Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"
https://yle.fi/aihe/a/20-10005594
Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?
Kommentit (124)
Musta mies.
Mitä vikaa on musta sanassa?
Mies sanan ymmärrän, että sehän on nykyään ihan ehdottomasti kielletty sana.
Nykypäivänä pitäisi sanoa: kuka pelkää väritöntä sukupuolineutraalia henkilöä?
Vierailija wrote:
On ihan tervettä pelätä mustaa miestä myös aikuisena.
Olemme sitä sukupolvea joka on saanut perehdytyksen jotta osaamme tositilanteessa toimia vaistomaisesti.
Mustekala 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️.. Tollasta leikkiä ei ole olemassakaan, kaikki aikuiset tietää että se on KUKA PELKÄÄ MUSTAA MIESTÄ.
Moni asia voi olla musta, mitä sitten.
Kävin ala-asteen 1980- luvulla. Meillä ainakin leikittiin liikuntatunnilla Kuka Pelkää Mustaa Miestä? Ja koulun jälkeen syötiin LakuPekka lakua.
Minua ärsyttää myös että vaikka puhuttaisiin meidän 70-luvulla syntyneiden kouluajoista, puhutaan "alakoulusta" ja "yläkoulusta", vaikka kävimme ala-asteen ja yläasteen. Meidän aikana Suomen koululaitos oli ehkä kaikkien aikojen parhaimmillaan, joten on niiden aikojen halventamista käyttää nykyajan huononnetun koulujärjestelmän termiä.
Vierailija wrote:
Kuka pelkää mustaa miestä oli leikki ja vieläkin leikitään meidän kunnan päiväkodissa.
Enpä usko että leikitään sillä nimellä. Kyllä ne jo ainakin viimeiset kymmenen vuotta on leikkineet sitä leikkiä nimellä kuka pelkää mustekalaa. Kysypä lapsiltasi, tietävätkö mikä leikki on kuka pelkää mustaa miestä.
Toimittaja tietysti joku 2000-luvulla syntynyt jonne tai jonnetar joka koettaa väittää miten 80-luvulla on eletty :/
Mustekala my ass. Kyllä se oli Kuka pelkää mustaa miestä, ja korttipelissäkin oli Musta Pekka.
Vierailija wrote:
No mä lapsena ainakin luulin että musta mies tarkoittaa nuohoojaa, katsos kun 70-luvulla käytettiin niistä tummempi-ihoisista n-sanaa, eikä puhuttu mistään "mustista". Tai jos puhuttiin niin sillä tarkoitettiin ennemmin mustalaista.
Meillä puhuttiin nuohoojasta sutarina tai nokikolarina.
Vierailija wrote:
Ap valehtelee. Siinä ei puhuta mitään 80-luvusta. Leikkiä on kutsuttu mustekalan nimellä jo ainakin 20 v, siksi siinä mainotaan molemmat nimet.
tekstissä lukee kuka pelkää mustekalaa, mutta huulilta voi lukea muuta
Kohta joku keksii, että mustekala, elikkäs octo pu$$y on tuhma sana ja taas on keksittävä joku uusi kiertoilmaisu...
Vierailija wrote:
Ihan nevöhöörd moinen mustekala-leikki.
vm-77
Sama. Kuka pelkää mustaa miestä sen sijaan on kyllä lapsuudesta tuttu.
- vm. 1975
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap valehtelee. Siinä ei puhuta mitään 80-luvusta. Leikkiä on kutsuttu mustekalan nimellä jo ainakin 20 v, siksi siinä mainotaan molemmat nimet.
tekstissä lukee kuka pelkää mustekalaa, mutta huulilta voi lukea muuta
Joo tuolla 22.4.1984 osiossa on tämä mustekalaväite. Itse olin tuolloin 9v ja en todellakaan muista mitään mustekaloista puhutun siihen aikaan. Melko tökerö historian väärennys-yritys.
Olen käynyt ala-asteen 90-luvulla enkä ole ikinä kuullut tuota mustekalaversiota. Silloin se oli musta mies, mielikuvissani joku nokinaama.
Olen ollut töissä alakoululla 2010-luvulla ja siellä lapset leikkivät "kuka pelkää jäämiestä".
Jaa, kasarilla se oli "mustaa miestä" ja tarkoitti täsmälleen sitä: mustaihoista miestä, eikä mitään mörköjä tms.
Vierailija wrote:
Kyllä se oli musta mies jota lapset pelkäsivät vuoronperään. Mutta leikisti tietysti.
Yle saa tästäkin toki lisää löylyä rasismikiihkoiluunsa.
Olen ollut päivähoidossa 1990-luvun alusta ja silloin kyllä pelattiin "Kuka pelkää mustekalaa"
Ainakin vielä vuonna 2005 leikittiin kuka pelkää...... no tiedätte kyllä mitä :D
Ennen se oli pelkkä leikki Suomessa, nykyään aiheellinen pelko. Musta mies voi tunkeutua kotiin vaikka parvekkeen kautta keskellä yötä pyytämättä ja yllättäen, kuten Hgin päässä on uutisoitu.
Mä muistan sen pelin! Se oli hyvä peli aina siihen asti, kun siinä oli vielä Aito & Oikea NeppeNeeekeri rosvon tilalla. Sittemin demarit huomasi ja vaati että rodullistettu roisto pitää siitä poistaa, ja korvata se demarilla. Siihen sitten laitettiin PekoniPasta-anan naama siihen roiston tilalle. Eikä sitä peliä ole tarvinnut enää sen koomin pelata. Kärsin muutenkin niin helvetillisestä demariallergiasta.