Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juustofanit! Mitä juustoja teiltä löytyy usein kaapista?

Vierailija
25.10.2023 |

Minulla on leivän päälle aina jotain pehmeää homejuustoa, kuten camembert, langres, epoisses tai cambozola.

Gratiineihin löytyy gruereä, ja parmesaania tai pecorinoa jompaa kumpaa on aina. 

Tynnyrikypsennettyä fetaa tai chevreä ostan salaattiin. 

Pitsan päälle mozzarellaraastetta jonka sekaan joko gruyereä, parmesaania tai pecorinoa... Mitä nyt kaapissa sattuu olemaan sillä hetkellä! 

Pidän tosiaan nuista pehmeistä ja lempeistä homejuustoista kauheana!

Minua muitakin kaapissa silloin tällöin näkyy mutta nuita on hyvin säännöllisesti, joskus jopa kaikkia yhtäaikaa 😂

Kommentit (220)

Vierailija
21/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Juustoa pitää säilyttää jääkaapissa eikä kaapissa.

Käykö Candy?  ei ollut varaa muuhun.

Vierailija
22/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHANA aihe !!!! Mulle käy juusto kuin juusto. Se on niin hyvää. Olen syönyt kilon Oltermannin illan aikana kuin leipää... möntti kädessä ja siitä haukkaillessa. 

Harmi vain, että juusto on niin kallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyy kaapista lähes aina Maatilan Parhaiden emmentalia, Valion 9 % levittyvää Polaria sekä jotain tuorejuustoa Creme  Bonjourilta. Rasvatonta raejuustoa ei kai tässä yhteydessä kannata edes mainita?

Vierailija
24/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää kuin fetasta ja mozzarellasta. Niitäkin vaan harvoin. Feta on liian suolaista, mutta mausta pidän. Jos harvoin jotain maistelen niin appenzeller on hyvää. Saa mm. Stockmann-kaupasta.

Vierailija
25/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ikäännytän Aura sinihomejuuston itse jääkaapissa.

Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.

Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.

Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.

Onks tää joku omituinen vitsi?

Vierailija
26/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetaa on aina. Usein löytyy Babybel, Aura, parmesaani, pecorino. Brie uunissa on uusi lemppari.

Vierailija
27/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Fetaa on aina. Usein löytyy Babybel, Aura, parmesaani, pecorino. Brie uunissa on uusi lemppari.

Camembert mielestäni on parempi uunissa kuin brie! Siihen on ihana dippailla rapeata leipää! 

Vierailija
28/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.

Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.

Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.

En usko, juustoja tosiaan voi ja kannattaakin kypsyttää itse lisää. Monet homejuustot eivät ole läpikypsiä kun kaupan hyllylle päätyvät, itsekin usein saatan jättää juuston jatkamaan kypsymistä jos sisus ei ole vielä muuttunut kermaiseksi.

Vierailija
29/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eestiläisiä savujuustoja sekä valko- ja sinihomejuustoa.

Vierailija
30/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltermanni, gouda, aura, raejuusto, chilijuusto, arkijuusto, koskenlaskija, valkosipulituorejuusto, sulatejuustokolmioita on tällä hetkellä jääkaapissa.

Vierailija
31/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

IHANA aihe !!!! Mulle käy juusto kuin juusto. Se on niin hyvää. Olen syönyt kilon Oltermannin illan aikana kuin leipää... möntti kädessä ja siitä haukkaillessa. 

Harmi vain, että juusto on niin kallista. 

Lidlissä Oltermanni 6,49e/kg, ei ole kallis.

Vierailija
32/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko ap painaa? 

Ihan hoikka olen. Liikun ja syön enimmäkseen terveellisesti... Makea ei minulle maistu mutta rakastan juustoja! 

Juusto on hyvää ravintoa myös painonhallinnassa.

Vierailija
33/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo erikoisjuustot ole tosi kalliita? 

Vierailija
34/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä sitten? Eikö sulla ole varaa?

Vierailija
35/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

on, mutta ei niitä tarvitse kiloa ostaa.

mielummin ostan pienen palan erikoisjuustoa kuin kilon köntin jotain kumista shittiä.

Homejuustoista suosikki on gorgonzola tai agur

ja kypsytetyistä juustoista vanha gouda tai manchego

Vierailija
36/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En usko, juustoja tosiaan voi ja kannattaakin kypsyttää itse lisää. Monet homejuustot eivät ole läpikypsiä kun kaupan hyllylle päätyvät, itsekin usein saatan jättää juuston jatkamaan kypsymistä jos sisus ei ole vielä muuttunut kermaiseksi.

Tämä alkoi kiinnostaa. Mutta pari-kolme kuukautta eräpäivän jälkeen? Onko muilla takuuta tästä, että sen jälkeen ei tarvitse viettää seuraavaa vuorokautta vessassa?

Vierailija
37/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Camembert mielestäni on parempi uunissa kuin brie! Siihen on ihana dippailla rapeata leipää! 

Kiitos vinkistä. Kokeilen 😛

Vierailija
38/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivälle emmental, noin vuoden kypsynyt gruyère tai bergkäse (nimike erilaisille alppijuustoille). Salaattiin tai muuten ruuan sivuun fetaa. Pastoihin joko parmigiano tai grana padano. Pizzalle mozzarella ja joku vahvempi sekaan. Paistoon tai grillaukseen halloumi. Todella mausteisen ruuan oheen tulee joskus laitettua raejuustoa. Muuten tulee kokeiltua vähän kaikkea, mitä ei ole vielä ehtinyt kokeilla.

Vierailija
39/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

<

Oikein säilytettynä varsinkaan kovemmat juustot eivät mene pilalle käytännössä koskaan. Voi säilyttää vaikka 50 vuotta jos haluaa. Juustohan on säilyke.

Pehmeät juustot menevät ajan kanssa huonoksi, mutta pari kuukautta hyvin voi niitäkin kotona kypsytellä. 

Vinkki: osta juustokangasta tai keraaminen juustorasia ja sinne kypsymään. Ilmatiiviisti ei missään nimessä saa pakata, silloin kyllä menee juusto kuin juusto pilalle nopeasti.

Netistä löytyy hyvin tietoa. 

Vierailija
40/220 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin kun tein äsken inventaarioin. Tällä hetkellä löytyy 1 Brie , 1sinihomejuusto, 1 fetapala, tuorejuustoja (Creme Bonjour) on aina , pussi parmesaania, mozzarellaa, arkijuustoa (Edam) ja 1 kermajuusto. Tykkään laittaa hyvää ruokaa, ja näitä menee vaihtelevasti eri juustokastikkeisiin yms. , moniin ruokiin, munakkaisiin jne. Ovat hyvää vierasvaraa keksien kanssa myös. Olen yksinasuja.