei ollut kyse toiveajattelusta, vaan realismista. Lapset eivät tosiaan ole koneita, jos et vielä tiennyt. Ja ihan jokaisessa kunnassa ja jokaisessa päiväkodissa on myös vapaata leikkiä. Monin paikoin valitettavan vähän, mutta on kuitenkin. Vasu ei tarkoita sitä, että lapset pitää ohjelmoida koneen tavoin tekemään koko päivä asioita vain aikuisjohtoisesti.
Ihme kuntajankkaaja tullut ketjuun. Etkö ymmärrä, että keskustelu on yleisellä tasolla eikä liity mihinkään kuntiin?
P.S. Ihan jokainen lapsi tykkää leikkiä. Ei siihen mitään vasukaavoja tarvita.