Illan a-studio jäi ihmetyttämään
Keskutelu näistä kotihoidontuista. Enkä puhu nyt edes näistä muualta tulleista, vaan outoa, että kaikki pitivät ihan hyvinä ihmisinä ja kunnon kansalaisina kotihoidontuen varassa asuavia ihmisiä?
Heitä ei laiknaan rinnastettu työttömiin tai muihin, jotka elävät tuilla, toisen varoilla, toisen siivellä, veronmaksajien kustannuksella.
Todella omituista, aivan kuin olisi tarkoitus, että istutaan kotona, ihan kuin joku eläkeläinen.
LISÄKSI
oli omituista, että näitä ei velvoitettu hakemaan työtä, he vain ilmoittivat, että he haluavat olla kotona lapsen kanssa tai heidän kuuluu olla jne eikä he ota mitään töitä tai hae töitä tai mitään ja tätä jatkettiin vuodesta toiseen
minusta tämä oli aivan OMG - WTF osastoa?????????
Kommentit (72)
Asumistuki laskuriin laitetaan puolison tulot bruttona eli verot mukana + lomarahat ja sitten oma korvaus brutto eli verot mukaan.
Kotihoidontuki ei katkaise työsuhdetta, joten miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Uskoisin, että tällä uudistuksella pyritään vaikuttamaan Suomen ns. vetovoimatekijöihin tiettyjen maiden ihmisten silmissä. Osa tulijoista valitsee Suomen nimenomaan tietyn perhepolitiikan ja -etuuksien takia. Minusta on hyvä, että asialle tehdään jotain.
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".Ihminen tienaa työttömänäkin enemmän kuin alle 3-vuotiasta kotona hoitaessa.
Mutta työtöntä henkilöä voidaan velvoittaa esimerkiksi osallistumaan kursseille ja hakemaan jatkuvasti työpaikkoja.
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä kotona molempien lasten kohdalla. Ansiosidonnainen juoksi ja hoidin lapsiani. Toisen kohdalla varmistin vielä paremman ansiosidonnaisen tuoksi a
Mä olen jo 4 syksyä uudessa työpaikassa, ei saa aluksi sairaspäivärahaa, jos sairastuu ja aina koeaika.
Eli jo 4 syksyä olen ollut koe-ajalla.
Tämä on sitä AMK tutkinnon suorittaneiden nyky Suomea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Uskoisin, että tällä uudistuksella pyritään vaikuttamaan Suomen ns. vetovoimatekijöihin tiettyjen maiden ihmisten silmissä. Osa tulijoista valitsee Suomen nimenomaan tietyn perhepolitiikan ja -etuuksien takia. Minusta on hyvä, että asialle tehdään jotain.
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".Ihminen tienaa työttömänäkin enemmän kuin alle 3-vuotiasta kotona hoitaessa.
Mutta työtöntä henkilöä voidaan velvoittaa esimerkiksi osallistumaan kursseille ja hakemaan jatkuvasti työpaikkoja.
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä kotona molempien lasten kohdalla. Ansiosidonnainen juoksi ja hoidin lapsiani. Toisen kohdalla var
Ja kun työ päättyy, odotellaan ansiosidonnaista 2 kuukautta.
Ja jos lähdet kesällä muutaman päivän kesäreissuun niin työnantajat soittelee silloin työhaastatteluun.
Mun vanhin lapsi on kohta 18 eli sitä palkallista kesälomaa ja kesälomareissua, jolloin ei kysellä perän ei ikinä tullut.
Nyt se on myöhäistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä kotona molempien lasten kohdalla. Ansiosidonnaine
Ensi kesänä lapsi on täysi-ikäinen ja menee kavereiden kanssa lomareissuun.
Mun toive vakituisesta työpaikasta, palkallisesta kesälomasta ja siitä, että saisin viedä lapsen ensimmäistä kertaa lentokoneeseen ei koskaan toteutunut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä k
Lisää paskaa sataa niskaan, kun hallitus leikkaa ruokarahatkin pois.
Mitä järkeä on elää?
Tuossa uudistuksessahan on ideana, että henkilön (äidin) pitäisi olla asunut pidempään Suomessa ennenkuin olisi oikeutettu kotihoidontukeen. Eli tavallaan halutaan tehdä hankalammaksi se, että maahan saapuva kielitaidoton rouva jää välittömästi kotiin ja alkaa tuottaa suurperhettä ja hoitaa lapsia kotona kotihoidon tuella eskariin asti, jolloin huono kielitaito jatkuu seuraavaan sukupolveen ja naisen pääsy koskaan työelämään on epätodennäköistä. Ei sitä oltu poistamassa pidempään maassa asuneilta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Haluan nähdä ne työpaikat, joilla maksetaan niiden lasten hoitoon laittamisesta yhteiskunnalle koituvat kulut. Kotihoidon- ja omaishoidontuet säästävät valtavia summia yhteiskunnan rahaa, mutta silti niistä halutaan eroon, vaikka on hoitajapula ja pitäisi säästää.
Lyhyellä tähtäimellä hyvä pointti kotihoidontukeen liittyen. Mutta jos lapsia on useampi niin, että äiti menee kotihoidontuesta toiseen, käytännössä on pois työelämästä monta vuotta. Monilla aloilla koulutus on vanhentunut tai lähinnä työnantaja ei yksinkertaisesti halua palkata töihin ihmistä, jolla on aukkoja työhistoriassa. Kotihoidon kustannuksia laskiessa tämä pitäisi huomioida. Kaikki äidit eivät ole hoitajia tai muulla työvoimapula-alalla, jolla kaiketi pääsee helposti töihin monenkin kotivuoden jälkeen. Jos siis kotivuosien jälkeen on työttömänä vuosia tai on pakko kouluttautua uudelleen,
Totta. En tiedä, miten suurempi syntyvyys ja työmarkkinat olisivat yhteensovitettavissa. Sen tiedän, että jos työmarkkinoilla asenteet eivät muutu, jossain vaiheessa tulee olemaan todellisia ongelmia löytää työntekijää yhtään mihinkään työhön, jos aukollista työhistoriaa, minkäänlaista kokemuksen tai osaamisen puutetta, ei täydellistä kielitaitoa, ikää, työkyvyn puutetta, mahdollisia raskaudesta tai lasten sairaudesta johtuvia poissaoloja yms. ei voida hyväksyä työntekijältä. Kaikin tavoin täydellisiä ihmisiä on yhä vähemmän tarjolla nykymaailmassa.
Vierailija wrote:
Lapsen kehityksessä kolme ensimmäistä ikävuotta ovat tärkeimmät. On erittäin hyvä, että lasta hoidetaan kotona vähintään kolmevuotiaaksi.
Varmasti, mutta harvoilla on siihen taloudellisesti mahdollisuus. Tuskin nämä elävät sillä 300€/kk, vaan siihen tarvitaan myös muita tuloja/tukia.
Kotihoidontuen ainoa ongelma liittyy taas yllätysyllätys ma tutukseen. Ma tut tuota vaan enimmäkseen nostavat. Hyvä olisi jos saataisiin vaan suomalaisille.
En saa jostain syystä lainattua tekstiäsi, joka kirjoitit, että työmarkkinoiden kannalta on vähän täydellisiä ihmisiä maailmassa; vastasit minulle, joka olin sitä mieltä, että aukot työhistoriassa voivat kotihoidontuen jälkeen vaikeuttaa työnsaantia. Luulen, että näissä on vaikea yleistää, työmarkkinat ovat niin jakautuneet. Joillain aloilla vaikka neljän vuoden poissaolo töistä on kuolemanpusu sille uralle. Toisilla aloilla työvoimapula on sitä luokkaa, että työnantajat soittavat kotiin ja kyselevät, tulisitko töihin. Ei työnantajallakaan ole mitään velvollisuutta ottaa töihin kotona ollutta äitiä, jos se hänen mielestään jotain haittaa ja jos hänellä on valinnanvaraa. Näitä juttuja pitäisi vaan miettiä jo siinä vaiheessa, kun ammattia valitsee. Luulisin kuitenkin, että aika monella alalla olisi mahdollista päivittää osaaminen vaikka muutamassa kuukaudessa, mutta eikös juuri aikuiskoulutustukeakin leikata... Lisäksi olisi toki suotavaa, että yhä enemmän olisi isiä, jotka ihan konkreettisesti tekisivät jotain lastensa eteen, olisivat vaikka vuoden kotona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siksi he ovatkin mieluummin kotihoidontuella, ettei niitä töitä tarvitse hakea tai joutua TE-toimiston "kursseille", kuten työttömänä ollessaan.
Tämä "ongelmaporukka" saa taatusti muita tukia kotihoidontuen päälle kuitenkin.
-eri
Vierailija wrote:
Kotihoidontuki on vähän päälle 300e/kk ja siitä menee vielä verot. Ei kannata kadehtia. Kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle jos lapset menee hoitoon ja äiti matalapalkkatöihin.
Vähitellen voi Suomelle aiheutua haittaa siitä, jos täällä asuu suuri määrä lapsia, jotka eivät opi suomea kunnolla ennen koulun alkamista. Joskus on myös se ongelma, ettei osata käyttäytyä suomalaisten joukossa. Eilisessä keskustelussa ei sanottu ääneen sitä, että joissakin perheissä mies vaatii naista jäämään kotiin. Halutaan estää toista oppimasta kieltä ja saamasta tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. Ilmeisesti poliitikot ja muut ovat täällä niin pelokkaita, ettei mitään uskalleta sanoa suoraan. Muissa pohjoismaissa on jo sanottu ääneen. Suomi ei pakota ketään muuttamaan tänne. Kun joku on tänne tullu muualta asumaan, heilä pitäisi olla velvollisuus opetella ja oppia kieltä.
