Voiko työkkäri laittaa opiskelemaan lähihoitajaksi vaikka minulla on käsi-ihottuma?
Olen käynyt lääkärissä ja saanut lääkärintodistuksen jonka toimitin työkkäriin.
Kommentit (76)
Minulla on käsitys, etten oman käsi-ihottumani takia olisi päässyt opiskelemaan hoitoalalle.
Käsineet ei ole vaihtoehto, koska hautovat. Jos on hengittävät käsineet, kasvaa niissä bakteerit/toimii kasvu-alustana bakteereille, ei niillä hoitotyötä voi tehdä.
Kortisonit ym auttavat, mutta niiden kanssa on pitkä tie päästä ihottumasta eroon. Ja ihottuma tulee herkästi takaisin. Lisäksi kortisonia ei voi käyttää jatkuvasti/tulee tauottaa.
Korona-aika oli hankalaa, kun piti toistuvasti desinfioida käsiä, mutta miten laitat desinfiointiainetta rikkonaiselle iholle, kirveltää voimakkaasti.
Hoitoala olisi kiinnostanut itseäni. Opiskelin sitten kuitenkin muuta ja nykyään olen jo vuosia tehnyt työtäni tietokoneen ääressä (paljolti byrokratiaan liittyviä asioita), mutta olen viihtynyt siinäkin työssä.
ihottumakin ilmemi vasta kun töitä tarjottiin. voi voi yritä adhlla
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minullakin on paha atooppinen ihottuna silti opiskelen hoitajaksi. Se ei ole este.
Onko se ihottuma käsissä?
On se on nimenomaan käsissä. Kuivat kädet ja halkeileva iho. Hanskat käteen.
Mulla alkaa veri valua, kun pidän hanskoja vähänkin kauemmin. Ja kyllä on kortisonit, erilaiset rasvat ja jopa lääkkeet käytössä.
Sulla on väänlaiset hanskat. Puuvilla hanskat alle. Suuntaudu lapsiin tai mielenterveyspuokelle! Vaimitä työtä ajatellit että pystyt tekemään?
Minä olin harjoitelemassa vanhainkodilla ja moni hoitaja sanoi kärsivänsä atopiasta ja kuivista käsistä mutta hyvin pystyi tekemään työätään. Sanoivat ettei ole este. Kysyin myös kun hain opiskelemaan haastattelussa että onko se este vastasivat että ei ole este. Omasta asenteesta kiinni taas.
I
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minullakin on paha atooppinen ihottuna silti opiskelen hoitajaksi. Se ei ole este.
Mulla alkaa veri valua, kun pidän hanskoja vähänkin kauemmin. Ja kyllä on kortisonit, erilaiset rasvat ja jopa lääkkeet käytössä.
Sulla on väänlaiset hanskat. Puuvilla hanskat alle. Suuntaudu lapsiin tai mielenterveyspuokelle! Vaimitä työtä ajatellit että pystyt tekemään?
Ne puuvillahanskat kostuu todella nopeasti. Jotkut eivät vaan pysty tekemään työtä, jossa täytyy pitää hanskoja. Minä en ainakaan pystynyt vaikka kaikki mahdolliset keinot oli käytössä. Käsissä oli jatkuva läiskäekseema ja nyt on ikuiset arvet.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä se puuvillahanska alla auttaa, kun sekin tarttuu halki olevaan ihoon ja mekaaninen hinkkaaminen rikko halkeamat? Edelleen kysymys on se, pystyykö missään suuntautumisvaihtoehdossa välttämään käsidesillä, vedellä ja hanskoilla lotraamisen? Jos ei, eivät ne ole vaihtoehtoja. Tällä hetkellä teen opetustyötä aineenopettajana silloin, kun töitä on. Aikoinaan lähdin opetusalalle juuri terveyteni takia.
Vierailija wrote:
En ole ap, enkä ikinä voisi kuvitella itseäni hoitajaksi, en todellakaan soveltuisi sellaiselle alalla. Mutta tähän ihottuma-asiaan sen verran, että mulla on kädet erittäin pahassa kunnossa kortisonista ja rasvailuista huolimatta; punaiset, haavaiset, kipeät, jne. En voisi kuvitellakaan, että tällaisilla käsillä voisi tehdä hoitotyötä. Tätä on jatkunut jo vuosia ja ihotautilääkärilläkin olen käynyt, mutta tämä nyt ei liity aiheeseen enää mitenkään.
Mitä siinä sun lääkärintodistuksessa lukee?
Jos siellä sanotaan pelkästään, että sulla on käsi-ihottuma, niin sillä tiedolla ei työkkäri tee mitään.
Sun lääkärintodistuksessa pitää lukea selväsanaisesti ja yksiselitteisesti, että potilaalla on sairaus xx, joka estää työskentelyn xx ja yy työssä. Piste. Työ jossa iho rasittuu, kastuu ja hautuu, pahentaa sairautta eikä sitä voi siten tehdä.
Lääkärithän kirjoittaa useimmiten että: ei voida suositella työtä x , tai että työ y voi pahentaa oireita. No nämähän ei työkkärille mitään merkitse, suosittelut sinne taikka tänne.
Olin 6 vuotta työkkärissä töissäja yhden lääkärinlausunnon muistan, että se teki asian laakista selväksi. Siihen aikaan tarvittiin Salon Nokialle väkeä vuorotöihin niin paljon kuin vaan saatiin.
Yksi henkilö toimitti todistuksen, jossa häntä hoitava lääkäri totesi, että on hoitanut potilasta unettomuuden takia. Ja että vuorotyö ei tule kysymykseen tässä tapauksessa ja jos hän menee/joutuu vuorotyöhön, tulee se pahentamaan potilaan unettomuutta ja siten vaarantaa hänen terveytensä.
Tämä meni perille, eikä siihen ollut mitään vastaansanomista kellään.
Mitkään yleiset ei-voi-oikein-suositella-lausunnot ei vaikuta mitään. Aina tulee vastauksena, että voithan mennä kokeilemaan, ja eihän sitä voi etukäteen tietää. Ja lopuksi aina karenssi, ja toistuvassa kieltäymisessä : Työssäoloehto, eli ikikarenssi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei kaikki työt välttämättä onnistu hanskojen kanssa ja iho menee huonoon kuntoon hanskoja käyttäessä. Tietysti on se vaihtoehto, että ei pese käsiä eikä desinfioi. Samaa olen miettinyt, jos pakotetaan ravintola-alalle. Ongelma siirtyy asiakkaille.
Vierailija wrote:
Mitä siinä sun lääkärintodistuksessa lukee?
Jos siellä sanotaan pelkästään, että sulla on käsi-ihottuma, niin sillä tiedolla ei työkkäri tee mitään.
Sun lääkärintodistuksessa pitää lukea selväsanaisesti ja yksiselitteisesti, että potilaalla on sairaus xx, joka estää työskentelyn xx ja yy työssä. Piste. Työ jossa iho rasittuu, kastuu ja hautuu, pahentaa sairautta eikä sitä voi siten tehdä.
Lääkärithän kirjoittaa useimmiten että: ei voida suositella työtä x , tai että työ y voi pahentaa oireita. No nämähän ei työkkärille mitään merkitse, suosittelut sinne taikka tänne.
Olin 6 vuotta työkkärissä töissäja yhden lääkärinlausunnon muistan, että se teki asian laakista selväksi. Siihen aikaan tarvittiin Salon Nokialle väkeä vuorotöihin niin paljon kuin vaan saatiin.
Yksi henkilö toimitti todistuksen, jossa häntä hoitava lääkäri totesi, että on hoitanu
Jutun juoni onkin se, että ei pidä missään nimessä kieltäytyä juurikin karenssin takia. Pitää kokeilla ja kun terveys vähemmän yllättäen huononee, pitää hakeutua lääkäriin. Ja tämä toistetaan siihen asti, että koko homman järjettömyys tulee kaikille selväksi. Kauanko siihen menee ja paljonko yhteiskunnan varoja ja resursseja siihen tuhlataan on kysymysmerkki ja kiinnostaa harvoja, vaikka on suuri ongelma. Terveysongelmaiset osatyökykyiset työttömät näkevät tämän, mutta karenssin takia heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyppiä pillin tahdissa ja tuhlata kaikkien aikaa, rahaa ja resursseja.
Vierailija wrote:
Ei voi pakottaa, mutta voi käskeä hakemaan ja jos kieltäytyy hakemasta tai osallistumasta, jos pääsee, voivat lätkäistä karenssin.
Hyvä esimerkki siitä, miten tässä yhteiskunnassa väännellään ja käännellään asiat niin, että asia saadaan näyttämään ihmisen omalta valinnalta.
Ei voi näinkään tehdä. Hakea ei ole pakko mihinkään. Ainoa tilanne on se, jos hakee työvoimakoulutukseen ja tulee valituksi, silloin voi tulla karenssi elle opiskele.
Eli hakemiseen ei ole mitään velvollisuutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei kaikki työt välttämättä onnistu hanskojen kanssa ja iho menee huonoon kuntoon hanskoja käyttäessä. Tietysti on se vaihtoehto, että ei pese käsiä eikä desinfioi. Samaa olen miettinyt, jos pakotetaan ravintola-alalle. Ongelma siirtyy asiakkaille.
Mulla on lisäksi ibs eli ravaan vessassa, haittaako se jos ei pese käsiä hoito- tai ravintola-alalla.
Työkkäri suhtautuu aika kielteisesti kaikenlaiseen opiskeluun tänä päivänä. Ennemmin estää sinua opiskelemasta lähihoitajaksi, jos jotakin.
Vierailija wrote:
Lähihoitaja voi tehdä muutakin kuin varsinaista hoitotyötä, joten tuo voi olla ihan hyväkin vaihtoehto.
Ei todellakaan ole. Ap ei selviä ihottumansa takia edes opinnoista. En ymmärrä sitä, jos työkkäri lähettää/ lähtee itse opiskelemaan hoitoalaa, vaikka ei ole sille sovelias, esim Lähihoitajaksi vaikka selkä on pjaskana.
Suomessa on täysin terveitä ihmisiä toimistotöissä, heitä voi siirtää fyysisiin töihin ja siirtää iho-ongelmaisia toimistotöihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lähihoitaja voi tehdä muutakin kuin varsinaista hoitotyötä, joten tuo voi olla ihan hyväkin vaihtoehto.
Niinku mitä ? 99% lähäreistä tekee perusduunia.
Lähihoitajia on mielenterveysyksiköissä, lastensuojelulaitoksissa, psykiatrisissa sairaaloissa, päivätoiminnan ohjaajina, nuorisotaloilla nuorisotyöntekijöinä jne. Allekirjoittanut itse ei tee mitään perushoitotyötä lähihoitajana, vaan vastaan mt-puolen asumisyksikön toiminnasta tiimiesimiehenä. Perushoitotyötä ei meidän yksikössä oikein ole lääkehoitoa lukuunottamatta.
Etsi itse siedettävä työpaikka tai koulutuspaikka. Ei kai tuo estä kaikkia töitä? Esim. Ilta-sanomissa on tänään tyyppi, joka ei pysty kuin silmään liikuttamaan ja tekee töitä (ASL).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinku mitä ? 99% lähäreistä tekee perusduunia.
Lähihoitajia on mielenterveysyksiköissä, lastensuojelulaitoksissa, psykiatrisissa sairaaloissa, päivätoiminnan ohjaajina, nuorisotaloilla nuorisotyöntekijöinä jne. Allekirjoittanut itse ei tee mitään perushoitotyötä lähihoitajana, vaan vastaan mt-puolen asumisyksikön toiminnasta tiimiesimiehenä. Perushoitotyötä ei meidän yksikössä oikein ole lääkehoitoa lukuunottamatta.
Mun mielestä työkkärin lähihoitaja opinnoissa oli ainakin joskus vanhustenhoito suuntautumisvaihtoehtona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei voi pakottaa, mutta voi käskeä hakemaan ja jos kieltäytyy hakemasta tai osallistumasta, jos pääsee, voivat lätkäistä karenssin.
Hyvä esimerkki siitä, miten tässä yhteiskunnassa väännellään ja käännellään asiat niin, että asia saadaan näyttämään ihmisen omalta valinnalta.
Ei voi näinkään tehdä. Hakea ei ole pakko mihinkään. Ainoa tilanne on se, jos hakee työvoimakoulutukseen ja tulee valituksi, silloin voi tulla karenssi elle opiskele.
Eli hakemiseen ei ole mitään velvollisuutta.
Loppujen lopuksi voi olla, että noin ei voi tehdä, mutta todellisuudessa tehdään kaikenlaista ja harva jaksaa valittaa ja asian oikaisu joskus vuoden päästä ei paljoa enää auta.
Eine voi sieltä määräillä yhtään mitään, paitsi jos olet mennyt sopimaan omaan suunnitelmaan että kouluun.