Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"
https://yle.fi/aihe/a/20-10005594
Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?
Kommentit (124)
Vierailija wrote:
Kyllä se oli musta mies jota lapset pelkäsivät vuoronperään. Mutta leikisti tietysti.
Yle saa tästäkin toki lisää löylyä rasismikiihkoiluunsa.
Mihin ihmeen kiihkoiluun? Asiallinen juttu. Kun leikin Kuka pelkää mustaa miestä, en osannut ajatella tummaa ihmistä.
Ei, kyllähän se oli 'Kuka pelkää mustepulloa" tai "Kuka pelkää mustekynää".
🤣😂😁😜
Se korttipeli tosin oli Mustekala. Kenelle jäi mustekala käteen?
😁🤣😂😭
P.S. Älkää suuttuko ja kalaksi muuttuko.
Kuka pelkää mustaa miestä oli leikki. Tästä mustekalasta kuulin vasta nyt. Jos nyt ei alettaisi muuttaa historiaa poliittisen korrektiuden vuoksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itsekin ihmettelin Ap:n väitettä mutta onhan tuossa "Kuka pelkää mustekalaa" -leikissä videonäyte pvm:llä 22.4.1984. Ja siinä näytteessä ei ole ääntä mutta huulilta voi lukea, että poika huutaa "Kuka pelkää mustaa miestä!". Selkeä tauko huulten liikkeessä musta ja mies sanan välissä.
Eli siinä mielessä Yle huijaa. Mustekala tuli joskus vuosituhannen vaihteessa leikin nimeksi. Leikin nimi pitäisi olla "Kuka pelkää mustaa miestä" ja selityksessä tämä nimenmuutos eikä toisinpäin.
Jutussa mainitaan todellakin vanhakin nimi: kuka pelkää mustaa miestä eikä mitenkään väitetä että se olisi jo kasarilla ollut mustekala. Itse vääristelet.
Jutussa on otsikosta lähtien puhuttu mustekalasta, ensimmäinen leikkiä koskeva juttusivu kokonaan ja toisestakin puolet. Vasta ihan lopussa mainitaan että sillä on joskus ollut toinenkin nimi. Kysymys leikistä mainitsee taas kerran mustekalan. Joten älähän jaksa vääristellä itse. Kyllä ylen toimittaja vääntää huolella rautalankaa sen puolesta että leikin nimi olisi mustekala eikä joku muu. Vuosikymmentä siinä ei toki mainittu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ilmiannoin koska ap valehtelee. Jutussa ei lue noin.
Kyllä siinä just noin luki.
Älä jaksa pölvästi. Jokainen voi itsekin tarkistaa. Ei mainita yhtään mitään 80-luvusta vaan päinvastoin sanotaan että leikistä on käytetty myös nimeä "kuka pelkää mustaa miestä"
Jankuti jankuti. Muita nimittelemällä et todista itse olevasi oikeassa.
Ei mun tarvitse todistaa sun valheita kun se itse artikkeli jo kertoo sen, rakas valepukki 😘
Kyllä se musta mies ei ollut afrikan musta, vaan kuolema.
Ei ne Ylenannotkaan aina ole väärässä.
Vierailija wrote:
Passkapuhetta! Kyllä silloin leikittiin ihan vain kuka pelkää neeeeekeriukkoa joka tornissaan vollaa. Alkaa ylenannon m ä d ä t y s olla pikkuisen liian hapokasta ja läpinäkyvää.
Mikä ihmeen mäd--ätys?? En itse ainakaan edes ajatellut tummaa miestä, lähinnä jotain abstraktia petoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.
Samoin. 90-luvulla tätä pelattiin ja pelättiin. Itsekin ajattelin lapsena, että musta mies on nimenomaan mustaan kaapuun tai johonkin kommandopipoon verhoutunut pelottava hahmo, ei tummaihoinen. Pelin nimi oli tosiaan Kuka pelkää mustaa miestä eikä mitään mustekalaa. Itsekin ihmettelin vähän tuota Ylen juttua.
Luitko juttua kunnolla? Kyllä siinä mainittiin molemmat nimet. Itse kuulin mustekalaversion ekan kerran 2006 kun lapsi aloitti päiväkodissa. Eli tämän päivän nuoret aikuiset tuntee sen nimenomaa Kuka pelkää mustekala
Onko äidin kultamussukalla ollut Queer studies pääaineena?
Vierailija wrote:
En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.
Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.
Nykyään intiaanileikitkin taitaa olla kiellettyjä.
Vierailija wrote:
Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.
Minä taas luulin että sillä tarkoitetaan nokikolaria. Että niin viattomia ovat lapet mutta aikuinen näkee r asismia kaikkialla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itsekin ihmettelin Ap:n väitettä mutta onhan tuossa "Kuka pelkää mustekalaa" -leikissä videonäyte pvm:llä 22.4.1984. Ja siinä näytteessä ei ole ääntä mutta huulilta voi lukea, että poika huutaa "Kuka pelkää mustaa miestä!". Selkeä tauko huulten liikkeessä musta ja mies sanan välissä.
Eli siinä mielessä Yle huijaa. Mustekala tuli joskus vuosituhannen vaihteessa leikin nimeksi. Leikin nimi pitäisi olla "Kuka pelkää mustaa miestä" ja selityksessä tämä nimenmuutos eikä toisinpäin.
Jutussa mainitaan todellakin vanhakin nimi: kuka pelkää mustaa miestä eikä mitenkään väitetä että se olisi jo kasarilla ollut mustekala. Itse vääristelet.
Jutussa on otsikosta lähtien puhuttu mustekalasta, ensimmäinen leikkiä koskeva juttusivu kokonaan ja toisestakin puolet. Vasta ihan lopussa mainitaan et
Niin? Mustekala se onkin ollut jo vuosikymmeniä, tietysti on järkevää käyttää jutussa sitä nimeä. Mainitaan toki myös se toinenkin nimi.
Sen sijaan ap valehtelee että jutussa puhuttaisiin 80-luvusta. Ei puhuta.
Sillon leikittiin myös kotista jossa äidillä oli munat ja isä keskusteli tasa-arvosta ja feminististä. Koira oli näiden lapsi jonka sukupuolta ei kukaan tiennyt eikä sitä kukaan tuputtanut koiralle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä se oli musta mies jota lapset pelkäsivät vuoronperään. Mutta leikisti tietysti.
Yle saa tästäkin toki lisää löylyä rasismikiihkoiluunsa.
Mihin ihmeen kiihkoiluun? Asiallinen juttu. Kun leikin Kuka pelkää mustaa miestä, en osannut ajatella tummaa ihmistä.
Minä ajattelin sitä lapsena varjona tai jonain pimeässä seisovana miehenä. Yhtäkään tumma ihoista en ollut elämäni aikana nähnyt joten ei käynyt mielessäkään mitkään rotu asiat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.
Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.
Nykyään intiaanileikitkin taitaa olla kiellettyjä.
Rodullista omimista.
Toivottavasti salaa silti leikkivät.
Ap koita nyt hyväksyä että nykypäivän nuoret aikuiset tuntee sen Kuka pelkää mustekala -leikkinä. Ei tuo juttu ollut pelkästään vanhuksille ja keski-ikäisille.
Olikohan mustekala sama leikki kuin kuka pelkää mustaa miestä, mutta siinä piti jäädä paikalleen kun joku osui sinuun ja vain alkuperäinen pysäyttäjä sai liikkua, muut heilutti käsiä "lonkeroina" vai oliko tällä joku muu nimi?
Toi mustekala on naurettava eufemismi.
Kuka nyt mustekalaa juoksisi karkuun, ne on vesieläimiä ja hyvin arkoja.
Kyllä tää risisminpelko on mennyt hulluksi!
Mustaa miestä, tietenkin, mutta asia oli paljon pahempi kuin moni muistakaan: musta mies tarkoitti mustiin pukeutunutta rosvoa tms, koska ei ihonväriltään mustia kutsuttu tuolloin yleiskielessä mustiksi, vaan n ek re ksi.
Vierailija wrote:
Toi mustekala on naurettava eufemismi.
Kuka nyt mustekalaa juoksisi karkuun, ne on vesieläimiä ja hyvin arkoja.
Kyllä tää risisminpelko on mennyt hulluksi!
Ainakin Arielissa se pahis on mustekala.
Kuka pelkää roadmania on nykyajan vastine.