Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt siihen että kääntäjät ovat tehneet salaisen sopimuksen että I LOVE YOU käännetään aina OLET RAKAS

Vierailija
24.10.2023 |

Kylllä voisi monet kerrat kääntää ihan mä rakastan sua tai sä oot ihana tai mä tykkään susta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Huvittaa että kääntäjät on jossain seminaarissa yksimielisesti päätyneet tuohoh paperinmakuiseen kompromissiin.

Vierailija
2/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti voisi kääntää Sä oot ihana. Sekin parempi kuin olet rakas. YÖK!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet rakas" on jotain illä 1800-luvulla kirjeet lopetettiin 🤣

Vierailija
4/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Du er kjær til meg, mullekin olet rakas käy helpommin. 

Vierailija
5/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

> mä rakastan sua

Tätähän Suomessa kaytetäänkin, varsinkin niin laajalti kuin Amerikoissa...

Vierailija
6/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

I LOVE YOU

II USE TOILET PAPER TO WIPE YOUR DICK

III CLOSE THE LAPTOP

Vierailija
7/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

> mä rakastan sua

Olen kuullut tuota sentään useammin kuin oLeT RaKaS.

Mutta minua onkin rakastettu.

Vierailija
8/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen hokee perheenjäsenilleen alituiseen "I love You", ja sillähän ei tarkoiteta "Minä rakastan sinua" vaan juurikin tuollaista -aivan oikein käännettyä- "olet rakas" -tyyppistä lähimmäisenrakkauden ilmaisua.

AIvan oikein käännetty.

Vierailija
9/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäjä tässä hei. Miettikääpäs käyttöympäristöä. Vaikkapa yleiskielinen (ei puhekielinen) kirja, jossa ei käytetä mä- ja sä-pronomineja vaan minä- ja sinä-pronomineja. Ei sellaiseen voi kirjoittaa mä rakastan sua. Entäpä sitten minä rakastan sinua? Sanooko suomalainen niin? Minusta ei. "Hei sitten, nähdään huomenna. Minä rakastan sinua." Ehkä... Vai sittenkin: "Hei sitten, nähdään huomenna. Olet rakas." Ei minusta paha sekään. Ei kuitenkaan "mä tykkään susta". Jossakin tilanteessa tuo "olet ihana" voi toimiakin, mutta koska suomen kielessä ei yleisesti ottaen juuri jaella rakkaudentunnustuksia, minäkin olen päätynyt monessa käännöksessä tuohon ap:n inhoamaan "olet rakas" -vaihtoehtoon.

Vierailija
10/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Amerikkalainen hokee perheenjäsenilleen alituiseen "I love You", ja sillähän ei tarkoiteta "Minä rakastan sinua" vaan juurikin tuollaista -aivan oikein käännettyä- "olet rakas" -tyyppistä lähimmäisenrakkauden ilmaisua.

AIvan oikein käännetty.

Anteeksi vaan muuta amerikkalaisen pinnallisessa kontekstissa se tarkoittaa mä sit rakastan sua tai Sä oot kyllä ihana.

Missään tapauksessa paperinmakuinen Olet rakas ei ole puhekielen ilmaisu.

Vierailija
11/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kääntäjä tässä hei. Miettikääpäs käyttöympäristöä. Vaikkapa yleiskielinen (ei puhekielinen) kirja, jossa ei käytetä mä- ja sä-pronomineja vaan minä- ja sinä-pronomineja. Ei sellaiseen voi kirjoittaa mä rakastan sua. Entäpä sitten minä rakastan sinua? Sanooko suomalainen niin? Minusta ei. "Hei sitten, nähdään huomenna. Minä rakastan sinua." Ehkä... Vai sittenkin: "Hei sitten, nähdään huomenna. Olet rakas." Ei minusta paha sekään. Ei kuitenkaan "mä tykkään susta". Jossakin tilanteessa tuo "olet ihana" voi toimiakin, mutta koska suomen kielessä ei yleisesti ottaen juuri jaella rakkaudentunnustuksia, minäkin olen päätynyt monessa käännöksessä tuohon ap:n inhoamaan "olet rakas" -vaihtoehtoon.

Aina voi laittaa Tykkään susta. Rakastan sua. Olet ihana.

Vierailija
12/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että valitaan tönkkö OLET RAKAS ei ole ratkaisu. Tehkää työnne paremmin kääntäjät.

PS

Mutta tiedän ettei teille ole suotu mielikuvitusta tai todellisia kirjallisia lahjoja. Jos olisi, kääntäisitte korkeatasoista kaunokirjallisuutta.

Vierailija
13/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

> mä rakastan sua

Olen kuullut tuota sentään useammin kuin oLeT RaKaS.

Mutta minua onkin rakastettu.

Oikein säikähdin! Katsoit sitten "Bodies":n?

Vierailija
14/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

AIvan oikein käännetty.

Anteeksi vaan muuta amerikkalaisen pinnallisessa kontekstissa se tarkoittaa mä sit rakastan sua tai Sä oot kyllä ihana.

Missään tapauksessa paperinmakuinen Olet rakas ei ole puhekielen ilmaisu.

Niinkö?

Isä lähtee ovesta ulos ja huikkaa äidille: "Heippa. Sä oot kyllä ihana." tai "Heippa. Mä sit rakastan sua." No viimeinen varmaan toimisi kyllä hyvin muistutuksena ettei rakkaus vain unohdu erossa ollessa. Tai sit ei.

Vierailija
15/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minulla on mennyt ohi, kun luulin "olet rakas" -ilmauksen olevan ihan normaali? Itse käytän tuota ja kääntäisin itsekin esim. ystävälle sanotun "I love you" suomeksi "olet rakas".

Vierailija
16/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aina voi laittaa Tykkään susta. Rakastan sua. Olet ihana.

Olet harhainen! "Rakastan sua" oli niin vieras kuin vaan voi olla. Naisystävältäni kysyn aina, että mitä se rakkaus on. Eipä ole määritelmää kuulunut.

Vierailija
17/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä minulla on mennyt ohi, kun luulin "olet rakas" -ilmauksen olevan ihan normaali? Itse käytän tuota ja kääntäisin itsekin esim. ystävälle sanotun "I love you" suomeksi "olet rakas".

Sama! Minusta se ei ole lainkaan teennäinen ja mitään tarkoittamaton paperinmakuinen sanonta vaan hyvinkin vahvasisältöinen ilmaisu.

Ja sopii hyvin suomalaiseen kommunikointiin.

Vierailija
18/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kerta kaikkiaan ole sellaista vastinetta, jota käytettäisiin yhtä usein ja samassa merkityksessä. Käännettävä se kuitenkin on ja siitä väkisin tulee hiukan outoa.

Vierailija
19/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se että valitaan tönkkö OLET RAKAS ei ole ratkaisu. Tehkää työnne paremmin kääntäjät.

PS

Mutta tiedän ettei teille ole suotu mielikuvitusta tai todellisia kirjallisia lahjoja. Jos olisi, kääntäisitte korkeatasoista kaunokirjallisuutta.

Sitä käännetään mitä luetaan. Montako Nobel-palkittua kirjaa olet lukenut tänä vuonna tai elämäsi aikana? Entä montako  dekkaria?

Vierailija
20/20 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on niin kökkö ilmaisu: "Olet rakas." Eihän kukaan ihminen puhu noin!

Jos joku suustaan jotakin tuollaista haluaa päästää, niin ainakin pitää olla: "Sä olet mulle rakas.", vaikka tuollainenkaan ei kyllä suomalaisen kieleen kuulu.

Yhdessäkään kirjassa en ole tuota ilmaisua nähnyt, mutta elokuvissa ja tv-sarjoissa sitäkin enemmän, ja aina pistää silmään. Eikö voitaisi käyttää jotakin muuta, kulloiseenkin tilanteeseen sopivaa, ilmaisua. Niitähän on jo aikaisemmissa kommenteissa ehdotettu useampiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi