Väitän, että nuorten pahoinvointi johtuu vanhempien eroamisista
Ei päde kaikkiin, mutta nuorten pahoinvoinnin lisääntyminen kyllä johtuu juurikin sekavista perhekuvioista. Vielä pahempaa on uusperheet.
Tälle asialle pitäisi tehdä jotakin.
Toinen ongelma on tänne muuttaneiden seuraavan sukupolven sopeutumattomuus. Eivät löydä paikkaansa kun kotikasvatus on kovin erilaista kuin yhteiskunta, jossa ollaan.
Kommentit (290)
Vierailija wrote:
Kyllä se on suurilta osin woke, sateenkari, trans y.m jutut jotka tuhoavat nuoria. Sitten tuo vapaa kasvatus ja auktoriteetin puute!
Ja noiden tyyppien ihmissuhdemallit ovat usein niiin toksisia ettei ihme että lasten pahoinvointi kasvaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko palstalla sellaisia joilla on suvussa pitkäikäisiä avioliittoja? Vaikka isovanhemmat ? Mitä olette mieltä heidän pitkistä avioliitoista? Olisiko pitänyt heidänkin erota? Omat vanhemmat ovat varmaan suurimmalla osalla eronneista eronneetkin. Itse olen vela.
Kannattaa huomioida, että ennen eroon ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia, eli ennen kiduttiin täyspaskassa suhteessa loppuelämä jos oli pakko.
Ei pidä paikkaansa. Ja toisaalta sillä ei ole nykyhetken kannalta mitään merkitystä.
Vierailija wrote:
Eroperheitä tarkastellaan suurennuslasilla. Aivan kaikki lasten haasteet pistetään eron piikkiin, vaikka siitä olisi vuosikausia aikaa. Sen sijaan oireilevan ydinperheen teinin kohdalla ei suostuta uskomaan, että kotona voi olla niin toksinen ilmapiiri, ettei hän voi siellä hyvin. Toinen vanhempi on voinut koko parisuhteen ajan enemmän ja vähemmän piilotella toisen vanhemman mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, uskottomuutta tai väkivaltaa. Erota ei voi, kun syyllistetään tai ollaan taloudellisesti niin solmussa ettei se onnistu.
Exäni suvussa on juuri tapana olla yhdessä, vaikka miten huonosti menisi. Millään muulla ei ole väliä niin kauan kun on kulissit pystyssä. Toisen lapsen perussairaus eteni tehohoidettavaan kuntoon, kunnes vanhemmat tajusivat, että jotain on pielessä ja toinen lapsi sairasti vakavaa masennusta vuosikausia ja oli myös osastohoidossa välillä. Säälittää, kun lasten lapsuus on mennyt vanhempien aviokriisien ja toisen van
Miksi ei voi erota? Syyllistäminen? Mistä? Eikö normaali ihminen kanna vastuunsa teoistaan ja päätöksistään?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko palstalla sellaisia joilla on suvussa pitkäikäisiä avioliittoja? Vaikka isovanhemmat ? Mitä olette mieltä heidän pitkistä avioliitoista? Olisiko pitänyt heidänkin erota? Omat vanhemmat ovat varmaan suurimmalla osalla eronneista eronneetkin. Itse olen vela.
Kannattaa huomioida, että ennen eroon ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia, eli ennen kiduttiin täyspaskassa suhteessa loppuelämä jos oli pakko.
