Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"

Vierailija
25.10.2023 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10005594

Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.

Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.

intiaania ja cowboyta leikittiin, sekä kukapelkäämustaamiestä

Vierailija
22/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Jokin mörköhahmo minustakin.

Joku mörköhahmohan se tosiaan oli, vähän kuin vastaavalla tyylillä nimetty korttipeli (tai useampikin) ei viitannut ihmisten ryhmiin vaan tiettyyn mystiseen hahmoon. Mustekaloista en ole kyllä kuullutkaan ja ylen toimitus taitaa olla omista mystisistä syistään keksinyt tuon termin ettei tarvitse kirjoittaa sitä toista vaihtoehtoa otsikkoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Samoin. 90-luvulla tätä pelattiin ja pelättiin. Itsekin ajattelin lapsena, että musta mies on nimenomaan mustaan kaapuun tai johonkin kommandopipoon verhoutunut pelottava hahmo, ei tummaihoinen. Pelin nimi oli tosiaan Kuka pelkää mustaa miestä eikä mitään mustekalaa. Itsekin ihmettelin vähän tuota Ylen juttua. 

Luitko juttua kunnolla? Kyllä siinä mainittiin molemmat nimet. Itse kuulin mustekalaversion ekan kerran 2006 kun lapsi aloitti päiväkodissa. Eli tämän päivän nuoret aikuiset tuntee sen nimenomaa Kuka pelkää mustekalaa -leikkinä

Vierailija
24/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No mä lapsena ainakin luulin että musta mies tarkoittaa nuohoojaa, katsos kun 70-luvulla käytettiin niistä tummempi-ihoisista n-sanaa, eikä puhuttu mistään "mustista". Tai jos puhuttiin niin sillä tarkoitettiin ennemmin mustalaista. 

Muistan lapsuudestani 80-luvulla kun leikimme siskoni kanssa liian riehakkaasti, niin mummoni sanoi että "jos ette rauhoitu, niin ukko mustilainen tulee ja viepi" :D

Vierailija
25/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap valehtelee. Siinä ei puhuta mitään 80-luvusta. Leikkiä on kutsuttu mustekalan nimellä jo ainakin 20 v, siksi siinä mainotaan molemmat nimet. 

En haksanut lukea juttua. Olen syntynyt 1974 pääkaupunkiseudulla ja leikimme Kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä. Ikinä en ole kuullut mistään mustekalasta. 

Minäkin ajattelin sen olevan vain joku iso mustiin pukeutunut mies, en yhtään mitään sen enempää.

No siinä nimenomaan sanotaan että leikki oli aiemmin tuo ja nykyään sillä mustekala-nimellä. Ap siis puhuu ihan soopaa artikkelista. 

Vierailija
26/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen nämä kahtena eri leikkinä, joskin aika saman kaltaisena. 

Eli kuka pelkää mustaa miestä leikissä kiinni jäänyt leikkijä muuttuu myös kiinni ottajaksi.

Kuka pelkää mustekalaa leikissä taas kiinni jäänyt jähmettyy sille paikalle, josta hänet saatiin kiinni ja hän saa ottaa muita kiinni vain kurottelemalla paikallaan seisten. 

Vierailija
27/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannoin koska ap valehtelee. Jutussa ei lue noin. 

Vierailija
28/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä siinä just noin luki. 

Vierailija
29/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää mustaa miestä… ainakin vielä 90-luvulla leikittiin koulussakin. Sitten joskus 2000-l alussa se piti muuttaa mustekalaksi. Itse en koskaan lapsena leikkiessäni ajatellut että musta mies olisi joku rodullinen ominaisuus, vaan ennemminkin mörkö, rosvo tms

Vierailija
30/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut ne jaksaa haukkua yleä.

Jos joku alkaisi syöttää samalla innolla soopaa Suomen uutisia vastaan, niin persut saisi hepulin. Ne kun on kaksinaismoralismin mestareita.

Vierailija
31/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin Ap:n väitettä mutta onhan tuossa "Kuka pelkää mustekalaa" -leikissä videonäyte pvm:llä 22.4.1984. Ja siinä näytteessä ei ole ääntä mutta huulilta voi lukea, että poika huutaa "Kuka pelkää mustaa miestä!". Selkeä tauko huulten liikkeessä musta ja mies sanan välissä.

Eli siinä mielessä Yle huijaa. Mustekala tuli joskus vuosituhannen vaihteessa leikin nimeksi. Leikin nimi pitäisi olla "Kuka pelkää mustaa miestä" ja selityksessä tämä nimenmuutos eikä toisinpäin.

Vierailija
32/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Älä jaksa pölvästi. Jokainen voi itsekin tarkistaa. Ei mainita yhtään mitään 80-luvusta vaan päinvastoin sanotaan että leikistä on käytetty myös nimeä "kuka pelkää mustaa miestä" 

Vierailija
33/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää värillistä miesoletettua?! Tai värittömätkin käy. 

Vierailija
34/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Samoin. 90-luvulla tätä pelattiin ja pelättiin. Itsekin ajattelin lapsena, että musta mies on nimenomaan mustaan kaapuun tai johonkin kommandopipoon verhoutunut pelottava hahmo, ei tummaihoinen. Pelin nimi oli tosiaan Kuka pelkää mustaa miestä eikä mitään mustekalaa. Itsekin ihmettelin vähän tuota Ylen juttua. 

Luitko juttua kunnolla? Kyllä siinä mainittiin molemmat nimet. Itse kuulin mustekalaversion ekan kerran 2006 kun lapsi aloitti päiväkodissa. Eli tämän päivän nuoret aikuiset tuntee sen nimenomaa Kuka pelkää mustekalaa -leikkinä

Ja nyt sitten selitellään kun toimittaja jäi kiinni vääristelystä. Aina sama sirkus teidän kanssanne.

Jos puhe on ulkoleikkien klassikoista niin ei silloin tarkoiteta sitä mitä oma tenavasi leikki tarhassa vaan niitä mitä leikittiin joskus vanhempien ikäluokkien ollessa nuoria. 

Vierailija
35/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itsekin ihmettelin Ap:n väitettä mutta onhan tuossa "Kuka pelkää mustekalaa" -leikissä videonäyte pvm:llä 22.4.1984. Ja siinä näytteessä ei ole ääntä mutta huulilta voi lukea, että poika huutaa "Kuka pelkää mustaa miestä!". Selkeä tauko huulten liikkeessä musta ja mies sanan välissä.

Eli siinä mielessä Yle huijaa. Mustekala tuli joskus vuosituhannen vaihteessa leikin nimeksi. Leikin nimi pitäisi olla "Kuka pelkää mustaa miestä" ja selityksessä tämä nimenmuutos eikä toisinpäin.

Jutussa mainitaan todellakin vanhakin nimi: kuka pelkää mustaa miestä eikä mitenkään väitetä että se olisi jo kasarilla ollut mustekala. Itse vääristelet. 

Vierailija
36/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Persut ne jaksaa haukkua yleä.

Jos joku alkaisi syöttää samalla innolla soopaa Suomen uutisia vastaan, niin persut saisi hepulin. Ne kun on kaksinaismoralismin mestareita.

Sinä se jaksat jauhaa persuista, oli aihe mikä tahansa.

Vierailija
37/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimi "mahdollisesti" viittasi kuolemaan/mörköön niin miksi leikin nimi piti muuttaa?

Vierailija
38/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Älä jaksa pölvästi. Jokainen voi itsekin tarkistaa. Ei mainita yhtään mitään 80-luvusta vaan päinvastoin sanotaan että leikistä on käytetty myös nimeä "kuka pelkää mustaa miestä" 

Jankuti jankuti. Muita nimittelemällä et todista itse olevasi oikeassa. 

Vierailija
39/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mene saunan taakse kulkematta kotipesän kautta.

Vierailija
40/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja nyt sit

Mun "tenava" valmistuu kohta jo yliopistosta. Kyllä se on hänellekin jo klassikkoleikki ja hän tuntee sen vain tuolla mustekala-nimellä.