Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutisten lukemattomuus ja yleinen vähäinen yleissivistys

Vierailija
22.10.2023 |

Kerroin kolleegalle, että näköjään Marakin kuollut. Kysymys sai minut hiljaiseksi "kuka se on?". 

Miten voi jotkut olla niin pihalla maailmanmenosta, ettei mitään uutisia seurata? Pikkusiskoni on samaa tasoa. Ei edes tiennyt, missä ukraina on, kun kerroin eräässä perhetapaamisessa seuraavani tarkoin uutisointia asiasta. Ei oikein edes tiennyt mitään koko Ukrainan sodasta.

Miten jotkut oikeasti voivatkaan olla noin tyhmiä? Pikkusiskollani on tosin paljon kavereita, mutta epäilen, että ne kaverit ovat älyllisesti samaa tasoa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso tai lue mitään uutisia. Mulla on mitta ihan täys koronaa ja sotap*skaa. Sit jos joku uutisoi jostain muusta niin se liittyy politiikkaan tai jotain tv-ohjelma juoruja. 

Ei kiitos, oon sit ennemmin vähän tyhmä. 

Vierailija
22/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täytyy sanoa että jos joku sanoisi mulle että mara on kuollut voisin ensin olettaa että se on joku läheinen, ei presidentti.

Niinkö? Minä ja usea muukin ei kyllä halua kertoa toisille läheisen kuolemasta!

En kutsu itse Ahtisaarta Maraksi, joten mistä voin tietää kuka Mara on kyseessä. En ole selvännäkijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ok. Joskus vähäinen "tieto" (se yleissivistys) voi olla virheellistä. Tässä kysymyksiä:

1) Rahoittaako verotus valtion toimintoja?

2) Onko 1 = 0,999...?

3) Onko kirjoitus kieltä?

Kuule rakas, nämä sinun hienoutesi menevät yli normaalin yleisesti ymmärretyn sivistystason. Kaikki eivät näistä asioista ymmärrä. Taisit hieman innostua mutta ei se haittaa sillä kaikki tieto on mielenkiintoista monien mielestä. Sinähän voit halutessasi kertoa näistä asioista lisää.

Vierailija
24/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei se tarkoita, että on tyhmä jos ei halua lukea uutisia. Mua ne vain ahdistaa.

No siksi juuri sinun kannattaa sivistää itseäsi hankkiutumalla eroon näistä elämänlaatuasi sekä hyvinvointiasi rajoittavista tekijöistä. 

Vierailija
25/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ketää ei kiinnosta mikää iltalehtien valepaska ja ihmisil on omat elämät asioita menee ohi

Mä vannon jos sä meet kysyy kadulta käveleviltä ihmisiltä että luetttele meidän presidenttejä, 99% niistä ei osaa sanoa ku max 3

Yleissivistykseen ei kuulu osata ulkoa kaikkien pressojen nimiä.

Vierailija
26/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ok. Joskus vähäinen "tieto" (se yleissivistys) voi olla virheellistä. Tässä kysymyksiä:

2) Onko 1 = 0,999...?

Ja jatkoa:

4) Onko olemassa vääriä mielipiteitä?

Tämähän riippuu siitä, mikä lasketaan mielipiteeksi. Onko esim. maapallon muotoa koskeva uskomus mielipide? Minusta ei ole, se on tosiasiauskomus joka voi olla oikea, jos se on yhtäpitävä vallitsevan tosiasian kanssa ja väärä, jos ei ole.

Vertaillaanpas seuraavia.

1: Meidän ei pidä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, koska ihmisen toiminta ei vaikuta ilmastoon.

2: Meidän ei pidä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, koska isot saastuttajamaat eivät kuitenkaan tee eivätkä tule tekemään riittävästi.

3: Meidän ei pidä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, koska suhteessa globaaliin ilmastokatastrofiin ja sitä seuraavaan yhteiskuntien kollektiiviseen romahdukseen olemme jo ohittaneet point of no returnin, eivätkä ilmastotoimet siten lievennä seurauksia, mutta aiheuttavat kuitenkin itsessään kärsimystä.

Nämä ovat kaikki mielipiteitä, koska ne sisältävät arvostelman "ei pidä tehdä". Sanoisin silti, että ensimmäinen näistä on auttamatta väärä mielipide, koska se nojaa faktuaalisesti virheelliseen tosiasiauskomukseen. Kahden seuraavan kohdan osalta on huomattavasti vaikeampia sanoa niiden olevan vääriä, koska niiden perustelut eivät ole yhtä lailla ilmeisen epätosia kuin ensimmäisen.

Vastaus kysymykseesi siis on, että kyllä on, mutta niiden tunnistaminen ei aina ole helppoa ja voi olla sellaisiakin mielipiteitä, jotka eivät ole oikeita eivätkä vääriä.

Vierailija
27/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kertoisi minulle että Mara on kuollut niin kysyisin kuka Mara ja osanotot. Sen sijaan jos kerrotaan että Ahtisaari on kuollut niin heti tietää kuka on kyseessä ja jopa luetella saavutuksiakin.

Vierailija
28/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Korreloit älykkyyden iltalehtien lukemisen kanssa? okei. Minä teen sen toistepäin

Mielestäni myös on sivistävää lukea sekä katsoa uutisia jotta pysyy ajan hermoilla. Todellakin älykästä mutta mikä luettaisiin yleissivistäväksi uutistiedoksi on hyvä kysymys. 

Vierailija
29/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mihin se on sut vienyt elämässä että sä avaat joka aamu iltalehdet ja lueskelet niitä kaiket päivät? aivan, ei mihinkään. Todnäk olet vain hukassa ja ahdistunut. 

Vierailija
30/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tätä se suomalainen ilmainen koulutus teettää. Porukka täysin pihalla kaikesta, valikoidaan uutisvirrasta vain kaikki kiva (eli roskasisältö) eikä juuri kellään ole enää mitään realistista ymmärrystä yhteiskunnasta, jossa elävät.

Ohhoh. Aika brutaali näkemys. Osaat todellakin arvostaa hyvinvointivaltion tarjoamia hyviä mahdollisuuksia parempaan elämään.

Vierailija
31/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sosiologian kurssilla aikoinaan proffa totesi, että keskivertoihmiset eivät ajattele mitään, varsinkaan syvällisesti.

Jotkut haluaa elää niin ja heillä on siihen täysi oikeus. Ei ole myöskään pakko ajaa ajokorttia tai opetella luistelemaan.

Totta. Syvällisissä ajatuksissa ei kannata kulkea ulkona, saatat törmätä seinään. Joten on hyvä osata olla sekä elää ja ajatella tarpeen niin vaatiessa.

Vierailija
32/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sosiologian kurssilla aikoinaan proffa totesi, että keskivertoihmiset eivät ajattele mitään, varsinkaan syvällisesti.

Jotkut haluaa elää niin ja heillä on siihen täysi oikeus.

Ei,ei ole. Tyhmyys aiheuttaa katastrofeja. Vrt. persujen äänestäminen.

Epäloogista. 🤔

Vierailija
33/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täytyy sanoa että jos joku sanoisi mulle että mara on kuollut voisin ensin olettaa että se on joku läheinen, ei presidentti.

Jep. 😆

Vierailija
34/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

eikös punikki mara ollut lähinnä namipian heimopäällikkö eihän hän suomalaisista välittänyt. raskaat mullat

Kuinkas se yleissivistys?

Vierailija
35/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ketää ei kiinnosta mikää iltalehtien valepaska ja ihmisil on omat elämät asioita menee ohi

Mä vannon jos sä meet kysyy kadulta käveleviltä ihmisiltä että luetttele meidän presidenttejä, 99% niistä ei osaa sanoa ku max 3

Kuka muka lukee kaikki uutisensa Iltapäivälehdustä?

Sellainen se vasta tyhmä onkin. Onhan Suomessa muitakin medioita kuin IS ja IL.

YLE on arvostettu uutismedia, kuten brittien BBC.

Molemmat kansallisia yleisradioyhtiöitä.

Myös HS on arvostettu sanomalehti.

Se on sitten eri asia,  että tollot solvaa ja halveksuu noita. Jo siksikin kun eivät kykene lukemaan faktoja ja kunnollisia ja taustoitettuja artikkeleita.

Noppa nappa katsovat MTV:n hömppäuutiset.

Vierailija
36/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki tiedä että Martti Ahtisaaren lempinimi on mara. En mäkään olisi tiennyt että hänestä kyse jos mulle oltais sanottu "mara on kuollut". Nyt toki tiedän/on taas aktiivisessa muistissa tuo lempinimi kun luin ekan uutisen kuolemasta.

Ukrainan sota taas... pidän itsekin aika pällinä ihmistä joka ei ollenkaan seuraa näitä todella merkittäviä tapahtumia maailmalla. Toisaalta sotauutiset on ahdistavia ja toivottomia, kyllähän ihmisillä tuppaa omassa elämässä olemaan jo ihan tarpeeksi surua ja ahdistusta ilman niitäkin. Yleissivistyksen ydintä on myös että osaa suunnilleen vähintään ne Euroopan maat sijoittaa kartalle. 

Vierailija
37/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin pysyy kärryillä, kun lukee edes uutissivustojen otsikot muuttaman kerran vuorokaudessa tai kuuntelee uutiset. Kyllähän iltalehdissäkin on ihan asiaa, jos malttaa vilkaista. Yleltä on helppo mulkaista tuoreimmat otsikot ja lukea ne artikkelit, mitkä eniten kiinnostaa.

Vierailija
38/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

2) Onko 1 = 0,999...?

Ja jatkoa:

4) Onko olemassa vääriä mielipiteitä?

Tämähän riippuu siitä, mikä lasketaan mielipiteeksi. Onko esim. maapallon muotoa koskeva uskomus mielipide? Minusta ei ole, se on tosiasiauskomus joka voi olla oikea, jos se on yhtäpitävä vallitsevan tosiasian kanssa ja väärä, jos ei ole.

Vertaillaanpas seuraavia.

1: Meidän ei pidä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, koska ihmisen toiminta ei vaikuta ilmastoon.

2: Meidän ei pidä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, koska isot saastuttajamaat eiv

Mielenkiintoinen näkemys asiaan mutta erikoinen vertailukohde kun tutkimme aihetta mielipide. Jos jotakin asiaa "ei pidä tehdä" edes minun mielestäni, se ei siltikään välttämättä ole vain mielipide.

Asenteet vaikuttavat ymmärrykseen helposti. Paras tilanne vaikuttaa oikein on olla neutraali sekä avoin.

Vierailija
39/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan Marasta, pitäisi edellisten presidenttien kohdalla puhua Urkista ja Manusta.

Vierailija
40/45 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiedetään maailman menosta ja puhutaan tästä ystävien kesken, mutta se tuskin auttaa ketään oikeasti, ellei itse lähde sotaan tai auta muita. On aika turhaa vain puhua ja olla jotain mieltä, kun ei meidän mielipiteet sitä sotaa auta lainkaan. Vai onko ap lopettamassa sodan kaikkien maiden kesken? Pitää olla joko rauhan lähettiläs, joka lähtee oikeasti puhumaan rauhan puolesta muiden maiden kesken. Ihan turha siis puhua sodasta vain ystävien kesken ja kauhistella koko asiaa. Ja että ihan sun siskosi ei ymmärrä lainkaan, mitä se oikeasti auttaa koko maailmaa, että sinä ymmärrät vain, onko se oikeasti auttanut yhtään ketään?