Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö silmälääkärille halvalla julkisen puolen kautta?

Vierailija
26.10.2023 |

Mulla on piilokarsastusta ja optikko kehotti menemään silmälääkärille, jos uudet lasit ei auta tarpeeksi. Ja ne ei auta, vaan päänsäryt vaivaa edelleen ihan liikaa. Katsoin silmälääkärien hintoja eikä mulla ole varaa sellaiseen, jos yksi käynti ei riitä ja niiden jälkeen pitäisi ehkä hankkia uudet, aiempaa kalliimmat lasitkin. Saako terveyskeskuksesta lähetteen jolla pääsee halvalla silmälääkärin tutkimuksiin? Sori jos kysyn tyhmiä, mutta mulla on vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja olen saanut tosi tylyä "asiakaspalvelua" terveyskeskuksesta niin en uskalla soittaa sinne turhaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei, mutta kannattaahan sinun silti yrittää, jos yksityiskäynti ei ole mahdollinen.

Vierailija
2/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsäryn kanssa pitäisi päästä yleislääkärin vastaanotolle, jolle voit selittää tilanteen ja toivoa parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kuullut. Lasit mulla on ollut ekaluokalta asti, eli aika lailla tasan 50 vuotta. En käy optikolla, vaan aina silmälääkärissä. Tämä siksi, että näköni on tosi huono ja samalla katsotaan pari muutakin juttua. Kaiken olen maksanut itse (paitsi tietysti lapsena). Hassu juttu sinänsä, ilman laseja olisin nimittäin työkyvytön. Sen olemattoman Kela-korvauksen toki saa. Maksusitoumuksia taitaa saada lapsena? Keskussairaalan Silmäpolille tiedän ihmisten menneen vammojen ja silmäsairauksien kera. Karsastuksen hoitoon en tosin ole tarkemmin perehtynyt, sitä mulla ei (ihme kyllä) juurikaan ole. 

Vierailija
4/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilokarsastus on kamala vaiva joka voi tulla kalliiksi. Mulla meni viimeksi silmälääkärikäynteihin (2 kpl) melkein 400 €, lasit maksoi yli 900 € ja nyt jo tuntuu että tarvitsen uudet, vaikka lasit ei ole ollut käytössä vuottakaan. Onneksi mulla on varaa käydä yksityisellä, vaikka sen takia luopumaan monesta muusta. Näkö on kuitenkin niin tärkeä asia, että siitä kannattaa maksaa jos voi.

Tsemppiä aloittajalle ja toivotaan että saat vaivaasi apua!

Vierailija
5/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on noita ilmaisia näöntarkastuksia, joten ainakin näön voi selvittää ilmaiseksi, mutta sitten se mikä maksaa on ne erikoislasit, jotka tarvitaan. Varmaan Kelalta voi kysyä onko mahdollista saada jonkinlainen maksusitoumus silmälasien ostoon.

Vierailija
6/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos piilokarsatus on ollut "aina" sen takia tuskin pääsee julkisella erikoislääkärille. Jos se on uusi ja äkillisesti tullut, niin sit voi päästä. 

Vierailija
7/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joskus on noita ilmaisia näöntarkastuksia, joten ainakin näön voi selvittää ilmaiseksi, mutta sitten se mikä maksaa on ne erikoislasit, jotka tarvitaan. Varmaan Kelalta voi kysyä onko mahdollista saada jonkinlainen maksusitoumus silmälasien ostoon.

Ohis, mutta kävin viimeksi kolmella eri optikolla yhteensä 5 kertaa eikä yhdetkään laseista ollut sopivat, vaikka pisin näöntarkastus kesti yli puoli tuntia. Kaikilla laseilla näki kyllä riittävän tarkasti, mutta silmät väsyi ihan törkeän nopeasti ja kaksoiskuvat ja päänsäryt haittasi jatkuvasti. Vasta silmälääkäri löysi perusteellisten tutkimusten avulla sellaiset lasit, joilla pystyn elämään suht normaalia elämää.

Vierailija
8/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Päänsäryn kanssa pitäisi päästä yleislääkärin vastaanotolle, jolle voit selittää tilanteen ja toivoa parasta.

