Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väitän, että nuorten pahoinvointi johtuu vanhempien eroamisista

Vierailija
26.10.2023 |

Ei päde kaikkiin, mutta nuorten pahoinvoinnin lisääntyminen kyllä johtuu juurikin sekavista perhekuvioista. Vielä pahempaa on uusperheet. 

Tälle asialle pitäisi tehdä jotakin. 

Toinen ongelma on tänne muuttaneiden seuraavan sukupolven sopeutumattomuus. Eivät löydä paikkaansa kun kotikasvatus on kovin erilaista kuin yhteiskunta, jossa ollaan. 

Kommentit (290)

Vierailija
221/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kyvyttömyys erota on syypää lasten pahoinvointiin. Väittäisin niin.

Vierailija
222/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tiede ei tue väitettäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lisääkö sarjapettäminen ja sarjaeroaminen lasten hyvinvointia?

Vierailija
224/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No miten selität sen, että tavallisen ydinperheen lapsi voi huonosti? Ei eroja, ei riitoja.

Tuota ei voi tietää kukaan ulkopuolinen. Syitä on varmaan useitakin. Ensiksi tulee mieleen lapsen nepsy tms oireilut , kuitenkin sellaiset mieleen liittyvät oireet ja sairaudet joiden syy ei ole perheessä.

Vierailija
225/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroperheitä tarkastellaan suurennuslasilla. Aivan kaikki lasten haasteet pistetään eron piikkiin, vaikka siitä olisi vuosikausia aikaa. Sen sijaan oireilevan ydinperheen teinin kohdalla ei suostuta uskomaan, että kotona voi olla niin toksinen ilmapiiri, ettei hän voi siellä hyvin. Toinen vanhempi on voinut koko parisuhteen ajan enemmän ja vähemmän piilotella toisen vanhemman mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, uskottomuutta tai väkivaltaa. Erota ei voi, kun syyllistetään tai ollaan taloudellisesti niin solmussa ettei se onnistu.

Exäni suvussa on juuri tapana olla yhdessä, vaikka miten huonosti menisi. Millään muulla ei ole väliä niin kauan kun on kulissit pystyssä. Toisen lapsen perussairaus eteni tehohoidettavaan kuntoon, kunnes vanhemmat tajusivat, että jotain on pielessä ja toinen lapsi sairasti vakavaa masennusta vuosikausia ja oli myös osastohoidossa välillä. Säälittää, kun lasten lapsuus on mennyt vanhempien aviokriisien ja toisen vanhemman alkoholismin varjossa. He ovat edelleen yhdessä, joten pääsevät keulimaan miten heillä on hyvä ja kestävä liitto. 

Vierailija
226/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eroperheitä tarkastellaan suurennuslasilla. Aivan kaikki lasten haasteet pistetään eron piikkiin, vaikka siitä olisi vuosikausia aikaa. Sen sijaan oireilevan ydinperheen teinin kohdalla ei suostuta uskomaan, että kotona voi olla niin toksinen ilmapiiri, ettei hän voi siellä hyvin. Toinen vanhempi on voinut koko parisuhteen ajan enemmän ja vähemmän piilotella toisen vanhemman mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, uskottomuutta tai väkivaltaa. Erota ei voi, kun syyllistetään tai ollaan taloudellisesti niin solmussa ettei se onnistu.

Exäni suvussa on juuri tapana olla yhdessä, vaikka miten huonosti menisi. Millään muulla ei ole väliä niin kauan kun on kulissit pystyssä. Toisen lapsen perussairaus eteni tehohoidettavaan kuntoon, kunnes vanhemmat tajusivat, että jotain on pielessä ja toinen lapsi sairasti vakavaa masennusta vuosikausia ja oli myös osastohoidossa välillä. Säälittää, kun lasten lapsuus on mennyt vanhempien aviokriisien ja toisen van

Alkoholismi on täysin hyväksyttävä syy erota. Ei kukaan sitä kritisoi.

Vierailija
227/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Väitä rauhassa. Minä väitän että mt-ongelmani johtuu siitä ettei vanhempani osanneet erota ajoissa vaan jouduin kasvamaan painostavassa ja tulehtuneessa ilmapiirissä.

Ei ne perhekuviot vaan vanhempien käytös ja ilmapiiri joka kotona vallitsee.

Tilastot puhuvat toista. Hyvä, vakaa ja rakastava ydinperhe on paras ja turvallisin lapsille. Harmi sinulle. 

Mutta kun se ydinperhe ei useinkaan ole hyvä, vakaa ja rakastava. Ongelma on siinä.

Olen ihmetellyt aina, miten jotkut onnistuvat löytämään sen juopon ja väkivaltaisen lurjuksen miehekseen ja eritoten lastensa isäksi? Luulis että normijärjellä osaa valikoida vain parhaan. Eli syytä on molemmissa jopa eniten naisessa. Naiset ne on eniten eroa halunneet.

Vierailija
228/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yhteiskunnan varoja kuluu myös enemmän monenlaisiin tukiin, kun vanhemmat eroavat. 

Mitä lisätukia yhteiskunnalta olisi voinut saada, kun lasteni toisen vanhemman kanssa muutama vuosi sitten erosimme? Lapsilisät ovat pyörineet kuten ennen eroa, mutta muuten asia ei ole yhteiskunnan kuluihin vaikuttanut. Ei ole myöskään lapsilla havaittavissa mitään pahoinvointia vaan koulu kulkee hyvin ja tyytyväisenä lapset harrastavat sekä touhuava kavereidensa kanssa.

Samaa mietin et me ei kyllä nyt hoksattu hakea mitään tukea. Eikö nuo oo enemmän niitten juttuja ketkä ei käy töissä vai onko mulla mennyt joku eronneiden

Jotenkin unohtui ihan Suomessa tehty tutkimus jossa todetaan että lapsiperheköyhyys aiheuttaa lapsille aikuis-iässä viimeistään mielenterveysonglemia. Joten siis syyllinen mt-ongelmille on tulevaisuudessa tämän päivän hallitus. Tutkitusti.

Vierailija
229/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-eating-disorders/202110/…

Onhan se helpompi nähdä rikka toisen silmässä kuin omassaan. 

Vierailija
230/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No miten selität sen, että tavallisen ydinperheen lapsi voi huonosti? Ei eroja, ei riitoja.

Tuota ei voi tietää kukaan ulkopuolinen. Syitä on varmaan useitakin. Ensiksi tulee mieleen lapsen nepsy tms oireilut , kuitenkin sellaiset mieleen liittyvät oireet ja sairaudet joiden syy ei ole perheessä.

Ihan sama mitä sinulle tulee mieleen niin minä olen käsitellyt terapeutin kanssa sitä miten vanhempieni pakkomielle ydinperheeseen on syy minun ahdistuneisuushäiriöön. Ja miksi en itse halua parisuhdetta. Oksettaa ajatuskin kun ajattelen mitä olisi asua puolison kanssa.

Vierailija
231/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain tutkimuksia on tehty tai muistelen sellaisista olleen uutisointia. Mm se että nuoret rikoksentekijät tulevat eroperheistä yleensä, samoin jos katsotaan vankeja mikä tausta heillä on niin eniten löytyy eroperheissä kasvaneita.

Vierailija
232/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Väitä rauhassa. Minä väitän että mt-ongelmani johtuu siitä ettei vanhempani osanneet erota ajoissa vaan jouduin kasvamaan painostavassa ja tulehtuneessa ilmapiirissä.

Tilastot puhuvat toista. Hyvä, vakaa ja rakastava ydinperhe on paras ja turvallisin lapsille. Harmi sinulle. 

Mutta kun se ydinperhe ei useinkaan ole hyvä, vakaa ja rakastava. Ongelma on siinä.

Olen ihmetellyt aina, miten jotkut onnistuvat löytämään sen juopon ja väkivaltaisen lurjuksen miehekseen ja eritoten lastensa isäksi? Luulis että normijärjellä osaa valikoida vain parhaan. Eli syytä on molemmissa jopa eniten naisessa. Naiset ne on eniten eroa halunneet.

Ihmettele rauhassa jos ymmärryksesi taso on tuolla.

Vierailija
233/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

90-luvulla kun itse olin peruskoulussa niin ne luokan ongelmatapaukset olivat aina eroperheistä.

Näinhän se on. On lukuisia tutkimuksia siitä kuinka vanhempien avioero lisää sosiaalisia ongelmia lapsissa. Mutta hei, koska intohimo. Sanoinko jo intohimo?

Tutkimuksia on nyt hoettu niin kauan, että linkitähän. Ja nimenomaan sellaisia, joissa ainoa selittävä tekijä on ero. Eli sovussa eronneiden lasten pitäisi oireilla yhtä paljon kuin puhevälit menettäneiden, riitaisan ydinperheen pitäisi myös olla yhtä suotuisa ympäristö kuin onnellisen. Tutustun heti. 

Vierailija
234/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tiedätkö, täällä tosielämässä (täällä, mikä ei ole siellä haaveidyllien mailla) jotkut ongelmat voivat paljastua vasta lapsen synnyttyä. Kyllä, vaikka olisi oltu 10 vuotta yhdessä ennen lapsen saamista.

Mutta nuo juttusi taitavat olla enemmän defenssiä sille, että pelkäät itse noin käyvän, joten otat asenteet, että elämässä kaikki on täysin hallittavissa ja ennustettavissa. Jottet joudu kohtaamaan sitä tosiasiaa, ettei kaikkea voikaan ennustaa.

Vierailija
235/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla sellaisia joilla on suvussa pitkäikäisiä avioliittoja? Vaikka isovanhemmat ? Mitä olette mieltä heidän pitkistä avioliitoista? Olisiko pitänyt heidänkin erota? Omat vanhemmat ovat varmaan suurimmalla osalla eronneista eronneetkin. Itse olen vela. 

Vierailija
236/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuskin kovinkan moni sellaista ihan valitsemalla valitsee. Mutta kun tulevaisuutta ei näe sieltä kristallipallosta.

Vierailija
237/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joitain tutkimuksia on tehty tai muistelen sellaisista olleen uutisointia. Mm se että nuoret rikoksentekijät tulevat eroperheistä yleensä, samoin jos katsotaan vankeja mikä tausta heillä on niin eniten löytyy eroperheissä kasvaneita.

Näinhän se on. Tätä ketjua vaivaa se että jotkut eivät halua myöntää että ero silloin kun suhteessa ei ole ollut riitoja, ei väkivaltaa, ei päihteitä, ei riippuuvuksia tms on lasten kiintymyssuhdemallin kehittymiselle turvalliseksi vaaraksi. Nimenomaan ne erot jossa pettämisen kautta toinen hyppää lennosta uuteen. Lapsi saa mallin jossa kehenkään ei voi luottaa ja turvallisuus voidaan viedä minä hetkenä hyvänsä. 

Vierailija
238/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on suurilta osin woke, sateenkari, trans y.m jutut jotka tuhoavat nuoria. Sitten tuo vapaa kasvatus ja auktoriteetin puute!

Vierailija
239/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko palstalla sellaisia joilla on suvussa pitkäikäisiä avioliittoja? Vaikka isovanhemmat ? Mitä olette mieltä heidän pitkistä avioliitoista? Olisiko pitänyt heidänkin erota? Omat vanhemmat ovat varmaan suurimmalla osalla eronneista eronneetkin. Itse olen vela. 

Erofanit näkevät aina kaikki pitkät liitot kulisseina.

Vierailija
240/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No se on eri juttu. Tuohon ydinperheen hyvyyteen, vakauteen ja rakastavuuteen kuulu myös välillä työnteko itsensä, parisuhteensa ja perheensä eteen. 

He jotka halveksuvat noita asioita rikkovat perheitään usein.

Miksi ydinperhe ei ole rakastava? Kertooko se siitä että mennään yhteen " tuntemattoman " kanssa ja aletaan heti lapsia tekemään...jokainen tietänee mikä perusta pitää olla ennen kuin perhe perustetaan.