Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän, että nuorten pahoinvointi johtuu vanhempien eroamisista

Vierailija
26.10.2023 |

Ei päde kaikkiin, mutta nuorten pahoinvoinnin lisääntyminen kyllä johtuu juurikin sekavista perhekuvioista. Vielä pahempaa on uusperheet. 

Tälle asialle pitäisi tehdä jotakin. 

Toinen ongelma on tänne muuttaneiden seuraavan sukupolven sopeutumattomuus. Eivät löydä paikkaansa kun kotikasvatus on kovin erilaista kuin yhteiskunta, jossa ollaan. 

Kommentit (290)

Vierailija
201/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä on ollut ehjä perhe ja yksi lapsi. Lapsella menee omien sanojensa mukaan huonosti ja i-sanakin aina välillä vilahtelee. Laitan tämän tähän vain siksi, että sitten kun teillä on omia lapsia, tajuatte, ettei kaikista lasten ongelmista voi aina vanhempia syyttää. Ja tämä on iso ongelma, kun kuvitellaan, että ihmisiä voidaan muokata heitä "auttamalla" vaikka väkisin.

Kyllä te olette vanhempina epäonnistuneet pahasti. Meillä on useampi lapsi, eikä koskaan ole puhuttu mitään i-sanoja.

Se on mulle yksi lysti mitä mieltä olet, koska mulle riittää se, että tiedän tehneeni voitavani. Lopputulos on kuitenkin kaikilla se, että jossain on onnistuttu ja joissain asioissa epäonnistuttu. Se on pitkä aika tuo lapsuus.

Vierailija
202/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yhteiskunnan varoja kuluu myös enemmän monenlaisiin tukiin, kun vanhemmat eroavat. 

Mitä lisätukia yhteiskunnalta olisi voinut saada, kun lasteni toisen vanhemman kanssa muutama vuosi sitten erosimme? Lapsilisät ovat pyörineet kuten ennen eroa, mutta muuten asia ei ole yhteiskunnan kuluihin vaikuttanut. Ei ole myöskään lapsilla havaittavissa mitään pahoinvointia vaan koulu kulkee hyvin ja tyytyväisenä lapset harrastavat sekä touhuava kavereidensa kanssa.

Samaa mietin et me ei kyllä nyt hoksattu hakea mitään tukea. Eikö nuo oo enemmän niitten juttuja ketkä ei käy töissä vai onko mulla mennyt joku eronneiden tuki aivan sivu suun?

Eroperheille tulee enemmän yhteiskunnan tukia. Asumistuki kahteen asuntoon, suurempi työkkärikorvaus, suuremmat sosiaalituet (yhteensä) ja vielä elatustuki, jollei toinen vanhempi elatusta kustanna omalta osaltaan. 

En ole tuollaisessa tilanteessa. En tiedä, onko jotain vielä lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yhteiskunnan varoja kuluu myös enemmän monenlaisiin tukiin, kun vanhemmat eroavat. 

Mitä lisätukia yhteiskunnalta olisi voinut saada, kun lasteni toisen vanhemman kanssa muutama vuosi sitten erosimme? Lapsilisät ovat pyörineet kuten ennen eroa, mutta muuten asia ei ole yhteiskunnan kuluihin vaikuttanut. Ei ole myöskään lapsilla havaittavissa mitään pahoinvointia vaan koulu kulkee hyvin ja tyytyväisenä lapset harrastavat sekä touhuava kavereidensa kanssa.

Samaa mietin et me ei kyllä nyt hoksattu hakea mitään tukea. Eikö nuo oo enemmän niitten juttuja ketkä ei käy töissä vai onko mulla mennyt joku eronneiden tuki aivan sivu suun?

Eroperheille tulee enemmän yhteiskunnan tukia. Asumistuki kahteen asuntoon, suurempi työkkärik

Aivan, kiitos, eli nämä on siis työttömien ja omia tuloja vailla olevien tukia, ei eronneiden tukia. Huh, mietin jo, että oliko jossain meille eronneille tarkoitettu tuki joka jäi huomaamatta. Tiedä sitten olisinko ollut oikeutettu muutenkaan kun en koskaan ollut avioliitossa..