Juuri niin. Tosin kannattaa varautua siihen, että lääkäri lähettää särkylääkereseptin kanssa kotiin ja jos johonkin tutkimuksiin pääsee, ei ainakaan mihinkään mihin itse tahtoisi. Niin ikävää kuin se onkin, eihän siitä tulisi mitään, jos kuka tahansa pääsisi puoli-ilmaiseksi silmälääkäriin heti kun keksii vähän valittaa päänsärkyä.

Vierailija
9/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sai terveyskeskuslääkäriltä lähetteen silmäpolille. Optikko ei suostunut määräämään hänelle laseja, koska ei löytynyt riittävän hyvin tarkentavia. Mieheltä löytyikin sitten etenevä silmäsairaus, jonka takia hän on nyt silmäpolin asiakas. Sen sijaan mun lapset ei aikoinaan päässeet silmäpolille, vaikka heillä oli peittohoitokin. Kalliiksi tuli monen lapsen silmälääkärikäynnit ja silmälasit.

Vierailija
10/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-lääkäri kirjoitti lähetteen silmälääkärille (sairaalassa) kertomani oireiston perusteella.

Eli ap, riippuu ihan siitä, miten esität asian tk-lääkärille. Ja heti sinne erikoislääkärille ei pääse. Muutama viikko-kuukausi _vähintään_ jonotettava, jos kyse ei ole akuutista näköhäiriöstä tms.

Vierailija
11/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän optikon suosittelema silmälääkärikäynti tarkoittaa yleensä käyntiä heidän omalla silmälääkärillä. Kannattaa ottaa ihan vakavissaan tuo vaiva tosin. 

Vierailija
12/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meni ensin yksityiselle ja sieltä sai lähetteen sairaalaan. Piilokarsastus löytyi ja prismalasit määrättiin. Oireena oli siis kahtena näkeminen, mutta ei päänsärkyjä. Korona tuli väliin ja hoito keskeytyi peräti kahdeksi vuodeksi. Optikko entrasi laseja että näkee ajaa paremmin autoa, ja lääkäri aikoi soittaa marraskuussa. Josko löytyisi vielä apuja? Leikkaus on yksi vaihtoehto. 

Vierailija
13/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin tk:ssa että silmälääkäriin ei pääse, jos ei ole mitään oireita. Olisin itsekkin halunnut silmälääkäriin kun optikko kehotti. Mulla ei ole mitään oireita, mutta ajattelin että pääsen tutkimuksiin. Näin se siis torpattiin. Köyhällä pitää olla pää kainalossa ennenkuin saa tutkimuksia.

Vierailija
14/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Piilokarsastus on kamala vaiva joka voi tulla kalliiksi. Mulla meni viimeksi silmälääkärikäynteihin (2 kpl) melkein 400 €, lasit maksoi yli 900 € ja nyt jo tuntuu että tarvitsen uudet, vaikka lasit ei ole ollut käytössä vuottakaan. Onneksi mulla on varaa käydä yksityisellä, vaikka sen takia luopumaan monesta muusta. Näkö on kuitenkin niin tärkeä asia, että siitä kannattaa maksaa jos voi.

Tsemppiä aloittajalle ja toivotaan että saat vaivaasi apua!<<<<Olet aivan oikeassa. Moni sanoo hankisit kunnon lasit kun edes lukiessa ostan ne markettejen plus lasit.Jotta jotain näen lukea.Kaikilla ei isoa lompakkoa ostaa lasit karsastuksien takia ja käydä silmäläkärissä,se todella maksaa. En meinaan näe kauaskaan. Mutta näillä eiväillä menään.Kun ei miestä edes,joka taloutta auttaisi.

Vierailija
15/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain terkkarista lähetteen oikein Pasilassa olevalle HYK:sin silmäklinikalle ja sieltä he taas antoivat lähetteen Haartmaninkadun Silmäsairaalaan. Pari viikkoa joka lähetteen kanssa meni eli noin puolitoista kk. Aika ripeästi. Mene terkkariin vaan ja pyydä, että lääkäri tekee niin kuin mun terkjarilekuri eli koko tutkimuksen ajan konsultoi puhelimitse Silmäsairaalan erikoislääkäriä.

Vierailija
16/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulle sanottiin tk:ssa että silmälääkäriin ei pääse, jos ei ole mitään oireita. Olisin itsekkin halunnut silmälääkäriin kun optikko kehotti. Mulla ei ole mitään oireita, mutta ajattelin että pääsen tutkimuksiin. Näin se siis torpattiin. Köyhällä pitää olla pää kainalossa ennenkuin saa tutkimuksia.