Vierailija wrote:
He hoitavat omia lapsiaan, jotka ovat liian pieniä päiväkotiin tai muuten helpottavat päiväkotien ruuhkaa hoitamalla lapsensa kotona. Ilmeisesti olet lapseton etkä ymmärrä, että pienet lapset ovat varsin työllistäviä. Kotihoidontuella ollaan väliaikaisesti, eihän se edes kestä kuin muutaman vuoden. Itse olin kotona, kunnes lapsi täytti 4. Alle nelivuotias on liian pieni päiväkotiin, joten koska oli taloudellisesti mahdollista, olin kotiäitinä sen aikaa. Muuten olen käynyt aivan normaalisti töissä koko aikuisikäni.
Miten tämän nyt saa sanottua? Joillakin ei ole kyse muutaman vuoden kotona olosta vaan siitä, että saadaan
monta lasta peräkkäin. Jollakin lailla pystyy ymmärtämään niitä suomalaisia, jotka ovat katkeria tästä.
Suomalaiset nuoret parit joutuvat pakosta miettimään moneen kertaan uskaltaako saada lapsen, kun eläminen
on kallista eikä voi vedota syrjintään eikä pääse mediassa esille, jos ei saa rahaa "sossusta". Samaan aikaan he
näkevät heitä, joilla on 4-5 lasta mukana kaupassa/bussissa/kadulla ja ehkä hienonnäköiset vauvanvaunut jne.
Ihan samalla tavalla se on tuki kuin muutkin. Huomaa, että ihmisille vain ne tuet joita itse käyttää, on tarpeellisia ja muita tukia haukutaan. Ja muita tukia saavia.. tässäkin on työttömiä määritelty laiskoiksi. Yhtä hyvin voisi haukkua kotona olevia tukia hakevia vanhempia laiskoiksi ja työtä vieroksuviksi. Lapsi pitää hoitaa niidenkin, jotka on töissä.
Hyvä, että meillä on valinnanvaraa, mutta tukia ne on kaikki.
Yksi äiti sanoi, ettei raaski laittaa lastaan hoitoon, koska lapsi ei osaa suomea.
No paljon vaikeampi tulevaisuus on edessä, kun menee kouluun eikä edelleenkään ymmärrä suomea ja pitäisi osata tulla toimeen muiden kanssa ja ymmärtää opetus. Ihan älytön perustelu. Tästäkö syystä koululuokissa on nykyään niin rauhatonta ja oppimistulokset laskee?
Vierailija wrote:
Ihan samalla tavalla se on tuki kuin muutkin. Huomaa, että ihmisille vain ne tuet joita itse käyttää, on tarpeellisia ja muita tukia haukutaan. Ja muita tukia saavia.. tässäkin on työttömiä määritelty laiskoiksi. Yhtä hyvin voisi haukkua kotona olevia tukia hakevia vanhempia laiskoiksi ja työtä vieroksuviksi. Lapsi pitää hoitaa niidenkin, jotka on töissä.
Hyvä, että meillä on valinnanvaraa, mutta tukia ne on kaikki.
Voi hyvää päivää. Työssäkäyvän lapsi on päivähoidossa, jonka järjestäminen maksaa yhteiskunnalle. Omassa kotikaupungissani on pula sekä päiväkotien henkilökunnasta että tiloista. Äärirajoilla ollaan koko ajan.
Miten ajattelit sijoittaa kaikki kotihoidetut 1-vuotiaat ennestään täysiin päiväkoteihin, joihin ei nytkään riitä henkilökuntaa?
Vierailija wrote:
Tuossa uudistuksessahan on ideana, että henkilön (äidin) pitäisi olla asunut pidempään Suomessa ennenkuin olisi oikeutettu kotihoidontukeen. Eli tavallaan halutaan tehdä hankalammaksi se, että maahan saapuva kielitaidoton rouva jää välittömästi kotiin ja alkaa tuottaa suurperhettä ja hoitaa lapsia kotona kotihoidon tuella eskariin asti, jolloin huono kielitaito jatkuu seuraavaan sukupolveen ja naisen pääsy koskaan työelämään on epätodennäköistä. Ei sitä oltu poistamassa pidempään maassa asuneilta.
Suurperheellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Laki koskisi yhden lapsenkin perheitä. Mitään hyviä vaikutuksia sillä ei olisi ja vain lisäisi naisten riippuvuutta aviomiehestään. Millä logiikalla 1-vuotiaan vieraskielisen lapsen paikka olisi päivähoidossa sen enempää kuin muidenkaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siksi he ovatkin mieluummin kotihoidontuella, ettei niitä töitä tarvitse hakea tai joutua TE-toimiston "kursseille", kuten työttömänä ollessaan.
Tämä "ongelmaporukka" saa taatusti muita tukia kotihoidontuen päälle kuitenkin.
-eri
Kun pääsisikin tes-palkkatöihin. Itse jouduin AMK tutkinnolla työkokeiluun työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. 140 euroa meni hoitomaksuja 2 lapsesta, kun puoliso tienasi 2400 brutto. Kulukorvausta ei saa kun lapsi sairastuu tai itse sairastuu joten olin ripuli taudissa töissä lastenhoito maksujen takia. Traumat jäi.
Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.
Järkevät ihmiset ei pidä lapsista ja vaativat korkeampaa palkkaa. Miksi järkevämmälle ihmiselle pitäisi maksaa huonoa palkkaa?