Paljonko teillä on säästötilillä rahaa?
Kommentit (102)
olen aina ajatellut, että rahat kannattaa joko käyttää elämiseen eikä turhia kituuttaa, tai sitten rahat kannattaa sijoittaa. Mutta ymmärrän että pienehkö summa säästötilillä olisi järkevää siksi, että se on helppo saada nopeasti käyttöön tarvittaessa, jos on tod. kiire saada rahaa.
Ei tarvitse kituuttaa silloin jos pamahtaa joku iso yllätysmeno. Tai sitten vaan sattuu haluamaan jotain poikkeuksellisen kallista. Jos todella haluaa, niin sen kun käy ostamassa eikä tarvitse kituuttaa.
Mulle siis säästäminen tekee juuri sen, ettei tarvitse kituuttaa.
.
Ei tarvitse kituuttaa silloin jos pamahtaa joku iso yllätysmeno. Tai sitten vaan sattuu haluamaan jotain poikkeuksellisen kallista. Jos todella haluaa, niin sen kun käy ostamassa eikä tarvitse kituuttaa.
Mulle siis säästäminen tekee juuri sen, ettei tarvitse kituuttaa.
Sittenhän sitä tosiaan tarvitseekin kituuttaa jos tulot on aina menoja myöten ja sitten tuleekin jotain yllättävää. On paljon huolettomampaa elää jos on vähän säästöjä. Jos joka kuukausi laittaa syrjään edes vähän, niistä vähitellen muodostuu pieni vararahasto.
säästötilillä 0e, mun käyttötillä 35e ja miehen käyttötilillä 0e...käteistä mulla 5e ja miehellä 200e lapsilisiin asti et eipä paljoo säästetä pahan päivän varalle :) ja miten se paha päivä eroo tästä jokapäiväisestä kituuttamisesta ;)
5000 euroa, käyttötilillä n. tonnin "puskuri" ja s-tilillä (jonne laitan kuukausittain jotain) tällä hetkellä n. 300 euroa (just siirsin säästötilille sinne kertyneet...) Yhteisellä säästötilillä on 500. Mies säästää käyttötilille, jossa siis "puskurina" n. 3000 euroa tällä hetkellä.
Nää on meillä hätävarana- nyt on kyllä suunniteltu remonttia johon menee ehkä 3 tonnia.
Ja pidän meitä hyväosaisina kun voidaan pitää tällaisia hätävaratilejä. Ei tarvitse olla pelko persiissä jos tulee jotain yllättävää (elämään kun kuuluu yllätykset)
ja omaisuutta sitten aika paljon
perheen yhteisellä tilillä n. 30 000 e (sieltä maksetaan asuntolainaakin pois) ja matkatilillä n. 6000 e.
palasin vasta työelämään 6v:n kotiäitiyden jälkeen.
S-tilillä on reilu 1200€, säästötilillä tonni.
Rahastoissa kiinni n. 5000€
Itse asiassa ei ole edes säästötiliä.
Ei uskoii että Suomessa lapsiperheet on ahdingossa taloutensa kanssa ja jo pieni koronnousu on ajanut perheitä kodeistaan. Av:lla kaikilla on säästötileillä ja osakkeissa sekä rahastoissa kymmeniätuhansia euroja ("muistaakseen" kun ei ole tullut aikoihin vilkaistua ;)
Tääkin on ikivanha aloitus ja näitähän vähän väliä, mutta tosiaan niinkuin joku edempänä totesi, täällä käy aika erilaisissa tilanteissa olevia ihmisiä.
Meillä esim. lähemmäs viiskymppinen lapseton aviopari, mä olen perinyt isäni ja isoäitini, eli rahaa on sitä kautta tullut kun myin heiltä perityt kiinteistöt ym. Itselläni ei ole kiinteätä omaisuutta siis, miehellä on okt ja pari kerrostaloyksiötä joita vuokraa. Omat rahat ja tilit on, ja avioehto.
Teeme putkirempan ja siihen ne säästöt taas menee
ihan hirveesti. 0,22 senttiä! :)
ihan hirveesti. 0,22 senttiä! :)
USAssa ainakin 1% joka minusta on vahan. Meilla rahat sijoitettu korkrakorkoisille tileille.
Nämä säästö- ja korkeakorkoiset tilit eivät ole mitään sijoituksia. Rahaa pitää olla tilillä tod. paljon, jotta siitä saisi tuottoa. Ja toisaalta rahan arvo laskee (tai hinnat nousee), että siinä se voitto sitten menikin.
Itselläni on 3 tiliä, käyttötilille tulee palkka, ennen seuraavaa palkkaa siirrän ylimääräiset varatilille, jossa on pari tonnia hätävarana. Loput menee firman huoltokonttoriin, jossa oikeasti mukava korko. Ja sieltä säännöllisin väliajoin lyhentää lainaa.
Tässä taloustilanteessa kannattaa sijoittaa kiinteään, arvoansa kasvattavaan omaisuuteen, kuten keslustakämpään Helsingissä tai Tampereella.
+ 1280 EUR säästötililllä (joka on katkolla vasta vuoden päästä). Lasten tileillä on 3700 / kummallakin ja miehen rahatilanteesta en tiedä tarkkaan. Eli jos paniikki iskee, niin kaipa se on noita lapsilisätilejä kutitettava. Valitettavasti.
Nämä säästö- ja korkeakorkoiset tilit eivät ole mitään sijoituksia. Rahaa pitää olla tilillä tod. paljon, jotta siitä saisi tuottoa. Ja toisaalta rahan arvo laskee (tai hinnat nousee), että siinä se voitto sitten menikin.
Itselläni on 3 tiliä, käyttötilille tulee palkka, ennen seuraavaa palkkaa siirrän ylimääräiset varatilille, jossa on pari tonnia hätävarana. Loput menee firman huoltokonttoriin, jossa oikeasti mukava korko. Ja sieltä säännöllisin väliajoin lyhentää lainaa.
Tässä taloustilanteessa kannattaa sijoittaa kiinteään, arvoansa kasvattavaan omaisuuteen, kuten keslustakämpään Helsingissä tai Tampereella.
Parkkitililtä voi laittaa 4-kertaa vuodessa mihin rahastoon nyt haluaa tai vaikka mihinkä, jos ei muuta keksi, niin vaikka puuvillaan, raakaöljyyn kaakaoon tai ostaa koko rahalla Nokiaa tai Nordeaa. Aika nero saat olla, jos inflaation lyhyellä ajalla - 1v päihität se on siinä 3,1 %.
ei vielä ole tullut tilaisuutta säästää tässä 44 vuoden aikana.
Parkkitililtä voi laittaa 4-kertaa vuodessa mihin rahastoon nyt haluaa tai vaikka mihinkä, jos ei muuta keksi, niin vaikka puuvillaan, raakaöljyyn kaakaoon tai ostaa koko rahalla Nokiaa tai Nordeaa. Aika nero saat olla, jos inflaation lyhyellä ajalla - 1v päihität se on siinä 3,1 %.
Ne rahastothan on tosi kannattavia nykyään. Kannattaa valita sellainen liikepankin tarjoama valmis kori, ne vasta tuottaakin. Tai Nokia.
Minulla "säästötilillä" nyt 700 euroa, miehellä oli viimeksi kun kysyin niin 3000 euroa.
Näistä osalla tarkoitus maksaa joulukuussa mätkyt, yksi pieni lomamatka ja osa on varalla jos/kun eräs kodinkone hajoaa (luultavasti vuoden sisään) plus auton mahdolliseen pikkuremonttiin korvamerkitty noin 1000 euroa. Todenäköisesti joulukuussa kun ostetaan vielä lahjoja ja jouluruoan niin tilit on aika nollilla... siis mikäli sekä autoremontti että kodinkoneostos tulee tehtyä syksyn akana.
Miehen nettotulot noin 2000 euroa/kk, omani noin 500 euroa ja lapsilisät 340 euroa, perheessä kolme lasta ja silti onnistutaan niin että joka kuukausi jää säästöön, suunnilleen 50-300 euroa, usein skaalan alapäästä. Ihan pakko jäädä, koska hukka perii jos tulee jotain yllättävää eikä säästössä mitään!