Jahah. Että mummot ja ukit pitää syyllistää kun eivät älynneet ja osanneet erota.😂
Ei ole kyse siitä onko vanhemmat eronneet vai ei vaan siitä miten vanhemmat toimii ja millainen ilmapiiri perheessä on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jahah. Että mummot ja ukit pitää syyllistää kun eivät älynneet ja osanneet erota.😂
Erotarinoitsijan mielestä kaikkien pitää aina erota. Vain ero tuo hänen mielestään onnen ja rauhan. Vai onko tuonut loppu viimein hänellekään? Tulee kaikkia kokemuksia mutta onko eroaminen ratkaisu kaikkeen aina ja kaikissa tilanteissa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinpä. Jos sama erobuumi olisi ollut isovanhempien ollessa nuoria, ei olisi teilläkään mummolaa jonka lämpöä ootte nauttineet. Isolla osalla on isovanhemmat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joitain tutkimuksia on tehty tai muistelen sellaisista olleen uutisointia. Mm se että nuoret rikoksentekijät tulevat eroperheistä yleensä, samoin jos katsotaan vankeja mikä tausta heillä on niin eniten löytyy eroperheissä kasvaneita.
Näinhän se on. Tätä ketjua vaivaa se että jotkut eivät halua myöntää että ero silloin kun suhteessa ei ole ollut riitoja, ei väkivaltaa, ei päihteitä, ei riippuuvuksia tms on lasten kiintymyssuhdemallin kehittymiselle turvalliseksi vaaraksi. Nimenomaan ne erot jossa pettämisen kautta toinen hyppää lennosta uuteen. Lapsi saa mallin jossa kehenkään ei voi luottaa ja turvallisuus voidaan viedä minä hetkenä hyvänsä.
SEIS SEIS SEIS. Myönnän heti kun pystyt toiseksi näyttämään suhteen jossa ei ikinä ole riitoja. Ennen sitä kaikki mitä kirjoitit on pelkkää haavesatua minulle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eroperheitä tarkastellaan suurennuslasilla. Aivan kaikki lasten haasteet pistetään eron piikkiin, vaikka siitä olisi vuosikausia aikaa. Sen sijaan oireilevan ydinperheen teinin kohdalla ei suostuta uskomaan, että kotona voi olla niin toksinen ilmapiiri, ettei hän voi siellä hyvin. Toinen vanhempi on voinut koko parisuhteen ajan enemmän ja vähemmän piilotella toisen vanhemman mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, uskottomuutta tai väkivaltaa. Erota ei voi, kun syyllistetään tai ollaan taloudellisesti niin solmussa ettei se onnistu.
Exäni suvussa on juuri tapana olla yhdessä, vaikka miten huonosti menisi. Millään muulla ei ole väliä niin kauan kun on kulissit pystyssä. Toisen lapsen perussairaus eteni tehohoidettavaan kuntoon, kunnes vanhemmat tajusivat, että jotain on pielessä ja toinen lapsi sairasti vakavaa masennusta vuosikausia ja oli myös osastohoidossa välillä. Säälittää, kun lasten lapsuus
Kyllähän täällä niputetaan kaikki erot samaan kastiin. Työssäkäyvää alkoholistia eivät välttämättä kukaan muu tunnista kuin se puoliso. Minunkin ex hoiti työnsä mallikkaasti, perhe-elämää ja vapaa-aikaa ei niinkään. Edelleen koko exän puolen suku on vuosien jälkeen erosta katkera. Katsos, kun ei voi olla alkoholiongelmaa, jos kykenee käymään töissä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Erofanit näkevät aina kaikki pitkät liitot kulisseina.
Minä tiedän että omien isovanhempien pitkä liitto oli kulissia. Se joka oli vikana hengissä kertoi miten onneton oli koko elämänsä siinä liitossa ja on onnellinen että meillä nuoremmilla on muita vaihtoehtoja kuin jäädä siihen huonoon liittoon.
Muut saa tutuilla, minä uskon ja kunnioitan itseäni vanhempia ja kokeneempia.
Turvattomuus, toivottomuus, väkivalta, yksinäisyys. Siinäpä ne syyt. Ei lapsia kiinnosta, nussiiko faija mutsia vai jotain toista böönaa.
Vierailija wrote:
Molempien omien isovanhempieni kohdalla lähinnä ihmettelen sitä mikä sai heidät pysymään yhdessä. Lähinnä kai se että muuta mahdollisuutta ei ollut. Heidän lapsistaan taas osa on eronnut osa ei. Eikä läheskään kaikkien yhdessä pysyneidenkään parisuhteet mitenkään tasapainoisia ole olleet.
Erityisesti en pohdi kenenkään kohdalla sitä pitäisikö jonkun erota vai ei. Omat vanhempani eivät eronneet eikä heidänkään kohdalla ole mun tehtävä miettiä sitä olisiko vai ei. Erityisesti äiti on kyllä sitä useasti yrittänyt ja kertonut myös lapsille parisuhteen ongelmista. Sitä minusta ei missään nimessä pitäisi tehdä.
Oma parisuhteeni on kestänyt tähän mennessä noin 30 vuotta. Lapsilla on hyvät välit molempiin vanhempiinsa enkä usko että he olisivat jääneet vaille vanhemmuutta vaikka olisimmekin päätyneet eroamaan tai jos jompikumpi lisi muuten ollut pois kuvioista jossain vaiheessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinpä. Jos sama erobuumi olisi ollut isovanhempien ollessa nuoria, ei olisi teilläkään mummolaa jonka lämpöä ootte nauttineet. Isolla osalla on isovanhemmat.
Häh siis sinä ajattelet että isovanhemmat lakkaa olemasta isovanhempia jos heidän lapsi eroon? Ei ihme että joillain on mt-ongelmia jos noin huteriin perhesuhteisiin kasvatetaan.
Ainakin yhtä pahoja ovat tilanteet, joissa nuoren kumpikin vanhempi on uraohjus. Töissä aamusta iltaan ja siihen päälle kaikki kissanristiäiset, kun pitää verkostoitua. Lapsen kontakti vanhempiin on se, että keittiön pöydällä on seteli - osta itelles jotain ja koita pärjätä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi se mummola ei olisi ollut lämmin jos siellä olisi ollut vain mummo ja pappa muualla? Itseasiassa itselläni ei edes ollut toisen vanheman vanhemmpien luona ollu mummolaan vaan pappala jossa mummo ei asunut.
Kyllä minustakin olisi lapselle turvallisemman oloista, jos olisi yksi koti. Voihan se joillain toimia, mutta aika kamaalkin voi olla, jos joutuu nykymuodin mukaan viikottain vaihtamaan kotia.
En ole samaa mieltä. Nuoren, tai minkä ikäisen tahansa, pahoinvointi on paljon monisyisempi juttu ja monen tekijän summa. Itse arvelisin, että nuoren kohdalla pahoinvoinnin yksi iso pahoinvoinnin aiheuttaja useimmiten on se, että ei syystä tai toisesta ole saatu tunnetta yhteenkuuluvuudesta. Tunnetaan ulkopuolisuutta oman ikäisten keskellä.
Miksi tuo olisi nuorelle niin murskaava asia? Nuorihan on vaiheessa, jossa pyrkii nimenomaan irtautumaan vanhemmistaan, pois sieltä pikkulapsen tasolta. Tärkeimpänä yleensä tuossa ikävaiheessa pitävät suhteita ikätovereihin.
Vahingollisempaa taitaisi nuorelle olla vanhempien välisen kylmyyden, riitelyn, jopa väkivallan todistaminen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Väitä rauhassa. Minä väitän että mt-ongelmani johtuu siitä ettei vanhempani osanneet erota ajoissa vaan jouduin kasvamaan painostavassa ja tulehtuneessa ilmapiirissä.
Ei ne perhekuviot vaan vanhempien käytös ja ilmapiiri joka kotona vallitsee.
Tilastot puhuvat toista. Hyvä, vakaa ja rakastava ydinperhe on paras ja turvallisin lapsille. Harmi sinulle.
Mutta kun se ydinperhe ei useinkaan ole hyvä, vakaa ja rakastava. Ongelma on siinä.
Lähde tälle?