Illan a-studio jäi ihmetyttämään
Keskutelu näistä kotihoidontuista. Enkä puhu nyt edes näistä muualta tulleista, vaan outoa, että kaikki pitivät ihan hyvinä ihmisinä ja kunnon kansalaisina kotihoidontuen varassa asuavia ihmisiä?
Heitä ei laiknaan rinnastettu työttömiin tai muihin, jotka elävät tuilla, toisen varoilla, toisen siivellä, veronmaksajien kustannuksella.
Todella omituista, aivan kuin olisi tarkoitus, että istutaan kotona, ihan kuin joku eläkeläinen.
LISÄKSI
oli omituista, että näitä ei velvoitettu hakemaan työtä, he vain ilmoittivat, että he haluavat olla kotona lapsen kanssa tai heidän kuuluu olla jne eikä he ota mitään töitä tai hae töitä tai mitään ja tätä jatkettiin vuodesta toiseen
minusta tämä oli aivan OMG - WTF osastoa?????????
Kommentit (72)
Uskoisin, että tällä uudistuksella pyritään vaikuttamaan Suomen ns. vetovoimatekijöihin tiettyjen maiden ihmisten silmissä. Osa tulijoista valitsee Suomen nimenomaan tietyn perhepolitiikan ja -etuuksien takia. Minusta on hyvä, että asialle tehdään jotain.
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".
Te ajattelette vain rahaa, ette lasten parasta.
Se juuri on maailmassa vikana.
Vierailija wrote:
Uskoisin, että tällä uudistuksella pyritään vaikuttamaan Suomen ns. vetovoimatekijöihin tiettyjen maiden ihmisten silmissä. Osa tulijoista valitsee Suomen nimenomaan tietyn perhepolitiikan ja -etuuksien takia. Minusta on hyvä, että asialle tehdään jotain.
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".
Ihminen tienaa työttömänäkin enemmän kuin alle 3-vuotiasta kotona hoitaessa.
Vierailija wrote:
He hoitavat omia lapsiaan, jotka ovat liian pieniä päiväkotiin tai muuten helpottavat päiväkotien ruuhkaa hoitamalla lapsensa kotona. Ilmeisesti olet lapseton etkä ymmärrä, että pienet lapset ovat varsin työllistäviä. Kotihoidontuella ollaan väliaikaisesti, eihän se edes kestä kuin muutaman vuoden. Itse olin kotona, kunnes lapsi täytti 4. Alle nelivuotias on liian pieni päiväkotiin, joten koska oli taloudellisesti mahdollista, olin kotiäitinä sen aikaa. Muuten olen käynyt aivan normaalisti töissä koko aikuisikäni.
Mutta vammaisen lapsen omaishoitaja-äiti joutuu töihin ja lapselle kotiin hoitaja tai lapsi laitokseen?
Vierailija wrote:
Ketään väheksymättä fakta on, että ne, jotka palaavat työhön lapsen ollessa jopa alle vuoden ikäinen, aiheuttavat paljon ongelmia työnantajalle sekä työkavereille ja kustannuksia yhteiskunnalle. Lapset ovat sairaana, tulee usein yllättäviä monen päivän poissaoloja ja lopuksi halutaan olla vuosikaudet osa-aikaisia milloin milläkin prosentilla ja viikkojakaumalla. Kaikille työpaikoille ei saada korvaajaa mistään näille poissaoloille.
Osa tuntuu myös ajattelevan, että päiväkodin kautta tuleva perheeseen tuleva sairastaminen on ihan ilmaista tälle yhteiskunnalle, vaikkei todellakaan ole.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".Ihminen tienaa työttömänäkin enemmän kuin alle 3-vuotiasta kotona hoitaessa.
Mutta työtöntä henkilöä voidaan velvoittaa esimerkiksi osallistumaan kursseille ja hakemaan jatkuvasti työpaikkoja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei kukaan ohjelmassa esiintyneistä ollut tätä "ongelmaporukkaa".Ihminen tienaa työttömänäkin enemmän kuin alle 3-vuotiasta kotona hoitaessa.
Mutta työtöntä henkilöä voidaan velvoittaa esimerkiksi osallistumaan kursseille ja hakemaan jatkuvasti työpaikkoja.
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä kotona molempien lasten kohdalla. Ansiosidonnainen juoksi ja hoidin lapsiani. Toisen kohdalla varmistin vielä paremman ansiosidonnaisen tuoksi ajaksi.
Kotihoidontuki on vaihtoehto alle 3-v lapsen päivähoidolle. Ymmärräthän sinä, että päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle ja vieläpä paljon enemmän kuin kotihoito? Kotona hoidetut alle 3-vuotiaat ovat poissa kuormittamasta päiväkoteja, ja lisäksi saavat kotihoidosta monenlaista hyötyä, kuten kiintymyssuhteiden kehitys ja lapsen kehitystasolle sopiva elinympäristö. Tämä on faktaa, ja mm. monet psykologit puhuvat sen puolesta.
Annetaan edelleen vanhempien päättää haluavatko tunkea vielä vanhempien huolenpidosta täysin riippuvaisen vauvansa tai taaperonsa metelikaaokseen, jossa kukaan ei tarjoa lapselle tämän tarvitsemaa välittämistä ja huolenpitoa, vaan hän joutuu taistelemaan elintilastaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minua ei velvoitettu yhtään mihinkään, kun olin työttömänä kotona molempien lasten kohdalla. Ansiosidonnainen juoksi ja hoidin lapsiani. Toisen kohdalla varmistin vielä paremman ansiosidonnaisen tuoksi a
Minähän vuonna tämä oli? Ansiosidonnaisella olet silti velvollinen hakemaan töitä, ainakin minä olin.
Ei se ole mikään -vapaudut työstä- kortti.
-ohis
Jälleen kerran: töihin on vaikea mennä, jos ei tule hakemisesta huolimatta valituksi.
Vierailija wrote:
Kotihoidontuki on vähän päälle 300e/kk ja siitä menee vielä verot. Ei kannata kadehtia. Kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle jos lapset menee hoitoon ja äiti matalapalkkatöihin.
Tuossa ohjelmassakin oli useita, jotka ovat eläneet vuosia ihan hyvin ja niillä varmaan pelkkä vuokrakin jotain tonnnin luokkaa, että ei nämä kotitukilaiset millään 300e/kk elä, tuo on aivan naurettavaa näsäviisastelua väittää tällaista, kyllä noiden tulot/tuet on jotain 1500e-3000e tapauksesta riippuen.
Vierailija wrote:
Jälleen kerran: töihin on vaikea mennä, jos ei tule hakemisesta huolimatta valituksi.
Tässä puhutaankin siitä, miksi nämä kotihoidontuen piirissä olevat saavat ilmoitaa, että eivät ota, eivätkä hae töitä, mutta mitään karensseja tai muita ei tule, he ovat vain rauhassa ja korvaukset juokee.
Vierailija wrote:
He hoitavat omia lapsiaan, jotka ovat liian pieniä päiväkotiin tai muuten helpottavat päiväkotien ruuhkaa hoitamalla lapsensa kotona. Ilmeisesti olet lapseton etkä ymmärrä, että pienet lapset ovat varsin työllistäviä. Kotihoidontuella ollaan väliaikaisesti, eihän se edes kestä kuin muutaman vuoden. Itse olin kotona, kunnes lapsi täytti 4. Alle nelivuotias on liian pieni päiväkotiin, joten koska oli taloudellisesti mahdollista, olin kotiäitinä sen aikaa. Muuten olen käynyt aivan normaalisti töissä koko aikuisikäni.
Tuossa oltiin oltu vuosikausia kotona, ei todellakaan ole monelle mikään väliaikainen ratkaisu.
Ja miksi toiset sitten joutuvat heti töihin? Eihän tällä sinun ajattelu tavalla kukaan äiti palaisi enää töihin, kun tekee 3 lasta ja istuu 10 vuotta kotona, ei varmaan kukaan otakaan enää töihin ja varmasti siinä jo koulutuskin vanhentunut ja muuta.
Se jos on varaa hoitaa lapset on hyvä asia, siis jos pystyy tekemään sen ilman veronmaksajien kukkaroa, siitä hyötyvät myös lapset, mutta ei ole tarkoitus, että jokainen kasvattaa lapsensa toisen rahoilla, kuten nyt tuntuu tapahtuvan ja siinähän ne lapsetkin sitten systeemin oppii ja paha sen kun kiertää.....
Ei ole mikään ihme, että työttömien yh-äitien määrä kasvaa järkyttävää tahtia, kun töissä käyminen voidaan näin helposti välttää.
Vierailija wrote:
Haluan nähdä ne työpaikat, joilla maksetaan niiden lasten hoitoon laittamisesta yhteiskunnalle koituvat kulut. Kotihoidon- ja omaishoidontuet säästävät valtavia summia yhteiskunnan rahaa, mutta silti niistä halutaan eroon, vaikka on hoitajapula ja pitäisi säästää.
Lyhyellä tähtäimellä hyvä pointti kotihoidontukeen liittyen. Mutta jos lapsia on useampi niin, että äiti menee kotihoidontuesta toiseen, käytännössä on pois työelämästä monta vuotta. Monilla aloilla koulutus on vanhentunut tai lähinnä työnantaja ei yksinkertaisesti halua palkata töihin ihmistä, jolla on aukkoja työhistoriassa. Kotihoidon kustannuksia laskiessa tämä pitäisi huomioida. Kaikki äidit eivät ole hoitajia tai muulla työvoimapula-alalla, jolla kaiketi pääsee helposti töihin monenkin kotivuoden jälkeen. Jos siis kotivuosien jälkeen on työttömänä vuosia tai on pakko kouluttautua uudelleen, tulee tästä kuluja. En sano tätä kotiäitiyttä vastaan, olen itsekin ollut sellainen ja uskon, että se oli lapsille hyvä ratkaisu, mikä on kaikkein tärkeintä.
Vierailija wrote:
Te ajattelette vain rahaa, ette lasten parasta.
Se juuri on maailmassa vikana.
Ei ole lapsen etu oppia 3 vuotiaasta asti miten sossupummitaan kaikki ja ollaan vaan kotona toisten rahoilla.
Ottakaa varakas mies, sitten saatte istua kotona tai sitten jätätte lapset tekemättä, joku vastuu pitäisi tässäkin olla.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille.
Helsingissä kun tekee lapsen ja sitten nostaa kotihoidontukea ja lapsilisiä ja elareita ja vähän muita siinä samalla, niin lähes jokainen huomaa "enhän mä saa yhtä paljon, tai ainakaan enempää vaikka kävisin kuinka töissä".
Ei tossa moni viitsi enää lähteä 2 tuntia ennen töitä viemään niitä lapsia julkisilla eri puolille kaupunkia päivähoitoon, valtaosa valitsee kotona istumisen, enkä ihmettele.
Tai toki oikein hyvissä töissä käyvät lähtevät, mutta ovat jo niin pieni vähemmistö kun yhä usemmalla alalla siirrytään matalapalkkasysteemeihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kotihoidontuki on vähän päälle 300e/kk ja siitä menee vielä verot. Ei kannata kadehtia. Kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle jos lapset menee hoitoon ja äiti matalapalkkatöihin.
Tuossa ohjelmassakin oli useita, jotka ovat eläneet vuosia ihan hyvin ja niillä varmaan pelkkä vuokrakin jotain tonnnin luokkaa, että ei nämä kotitukilaiset millään 300e/kk elä, tuo on aivan naurettavaa näsäviisastelua väittää tällaista, kyllä noiden tulot/tuet on jotain 1500e-3000e tapauksesta riippuen.
Mulla puoliso tienasi 2400 brutto eikä saatu muita tukia. Mutta olin säästänyt rahaa tilille aikaisemmin.
No pah, kyllä työtönkin voi olla kotona ja pistää vielä lapset hoitoonkin päiväkotiin. No kouluun onkin sitten pakko vaikka korona aikaan sekin oikeus meinattiin viedä lapsilta. Jotain otti kai niiiin päähän vanhempi joka kotona ja ei edes omien lasten kanssa! Eikö ollut hassua että Korona aikaan kuitenkin työsdäkäyvien lapset saikin mennä kouluun ja päiväkotiin. Siis hmm liittyikö tuo jotenkin työssäkäyntiin. Eikö ollutkaan ta... pavan vaarallinen tauti liikkeellä, jonka takia suljettiin joka paikka. En oikein ymmärtänyt tuota. Meillähän on pilvin pimein työttömiä pienten lasten ja koululaisten vanhempia.
Heh heh. No ymmärtänyt jos ei ole tuollainen äippä tehnyt päivääkään itä voisi ottaa päähän, mutta muuten ihan naurettavaa kadehtimista.