Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?

Vierailija
25.10.2023 |

Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.

Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.

Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.

Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se liian kylmä. 22-23 astetta taitaa olla sopivinta.

Minusta kotona pitää pystyä olemaan t-paita päällä. Koska kotonahan kuitenkin eniten vain oleskellaan, istutaan eikä huhkita töitä, siksi lämpötilan pitää olla sopiva normaaliin olemiseen.

Vierailija
22/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lihavalle tuo on jo mflko korkea lämpötila ihan jo terveydellisistä syistäkin katsottuna ja useimmiten tuo rasvakerros jo on itsessään pitää pulleron lämpimänä. Vrt manaatti tai hylje.

Itseasiassa lihavat palelevat enemmän,sillä lämpö ei pääse tuon rasvakerroksen läpi ja verenkiertokin on heikompi kuin normaaleilla ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, just hyvä. Vituttaa kun suomalaiset lämmittää talvellakin asuntonsa t-paitalämpötiloihin ja sitten kitisevät kustannuksista. Meillä on sellainen 19-21 astetta huoneesta ja ulkolämpötiloista riippuen, osataan pukea villasukat ja pitkähihainen jos palelee.

Vierailija
24/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös talon päättämä 19-20 astetta, eikä tätä juurikaan saa lämpimämmäksi. Kyllä täällä pärjää, mutta itselleni sopivin sisälämpötila on 23, joten joutuu pitämään paljon vaatetta päällä.

Vierailija
25/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lihavalle tuo on jo mflko korkea lämpötila ihan jo terveydellisistä syistäkin katsottuna ja useimmiten tuo rasvakerros jo on itsessään pitää pulleron lämpimänä. Vrt manaatti tai hylje.

Älä yleistä koska tuo ei todellaan päde kaikkiin lihaviin.

Vierailija
26/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan turha väitellä onko riittävä vai ei kun on yksilöllistä mikä riittää kenellekkin. Mm verenpaine ja painoindeksi vaikuttaa. Myös sukupuoli. Toista palelee toista ei mutta minusta kuuluu oikeuksiin valita itselle sopiva lämpötila kotona.

Mielestäni kuumaa haluavan tulee itse maksaa se. Ei ole kohtuullista, että taloyhtiössä muut maksavat kun joku pitää asuntoa kuumana. Ehdottomasti lämmön käytöstä pitäis velottaa asuntokohtaisesti.

Meidän edellisessä kerrostalossa naapureilla oli asunnon läpi tuuletus ja ikkunat auki myös talvella ympäri vuorokauden. Kaukolämmitys maksettiin vastikkeesta eli me maksettiin naapurin tuuletuksesta syntyvää hävikkiä. Sellaista se kerrostaloasuminen nyt vaan on että maksaa myös asioista joita ei itse tee. Siksi alan itsekin kallistua omakotitalon suuntaan.

Vierailija
27/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni silloin on liian lämmin, jos pitää olla t-paita päällä ja varpaat paljaana. Villasukat ja villatakki on normaalivarustus omakotitalossa. Joskus kun lämmitysöljy loppui niin huomasi että virallisesti kylmä tulee kun asteita on 16. Siihen saakka pärjää vaatetuksen kanssa. Eli ei mielestäni voi valittaa +20 asteisesta kämpästä kylmänä.

Vierailija
28/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan liian kylmää mielestäni. Itse olen hoikka ja pitkä ihminen, joten joudun talvisin käyttämään jopa kolmia villasukkia päällekkäin sekä kynsikkäitä. Tuntuu energiantuhlaukselta, kun täytyy lämmitellä itseään myös kuumilla suihkuilla, vaikken ole likainen. Työpaikalla kyllä tarkenee.

Toivottavasti maksat kuumasta vedestä kulutuksen mukaan kun sitä holvaat.

Minä olen eri, mutta ihmettelen sivusta, koetteleeko toisen ottamat kuumat suihkut sinua henkilökohtaisesti, kun maksua kyselet?

Mitä tuohon asunnon lämpötilaan tulee, itselläni on samaa luokkaa kuin aloittajalla. Joskus pakkasella on jopa 17 astetta. Sen lisäksi asuntoni on vetoinen, eikä ikkunoiden ahkera ja kalliiksi tuleva tiivistäminen auta. Vain kahtena vuonna laittamani ikkunateipit nostivat lämpötilan yli 20 asteeseen, mutta niitä liimoja en ole saanut yrityksistäni ja lukuisista liimanpoistoaineista huolimatta pois.

Viime talvena keksin painella pumpulia yhden ikkunan puitteisiin, se auttoi siinä huoneessa. Ehkäpä ostan useamman pussin nyt ja vuoraan muutkin. Näyttää lumiselta, mutta on lämpimämpi. Mutta sitä ennen harrastan kerrospukeutumista. Kun heitän kotiin tullessani ulkotakin pois, laitan villatakin ja ison karvahupparin sekä paksut villasukat jalkaan. Hirvittää siitä lähteä sitten yöksi vaihtamaan kevyempää. Ei siinä, hyvin nukuttaa.

Vierailija
29/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleilen kotonani ympäri vuoden t-paidassa ja muutoinkin kevyesti pukeutuneena. Lämpötila sisällä 23 - 25 astetta. Koen sen miellyttäväksi. Taloudellisesti ei tuota tuskaa ja asumismukavuus on itselleni tärkeää. Se ei todellakaan  toteudu jos kodissani olisi lämpöä vaikka 19 astetta talvisin. 

Vierailija
30/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En ymmärrä miksi pitäisi olla lämmityksessä mahdottoman kuuma, kun vAtteet on keksitty. Okt :saa on yleensä talvella 18-20. Jotkut paahtaa kerrostalossa ja toiset pitää ikkunaa koko ajan auki (olen monasti nähnyt). 

Vierailija
31/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse oikeasti maksat, niin ymmärrät ettei ole. Yksi aste maksaa paljon. 

Vierailija
32/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle olisi liian kylmä, etenkin näin syksyllä kun on kosteaa. Onko kaikki huoneistot yhtä kylmiä? Luulisi, että jos on, niin et olisi ainoa, joka tuosta valittaa. Oman kokemuksen mukaan jo 21 astetta on sellainen huoneistolämpötila, että osa asukkaista valittaa kylmää ja lämmityksiä säädetään isommalle. 

Olisin kyllä kysynyt isännöitsijältä että mitä se sähkön hinta vaikuttaa, jos talo lämpiää kaukolämmöllä. Kaukolämmön hintakin on kyllä noussut vähän alueesta riippuen, ei toki niin paljoa kuin sähkön hinta pahimmillaan. 

Vierailija
33/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelle lapselle ja aikuisille varmaan ok, mutta vanhoille tai sairaille liian kylmä. Valitettavasti ne jotka ovat terveitä ja aktiivisia eivät huomioi että kaikilla ei veri kierrä eikä kunto ole normaali.

Vierailija
34/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo olisi kylmä. Vaikka on kuinka villapaitaa yllä, niin sormet palelee, jos on noin vilpoisaa. Nenä myös on ihan kylmä silloin.

Teen istumatyötä, mikä vaikuttaa. Jos vaikka siivoan niin matalampikin lämpötila riittää.

Vierailija
35/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta kun on asunut vanhassa omakotitalossa, tuntuu koomiselta että kukaan edes haluaisi jotain 23-24 asteen lämpötiloja kotiinsa, puhumattakaan siitä että kerrostalo- ja rivariasujien mielestä se ei tietenkään saisi maksaa mitään. Se 19-20 on ihan tutkitusti terveellisin lämpötila ihmiselle. Itse en pysty edes nukkumaan tuota lämpimämmässä kunnolla. Villasukat on kotona jalassa suunnilleen lokakuulta huhtikuulle enkä todellakaan oleta, että kotona pitäisi hillua t-paidassa kun ulkona on pakkasta. 

Vierailija
36/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tähän asuntoon asti sellainen mielikuva, että termostaatista saa säätää itselleen sopivan lämpötilan. Vaan kun on tuo 17- 20 astetta ja patterit haaleat, ei tee mieli siitä kolmosesta alentaa... Ihmettelen kyllä kovasti kun käyn kyläilemässä, kuinka heillä on ihanan lämmin. Ja kas, patterit on kuumat, eikä ikkunoista tunnu pienintäkään vedon tunnetta. Vanhoja kerrostaloja nekin..

Vierailija
37/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä palelijoilla ulkonakin 20 asteessa pipo päässä 😂 Ei ole ihme että jengi on jatkuvasti flunsassa kun raitista ilmaa ei saa tulla mistään ja ainakin 25 astetta pitää olla kämpän lämpötila. Pöpöt rakastaa lämmintä,  joten hautokaa vaan itseänne siellä piponne alla ja valittakaa sitten kuinka taas olette kipeenä 😆

Vierailija
38/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on +16. Patterit ei toimi. Tänään otin isännöitsijään yhteyttä että tulee korjaa patterit perkele heti.

Vierailija
39/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On se liian kylmä. Minä saan rytmihäiriöitä noin kylmässä. Ei ole kiva olla kotona pipo päässä ja ulkovaatteet päällä.

Miten muka olet selvinnyt tähän asti jos kerta suomen ilmasto tuntuu suorastaan tappavan sinut? 19-20 astetta on täysin sopiva lämpötila terveelle ihmiselle.

Vierailija
40/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lattia hohkaa kylmää, 19 asteen huonelämpötila on ehdottomasti liian alhainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi