Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?
Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.
Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.
Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.
Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.
Kommentit (107)
Jos on vähän vielä vetosaa niin kyllä tuo aika kylmältä tuntuu paikallaan olla. Kyllä sulla on oikeus vaatia 20-21 astetta, on kurjaa värjötellä jos ei ole muuta lämmönlähdettä kämpässä kuin suihku.
Ymmärrän jos haluaa itse säästää sähköä ja pukea kahdet villasukat mutta tässä tapauksessa aika hanurista.
Kenenkähän mieltymys olisi se oikea... lämmintä arvostavat pitävät kylmässä viihtyviä omituisina ja kylmään tottuneet lämpöä kaipaavia sairaina. Näyttäisi siltä, että meidän pitäisi olla yhdestä muotista valettuja klooneja välttääksemme kanssaihmisten arvostelua. Tämä monessa muussakin asiassa.
Hyväksykäämme kuitenkin tosiasiat tosiasioina: toiset palelevat herkemmin kuin toiset ja toiset hikoilevat herkemmin kuin toiset. Jotkut tykkäävät saunasta, toiset eivät, jne.
Vierailija wrote:
MInulle sopiva, varsinkin makkarissa vois olla vielä vähän matalampi. Monellekin lämpötila on tottumiskysymys, kylmä ei tietenkään saa olla, mutta jos on ikänsa tottunut johonkin 24, niin tuntuuhan tuo kylmältä (ainakin alussa)
voisitko luopua makkarista ja muuttaa nukkumaan parvekkeelle? joku hiukan isomman kämpän tarvitsija voisi muuttaa tilallesi.
Asun kerrostalokaksiossa. Viikonloppuisin olen usein vapaa-ajan asunnolla, joka on vanha 100 v. torppa, jossa lämmitän aina myös puilla. Torpalla nukun viileässä syvää ja hyvää unta. Kerrostalossa heräilen vähän väliä.
Vierailija wrote:
Ja jos joku pystyy muka nukkumaan 16-17 asteessa niin onneksi olkoon vaan. Jos täällä olis niin kylmä, niin kaikki se minkä tarvii nukahtamiseen ja nukkumiseen katoaisi siihen, että yrittää pysytellä lämpimänä. Parasta se, että on alkuillasta lämmitetty pystyuuni ja saa köllähtää lämmittelemään omaan sänkyyn sen vieressä.
Minulle 16-17 astetta on oikein hyvä nukkumislämpötila, jos vaan on sopiva peitto käytössä. Nyt itselläni on makuuhuoneessa vielä 19 astetta lämmintä, joten nukun pelkän pussilakanan alla. Ja olen istumatyötä tekevä lievästi ylipainoinen keski-ikäinen nainen.
Minusta olisi reilua, että maksimilämpötilaksi säädettäisiin sellainen, joka sopisi vanhuksille ja sairaille. He viettävät asunnoissaan jopa koko päivän. Muut voisivat vääntää termostaatista lämpönsä alemmaksi. Asun kerrostalossa, jossa valitukset ovat johtaneet vaan siihen, että termostaatteja on vaihdettu. Lämpötilalle ei ole tapahtunut mitään. Kylmässä nukkuessani aamulla on ollut vain niskat jäykät ja päätä särkee. Onko ok, että nyky-Suomessa joutuu nukkumaan villapipo päässä? Eikä kylmässä muutenkaan peitto heilu. Terveiset vaan teille onnellisille t-paitalaisille!
Yleensä talvella sen 18-20 astetta ja helposti t-paidalla ja boxerit jalassa paljain jaloin tarkenee sohvalla köllötellä. Ihme vilukissoja olette.