Birgitta katosi keskellä vilkasta keskustaa näiden naisten kohtalot ovat edelleen mysteereitä
Ilta-Sanomat kokosi kolmen selvittämättömän katoamistapauksen tiedot.
He ovat yhä kateissa: Minja-Maria Savola, Birgitta Silander ja Maria Halme.
Birgitta Silander katosi Helsingissä maanantaina 24. elokuuta vuonna 2015. Hän oli kadotessaan 65-vuotias.
Silander asui Helsingin Viikissä. Hän työskenteli kampaajana ja hänen kampaamoliikkeensä sijaitsi Pohjoisella Rautatienkadulla.
Katoamispäivänään hän lähti kotoaan kaupungin keskustaan kahden aikaan iltapäivällä. Silanderin piti tavata työkaverinsa Etu-Töölössä sijaitsevalla kampaamolla noin kello 15, mutta hän ei koskaan saapunut tapaamiseen.
Kampaajan viimeisistä liikkeistä on hyvin niukasti tietoa. Poliisi on selvittänyt, että Silanderin matkakorttia oli käytetty metroasemalla noin kello 14.42.
Vielä paria tuntia myöhemmin hänen matkapuhelimensa linkittyi Helsingin keskustan ytimessä Tennispalatsin tukiasemaan.
Myöhemmin puhelin sammui. Myöskään naisen matka- tai pankkikorttien käytöstä ei jäänyt minkäänlaisia myöhempiä jälkiä. Valvontakamerakuvatkaan eivät antaneet vastauksia siihen, miten ja minne nainen saattoi hävitä Helsingistä keskellä vilkasta iltapäivää.
VUONNA 2022 Silander julistettiin kuolleeksi. Kuolleeksi julistamista voi hakea käräjäoikeudesta viiden vuoden kuluttua siitä, kun henkilö on tiettävästi viimeksi ollut elossa. Silanderin kuolinpäiväksi onkin merkitty 24. elokuuta 2020, eli päivä, jolloin hänen katoamisestaan tuli kuluneeksi tasan viisi vuotta.
Kommentit (25)
Ehkäpä Birgitta kaapattiin autoon ja on nyt kuolleena jossain lähimetsässä.
Sillä on ollu varmaan treffit siellä jonkun kanssa, menny ansaan, ollukkin joku rikollinen vastassa.
Birgitta katosi samana päivänä kun nostin palkkaa itselleni.
(Joku ei missään nimessä halua, että teen työtä ollenkaan. Minun pitäisi kuulema olla täysin työtön ja maata kotona tekemättä mitään ja odottaa kunnes minulle tarjotaan töitä. Itse ei saa hakea töitä eikä tehdä töitä ollenkaan.
Kirvessurma metrossa Helsingissäkin tehtiin silloin kun samana aamuna kävin työhaastattelussa. Joku ilmiselvästi haluaa, että en tee koskaan töitä. Turun isku tehtiin seuraavana päivänä kun edellisenä iltana olin töissä. Aina kun olen edellisenä päivänä/iltana töissä niin seuraavana päivånä tapahtuu jotain.)
Lisäksi kävin puolen päivän aikoihin nostamassa rahaa automaatilta ja kävelin kauppaan. Ehkä joku luuli, että suuntaan niiden rahojen kanssa bussilla keskustaan humputtelemaan. En mennyt vaan menin takaisin kotiin.
Taitaa tuo työkaveri tietää enemmän, kuin kertookaan! Yleensä kataoamisiin liittyy joku tuttu, mutta voi se olla sattuman kauppaakin ja onkin joutunut tuntemattoman rikoksen uhriksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten Helaingin keskustassa voi kadota keskellä kirkasta päivää?
Helposti, ei kukaan suakaan siellä huomaa tai kiinnittä huomiota. Muistako itse, kun menit steissin ovesta pihalle, niin sen vastaantulijan ovella? Oliko mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Itä-Helsingissä joku nuorehko vaalea mies yritti houkutella minua autoon kun olin kävelemässä Puotilan metroasemalle.
Uskon , että hän on lähtenyt siihen työkaverin tapaamiseen ja työkaverin kanssa tullut erimielisyyksiä, työkaveri tehnyt jotain, järjestänyt jotain. Kadotettu!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo työkaveri tietää enemmän, kuin kertookaan! Yleensä kataoamisiin liittyy joku tuttu, mutta voi se olla sattuman kauppaakin ja onkin joutunut tuntemattoman rikoksen uhriksi?
Jos puhelimessa sopii treffit vaikka kaupungille niin kukahan voisi kuunnella puheluita, Supo? Valetukiasema?
Vierailija kirjoitti:
Birgitalla oli tapaaminen jonkun kanssa, selvitettiinkö tätä asiaa? Sopivasti sattunut jos tuntematon kaappasi Birgitan autoonsa keskellä päivää julkisella paikalla eikä kukaan nähnyt tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, ei kukaan suakaan siellä huomaa tai kiinnittä huomiota. Muistako itse, kun menit steissin ovesta pihalle, niin sen vastaantulijan ovella? Oliko mies vai nainen?
Eikös turvakameroita ole kaikkialla Rautatieasemalla? Miten on mahdollista ettei a) mitään turvakameratalleita ole ja b) kukaan ei tunnista Birgittaa?
Esim. Lönkan yliajokin oli niin, että olin viikkoa aikaisemmin bussia odottamassa Rautatieasemalla, siellä oli kaksi poliisia, mies ja nainen, kyllä huomasivat kun odotin bussia ja aivan varmasti tallennuin keskustassa turvakameroihin Lönkan lähellä. Ja tasan viikko siitä, niin yliajo. Sattumaa vai mitä?
Minkälaisia asiakkaita kävi kampaajalla ja minkälainen lähipiiri. Jämsän tapauksessa mies löydettiin kuolleena, millä tavoin kuolleena ja miksi? Oliko mies tehnyt muualla ensin jotain naiselle ja nainen maastoon, vai oliko joku tehnyt heille jotain? Mikä tilisiirto oli? Vai nainen ulkomaille? Minkälaisia tuttuja heillä oli tai kontakit. Mihin Pielisjoki johtaa ja virtaa, entä robottikameralla etsintä - Minjan tapauksessa. Miten muu maasto. Oliko minkälaisia ihmiskontakteja tai exää tms.
Mietin itsekkin juurikin sitä, että miten ei ole mukamas turvakameroita olllut Birgitan reiteilä , mutta se voisi selittyä sillä, ettei reiteillä kävellytkään Birgitta vaan, joku, joka oli ottanut hänen lompakkonsa ja puhelimensa!
Vierailija kirjoitti:
Mietin itsekkin juurikin sitä, että miten ei ole mukamas turvakameroita olllut Birgitan reiteilä , mutta se voisi selittyä sillä, ettei reiteillä kävellytkään Birgitta vaan, joku, joka oli ottanut hänen lompakkonsa ja puhelimensa!
Tai siis miten ei tallentunut kameroihin, kyllähän niitä kameroita oli eli selittyy sillä, ettei Birgittä kävellyt minnekkään!
Niin kukaanhan ei tiedä oikeasti koska ja mistä B katosi. Matkakortti ja puhelin on voinut olla kenellä vaan eli murhaajalla. Tai ehkä B olikin siellä kampaamossa mutta ei sieltä omin jaloin enää poistunut. Huonosti hoidettu tutkinta. Ei kiinnosta poliisia tämäkään.
Noilla tiedoilla vaikuttaa kyllä siltä, että Birgitta "katosi" jo enne ko. päivää. Mikäänhän ei todenna sitä, että Birgitta itse käytti matkakorttia tai puhelinta tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös turvakameroita ole kaikkialla Rautatieasemalla? Miten on mahdollista ettei a) mitään turvakameratalleita ole ja b) kukaan ei tunnista Birgittaa?
Esim. Lönkan yliajokin oli niin, että olin viikkoa aikaisemmin bussia odottamassa Rautatieasemalla, siellä oli kaksi poliisia, mies ja nainen, kyllä huomasivat kun odotin bussia ja aivan varmasti tallennuin keskustassa turvakameroihin Lönkan lähellä. Ja tasan viikko siitä, niin yliajo. Sattumaa vai mitä?
Montako kameraa siellä Viikissä on? Ei paljoa steissin kamerat auta, jos pistetään kylmäksi jossain 8 km koiliseen steissistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on aika lailla kameroita joka paikassa. Jos hän olisi väkisin viety, niin se varmaan löytyisi kameroista. Puhelin on tippunut yms Kamppiin. Hän on voinut suunnitella katoamisensa. Tai hänet on kaapattu jossain Viikissä, ja joku vienyt bussikortin ja puhelimen keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin kukaanhan ei tiedä oikeasti koska ja mistä B katosi. Matkakortti ja puhelin on voinut olla kenellä vaan eli murhaajalla. Tai ehkä B olikin siellä kampaamossa mutta ei sieltä omin jaloin enää poistunut. Huonosti hoidettu tutkinta. Ei kiinnosta poliisia tämäkään.
Ei se välttämättä ole huonosti hoidettu tutkinta. Jos mahdollinen rikos olisi huolellisesti valmistellen onnistuttu tekemään niin, että näyttöä ei ole jäänyt niin silloin näyttöä ei ole jäänyt. Ketään ei voi tuomita tai edes asettaa syytteeseen millään "ei ole muutakaan järkevää selitystä" -perusteella, vaan näyttö pitää olla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010524040.html