OP kieltäytyi noudattamasta Finen suositusta
OP kieltäytyi noudattamasta Finen suositusta tapauksessa jossa yrittäjä menetti rahaa huijarille. Tänään kerrottiin Iltasanomissa.
En väitä tietäväni mitä tuollaisessa tapauksessa kuuluisi tehdä enkä ole kokenut vastaavaa, mutta mielestäni on todella vakavaa ettei OP noudattanut Finen suositusta. Pelkkä ajatuskin suututtaa sen verran että aion itse vaihtaa pankkia ja siirtää samalla omat vakuutuksenikin muualle.
On asioita joihin pitäisi ehdottomasti voida luottaa.
Mihin voi enää luottaa jos pankki kieltäytyy noudattamasta Finen suositusta? Tässä maassa oikeus toteutuu yhä harvemmin ja harvemmin.
Kommentit (50)
Tää, oli kyllä osuuspankilta törkeä päätös, kun olivat itse lähettäneet samasta numerosta viestiä.
Kohta on paluu menneisyyteen, paperipankkikirja ja käynti konttorilla, samoin laskun maksut...
40 vuotta olen ollut Op:n asiakkaana mutta viime vuodet harkinnut vakaasti pankin vaihtoa. Nyt lähti lähistöltä viimeinenkin konttori. Vakuutukset ollut aina muualta koska siellä erittäin hitaat korvauspalvelut. Pari kertaa syyttömänä osapuolena odotellut kolari korvauksia.
Omaa vastaustani tähän päästetty läpi.
Ehdottomasti OP:n puolella tässä. Sehän ei ole heidän vikansa millään lailla että huijarit saavat viestin näyttämään siltä kuin se tulisi samasta numerosta kuin aiemmat OP:n aidot viestit (siitä voi syyttää teleyhtiöt). Linkki joka tapauksessa on vienyt sivulle jonka URLista on ollut hyvin näkyvissä että ei ole aito pankin sivu. Kyllä asiakkaalta on voitava odottaa edes alkeellista huolellisuutta.
Finelta älytön päätös ja hienoa että pankilla on selkärankaa vastustaa sitä.
Olen erilaisissa yhteyksissä nähnyt tapauksia jossa oikeuden päätöstä ei noudateta. Tahot joilla on valtaa jättävät noudattamatta.
Ei ihme että masennus iskee moniin, vähintään lamaantuminen. Kun mihinkään ei enää voi luottaa. Pieni ihminen jätetään yksin.
Vierailija wrote:
Ehdottomasti OP:n puolella tässä. Sehän ei ole heidän vikansa millään lailla että huijarit saavat viestin näyttämään siltä kuin se tulisi samasta numerosta kuin aiemmat OP:n aidot viestit (siitä voi syyttää teleyhtiöt). Linkki joka tapauksessa on vienyt sivulle jonka URLista on ollut hyvin näkyvissä että ei ole aito pankin sivu. Kyllä asiakkaalta on voitava odottaa edes alkeellista huolellisuutta.
Miksi OP käyttää näin epäluotettavaa keinoa viestiä, he ovat itse tehneet päätöksen viestiä tekstiviestein.
Vastuun pakoilua ja törkeää sellaista.
S-pankki on myös kieltäytyt vastaavassa tilanteessa, kun asiakas päätti antaa huijareille pankkitunnukset.
Mutta oikeasti olette sitä mieltä, että aina kun joku antaa rikolliselle omata pankkitunnukset niin pankin tulee nämä korvata nämä huijatut varat asiakkaalle?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi OP käyttää näin epäluotettavaa keinoa viestiä, he ovat itse tehneet päätöksen viestiä tekstiviestein.
Mikä olisi parempi keino? Sähköposti? Soitto jossa vaan kerrotaan, että on uusi viesti käy lukemassa? Linkkejähän virallisissa viesteissä ei ole juurikin tällaisten huijausten takia, vaan pelkästään kehotus mennä katsomaan asia.
Poliisi ei jaksa tutkia kun on varastettu "vain" 9600?!?! Jos työtön saa kelalta kympin liikaa ilmoitettuaan jotain tietojaan väärin vahingossa tai tahallaan niin virkamiehillä riittää aina aikaa viedä tuokin rikos tuomiolle asti. Ei ihme että rikollisuus vaan lisääntyy kun poliisien aika menee tavisten jahtaamiseen eikä oikeiden rikollisten.
Muutenkin kumman nähdä miten pankki voi vaan itse päättää ettei he halua tätä lakia ja viranomaispäätöstä noudattaa. Eihän yksilöllä ole käytännössä varaa ruveta noita vastaan käräjöimään, oli tappiot miten suuret tahansa ja virkamiehistöä ei tässäkään kiinnosta ajaa kansalaistensa asiaa.
Itselläkin nyt yhä enemmän huonoja kokemuksia op:sta ja Pohjolan vakuutuksista. Hidasta ja töykeää palvelua. Ilmeisesti pankilla menee hyvin, kun se voi kohdella asiakkaitaan surkeasti. En luota enää, että kohtelisivat oikeudenmukaisesti, jos tarvitsisi vaikka vakuutuksesta korvauksia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
OP viestii tekstiviesteillä kuten kaikki pankit ja muutkin yritykset. He eivät kuitenkaan IKINÄ, ikinä lähetä tekstiviestillä mitään linkkiä joka vaatisi kirjautumista pankin sivuille. Ja tästä in kyllä asiakkaille kerrottu kymmeniä kertoja. Ei ole vaikeaa noudattaa tuota ohjetta.
Jos tuollaisia aletaan korvaamaan niin nehän vaan yleistyvät.
Kyllä loppuisi rahat pankeilta, jos alettaisiin huijareille lähetettyjä rahoja korvata. Aivan käsittämätön ehdotuskin.
Miettikää niitä markkinoita, minä lähetän sulle huijauksen ja sinä lähetät minulle rahasi ja pyydät pankilta korvaukset.
On todella ikävää, että nuo huijarit ovat niin taitavia ja varsinkin vanhukset niihin lankeavat, vaikka pankki jo varoittaa asiasta monta kertaa ennen suurten rahasumminen siirtämistä.
En tiedä miten sen saisi ihmisten päähän, että sinne pankkiin EI siirrytä minkään sähköpostin tai puhelun tai viestin linkin kautta, vaikka pyytäjänä olisi oma äiti..tai poliisi tai oma pankki tai oma mikä tahansa.
Ai että voi voi kun siihenkään ei voi luottaa että olisi pankki aina ottamassa kopin kun huoletta klikkaillaan valelinkkejä ja luovutellaan pankkitunnuksia ja rahoja ympäri maailmaa huijareille. Kyllä minuakin alkaisi tympimään kuolaavien ameebojen vahtiminen.
Vierailija wrote:
Kyllä loppuisi rahat pankeilta, jos alettaisiin huijareille lähetettyjä rahoja korvata. Aivan käsittämätön ehdotuskin.
Miettikää niitä markkinoita, minä lähetän sulle huijauksen ja sinä lähetät minulle rahasi ja pyydät pankilta korvaukset.
On todella ikävää, että nuo huijarit ovat niin taitavia ja varsinkin vanhukset niihin lankeavat, vaikka pankki jo varoittaa asiasta monta kertaa ennen suurten rahasumminen siirtämistä.
En tiedä miten sen saisi ihmisten päähän, että sinne pankkiin EI siirrytä minkään sähköpostin tai puhelun tai viestin linkin kautta, vaikka pyytäjänä olisi oma äiti..tai poliisi tai oma pankki tai oma mikä tahansa.
Nimenomaan! Jos pankit alkaisivat korvata tällaisissa ilmiselvissä huijauksissa niin näiden määrähän räjähtäisi. Rikolliset ”huijasivat” kavereitaan ja kaverit hakisivat korvaukset. Vastauksessaan OP juuri totesi että eivät halua olla mukana tukemassa rikollisuutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nimenomaan! Jos pankit alkaisivat korvata tällaisissa ilmiselvissä huijauksissa niin näiden määrähän räjähtäisi. Rikolliset ”huijasivat” kavereitaan ja kaverit hakisiva
Ja kutenkin op on itse vastuussa siitä millaisella systeemeillä heidän tileiltään saa rahaa. Kilpailijoilla on turvallisempiakin systeemejä käytössään. Jostain syystä tätä kommenttia ei tunnu saavan palstalla läpi varsinkaan yksityiskohtien kanssa. Jos siis tämäkään menee.
Edellsessä, aidossa OP:n viestissä, joka oli samassa viestiketjussa, oli ollut klikattava linkki. Miksi siis lähettävät klikattavia linkkejä ylipäätään? Kyllähän se sotkee. Itsekin olen joutunut klikkaamaan linkkejään kun heidän vakuutussivustollaan on ollut häikkää. On sitten pyydetty menemään linkistä.
Jos ei ole valmis klikkailemaan linkkejä, asiointi toisinaan hidastuu sietämättömällä tavalla kun se jo muutenkin on usein käsittämättömän hidasta. He ovat itse ajaneet siihen.
Omalle kohdalleni ei ole kuitenkaan osunut tässä kuvatun kaltaista.
OP:lla on ihan samat turvakeinot kuin muillakin pankeilla. Se ei ole heidän vikansa jos ”multitaskaava” asiakas työntää turvalukuja huijaussivustolle.
Lunkkejä on tosiaan lähetetty sillä verukkeella että sivustolla on häikkää. Aidoissa viesteissä.
Yrittäjän omaa typeryyttä kun käyttää OP:ta.