Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö silmälääkärille halvalla julkisen puolen kautta?

Vierailija
26.10.2023 |

Mulla on piilokarsastusta ja optikko kehotti menemään silmälääkärille, jos uudet lasit ei auta tarpeeksi. Ja ne ei auta, vaan päänsäryt vaivaa edelleen ihan liikaa. Katsoin silmälääkärien hintoja eikä mulla ole varaa sellaiseen, jos yksi käynti ei riitä ja niiden jälkeen pitäisi ehkä hankkia uudet, aiempaa kalliimmat lasitkin. Saako terveyskeskuksesta lähetteen jolla pääsee halvalla silmälääkärin tutkimuksiin? Sori jos kysyn tyhmiä, mutta mulla on vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja olen saanut tosi tylyä "asiakaspalvelua" terveyskeskuksesta niin en uskalla soittaa sinne turhaan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saako lähetettä, mutta itse jouduin menemään yksityiselle kovan silmäkivun vuoksi kun terveyskeskus sanoi ettei heidän lääkärit voi auttaa tuollaiseen vaivaan. Menin yksityiselle ja sieltä sitten lähete keskussairaalan silmäpolille. Mulla oli tosin vain tukkeutuneet kyynelkanavat, jotka sitten avattiin myöhemmin leikkauksessa. 

Vierailija
22/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulle sanottiin tk:ssa että silmälääkäriin ei pääse, jos ei ole mitään oireita. Olisin itsekkin halunnut silmälääkäriin kun optikko kehotti. Mulla ei ole mitään oireita, mutta ajattelin että pääsen tutkimuksiin. Näin se siis torpattiin. Köyhällä pitää olla pää kainalossa ennenkuin saa tutkimuksia.

Miksi pitäisi päästä julkiselle silmälääkärille, jos ei ole mitään oireita? Siihenhän vasta turhaan menisi rahaa ja jonot kasvaisivat, kun alettaisiin tehdä siellä jotain oireettomien tarkastuskäyntejä.

Eipä ne jonot enää paljon pysty kasvamaan.  Meidän sairaalassa ei ole enää ainoatakaan omaa silmälääkäriä. Ostolääkäreitä yksityiseltä kierrätetään. Eikä ne omatkaan lääkärit tehneet muuta, kuin uusittiin vain sama hoito monta vuotta.

Nyt lopulta kävi niin, että kun lääkäriä ei ollut, niin tutkimustulos meni etälääkärille, joka oli oikeasti perehtynyt  sairauteeni ja muutti hoitoprotokollan uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulle sanottiin tk:ssa että silmälääkäriin ei pääse, jos ei ole mitään oireita. Olisin itsekkin halunnut silmälääkäriin kun optikko kehotti. Mulla ei ole mitään oireita, mutta ajattelin että pääsen tutkimuksiin. Näin se siis torpattiin. Köyhällä pitää olla pää kainalossa ennenkuin saa tutkimuksia.

Miksi pitäisi päästä julkiselle silmälääkärille, jos ei ole mitään oireita? Siihenhän vasta turhaan menisi rahaa ja jonot kasvaisivat, kun alettaisiin tehdä siellä jotain oireettomien tarkastuskäyntejä.

Optikko voi esim. nähdä silmänpohjan kuvauksessa sellaisia poikkeamia, jotka viittaavat vahvasti johonkin sairauteen. Optikolla ei kuitenkaan ole oikeutta ja osaamista tulkita näitä kuvia "loppuun asti", vaan kuvien tulkintaan tarvitaan silmälääkäri. On siis tilanteita, joissa myös täysin oireettoman ihmisene on todella tärkeää päästä silmälääkärin vastaanotolle - ja se tulee lopulta veronmaksajillekin halvemmaksi, jos hoito päästään aloittamaan hyvissä ajoin sen sijaan, että tilanteen annetaan edetä pahaksi.

Vierailija
24/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silmänpaineen mittaukseen ei tarvita lääkäriä. Tietysti olisi hyvä, että jokainen saisi ilmaisia erikoislääkärin tarkastuksia kaikkiin mahdollisiin vaivoihin. OIkeassa elämässä se ei vaan mene niin."

Palstan lainaukset ei toimi, mutta vastasit noin viestiini jossa puhuin glaukooman diagnosoinnista. Tiesitkö, että glaukoomaan ei liity läheskään aina kohonnutta silmänpainetta?

Vierailija
25/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Silmänpaineen mittaukseen ei tarvita lääkäriä. Tietysti olisi hyvä, että jokainen saisi ilmaisia erikoislääkärin tarkastuksia kaikkiin mahdollisiin vaivoihin. OIkeassa elämässä se ei vaan mene niin."

Palstan lainaukset ei toimi, mutta vastasit noin viestiini jossa puhuin glaukooman diagnosoinnista. Tiesitkö, että glaukoomaan ei liity läheskään aina kohonnutta silmänpainetta?

Myöskään kohonnut silmänpaine ei ole aina oire glaukoomasta, esim. minulla. Silmälääkäri (yksityinen) haluaa kyllä seurata paineita vuosittain.

Vierailija
26/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mutta glaukoomassa ei silmänpaineet aina edes välttämättä ole koholla...

Vierailija
27/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Jotkut silmäsairaudet yleistyvät jossakin tietyssä iässä. Kontrollikäynnit ovat halvempia kuin pitkälle edenneen taudin hoitaminen. On myös muita sairauksia, jotka näkyvät silmissä, ennen varsinaisia oireita, esimerkiksi diabetes. 

Naisilla on mm. lakisääteiset papakokeet ja mammografiat, joiden on todettu säästävän yhteiskunnan rahoja. Suolistosyöpää seulotaan myös, että hoito voitaisiin aloittaa silloin kun se tehoaa. (Eturauhassyöpää ei seulota, koska seulonnan haitat ovat hyötyjä suuremmat).

Hoidettavissa olevia sairauksia kannattaa testata ja hoitaa, se on yhteiskunnan etu.

Vierailija
28/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Päänsäryn kanssa pitäisi päästä yleislääkärin vastaanotolle, jolle voit selittää tilanteen ja toivoa parasta.

Juuri niin. Tosin kannattaa varautua siihen, että lääkäri lähettää särkylääkereseptin kanssa kotiin ja jos johonkin tutkimuksiin pääsee, ei ainakaan mihinkään mihin itse tahtoisi. Niin ikävää kuin se onkin, eihän siitä tulisi mitään, jos kuka tahansa pääsisi puoli-ilmaiseksi silmälääkäriin heti kun keksii vähän valittaa päänsärkyä.

Onhan tuo ihan luksusta tuo lääkäriin pääsy. Ei sitä miin vasn päästä lääkäriin. Ei sitä niin vasn varata aikoja julkiselta. Muut päättää pääsetkö vai ei. Kyllä länsimaissakin tuo on sellainen luksusta pslvrlu ertä pitää olla pikeasti vakavasti ennenkuin tuhlataan lääkäreiden aikoja. Eli hengenlähtö lähellä.

En tiedä miksi silmälääkäriasia on niin tapetilla koko ajan. Jollain varmasn fiksaatio silmälaseihin ja niiden hankkimiseen ja ähä kutti ei tuollaisten asioiden takia niin vaan lääkäriin mennä.

No eihän se ole välttämätöntä. Periaatteessahan jos lasit tarvitsee niin riittää se optikon näöntarkastus.

Silmälääkäri on välttämätön silmäsairauksissa. Kun niitäkin on olemassa, ihmettelen kyllä miksi juuri muka silmälääkäriä ei tarjottaisi julkisella puolella, jos ei ole pelkkä näöntarkastus kyseessä? Miten se eroaa muka muista sairauksista, joissa fyysisiä oireita? Joten kaikki tämä on puppua. 

Tiedän kyllä tapauksen missä on lähetetty silmälääkärille ilman asiakkaan omaa pyyntöä tai aihetta. Siinä tapauksessa olikin sellasta tahallista häirintää, jopa rikoksia. 

Jollain on vaan hirveät fiksaatiot julkisista terveyspalveluista ja myös silmälaseista.

Oikeesti ihmiset on hulluja.

Aiotko hankkia silmälasit?

Vierailija
29/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Päänsäryn kanssa pitäisi päästä yleislääkärin vastaanotolle, jolle voit selittää tilanteen ja toivoa parasta.

Juuri niin. Tosin kannattaa varautua siihen, että lääkäri lähettää särkylääkereseptin kanssa kotiin ja jos johonkin tutkimuksiin pääsee, ei ainakaan mihinkään mihin itse tahtoisi. Niin ikävää kuin se onkin, eihän siitä tulisi mitään, jos kuka tahansa pääsisi puoli-ilmaiseksi silmälääkäriin heti kun keksii vähän valittaa päänsärkyä.

Onhan tuo ihan luksusta tuo lääkäriin pääsy. Ei sitä miin vaan päästä lääkäriin. Ei sitä niin vaan varata aikoja julkiselta. Muut päättää pääsetkö vai ei. Kyllä länsimaissakin tuo on sellainen luksuspalvelu, että pitää olla oikeasti vakavasti sairas, ennenkuin tuhlataan lääkäreiden aikoja. Eli hengenlähtö lähellä.

En tiedä miksi silmälääkäriasia on niin tapetilla koko ajan. Jollain varmasn fiksaatio silmälaseihin ja niiden hankkimiseen ja ähä kutti ei tuollaisten asioiden takia niin vaan lääkäriin mennä?

No eihän se ole välttämätöntä. Periaatteessahan jos lasit tarvitsee niin riittää se optikon näöntarkastus.

Silmälääkäri on välttämätön silmäsairauksissa. Kun niitäkin on olemassa, ihmettelen kyllä miksi juuri muka silmälääkäriä ei tarjottaisi julkisella puolella, jos ei ole pelkkä näöntarkastus kyseessä? Miten se eroaa muka muista sairauksista, joissa fyysisiä oireita? Joten kaikki tämä on puppua. 

Tiedän kyllä tapauksen missä on lähetetty silmälääkärille ilman asiakkaan omaa pyyntöä tai aihetta. Siinä tapauksessa olikin sellasta tahallista häirintää, jopa rikoksia. 

Jollain on vaan hirveät fiksaatiot julkisista terveyspalveluista ja myös silmälaseista.

Oikeesti ihmiset on hulluja.

Aiotko hankkia silmälasit?

Vierailija
30/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.a jos on ollut tarkoitus kiinnittää huomiota asioihin tyyliin "avaa silmät" niin eikö siis muita keinoja löytynytvkun sabotoida nexsilmät?

Tyyppien pitäisi saada tietoonsa että tuo aiheen tiimoilta on ollut aika pahojakin riitoja ha lievä pahoinpitelykin. 

Niin katsos lun ei tietenkään muutkaan ymmärtä tuota juttua kun sinä ei ole menty niin luon pitäisi eikä ole sitä mitä sanotaan.

Ai sen vika ainoastaan joka hermostuu asiasta?

Nooot, tiedän että tuossa on juttuja mitkä on tahalleen tarkoitettu aiheuttavan haittaa ja sitähän on siitä tullutkin. Taas niitä näpäytyksiä fassejutuista ja rillittömyydestä? 

Tosiasia on että ilman sabotointeja ei oisi ollut riitoja kyseisestä aiheesta!

Vierailija
31/32 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi eli työssä käyvien verovaroilla? Silmälääkäriin pääset muutaman päivän sisällä, julkiselle vain tapaturmissa ja akuuteissa silmäsairauksissa. Ihan turha vinkua. Tilaa netistä aika, valikoimaa on. Maksaahan se mutta mitä sitten, voi olla ainakin varma että saa oikean hoidon ja asiat ok. Tuttava kävi juuri mammografiassa ja ultrassa, 357 euroa ja mielenrauha muutamaksi vuodeksi. Ei paha hinta.

Vierailija
32/32 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä jo ikivanha ketju mutta kommentoin silti kun ite tänne päädyin etsiessäni tietoa saako toimeentulotukea silmälääkärin laskuun.

No sitä ei saa, kuin julkisen puolen lääkärilaskuun, ja koska julkisella ei, sen mukaan mitä mulle on teekoossa aina sanottu, näkövaivoja ja silmiä hoideta. Eli käytännössä pakko mennä yksityiselle. Mutta yksityisen laskuun ei saa toimeentulotukea. 

Toisaalta sanovat että teekoosta voi saada lähetteen silmälääkäriin, jolloin toimeentulotukea voikin saada. Mutta ei sieltä mitään lähetettä ikinä saa.

Eli nimenomaan teekoota täytyy ensin kuormittaa jos ei ole itellä varaa maksaa vähintään 150e silmälääkäristä. Ja näemmä täysin tuuripeliä miten siellä vastaan sattuvalla hoitajalla/lääkärillä tuuliviiri sojottaa kun jotkut saa ja jotkut ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi