Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa markka-ajan hyvinvoinnin ja ostovoiman? Silloin pystyi ostamaan omakotitalon, vaikka vain toinen vanhemmista kävi töissä.

Vierailija
25.10.2023 |

Omistusasunnon tai omakotitalon osto ei ollut silloin mikään ihme vaan ihan tavallista ja siihen riitti yhden duunariaikuisen tulot. Moni äiti oli silloin kotiäitinä. Myös uusien autojen kauppa kävi silloin kovaa.

Kuka muistaa markka-ajan hyvä vuodet?

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin se kotiäiti ompeli itse lapsille vaatteita, parsi sukkia, hillosi ja säilöi, teki ruokaa halvoista mutta ravitsevista aineksista ja kantoi lauantai illan kunniaksi saunassa käyneen perheen eteen vadillisen porkkanatikkuja. Lapset saivat ehkä jakaa pikkupullon Jaffaa ja isä joi pullollisen pilsneriä.

Ne yhden hengen palkalla ostetut omakotitalot on maksettu vuosikymmenten köyhäilyllä muussa elämässä.

Ja ongelmana tässä oli.....?

Vierailija
122/192 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minä muistan kun äitini osti talon 200 000 markalla v 1990."

On kyllä ollut uskomattoman halpa. Omat vanhempani ostivat Espoosta erillistalon 80-luvun lopussa ja se maksoi 900.000 mk. Eikä ollut edes mikään Espoon kalliista alueista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin se kotiäiti ompeli itse lapsille vaatteita, parsi sukkia, hillosi ja säilöi, teki ruokaa halvoista mutta ravitsevista aineksista ja kantoi lauantai illan kunniaksi saunassa käyneen perheen eteen vadillisen porkkanatikkuja. Lapset saivat ehkä jakaa pikkupullon Jaffaa ja isä joi pullollisen pilsneriä.

Ne yhden hengen palkalla ostetut omakotitalot on maksettu vuosikymmenten köyhäilyllä muussa elämässä.

Ei mikään muu kuin se että kukaan näistä "miksi enää ei saa samaa kuin 80-luvulla" ei itse enää eläisi hilloten ja sukkia parsien.

Vierailija
124/192 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Inflaatio söi pankkilainaa, mutta se inflaatio oli erilaista, eikä vaikuttanut ostovoimaan oikeastaan mitenkään, koska kotimaassa valmistettu tuote oli joka tapauksessa aina halvempi kuin ulkomainen."

Vaikka kotimainen saattoi olla halvempi kuin ulkomainen niin ei se halpa ollut. Silloin mm. vaatteita ostettiin ehkä 10% siitä määrästä kuin nyt. Muistan että lapsena 70-luvulla saatiin uudet housut ja joku paita aina kun koulu oli syksyllä alakamassa. Niillä sitten mentiin suunnilleen se seuraava vuosi kunnes taas saatiin seuraavat.

Vierailija
125/192 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaisella kasarilla pystyi työmieskin ostamaan omakotitalon, auton ja mökin. Vaikka säästäisi kuinka, ei tuo ole enää nykyään mitenkään mahdollista.

Vierailija
126/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih ja voih kultaista markka-aikaa. Se oli aikaa, kun Suomen talous kasvoi ja kehittyi. 

Kun valuutaksi tuli euro, talouskasvu pysähtyi ja Suomi taantui alamäkeen.

Vierailija
127/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ollut uskomattoman halpa. Omat vanhempani ostivat Espoosta erillistalon 80-luvun lopussa ja se maksoi 900.000 mk. Eikä ollut edes mikään Espoon kalliista alueista.

Niinpä. Me kävimme Espoossa katsomassa rivareita  v85 ja 4h asunnot maksoivat silloin 500 000-600 000mk. Ostettiin sitten Helsingin va Vantaa. rajalta 470 000 markalla 98m2

Vierailija
128/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi vieläkin, Varpaisjärvetä, Joukokylältä, jne.

Vierailija
129/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ollut PersKokkari hallitusta.

Vierailija
130/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta!

Mä olin Cittarissa ostoskärryjä työntämässä ja rouva oli lasten kanssa kotona alkuun velkaisessa mutta uudessa  270m^2 ok talossa. Autoja oli kaksi corolla ja avensis vaan mutta ei kovin vanhoja kumpikaan. Kun lapset meni yläasteelle ja oli talovelka maksettu hommattiin vähän rehvakkaammat kulkupelit.

Tämä kaikki siis markka-aikaan!!

Paskapuhetta.

90-luvun lopussa okt 165m2 rakentaminen kunnan tontille maksoi meille tontteineen  1 200 000mk. Me olimme toimistoduunissa ja palkat n 20 000mk yhteensä, paljon enemmän kuitenkin kuin kärripojalla.. Miehellä auto työn puolesta, minä kuljin bussilla. 

Todella tiukoilla oltiin

Vierailija
131/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen osti noihin aikoihin miehensä kanssa pikkukaupungista rivarikolmion, joka maksoi 500000 markkaa. Rivari oli uusi, mutta kalliina sitä pidettiin. Kumpikin jäi työttömäksi pari vuotta myöhemmin. Saivat onneksi asunnon myytyä, mutta saivat vain puolet mitä olivat maksaneet. Lainaa jäi sen jälkeenkin reilusti maksettavaksi.

Vierailija
132/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon voi vieläkin ostaa yhden palkalla, kun ensin elää kituelämää kymmenen vuotta ja jatkaa sitä saman verran talon ostamisen jälkeen. Se tarkoittaa monesta nykyelämään kuuluvasta asiasta luopumisesta.

Vierailija
133/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se markasta niin paljon ollut kiinni kuin elätettävän eläkeläisväestön määrästä. Eläkkeisiin ja vanhusten hoitokuluihin nykyisin töissä käyvien ihmisten rahat menee. Toisin kuin usein luullaan, eläkeläiset eivät suinkaan ole työaikanaan säästäneet omia eläkkeitään valmiiksi, vaan töissä ollessaan maksoivat silloisten eläkkeellä olijoiden eläkkeitä.

Oli markassa toki se puoli, että valuutan saattoi aina devalvoida, mitä konstia ahkerasti käytettiinkin. Vienti rupesi sillä konstilla vetämään paremmin. Kuluttaja huomasi sen kaikkien tuontitavaroiden kallistumisena. Eipä markka-aikaan esim. ulkomailla reissattu monta kertaa vuodessa, kuten nykyään monella on tapana. Vaatteetkin oli pitkään kotimaisia, sin senkin takia että idänkaupan ansiosta oli omaa tekstiiliteollisuutta.

Ja jos muistatte, niin markka-aikaan se 90-luvun lamakin oli. Ei silloin otettu yhden ihmisen palkalla taloa, ei tosiaan, vaan jouduttiin myymään

Harva sai silloin työeläkettä mitään merkittäviä määriä, koska sitä ei ollut ehtinyt kertyä. Tämän vuoksi kansaneläkkeitä maksettiin paljon nykyistä enemmän, joten työeläkemaksut olivat alemmat, mutta maksettiin sen sijaan enemmän veroja. Oli myös erillinen kansaneläkemaksu.

Vierailija
134/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Joko valehtelet tahallasi tai sitten olet vain tietämätön. Ei todellakaan pystynyt ostamaan vain uhmisen tuloilla omakotitaloa ainakaan Helsingissä. Hinnat oli tyyliin:

kerrostaloasunto 500 000 - 600 000

rivari 800 000

omakotitalo miljoona markkaa.

90-luvun lama sitten muutti kaiken. Asuntojen hinnat romahtivat, mutta korot nousivat ihan järkyttäviksi jo ennenstään korkeiden korkojen päälle. Niistä korkoajoista ei nykyajan nuoret tiedä mitään. Nythän jo pari prossaa on ihan kamalaa, mutta tuolloin korot oli jotain 15%.

"Niistä korkoajoista ei nykyajan nuoret tiedä mitään. Nythän jo pari prossaa on ihan kamalaa, mutta tuolloin korot oli jotain 15%."

Täällä taas jätetään asioita kertomatta. 90-luvulla keskimääräinen asuntolainan pituus oli 8-10 vuotta, kun taas nykyään on 21 vuotta. Tämä johtuu siitä, että nykyä

Nuoremmat eläkeläiset ovat maksaneet samat eläkemaksut kuin nyt töissäkäyvät.Talo maksoi v-90 minun 9 vuoden palkan ja nyt saisi tuolla rahalla paljon isomman talon.Siinä vähän faktaa.

Vierailija
135/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultaisella kasarilla pystyi työmieskin ostamaan omakotitalon, auton ja mökin. Vaikka säästäisi kuinka, ei tuo ole enää nykyään mitenkään mahdollista.

No se on kyllä itsestä kiinni.Tavallisilla duunareilla on nämä kaikki täälläpäin,useampi autokin.

Vierailija
136/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me rakennutettiin pääkaupunkiseudun kehyskuntaan omakotitalo 1993. Kustannusarvio oli 600 000 mk. Siihen ei sisältynyt tontti, jonka sitten lunastimme (aluksi siis vuokratontti) myöhemmin, kun oli lyhennetty ensin lainaa tarpeeksi. Ei olisi kyllä yhden tulot riittäneet siihen, vaikka meillä sentään oli ennestään kolmio, joten ei tarvinnut lisää lainaa kuin 150 000mk.

Vierailija
137/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nytkin mutta ei halutulta alueelta

Vierailija
138/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä muistan kun äitini osti talon 200 000 markalla v 1990. Minä omistan sen talon nyt kun äitini kuoli. Nyt talon ja tontin arvo onkin 350 000 euroa. Asun 6 km keskustasta satakunnassa. Aika iso tonttikin vielä.

Melkoinen koppero taitaa olla.Me rakennutettiin-90 ja talo maksoi 620 tuhatta.Aivan tavallisen kokoinen talo.

Vierailija
139/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 ja 80 luvulla tavalliset perheet rakentivat omakotitaloja ostivat uusia autoja ja rakensi kesämökkejä.

Kokoomus mölysi oppositiossa että he muuttavat suomen paremmaksi ja edistyksellisemmäksi. Yrittäjiä täytyy tukea ja kilpailukykyä parantaa.

Vierailija
140/192 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Minun vanhempani eivät koskaan ostaneet omaa asuntoa, asuttiin koko nuoruuteni työsuhdeasunnoissa.

Nykyäänhän ei työsuhdeasuntoja edes ole. Sentään jossain ennen oli paremmin.

Paitsi joillakin ay pomoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi