Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?

Vierailija
25.10.2023 |

Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.

Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.

Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.

Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo lukema on mitattu. Lämpö mitataan keskeltä huonetta sisäseinältä jostain 160 sentin korkeudelta.

Meillä on liian lämmin ikkunaseinän mittari 21.

Joskus asukkaan omat toimet vaikuttavat siih3n et lämpö ei kierrä huoneistossa. Patterin edessä on iso sohva tai paksut verhot termatin tai patterin edessä. Korvausilmaventtiilit on tukittu täysin vaikka niissä on talviasento. Jos kämpän ilma ei kierrä, ei se patterin lämpökään kierrä. Ite tottunut viileämpään ja t paitasillaan pitää tässä kämpässä elää. Edellinen oli alkuun ulkoseinällä 19 ja lopussa 17. Piti laittaa jo pitkähihaista päälle.

Vierailija
62/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mielestäni tosi ihanteellinen sisälämpötila. Tiestysti jos asunto on vetoisa tai ilmastointi työntää ilmaa liian nopeasti niin varmasti tuntuu kylmältä. Ja jos on betoniseinät, lattiat jne. jotka hohkaa kylmyyttä.

Omassa puu/tiilirakenteisessä rivarissa on nyt 16,5 astetta ilman lämmitystä kun naapurin papan puolelta hohkaa lämpöä. Villasukat jalassa ja huivi kaulassa ei ole kuitenkaan kylmä. 1800-luvun talo, pari ikkunaa yläkrrassa nytkin raollaan mutta ei ole vetoisaa tai kylmää. Toimistolla taas hytisin 22 asteessa kun ilmastointiventtiilin viima puhalsi niskaan koko 8 tuntia.

Kannattaa tarkistaa vetääkö asunnossa jostain jos koko ajan on kylmä. Vaikka kynttilän liekin kanssa tarkistaa ikkunat ja ovenraot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kerrostalossa voida päästä sellaiseen, että asukkaat itse säätäisi itselleen sopivan lämpötilan? Jotkut viihtyy viileässä ja jotkut lämpimässä, pitääkö jonkun aina kärsiä. 

Vierailija
64/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse omakotitalossa, jossa on nytkin useimmissa huoneissa se 19-20. Jos esimerkiksi takan lämmityksen seurauksena yöllä on yli 21, nukkumisesta ei tule mitään. Käyn säännöllisesti kerrostalossa n. 23-24 asteessa elelevän kaverini luona enkä kyllä tajua, miten kukaan voi elää niin. Tuntuu todella epämukavalta ja ennen kaikkea ihan järjettömältä haaskaukselta.

Vierailija
65/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lihavalle tuo on jo mflko korkea lämpötila ihan jo terveydellisistä syistäkin katsottuna ja useimmiten tuo rasvakerros jo on itsessään pitää pulleron lämpimänä. Vrt manaatti tai hylje.

Itse asiassa ylipainoiset tarvitsevat enemmän lämpöä. Huono verenkierto saa ihon tuntumaan kylmältä ja sitten palelee.

Vierailija
66/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei riitä tuommoinen lämpö, palelen kokoajan peiton alla villasukat jalassa.

Vierailija
67/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian vähän. Mietin että kun sanotaan, "laita enemmän vaatetta päälle", niin kuinka paljon sitä viittii laittaa, montako villahousua ja villapaitaa? Vai pitääkö vetää ihan palttoo päälle sisällä? 

Vierailija
68/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloyhtiössä 26 ja halukkaat voi laskea oman patterinsa säätimellä alemmaksi. 

Eikö tämä ole ihan reilua?

Vierailija
69/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On liian vähän. Mietin että kun sanotaan, "laita enemmän vaatetta päälle", niin kuinka paljon sitä viittii laittaa, montako villahousua ja villapaitaa? Vai pitääkö vetää ihan palttoo päälle sisällä? 

Jos yksi kerros paksumpaa vaatetta (villasukat, villapaita/fleece jne) ei riitä 19 asteessa niin uskallan väittää että terveydentilassa on jotain vikaa. Ethän sä oletettavasti käytä kesällä ulkona 19 asteessa mitään toppavaatteita, joten miksi niitä tarvittaisiin talvella sisällä siinä samassa lämpötilassa? Vanhukset ja vakavasti sairaat on sitten vähän asia erikseen.

Vierailija
70/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksei kerrostalossa voida päästä sellaiseen, että asukkaat itse säätäisi itselleen sopivan lämpötilan? Jotkut viihtyy viileässä ja jotkut lämpimässä, pitääkö jonkun aina kärsiä. 

Täällä ulkomailla jaetun lämmitysjärjestelmän osakkailla (esim. kerrostalo jossa on teknisessä tilassa yksi iso lämmityspönttö) on pattereissa lämmönkäyttömittarit. Kaikki voi patterinvivusta kääntämällä säätää lämpötilan eikä muut joudu toisten maksumieheksi kun mittari rekisteröi käytön. Meidän taloyhtiössä yksi matami tempaisi itselleen maksamiensa ennakkojen päälle yli tonnin lisälaskun kun hengasi 24/7 kotona  sydäntalvellakin t-paidassa.

Olisi kamalaa jos pitäisi maksaa naapureiden holtitonta lämmityskäyttäytymistä.

Vierailija
71/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koska lämmitys on kallista, hanki omat erillislämmittimet

Vierailija
72/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin jonkin aikaa 2000-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa oli talvellakin vähintään 23 astetta (vaikka patterit kiinni) ja toukokuusta alkaen 24-25 astetta, helteillä tietysti vielä enemmän. Ihan kammottavaa, en enää ikinä halua muuttaa sellaiseen saunaan. 19-21 on täydellinen lämpötila.

Vierailija
73/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan liian kylmää mielestäni. Itse olen hoikka ja pitkä ihminen, joten joudun talvisin käyttämään jopa kolmia villasukkia päällekkäin sekä kynsikkäitä. Tuntuu energiantuhlaukselta, kun täytyy lämmitellä itseään myös kuumilla suihkuilla, vaikken ole likainen. Työpaikalla kyllä tarkenee.

Toivottavasti maksat kuumasta vedestä kulutuksen mukaan kun sitä holvaat.

Kyllä, maksan itse kuluttamani veden. En tuhlaa vettä naapureiden laskuun, älä huolehdi. Joudun joskus ottamaan nopean kuuman suihkun, jotta saan itseni lämpimäksi. Silloin joudun hetkeksi riisumaan villavaatekerrokseni, mikä ei tunnu kivalta. Mieluummin maksaisin hieman korkeammasta huonelämpötilasta. Ei ole mukava, kun kylmät kämmenselät muuttuvat punaisiksi ja karheiksi. Jo nyt lokakuussa istuskelen torkkupeiton alla kaikkine vaatteineni.

Vierailija
74/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on makkarissa 17 astetta:D

Vierailija
75/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan liian kylmää mielestäni. Itse olen hoikka ja pitkä ihminen, joten joudun talvisin käyttämään jopa kolmia villasukkia päällekkäin sekä kynsikkäitä. Tuntuu energiantuhlaukselta, kun täytyy lämmitellä itseään myös kuumilla suihkuilla, vaikken ole likainen. Työpaikalla kyllä tarkenee.

Toivottavasti maksat kuumasta vedestä kulutuksen mukaan kun sitä holvaat.

Kyllä, maksan itse kuluttamani veden. En tuhlaa vettä naapureiden laskuun, älä huolehdi. Joudun joskus ottamaan nopean kuuman suihkun, jotta saan itseni lämpimäksi. Silloin joudun hetkeksi riisumaan villavaatekerrokseni, mikä ei tunnu kivalta. Mieluummin maksaisin hieman korkeammasta huonelämpötilasta. Ei ole mukava, kun kylmät kämmenselät muuttuvat punaisiksi ja karheiksi. Jo nyt lokakuussa istuskelen torkkupeiton alla kaikkine vaatteineni.

Kämmenselkien karheutuminen eli kuivuminen ei johdu kylmyydestä vaan päin vastoin liian tehokkaasta lämmittämistä, joka kuivattaa huoneilman ja sen seurauksena ihonkin. Itselläni oli kuiva talvi-iho kaikista pahimmillaan juuri silloin kun asuin kerrostalokämpässä, jossa oli aina kuuma. 

Vierailija
76/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisälämpö on jotain 13 tai 15 astetta niin voi sanoa kylmäksi...19 on ihan normaali lämpö

Vierailija
77/107 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tottunut (liian) lämpimään sisälämpötilaan. Meillä tuo 19 on ihan normilämpö sisällä, makkareissa asteen pari kylmempi. Laita vaatetta päälle. Itselläni on kotona ollessa aina verkkarit, pitkähihainen paita, villasukat+tossut sekä pitkä neule tai fleeceaamutakki. 

Välillä kun lämmittää leivinuunin oikein kunnolla nousee sisälämpötila 21 asteeseen, alkaa tuntua epämiellyttävän kuumalta. 

Vierailija
78/107 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos yksi kerros paksumpaa vaatetta (villasukat, villapaita/fleece jne) ei riitä 19 asteessa niin uskallan väittää että terveydentilassa on jotain vikaa. Ethän sä oletettavasti käytä kesällä ulkona 19 asteessa mitään toppavaatteita, joten miksi niitä tarvittaisiin talvella sisällä siinä samassa lämpötilassa? Vanhukset ja vakavasti sairaat on sitten vähän asia erikseen.

Tai ne paksummat vaatteet ovat huonolaatuisia. Tiiviit villaneuleet ovat ohuita mutta lämpimiä.

Vierailija
79/107 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 45 neliöisessä rivitalossa ja koko asunto lämpiää ilmalämpöpumpulla eli mitään muuta lämmitysmuotoa minulla ei ole.

21c on lämpöä joka huoneessa mulla ja ilmalämpöpumppu on tällä hetkellä säädetty 22c ja kaikkein pienin puhallusteho.

Ilmalämpöpumppu kuivattaa myös sisäilmaa tehokkaasti, ilmankosteus on tällä hetkellä noin 25% joka huoneessa.

Lain mukaan ja suositusten mukaan sopiva sisälämpötila on 19-22 astetta muistaakseni?

M33

Vierailija
80/107 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimisisälämpötilaksi ajatellaan yleensä 20-22 astetta. Itselleni kyllä tuo 20 astettakin alkaisi olla liian kylmä. Meillä on 22 astetta ja paikallaan ollessa (esim. töitä tehdessä) mulla on aina villasukat, villapaita ja housut ja usein tarvitsee vielä jonkun peitteen päälle. Tämä on ihan ok, mutta en mielelläni eläisi kylmemmässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän