Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 19-20 astetta mielestänne liian kylmä sisälämpötila?

Vierailija
25.10.2023 |

Muutin uuteen taloyhtiöön toukokuussa, joten on ensimmäinen talvi täällä. Sisälämpötila on 19-20 astetta ja taloyhtiö on vastannut, että tämä on se paras lämpötila.

Itsestäni tämä kuitenkin tuntuu kylmältä. Mietin vain, että olenkohan tottunut liian lämpimiin sisälämpötiloihin kun mielestäni tämä tuntuu kylmältä? Olen nyt virittelemässä lämpöä eristävät verhot ikkunoiden eteen ja käytän välillä erillistä sähkölämmitintä. Sisällä on yleensä villapaita päällä.

Mutta mikä on yleinen mielipide? Onko tuo sisälämpötila ihan ok vai pitäisikö vaatia ponnekkaammin taloyhtiötä nostamaan sitä? En tosin yksittäisenä osakkaana paljon voi asiaan vaikuttaa. Yksi tuttuni sanoi, että työpaikoilla alin hyväksytty lämpötila toimistoissa on 21, joten siihen nähden tuo 19-20 vaikuttaa aika alhaiselta.

Ja siis pelkästään pattereita säätämällä ei kovin paljon voi lämpötilaan vaikuttaa kun taloyhtiö on säätänyt kaukolämmön tietylle tasolle (jos nyt oikein heidän teknisiä selityksiään ymmärsin), teki sen kuulemma jo vuosi sitten kun sähkön hinta nousi. Ihmetyttää vain tuossa se, että sähkön hinta on kuitenkin jo laskenut.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vaatetta vaan päälle niin ei kylmyys vaivaa.

Vierailija
2/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se liian kylmä. Minä saan rytmihäiriöitä noin kylmässä. Ei ole kiva olla kotona pipo päässä ja ulkovaatteet päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Enemmän vaatetta vaan päälle niin ei kylmyys vaivaa.

Jo nyt on paksu villapaita jatkuvasti päällä.

Vierailija
4/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 alkaa oleen jo melko lämmin, silloin pärjää jo t-paidalla ja jos aktiivinen niin tulee tosi lämmin. Meillä on kylppärissä 22, oleskelutilat 17-19 ja makkarit 16.

Vierailija
5/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kylmä. En minä ainakaan tarkene enkä totu noin kylmään. Jo se 21 on semmoinen että palelen jos pitää töitä tehdä (eli istua paikoillaan), vaikka ois parikin villapaitaa päällä, jos liikkuu koko ajan niin sit se on ok.

Vierailija
6/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulle sopiva, varsinkin makkarissa vois olla vielä vähän matalampi. Monellekin lämpötila on tottumiskysymys, kylmä ei tietenkään saa olla, mutta jos on ikänsa tottunut johonkin 24, niin tuntuuhan tuo kylmältä (ainakin alussa)

Vierailija
7/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mm. koneellisen ilmanvaihdon tehosta.

Jos ilmanvaihto on hyvin voimakas, alle 20 astetta on liian kylmä. Jos ilmanvaihto on alakanttiin, 19 astetta on suht OK.

Vierailija
8/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian kylmää mielestäni. Itse olen hoikka ja pitkä ihminen, joten joudun talvisin käyttämään jopa kolmia villasukkia päällekkäin sekä kynsikkäitä. Tuntuu energiantuhlaukselta, kun täytyy lämmitellä itseään myös kuumilla suihkuilla, vaikken ole likainen. Työpaikalla kyllä tarkenee.

Vierailija
9/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia korkeampaa lämpötilaa taloyhtiöltä. 18 astetta on riittävä lain silmissä. Sekin mitattuna 2 m päässä seinästä 1 m korkeudelta lattiasta.

Vierailija
10/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan liian kylmää mielestäni. Itse olen hoikka ja pitkä ihminen, joten joudun talvisin käyttämään jopa kolmia villasukkia päällekkäin sekä kynsikkäitä. Tuntuu energiantuhlaukselta, kun täytyy lämmitellä itseään myös kuumilla suihkuilla, vaikken ole likainen. Työpaikalla kyllä tarkenee.

Toivottavasti maksat kuumasta vedestä kulutuksen mukaan kun sitä holvaat.

Vierailija
11/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavalle tuo on jo mflko korkea lämpötila ihan jo terveydellisistä syistäkin katsottuna ja useimmiten tuo rasvakerros jo on itsessään pitää pulleron lämpimänä. Vrt manaatti tai hylje.

Vierailija
12/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aamulla +16, hyvin tarkenee.

Vierailija
13/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha väitellä onko riittävä vai ei kun on yksilöllistä mikä riittää kenellekkin. Mm verenpaine ja painoindeksi vaikuttaa. Myös sukupuoli. Toista palelee toista ei mutta minusta kuuluu oikeuksiin valita itselle sopiva lämpötila kotona.

Vierailija
14/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se olisi turhan vähän, viihdyn itse parhaiten 21-23 asteessa.

Sitä ihmettelen myös, mitä tekemistä sähkön hinnalla on kaukolämmön kanssa. Ei kaukolämpöä yleensä sähköllä tehdä, joten ei sen hinta ole suorassa yhteydessä sähkön hintaan.

Vierailija
15/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok lämpötila. Jos ikkunat eivät vedä ja lämmönjako lattian kautta, niin jopa mukava. Vetoisassa kämpässä, jossa kylmät lattiat taasen mennään epämukavan puolelle.

Vierailija
16/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei veri kierrä enää hyvin, kuten minulla. Paras lämpötila on 21 - 23. Silloinkin pitää olla tossut jalassa, kun lattia on kylmä, ja käsissä kynsikkäät.

Vierailija
17/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-20 on sopiva, yöksi tiputan lämmön 15-17 asteeseen niin nukun paremmin.

Vierailija
18/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan turha väitellä onko riittävä vai ei kun on yksilöllistä mikä riittää kenellekkin. Mm verenpaine ja painoindeksi vaikuttaa. Myös sukupuoli. Toista palelee toista ei mutta minusta kuuluu oikeuksiin valita itselle sopiva lämpötila kotona.

Mielestäni kuumaa haluavan tulee itse maksaa se. Ei ole kohtuullista, että taloyhtiössä muut maksavat kun joku pitää asuntoa kuumana. Ehdottomasti lämmön käytöstä pitäis velottaa asuntokohtaisesti.

Vierailija
19/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on okt ja saan ihan itse päättää lämpötiloista sisällä.

Jos oikein viileältä tuntuu,niin laitan vain takkaan tulet ja nautin lämmöstä ❤️

Eipä se betonisessa pierukuutiossa asuminen ole koskaan houkuttanut muutenkaan. En aio koskaan edes kokeilla moista asumismuotoa. Ei ole vapaan valkoisen miehen paikka sellainen ollenkaan.

Vierailija
20/107 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä