Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"
https://yle.fi/aihe/a/20-10005594
Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?
Kommentit (124)
Minä ajattelin miestä, jolla on musta kangas naaman edessä ja musta hattu ja viitta
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toi mustekala on naurettava eufemismi.
Kuka nyt mustekalaa juoksisi karkuun, ne on vesieläimiä ja hyvin arkoja.
Kyllä tää risisminpelko on mennyt hulluksi!
Mustekalat on kylläkin oikeasti vaarallisia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaylin-piteli-tietamattaan-kasissaa…
No kaikkea sitä! Kiitos tiedosta sitten.
Olen nähnyt vain niitä arkoja Välimeren otuksia, jotka sujahtavat pakoon niin että pohja vain pöllyää.
Jutussahan kerrottiin millä muulla nimellä sitä on myös leikitty. Mustekala on se mitä nykyään käytetään. Olihan tuolla muissakin leikeissä mainittu eri nimivaihtoehtoja.
Minä pelasin 2010-luvulla koulussa "Kuka pelkää opettajaa".
Vierailija wrote:
Niin? Mustekala se onkin ollut jo vuosikymmeniä, tietysti on järkevää käyttää jutussa sitä nimeä. Mainitaan toki myös se toinenkin nimi.
Vuosikymmenistä ei ole muuta todistetta kuin oma väitteesi. Suurin osa kansasta eli jokainen ennen 2000-lukua syntynyt tuntee sen ihan eri nimellä. Ei tuo inttämällä muuksi muutu.
Ihan nevöhöörd moinen mustekala-leikki.
vm-77
Muistatteko Afrikan täti -pelin?
Siinähän yhdistyi Monopolipelin ja Piip Pekka pelin parhaat puolet.
Siinä pelissä siis Afrikan täti (Sambian entisen presidentin leski) tuli rahoittamaan autokauppaa.
Todella jännä, vauhdikas ja yllättävä peli jota pelattiin kuulemma erityisen innokkaasti Hämeenlinnan kaupunginvaltuustossa jokunen vuosi sitten.
Mustekalasta en ole kuullutkaan, mutta tuo Ylen juttu vanhoista leikeistä on kyllä kiva ja ihania filminpätkiä siinä.
Vierailija wrote:
Muistatteko Afrikan täti -pelin?
Siinähän yhdistyi Monopolipelin ja Piip Pekka pelin parhaat puolet.
Siinä pelissä siis Afrikan täti (Sambian entisen presidentin leski) tuli rahoittamaan autokauppaa.
Todella jännä, vauhdikas ja yllättävä peli jota pelattiin kuulemma erityisen innokkaasti Hämeenlinnan kaupunginvaltuustossa jokunen vuosi sitten.
Huumori sikseen mutta tuossa olisi ideantynkää pelin pohjaksi. Joko tietokoneella tai lautapelinä, sopivasti tuunaamalla.
Vierailija wrote:
Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.
Sama täällä.
Meillä järjestettiin lapsen synttärijuhlat loppukesästä ja lapset leikkivät tuota leikkiä. Isä laittoi mustan lakanan päälle ja yritti jahdata lapsia. Lapset kiljuivat riemusta ja kehuivat kuinka oli hauskat synttärit "Jennalla" 👍
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.
Minä taas luulin että sillä tarkoitetaan nokikolaria. Että niin viattomia ovat lapet mutta aikuinen näkee r asismia kaikkialla.
"aikuinen" näkee.
Vierailija wrote:
Ei kai lapset kuvitelle mustaa miestä afroamerikkalaiseksi (hui?), vaan pikemmin peikoksi tai Aku Ankan Mustakaavuksi.
Kukaan ei ajatellut tummaihoista miestä leikissä, vaan mustapukuista miestä. Muutenhan leikki olisi ollut kasarilla "kuka pelkää ne e k e r i ä". Kun ennen käytettiin sitä sanaa.
Vierailija wrote:
Sama juttu, minulle musta mies oli ilman muuta Mustakaapu-hahmo.
Siis totta, se musta mies leikistä, oli mielikuvissani sellainen varjohiippari-mustakaapu-tyyppinen vaarallinen hahmo. Eli en koskaan ajatellut sitä tummaihoisena henkilönä.
Joo mäkin aattelin että se on musta mies siksi kun on nokinen/likainen ja yrittää meitä kiinni että se likaisi meidätkin. Ei käynyt mielessäkään että siinä pelättiin ihon väriä.
Musta mies oli joku kasvoton "pahis', jota leikissä piti pelätä. Ihonsa puolesta mustat miehet asuivat Afrikassa, heitä ei -80luvun lapsuuteen osannut mitenkään yhdistää.
Vierailija wrote:
No mä lapsena ainakin luulin että musta mies tarkoittaa nuohoojaa, katsos kun 70-luvulla käytettiin niistä tummempi-ihoisista n-sanaa, eikä puhuttu mistään "mustista". Tai jos puhuttiin niin sillä tarkoitettiin ennemmin mustalaista.
Joo, ei ollut mitään mustia, vaan ihan reilusti käytettiin n-sanaa, eikä kukaan loukkaantunut, koska n-sanat puuttuivat maisemista, sekä tietysti veihervassut...
Kyllä meillä Vantaalla pelattiin vielä 90-luvun alussa Kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä ja siinä oli nimen omaan jostain kongolaisesta ihmissyöjästä kyse.
Mustekalat on kylläkin oikeasti vaarallisia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaylin-piteli-tietamattaan-kasissaa…