Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?
Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.
Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.
Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.
Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.
Kommentit (107)
Erillinen sähkölämmitin on silkkaa haaskausta, yritä saada lämpötilaa ylemmäs taloyhtiön puolelta.
Ihanteellinen nukkumislämpötila ihmiselle on noin 17-18 astetta Celsius
On. 21 on minimi. Mulla on nyt kotona 21.2 ja villasukat, villatakki, thermokollarit ja lämpöpeitto päällä. :D Mukava sisälämpötila on mulle jotain 23-24 mutta en talvella pidä niin korkeana, 21-22 on ok talvisin. Jos minulla olisi erillinen makuuhuone, siellä pitäisin alhaisempaa lämpötilaa esim 20 astetta, koska viileässä nukun paremmin.
19 astetta ei ole normaali sisälämpötila, valittaisin.
Ihan hyvä lämpötila terveelle keskivertoihmiselle.
Tuo on ok makuuhuoneessa, muualla ei. Onneksi asun omakotitalossa ja vilp lämmittää. Siinä 24 on, välillä lämmitän uunia.
Itse viihdyn viileässä. Kaikki patterit ovat vielä nollilla ja ikkuna tai kaksi auki melkein 24/7. Pitkälti tottumiskysymys mutta kun on tottunut viileään on kamalaa käydä kylässä asunnoissa joissa on se 23 astetta. Teen töitä kotoa tietokoneella eli en juurikaan liiku mutta tarkenen ihan hyvin. Jos tulee viileä niin laitan villasukat jalkaan. Sisälämpömittaria ei ole mutta arvaisin että kirkkaasti alle 20 astetta.
Me ollaan totuttu omakotitalossa 19 asteeseen, aivan järkkyä vierailla jossain kerrostaloissa, joissa on 24 astetta, en ikinä oystyisi sellaisessa asumaan...
Minusta se on just sellainen sopivan viileä, mutta ei kylmä. Aika pieni lämpötilaero vaikuttaa ainakin mulla eli siinä missä tuo 19 astetta on aivan ok ja miellyttävä niin vain aste alemmas ja onkin jo sellainen kalsea tunne vaikka eihän 18 astettakaan oikeasti mikään kylmä ole. Silti saa laittaa lisävaatetta ja tuntuu sellaiselta epämiellyttävältä kaikkialla muualla paitsi makkarissa/nukkuessa.
Toisaalta sitten kun on se 14 astetta sisällä niin joo, tuo 18 astettakin olisi ihan luksusta.. Kiitti vaan sähköyhtiöt!
No mulla on kotona nyt tasan 18,7 astetta sisälämpö ja kyllä tässä saa jo pitää pitkävartisia, paksuja villasukkia jalassa ja villahuopaa hartioilla normikotiasun lisäksi etenkin kun istuu.
Ja itse olen ihan riittävän liikkeessä koko työpäivän sekä kotiaskareiden hoitamisen ajan joten kyllä kotona pitää pystyä ihan vain olemaankin ihan paikoillaan ilman että pitää hyppiä olemaan aktiivinen jotta tarkenee.
Talvisisävaatteilla on 19-20 astetta just sopiva. Ei ole talvella tarkoituskaan sisällä hihhuloida t-paidalla ja shortseilla tai puuvillavaatteilla ylipäänsä. Villavaatteet talvella, villapaita, villasukat, villalegginsit, villamekko. Hyvin pärjää. Ja siis tarkoitan 100%villaa, en mitää onnettomia sekoitematskuja joissa 20%villaa ja loput muovia.
Vierailija wrote:
Ihanteellinen nukkumislämpötila ihmiselle on noin 17-18 astetta Celsius
Kotona olisi tarkoitus pystyä asumaankin eikä vain nukkumaan.
Sehän on ihan sopiva. Mutta toisaalta naisia palelee helteelläkin niin naisille ei todennäköisesti riitä alkuunkaan
Kesävaatteet, syysvaatteet, talvivaatteet ja kevätvaatteet. Eri garderobi. Hyvin menee talvella 19-20 asteessa sisällä, mukava olo. Johan se on epäterveellistä jos 24 astetta sisällä on, tulee vaan ahdistava ja paha olo.
Hommaa sähköpatterit avuksi jos ei lämpö mielestäsi riitä.
Muutin kuumaa pakoon ok-talosta kerrostaloon.
Talo oli hyvin tiivis, valtavan suuret lasit ja paljon niitä ikkunoita ilman varjostavia puita. Oli minulle aina liian kuuma.Sitä taloa piti viilentää ilpillä lähes koko vuoden!
Nyt kerrostalossa kaukolämpötermostaatti on päällä, mutta pienellä, ja koko ajan tasainen 19 astetta. Onpa ihanaa olla ja elää. Nyt on unikin parempaa, syventynyt.
Kyllä on tämäkin kansakunta muuttunut pehmeäksi kun 19 astetta on liian vähän. Tää on vielä sillä lailla mielenkiintoinen piirre suomalaisissa, että ei Keski- ja Etelä-Euroopassa todellakaan oleteta, että sisällä pitäisi olla talvikuukausina tasaisesti niin lämmin, että voi maata sohvalla boksereissa raapimassa muniaan. Talot ei tyypillisesti ole kovinkaan hyvin eristettyjä, mutta siellä pistetään sitten villatakkia niskaan. Ja hauskasti tosiaan näkemykset riittävästä lämpötilasta tuntuu korreloivan aika vahvasti sen kanssa, onko itse maksumiehenä.
Ei. Nyt mulla on 20.6 ja säädin just alemmaks, kun on niin kuuma.
Ton takia en pystyisi asumaan kerrostalossa. Niissä on mulle aivan liian kuuma. 19-20 astetta on hyvä päivällä ja 18 astetta yöllä. Yli 20-21 asteessa en pysty nukkumaan ollenkaan.
On liian kylmä. Onko ap taloyhtiössä minkälainen ilmastointi? Jos on koneellinen poisto ja korvausilma tulee suoraan ulkoa lämmittämättä, niin on erityisen ikävää. Veto saa ilman tuntumaan paro astetta viileämmältä.