Voiko työkkäri laittaa opiskelemaan lähihoitajaksi vaikka minulla on käsi-ihottuma?
Olen käynyt lääkärissä ja saanut lääkärintodistuksen jonka toimitin työkkäriin.
Kommentit (76)
Vierailija wrote:
Suurempi ongelma tässä on se ettei ap ole keksinyt mitä voisi tehdä elääkseen. Katso minkä ammatin osaajista on pula ja hae siihen.
Mun kädet on hoitoalalla tulleet vain parempaan kuntoon koska se käsidesi sopii iholleni.
Työkaverin kädet menivät yhdestä käsidesimerkistä tosi huonoon kuntoon. Hänelle piti tilata toisenlaista käsidesiä. Hän ei voi myöskään putsata mitään EasyDesillä, koska sekin saa nahat irtoamaan sormista. Työssä käytettävät kemikaalit ovat lisäriski.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minullakin on paha atooppinen ihottuna silti opiskelen hoitajaksi. Se ei ole este.
Aika erikoista. Onhan siinä kuitenkin infektio riski. En halua hoitajaa, jolla on iho laajasti rikki käsistä. Sorry vain. En tarkoita dissata. Mutta tuskin hakeudut niihin paikkoihin, jossa minut infektioneeni voit tavata.
Mikä infektio riski ? Atooppinen ihottuma ei tartu ja toisaalta hoitajat pitävät paljon hanskoja
Ihottumassa iho on auki eivätkä ne hanskatkaan ole kaikkivoipaisia ja varmista, ettei niiden alle päätyisi infektioita aiheuttavia asioita ikinä.
Ei voi, sitäpaitsi urasi lähihoitajana tyssäisi työterveydenhuollon työhöntulotarkastukseen, joka torppaisi sopivuutesi alalle iho-ongelmia perusteella. Se on sitten toinen juttu, jos työkkäri haluaa kouluttaa sinua 2-3 vuotta siistiäkseen työttömyystilastoja, saathan sinä siitä itsellesi tutkintopaperit, voihan sen niinkin ajatella.
Vierailija wrote:
Jos kädet vuotavat jatkuvasti verta, eikä ihottumaa pystytä parantamaan, niin eikö ap ole oikeutettu sairaspäivärahaan, ja lopulta eläkkeelle? Ellei siis mitään työtä löydy, jota voisi tehdä.
Lääkäri sanoo, että pitää mennä toimistotöihin, mutta kun niitä ei ole. Mulla on tradenomin tutkinto, mutta kun toimistotöitä ei ole.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minullakin on paha atooppinen ihottuna silti opiskelen hoitajaksi. Se ei ole este.
Aika erikoista. Onhan siinä kuitenkin infektio riski. En halua hoitajaa, jolla on iho laajasti rikki käsistä. Sorry vain. En tarkoita dissata. Mutta tuskin hakeudut niihin paikkoihin, jossa minut infektioneeni voit tavata.
Mikä infektio riski ? Atooppinen ihottuma ei tartu ja toisaalta hoitajat pitävät paljon hanskoja
Ei hoitajalta, vaan minusta haavaiseen hoitajaan. Ja toisaalta kuka haluaa haavaiset kädet vaikka leikkauksessa sisäänsä? Hanskoja hajoaa.
Vaikka kuinka käyttää hanskoja, niin käsiä pitää pestä.
Siis voit tietenkin päästä hoitajaksi ihottumasta huolimatta <3
Ei voi pakottaa. Mutta sun pitää sitten löytä jotain muuta. Pyydä vaikka aikaa ammatinvalintapsykologille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suurempi ongelma tässä on se ettei ap ole keksinyt mitä voisi tehdä elääkseen. Katso minkä ammatin osaajista on pula ja hae siihen.
Mun kädet on hoitoalalla tulleet vain parempaan kuntoon koska se käsidesi sopii iholleni.
Mulla ainakin käsidesi kirvelee haavoissa, joten en laita sitä.
Käsidesi kirvelee, mutta tekee vain hyvää atooppiselle ihottumalle. Se tappaa samalla niitä bakteereja, joista oma ihosi infektoituu. Ja käsidesin glyseroli hoitaa ihoa. Ehdottomasti siis kannattaa käyttää käsidesiä vaikka kirveleekin! T. Kokemusta on.
Vierailija wrote:
Vaikka kuinka käyttää hanskoja, niin käsiä pitää pestä.
Kädet pestään ennen omaa taukoa eli kun aikoo syödä jotain, muuten riittää käsidesi. Ja tietenkin wc-käynnin jälkeen, mutta kyllä vessassa käydään muissakin töissä kuin hoitotyössä. Se pari extrakertaa käsienpesua päivässä ei käsi-ihottumaa hetkauta.
Suomessa jokainen saa valita ammattinsa ihan itse. Epäonnistuminen pääsykokeessa voi estää sisäänpääsyn jollekin alalle, mutta muuten valinta on vapaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla ainakin käsidesi kirvelee haavoissa, joten en laita sitä.
Käsidesi kirvelee, mutta tekee vain hyvää atooppiselle ihottumalle. Se tappaa samalla niitä bakteereja, joista oma ihosi infektoituu. Ja käsidesin glyseroli hoitaa ihoa. Ehdottomasti siis kannattaa käyttää käsidesiä vaikka kirveleekin! T. Kokemusta on.
Verisiä haavoja käsissä. En todellakaan laita niihin käsidesiä.
Minä haluan hoitoalalle. Pahasta käsiatopiasta huolimatta. Kysyin kerran lääkäriltä mielipidettä asiaan. Hän sanoi että en estä ja että tervetuloa vaan. Ei täällä olisi yhtään hoitajaa jos jokainen jostain terveydellisestä syystä jättäisi alan.
Itse olen oppinut parhaiten hoitamaan omia käsiäni. Rasvaus ja kortisonin käyttö silloin kuin tarve vaatii. Bebanthen on luottotuote. Ja mieto saippua,
Myös ruokavalio auttaa asiaan. Olen lisännyt kasvisten ja hedelmien syöntiä ja vähentänyt vehnän syöntiä ja vähentänyt maidon juontia. Lisäksi pyrin vähentämään sokerin käyttöä. Käteni ja ihoni ovat paremassa kunnossa kuin vuosiin. Kuivat muttei pahasti. Voisiko asialla yhteyttä? Ehkä
Vierailija wrote:
Minä haluan hoitoalalle. Pahasta käsiatopiasta huolimatta. Kysyin kerran lääkäriltä mielipidettä asiaan. Hän sanoi että en estä ja että tervetuloa vaan. Ei täällä olisi yhtään hoitajaa jos jokainen jostain terveydellisestä syystä jättäisi alan.
Itse olen oppinut parhaiten hoitamaan omia käsiäni. Rasvaus ja kortisonin käyttö silloin kuin tarve vaatii. Bebanthen on luottotuote. Ja mieto saippua,
Myös ruokavalio auttaa asiaan. Olen lisännyt kasvisten ja hedelmien syöntiä ja vähentänyt vehnän syöntiä ja vähentänyt maidon juontia. Lisäksi pyrin vähentämään sokerin käyttöä. Käteni ja ihoni ovat paremassa kunnossa kuin vuosiin. Kuivat muttei pahasti. Voisiko asialla yhteyttä? Ehkä
Jaa, mulla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio ja kaikki rasvat kokeiltu mitä on olemassa, ei auta mitään. Kädet vuotaa verta, on ollut tämä vaiva lapsesta asti. Lisäksi muita vaivoja kuten ibs, allergianuha jne.
Vierailija wrote:
Jos kädet vuotavat jatkuvasti verta, eikä ihottumaa pystytä parantamaan, niin eikö ap ole oikeutettu sairaspäivärahaan, ja lopulta eläkkeelle? Ellei siis mitään työtä löydy, jota voisi tehdä.
No ei todellakaan pääse eläkkeelle tuollaisesta syystä. On lukuisia töitä mitä hän voi tehdä kuten toimistotyöt. Jopa lähihoitajana jää tietyntyyppiset työt kuten just lastensuojelulaitos yms. Mulla on niin vaikea käsivamma että en pysty tekemään edes toimistotöitä mutta en silti pääse eläkkeelle vaan yritetään keksiä joku työ missä ei käsiä juuri tarvita.
Ei kannata hakeutua hoito- tai elintarvikealalle, jos iho ei kestä ehjänä edes tavallisessa arjessa. Jos joudutte pakosti hakemaan em. koulutuksiin ja pääsette haastatteluun, menkää sinne kädet haavaisina ja kysykää, onnistuuko unelmienne ammattityö kädet siinä kunnossa.
Ei ole mitään järkeä altistaa itseä ja asiakkaita/potilaita haavainfektioiden bakteereille. Hauraat vanhukset voivat kuolla tai te itse voitte saada antibioottiresistentin bakteerin käsiinne. Perushoitotyössä pidät hanskoja suurimman osan työpäivästä ja siitä huolimatta voit saada eritteitä käsiisi esim. suihkuttaessa potilasta. Jatkuva käsien desinfiointi tai peseminen kuivattaa ihoa. Puuvillahanskoista ei ole paljon iloa, jos joudut nyhtämään niitä pois tämän tästä, koska ne kostuvat hautovien kumihanskojen alla.