Jos lapsilla on koti, jossa molemmat vanhemmat elävät tulonsiirroilla, on jotain jo pielessä. Toivottavasti ero, tiukentuva talous ja uusi hallitus motivoi jommankumman vanhemmista töihin niin silloinhan lopputulema erosta olisi kaikkien osalta positiivinen :)

Vierailija
204/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta suurelta osin. Varsinkin silloin kun lapset ovat pieniä, mutta kuitenkin jo koulun aloittaneet, monen lapsen perusturvallisuus järkkyy kun ydinperhe hajoaa. Toinen vanhempi voi muuttaa kauaksikin ja tulee monenmoista hankaluutta pitää yhteyttä. Kaverien perheet ovat ehjiä ja lapset näkevät ja kuulevat heidän elämäänsä. Sekin luo huonoa oloa, että miksi ei meillä ole samoin. Eroryhmässä kauan sitten oli äitien puheita, kuinka lapset toivoivat vielä vuosien jälkeen että vanhemmat menisivät vielä yhteen. Se kertoo paljon lasten tunne- elämästä. Lapset kasvavat ja vanhemmat voivat mennä uuden puolison kans yhteen, joka tuo lisää jännitteitä elämään. Lapset saavat myös mallin omille suhteilleen tulevaan  ja tulevat eroamaan sitä varmemmin jos vanhemmatkin ovat eronneet.

Vierailija
205/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Totta suurelta osin. Varsinkin silloin kun lapset ovat pieniä, mutta kuitenkin jo koulun aloittaneet, monen lapsen perusturvallisuus järkkyy kun ydinperhe hajoaa. Toinen vanhempi voi muuttaa kauaksikin ja tulee monenmoista hankaluutta pitää yhteyttä. Kaverien perheet ovat ehjiä ja lapset näkevät ja kuulevat heidän elämäänsä. Sekin luo huonoa oloa, että miksi ei meillä ole samoin. Eroryhmässä kauan sitten oli äitien puheita, kuinka lapset toivoivat vielä vuosien jälkeen että vanhemmat menisivät vielä yhteen. Se kertoo paljon lasten tunne- elämästä. Lapset kasvavat ja vanhemmat voivat mennä uuden puolison kans yhteen, joka tuo lisää jännitteitä elämään. Lapset saavat myös mallin omille suhteilleen tulevaan  ja tulevat eroamaan sitä varmemmin jos vanhemmatkin ovat eronneet.

Kyllä. Asia on myös todeksi todettu Turun yliopiston 2021 tekemässä tutkimuksessa. Tätä eivät somessa eromyönteiset tiedemyönteisiksi julistavat eivät koskaan tuo esiin. 😜

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/pariskunnan-eroriski-o…

Vierailija
206/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten selität sen, että tavallisen ydinperheen lapsi voi huonosti? Ei eroja, ei riitoja.

Vierailija
207/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen eronnut kerran, vanhimman lapseni ollessa pieni. Ei ero ollut mikään helppo asia tai pikkujuttu. Ei kukaan suhteen alkaessa suunnittele eroavansa. Mutta kun elämä ei aina mene niin kuin itse haluaisi vaikka tekisi mitä.

Lapseni isä sai onnettomuuden seurauksena aivovamman, mikä muutti hänen persoonallisuutensa täysin. Hänen oli vaikea sopeutua elämään aivovamman kanssa, kuten meidän kaikkien. Hän eli pitkään kieltämisvaihetta ettei hän halunnut hyväksyä koko asiaa, mistä seurasi masennusvaihe. Hän oli pitkään työkyvytön ja tarvitsi apua monissa ihan arkisissakin asioissa, apua hän ei kuitenkaan suostunut ottamaan vastaan. Hänestä tuli myös käytökseltään hyvin arvaamaton, hän hermostui helposti ja oli jopa väkivaltainen. Käytännössä olin yksin vastuussa sekä lastenhoidosta että arjesta, kuten myös miehen asioista.

Vuosien aikana tilanne tasaantui sen verran että mies

Helppo huudella ulkopuolelta. Kukaan ei ole vastuussa toisen elämästä. Eikä ole lapsen tehtävä huolehtia vanhemman pärjäämisestä, missään tilanteesta.

Vierailija
208/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitä rauhassa. Minä väitän että mt-ongelmani johtuu siitä ettei vanhempani osanneet erota ajoissa vaan jouduin kasvamaan painostavassa ja tulehtuneessa ilmapiirissä.

Ei ne perhekuviot vaan vanhempien käytös ja ilmapiiri joka kotona vallitsee.

Vierailija
209/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Väitä rauhassa. Minä väitän että mt-ongelmani johtuu siitä ettei vanhempani osanneet erota ajoissa vaan jouduin kasvamaan painostavassa ja tulehtuneessa ilmapiirissä.

Tilastot puhuvat toista. Hyvä, vakaa ja rakastava ydinperhe on paras ja turvallisin lapsille. Harmi sinulle. 

Vierailija
210/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta

Vierailija
211/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tilastot puhuvat toista. Hyvä, vakaa ja rakastava ydinperhe on paras ja turvallisin lapsille. Harmi sinulle. 

Mutta kun se ydinperhe ei useinkaan ole hyvä, vakaa ja rakastava. Ongelma on siinä.

Vierailija
212/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mutta kun se ydinperhe ei useinkaan ole hyvä, vakaa ja rakastava. Ongelma on siinä.

No se on eri juttu. Tuohon ydinperheen hyvyyteen, vakauteen ja rakastavuuteen kuulu myös välillä työnteko itsensä, parisuhteensa ja perheensä eteen. 

He jotka halveksuvat noita asioita rikkovat perheitään usein.

Vierailija
213/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No se on eri juttu. Tuohon ydinperheen hyvyyteen, vakauteen ja rakastavuuteen kuulu myös välillä työnteko itsensä, parisuhteensa ja perheensä eteen. 

He jotka halveksuvat noita asioita rikkovat perheitään usein.

Ei kukaan ole ydinperhettä perhemuotona halveksinut. Vaan muistuttanut, että ydinperhe itsessään ei ole se tie onneen.

Ydinperheen ongelmat ei valitettavasti aina ole pelkästään itsestä kiinni eikä siitä miten itse tekee töitä asioiden eteen. Toisen puolesta kun ei voi tehdä töitä.

Vierailija
214/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Siksi sellaisia ihmisiä pitää välttää jotka eivät ole koskaan valmiita tekemään tuota työtä vaan ovat parisuhteiden pettäviä vapaamatkustelijoita. Eli selvitä ihmisen asenteet ja elämänvalinnat aiemmin ennen parisuhteeseen sitoutumista. Ihminen joka on rikkonut useita parisuhteita rikkoo niitä jatkossakin.

Vierailija
215/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä. Asia on myös todeksi todettu Turun yliopiston 2021 tekemässä tutkimuksess

Totuus kirpaisee heppoisesti eroilevia. Siksi he luovat oman kuplan jossa vallitsee Trumpin tapaan vaihtoehtoinen totuus.

Vierailija
216/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että nuorison pahoinvointi johtuu läskisoosin syönnin lopettamisesta. 

Mutuako? Väitän silti. 

Vierailija
217/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eroperheille tulee enemmän yhteiskunnan tukia. A

Minäkin ihmettelin, että mitä on nyt jäänyt hakematta. Etävanhempi maksaa minimielarit, kun ei enempää suostu. Lisäksi saan yksinhuoltajakorotuksen, joka on reilun satasen kahdesta lapsesta. Mitään asuntoja saati taloudellista tukea niihin en ole saanut.

Vierailija
218/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla kun itse olin peruskoulussa niin ne luokan ongelmatapaukset olivat aina eroperheistä.

Vierailija
219/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sosiaalitukien leikkaukset ovat välttämättömiä jotta lastemme hyvinvointi tulevaisuudessa paranee. Hyvinvointi syntyy työnteon kautta.

Vierailija
220/290 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

90-luvulla kun itse olin peruskoulussa niin ne luokan ongelmatapaukset olivat aina eroperheistä.

Näinhän se on. On lukuisia tutkimuksia siitä kuinka vanhempien avioero lisää sosiaalisia ongelmia lapsissa. Mutta hei, koska intohimo. Sanoinko jo intohimo?