Miksi pitäisi päästä julkiselle silmälääkärille, jos ei ole mitään oireita? Siihenhän vasta turhaan menisi rahaa ja jonot kasvaisivat, kun alettaisiin tehdä siellä jotain oireettomien tarkastuskäyntejä.

Vierailija
17/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi pitäisi päästä julkiselle silmälääkärille, jos ei ole mitään oireita? Siihenhän vasta turhaan menisi rahaa ja jonot kasvaisivat, kun alettaisiin tehdä siellä jotain oireettomien tarkastuskäyntejä.

Silmälääkärin tutkimukset oireettomille ei ole turhia, koska mm. glaukooma on usein täysin oireeton ennen kuin se on edennyt pitkälle. Jos glaukooma havaitaan ajoissa, sen etenemistä voidaan yleensä hidastaa merkittävästi. Silmälääkärin vastaanotolla voi myös paljastua myös monia muita piileviä sairauksia, joten säännöllisiä silmälääkärin tutkimuksia suositellaan kaikille yli 40-vuotiaille - myös niille, joiden näössä ei ole mitään vikaa.

Vierailija
18/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän optikko suosittelee, jos on tarvetta mennä silmälääkärille. Meillä on valtava pula silmälääkäreistä, eikä heitä julkisella ole kuin sairaalassa, ja sinne tarvitaan silmälääkärin lähete (paitsi onnettomuustilanteissa).

Eli kyllä yksi käynti yksityisellä silmälääkärillä on lähes väistämätön, jos on sellainen silmäsairaus, joka ei hyvilläkään laseilla korjaantunut.

Ihan turhaa on kuormittaa terveyskeskuksia sllmävaivoilla, kun ei siellä ole laitteita, eikä asiantuntemusta hoitoon, käskevät menemään yksityiselle. Optikoillahan on nykyisin laitteet, joilla kyllä tavallisemmat sairaudet löytyy. Meillä vain on niin typerä laki, että optikko ei SAA sanoa asiakkaalle sitä tautia  (esim kaihia tms helppoa), vaan asiakas pitää työntää lääkärille.

Sitä silmälääkärin laskuahan sitten voi köyhä kai anoa jostain maksettavaksi tai jos on paljon sairaukia, niin tulehan se kattokin vastaa.

Vierailija
19/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Silmälääkärin tutkimukset oireettomille ei ole turhia, koska mm. glaukooma on usein täysin oireeton ennen kuin se on edennyt pitkälle. Jos glaukooma havaitaan ajoissa, sen etenemistä voidaan yleensä hidastaa merkittävästi. Silmälääkärin vastaanotolla voi myös paljastua myös

Silmänpaineen mittaukseen ei tarvita lääkäriä. Tietysti olisi hyvä, että jokainen saisi ilmaisia erikoislääkärin tarkastuksia kaikkiin mahdollisiin vaivoihin. OIkeassa elämässä se ei vaan mene niin.

Vierailija
20/32 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Enpä ole koskaan kuullut. Lasit mulla on ollut ekaluokalta asti, eli aika lailla tasan 50 vuotta. En käy optikolla, vaan aina silmälääkärissä. Tämä siksi, että näköni on tosi huono ja samalla katsotaan pari muutakin juttua. Kaiken olen maksanut itse (paitsi tietysti lapsena). Hassu juttu sinänsä, ilman laseja olisin nimittäin työkyvytön. Sen olemattoman Kela-korvauksen toki saa. Maksusitoumuksia taitaa saada lapsena? Keskussairaalan Silmäpolille tiedän ihmisten menneen vammojen ja silmäsairauksien kera. Karsastuksen hoitoon en tosin ole tarkemmin perehtynyt, sitä mulla ei (ihme kyllä) juurikaan ole. 

Eli et tiedä asiasta mitään mutta julistat silti ehdottoman oikean mielipiteesi asiasta?

Kiitos osallistumisesta tai jotain.

Minullakin on ollut lasit teinistä lähtien mutten silti lähde julistamaan totuuksia asiasta josta en tiedä mitään eli tässä kohtaa karsastuksista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi