Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"

Vierailija
25.10.2023 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10005594

Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse tunnen nämä kahtena eri leikkinä, joskin aika saman kaltaisena. 

Eli kuka pelkää mustaa miestä leikissä kiinni jäänyt leikkijä muuttuu myös kiinni ottajaksi.

Kuka pelkää mustekalaa leikissä taas kiinni jäänyt jähmettyy sille paikalle, josta hänet saatiin kiinni ja hän saa ottaa muita kiinni vain kurottelemalla paikallaan seisten. 

Juurikin näin. Nää oli molemmat käytössä ja eri leikit tuohon tapaan. Samoin myös kuka pelkää jäämiestä ollaan leikitty, mutta vähemmän. 2000-luvun alussa näin, eikä edes pk-seudulla.

Vierailija
102/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikittiin sitä ysärillä koulun liikuntatunnilla. Pointti oli se, että että kun leikissä jää kiinni, kiinnittyy lonkeroksi, joita loppujen täytyy varoja. Leikin edetessä lonkerot pitenee ja kiinnijäämisen riski suurenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta mies ei koskaan tarkoittanut mitään värillistä ihmistä vaan mustaan puketunutta kahjoa. Esim herra Huuksi ite yhdistin asian

Vierailija
104/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Musta mies ei koskaan tarkoittanut mitään värillistä ihmistä vaan mustaan puketunutta kahjoa. Esim herra Huuksi ite yhdistin asian

Tai jotain Aku Ankan mustaakaapua

Vierailija
105/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mustekala oli eri versio. En muista miten mutta muistelen että kasarilla oli molempia. 

Joo, niin oli! Mustekalassa sai juosta vaan se ensimmäinen hippa eli mustekala. Kun se sai kiinni, muista tuli paikallaan seisovia "lonkeroita", jotka myös yrittivät ottaa kiinni. Meillä leikittiin ainakin näitä molempia.

Vierailija
106/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli kuka pelkää mustaa miestä leikissä kiinni jäänyt leikkijä muuttuu myös kiinni ottajaksi.

Kuka pelkää mustekalaa leikissä taas kiinni jäänyt jähmettyy sille paikalle, josta hänet saatiin kiinni ja hän saa ottaa muita kiinni vain kurottelemalla paikallaan seisten. 

Meillä myös oli näin 90-luvulla. Eri leikit. Mustekalassa kiinni jääneet jäivät leviksi nappaamaan muita pysyen samalla paikoillaan ja mustassa miehessä he saivat juosta vapaasti. 

Musta mies oli lapsuudessa Aku Ankan Mustakaapu-tyyppinen hahmo. 

Vierailija
107/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En minäkään koskaan kuvitellut että musta mies olisi joku afrikkalaistaustainen henkilö, vaan se oli joku abstrakti, kirjaimellisesti musta mörköolento. Ehkä minua edeltäville ihmisille se oli vielä joku rodullinen juttu.

Niinpä, mustamies olisi nykykielellä joku synkkä henkilö/hahmo.  Mörköolento on hyvä synonyymi.

Vierailija
108/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä myös oli näin 90-luvulla. Eri leikit. Mustekalassa kiinni jääneet jäivät leviksi nappaamaan muita pysyen samalla paikoillaan ja mustassa miehessä he saivat juosta vapaasti. 

Musta mies oli lapsuudessa Aku Ankan Mustakaapu-tyyppinen hahmo. 

Fingerporissa oli hyvä strippi tästä, jossa Mikki tai poliisimestari Sisu säntäsi kulttuurinsa mukaisesti pukeutunen naisen perään luultuaan sitä Mustakaavuksi.

Vierailija
109/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Nokikolaria tarkoittaa.

Vierailija
110/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut Sveitsissä ja tätä leikittiin aikoinaan niin, että kuka pelkää nokipoikaa ts. nuohoajaa.

Vierailija
111/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kuvittelin sen mustan miehen tyyliin nokikolariksi. Ei tullut mieleen se toinen vaihtoehto. 

Vierailija
112/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tossa edes 80-luvusta. Mustekala nimeä on käytetty myös jo ainakin parisenkymmentä vuotta, siksi tossa mainitaan molemmat. 

Vierailija
113/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mustekala ei pohjoiskarjalalaisella koulupihalla 2000-luvun alussa :)

Vierailija
114/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jutussa sanottu että leikistä on käytetty kahta eri nimeä. Eikä ole suinkaan ainut leikki jolle annettu eri nimiä.

Vierailija
115/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Minullekin musta mies oli vain joku pelottava varjomainen ihmishahmo. Ei tullut mieleenkään, että se olisi joku, öh, afrikkalainen tai muu.

Vierailija
116/124 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhutaanko tossa edes 80-luvusta. Mustekala nimeä on käytetty myös jo ainakin parisenkymmentä vuotta, siksi tossa mainitaan molemmat. 

Kyllä tuolla mainitaan oikein tarkkoja päivämääriä mm. 80-luvulta, mutta myös muiltakin vuosikymmeniltä.

Vierailija
117/124 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tarkoitti ihan sitä mitä siinä sanottiin. 

Ja varmasti tuossa jutun kuvitus videossakin huudettiin mustaa miestä eikä mustekalaa kun ääniä ei ollut siihen laitettu.

Vierailija
118/124 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.

Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.

Talvella eskimoita.

Vierailija
119/124 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 vuodella ajattelin lapsena, että se tarkoittaisi miestä joka on pukeutunut mustiin vaatteisiin ja joka vie lapsia.

Vierailija
120/124 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.

Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.

Nykyään intiaanileikitkin taitaa olla kiellettyjä.

Nykyisin leikitään eurooppalisia uudisravaajia ja ameriikan alkuperäisasukkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi