Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?
Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.
Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.
Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.
Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.
Kommentit (107)
Vierailija wrote:
Vuokralainen valittamassa lämpötilasta, joka on asumisterveysasetuksen mukaan riittävä (asetus sanoo +18....+32c on sopiva). Tämä kiinnostaa taloyhtiössä ja isännöintitoimistossa seuraavia henkilöitä:
-
-
-
Ei ap mainitse, asuuko vuokralla.
On riittävän lämmin ja normaali huonelämpötila. Toki tämä on yksilöllistä mutta myös tottumuskysymys, kovin lämpöisestä kodista jos muuttaa viileämpään niin keholla kestää tottua. Kannattaa miettiä että liian lämmin ei oikeasti ole terveydelle eikä unelle hyvä, plus että nykyaikana energian haaskaus ei ole järkevää.
Itse palelin silloin kun podin anoreksiaa. Nykyään olen normaalipainoinen ja viileähkö koti tuntuu parhaalta. Meillä on yleensä 16-17 astetta, ja oleskelen kotona ympäri vuoden shortseilla ja t-paidalla, paljain jaloin. Jos löhöilen pidempiä aikoja esim. telkkaria katsomassa niin pidän vilttiä jaloilla.
Nukkuessa viileä on paras. Nyt viime päivinä olen pitänyt tuuletusikkunat kiinni kun öisin on ollut enemmän pakkasta, pelkään että huonekasvit paleltuu muuten. Hyvä tuuletus illalla ennen nukkumaanmenoa.
Ehkä istumatyöläiset palelee herkemmin? Auttaisiko liikunnan lisääminen? Itse kotona olen rennosti ja lepäilen koska työpäivät hoitajana on suhteellisen fyysisiä. Koiran kanssa tulee liikuttua päivittäin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vuokralainen valittamassa lämpötilasta, joka on asumisterveysasetuksen mukaan riittävä (asetus sanoo +18....+32c on sopiva). Tämä kiinnostaa taloyhtiössä ja isännöintitoimistossa seuraavia henkilöitä:
-
-
-
Muotoillaan näin. Jos AP omistaisi asunnon, hän kyllä olisi sen maininnut aloituksessa. Että "ostin asunnon joka onkin kylmä, harmittaa maksoin satoja tuhansia euroja ja tällaisen sain".
Rivien välissä.
Vierailija wrote:
Ihanteellinen nukkumislämpötila ihmiselle on noin 17-18 astetta Celsius
Ihminen ei kuitenkaan nuku vuorokauden ympäri.
Alhaisempaan huonelämpötilaankin tottuu ajan kanssa. Meillä aina talvisin talossa noin 19 astetta lämmintä. Lapset hikoilee koulujen 22 asteen lämmössä ja itsekin tyyliin t-paidalla töissä, jossa sisälämpötila ihan överissä 24 asteessa.
Veto/vaihteleva sisälämpötila tekee sen pahimman kylmän tunteen, mutta pari viikkoa kun tasaisesti vaikkapa 19 asteessa elää eikä siis jumita vain sohvalla viltin alla, niin ei se sitten enää kylmälle tunnu.
Vierailija wrote:
On riittävän lämmin ja normaali huonelämpötila. Toki tämä on yksilöllistä mutta myös tottumuskysymys, kovin lämpöisestä kodista jos muuttaa viileämpään niin keholla kestää tottua. Kannattaa miettiä että liian lämmin ei oikeasti ole terveydelle eikä unelle hyvä, plus että nykyaikana energian haaskaus ei ole järkevää.
Itse palelin silloin kun podin anoreksiaa. Nykyään olen normaalipainoinen ja viileähkö koti tuntuu parhaalta. Meillä on yleensä 16-17 astetta, ja oleskelen kotona ympäri vuoden shortseilla ja t-paidalla, paljain jaloin. Jos löhöilen pidempiä aikoja esim. telkkaria katsomassa niin pidän vilttiä jaloilla.
Nukkuessa viileä on paras. Nyt viime päivinä olen pitänyt tuuletusikkunat kiinni kun öisin on ollut enemmän pakkasta, pelkään että huonekasvit paleltuu muuten. Hyvä tuuletus illalla ennen nukkumaanmenoa.
Ehkä istumatyöläiset palelee herkemmin? Auttaisiko liikunnan lisääminen? Itse ko
Toiset on vain herkempiä palelemaan. Mulle koko syksy ja talvi on palelua. Palelua sisällä, palelua ulkona... Ulkoilen kyllä silti aika paljon ja pidän syksystä ja talvesta, mutta keholleni tämä ei selvästi sovi. Olen ollut palelija niin kauan kuin muistan eikä siihen ole vaikuttanut aktiivisuustaso. Nykyään treenaan 2h 3-4 kertaa viikossa ja joka päivä teen kävelylenkin, mutta palelen yhä jatkuvasti. Istumatyötä olen kyllä tehnyt aina, lapsena koulussa, sitten opinnoissa ja töissäni. Saattaahan se vaikuttaa. Mutta meitä istumatyöläisiä on aika paljon, onko se sitten kiva, että joudutaan palella?
Normi lämpö jossain vetoisassa hirsitalossa, muuten alkaa olla jo aika holotna pirtissä !
Vinkkinä kylmässä kämpässä paleleville: sähkölämmitteinen viltti on todellinen pelastaja. Kulutus ei ole kovin suuri ja on ihanaa kun saa itsensä oikeasti lämpimäksi. Aivan paras kapistus sohvalla köllötellessä.
Meillä on omakotitalo joten voisi myös lämmittää koko kämpän, mutta tulee aika paljon edullisemaksi kun kämppä on sen 21 eikä 23-24 joka olisi mulle mukava lämpötila.
Kyllä se minun mielestäni on liian kylmä. Asutaan vanhassa omakotitalossa ja täällä vetää. Lämpötila on 18 astetta. Lattiat ovat kylmät. Kädet ja jalat jäässä. Villapaita päällä. Ei puhettakaan että voisi olla pelkät legginsit villapaidan kanssa vaan piti laittaa farkut. Jalassa on lämpösukat ja tossut.
Me pidetään talvella 18-19 astetta meidän talossa. On ihan normaalia pukeutua villasukkiin, villapaitaan jne. ettei palele talvella. Peittona lämmin paksu untuvapeitto. Kesällä voi sitten hikoilla, kun sisällä on 25 lämmintä.
Ja jos joku pystyy muka nukkumaan 16-17 asteessa niin onneksi olkoon vaan. Jos täällä olis niin kylmä, niin kaikki se minkä tarvii nukahtamiseen ja nukkumiseen katoaisi siihen, että yrittää pysytellä lämpimänä. Parasta se, että on alkuillasta lämmitetty pystyuuni ja saa köllähtää lämmittelemään omaan sänkyyn sen vieressä.
Vierailija wrote:
-
-
-
" En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa." ja sinä tolvana päättelit tuosta että AP on vuokralla?
Vierailija wrote:
On se liian kylmä. Minä saan rytmihäiriöitä noin kylmässä. Ei ole kiva olla kotona pipo päässä ja ulkovaatteet päällä.
Sinä nyt saat rytmihäiriöitä varmaan siitäkin että joku katsoo liian pitkään. Hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä tulee jokaiselle vanhetessa.
Uusi talo on kylmä kun rakenteet on vielä kosteat. Villaa ylle.
Jos edelleen viluttaa, mars lääkäriin. Ääreisverenkierton heikkous voi johtua sepelvaltimotaudista, kilpirauhasesta, syövästä, diabeteksesta, tupakoinnista, ryyppäämisestä, lihavuudesta. Läskiys hidastaa aineenvaihduntaa..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
-
-
-
Muotoillaan näin. Jos AP omistaisi asunnon, hän kyllä olisi sen maininnut aloituksessa. Että "ostin asunnon joka onkin kylmä, harmittaa maksoin satoja tuhansia euroja ja tällaisen sain".
Rivien välissä.
Ei tarvitse lukea rivien välistä, ihan normaalilukutaito riittää. AP:han mainitsee viestissään olevansa osakas.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työssäkäyvä nukkuu lähes koko kotonaoloaikansa, milloin ei valmista ruokaa tai siivoa. Kummassakin hommassa tarkenee.
Ap vaikuttaa liikkumattomalta, joutilaalta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työssäkäyvä nukkuu lähes koko kotonaoloaikansa, milloin ei valmista ruokaa tai siivoa. Kummassakin hommassa tarkenee.
Ap vaikuttaa liikkumattomalta, joutilaalta.
On sulla kyllä ankea elämä jos et kotonasi ehdi muuta kuin nukkumaan, kokkaamana ja siivoamaan.
Nukkumistilassa tuo lienee aika sopiva, jos ei ole mitään vetoa mistään. Työpaikalla on tuo 19-20 astetta ja puhaltimet huutaa. Osa kolleegoista värisee eikä osa voi olla siellä ollenkaan. Itseäni ei haittaa.
Vierailija wrote:
-
-
-
Taisit kirjoittaa vähän kiireellä, kun jäi henkilöt mainitsematta.
Kojamon vuokra-asunnoissa on yleistä että talvisin lämpötila on 15 astetta eikä asialle tehdä mitään.
-
-
-