Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Näin miehenä kun juttuja lukee. En voi käsittää mies vihan määrää?? Itse teen kotona mitä pystyn vaimon kanssa yhdessä käydään kalassa mutta vaimo ei osallustu kuin pyyntiin ja syömiseen pitäisikö vaimo sen vuoksi laittaa vaihtoon?? No ei pidä tietenkään no itse en imuroi tai luuttua kun en pysty. Olenko siis laiska?? Ei pidä asioita yleistää. Me miehet tehdään paljon sellaista mitä naiset ei osaa tai muuten pysty tekemään. Toki poikkeuksiakin on. Eiköhän tärkeintä ole sopia kotitöistä jne. Tuskin tällä palastalla itkeminen paljoa auttaa on vain nostettava ns. Kissa pöydälle. .
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä kun juttuja lukee. En voi käsittää mies vihan määrää?? Itse teen kotona mitä pystyn vaimon kanssa yhdessä käydään kalassa mutta vaimo ei osallustu kuin pyyntiin ja syömiseen pitäisikö vaimo sen vuoksi laittaa vaihtoon?? No ei pidä tietenkään no itse en imuroi tai luuttua kun en pysty. Olenko siis laiska?? Ei pidä asioita yleistää. Me miehet tehdään paljon sellaista mitä naiset ei osaa tai muuten pysty tekemään. Toki poikkeuksiakin on. Eiköhän tärkeintä ole sopia kotitöistä jne. Tuskin tällä palastalla itkeminen paljoa auttaa on vain nostettava ns. Kissa pöydälle. .
Ok Pena.
Erikoista, kommenttini poistettiin. Kerroin siinä vaan kuinka miehen mukaan minun tulisi siivota hänen iltaiset kokkausjälkensä, koska olen kotiäiti ja minulle kuuluu "kaikki kotityöt". Omasta mielestäni aikuinen ihminen osaa siivota omat jälkensä ja minä en kuitenkaan mikään kotiorja ole.
Pitäisi sopia jo yhteen muuttaessa, miten kotityöt jaetaan. Itse olen mies, jonka äiti laittoi jo nuorena tekemään kaikkea, siivoamaan, laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä jne. Suomalainen nainen vain ei saa suutaan auki sanoakseen, että haluaa muidenkin osallistuvan. Hän vain ottaa marttyyrikruunun itselleen ja tekee itse kaiken, kunnes räjähtää. Mies ja lapset sitten ihmettelevät, että , mikä sille tuli, kun ei ole koskaan valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot nyt pari vuotta lakkoillut joten voit jo lopettaa.
Onkohan ap ollut ketjussa pitkään aikaan. Olisi kyllä kiva tietää mitä lakkoilu sai aikaan, tuliko toivottu lopputulos vai ei.
Meillä mies valittaa etten siivoa jälkiäni, rauhallisesti siihen totesin etten ole hänen nähnyt tekevän mitään kotitöitä lapsen syntymän jälkeen. Ne kaksi haarukkaa joista valitti, valitettavasti pöydälle jäivät koska lapsi tarvitsi apuani ja unohdin muutamaksi tunniksi koko haarukat. Sama mies Tulee yöllä myöhään nukkumaan (kahdelta) ja valittaa koko päivän että väsyttää. Lähtee ehkä 11 aikoihin töihin ja tulee seitsemältä. Olen siis yksin lapsen kanssa aamusta iltaan ja hän äksyilee että käskytän jos kysyn kerran aamulla vaihtamaan vaipan..
toisin sanoen olen pilannut miehen elämän kun pitäisi ottaa vastuu jostain muustakin kuin vain itsestään. Liikaa stressiä, kaikki olisi paljon paremmin kun saisi vain laiskotella päivät pitkät eikä tehdä mitään, hänen mielestään.
päätin hiljattain etten hänen jälkiään siivoa enää ja saa itse siivota omat roskansa. Jos on varaa sanoa sille joka oikeasti mitään täällä tekee että ei tekisi niin varmasti voi sitten olla parempi näin. Nostan kaikki hänen roskansa yhteen nurkkaan, aika mukava pino jo.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi sopia jo yhteen muuttaessa, miten kotityöt jaetaan. Itse olen mies, jonka äiti laittoi jo nuorena tekemään kaikkea, siivoamaan, laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä jne. Suomalainen nainen vain ei saa suutaan auki sanoakseen, että haluaa muidenkin osallistuvan. Hän vain ottaa marttyyrikruunun itselleen ja tekee itse kaiken, kunnes räjähtää. Mies ja lapset sitten ihmettelevät, että , mikä sille tuli, kun ei ole koskaan valittanut.
Kun se sanominen ei auta. Auta armias jos pyydät miestä tekemään mitään. Saat muistuttaa samoista asioista joka ikinen päivä eikä mikään muutu. Juujuu teen ja sama asia on vielä illalla ja päivienkin päästä tekemättä. Kun oli tärkeämpää istua koneella.
jos erehdyt sanomaan miehelle että voisiko auttaa kotitöissä niin vastauksena on jokin näistä.
A) sinähän se nainen olet, sinun hommasi
B) joo mä laitan huomenna. Viikkojen päästä edelleen laittamatta
C) Nainen on kamala komentelija ja käskyttelee
D) Mies tekee asian mutta saat sanoa samasta asiasta seuraavalla viikolla koska oma-aloitteinen ei voi olla
E) no eihän se auta vaikka tekisin kun en tee kuitenkaan oikein weaponized incompetence, tehdään asiat niin huonosti tahallaan että ei tarvitsisi vastaisuudessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän jo aiemmin kommentoin, et miksi sen naisen pitää komentaa mies toimimaan, eikö aikuinen ihminen voi tehdä ilman käskytystä.
Tais kalahtaa johonkuhun, kun kommentti on poistatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin vastalakkoon, enkä anna enää mynaa.
Mä taas menin naapurin nussimaan siellä ollutta sinkkunaista. Lakkoilkoon vaimo ihan rauhassa yksinään.Juuri näin minäkin teen
-Jussi
Olen nyt pian 68v.Muistan isäni uokapöydässä kun ei itse edes ruokaansa osannut lautaselleen laittaa,ja äitini passasi.Kyllä äiti myös meille lapsille ruoan lautaselle mätti.Aikuisena mietin asiaa,ja jossakin olen sanonut,että nykymiehet rakentaa talonsa itse,tiskaavat,siivoavat,ja taatusti osaavat ruokansa lautaselleen hakea.Toivottavasti ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän jo aiemmin kommentoin, et miksi sen naisen pitää komentaa mies toimimaan, eikö aikuinen ihminen voi tehdä ilman käskytystä.
Tais kalahtaa johonkuhun, kun kommentti on poistatettu.
No tämä. En voisi kuvitellakaan jakavani asuntoa sellaisen miehen kanssa, jota pitää erikseen käskeä siivoamaan. Äärimmäisen epäseksikästä enkä sellaista miestä voisi kunnioittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, kommenttini poistettiin. Kerroin siinä vaan kuinka miehen mukaan minun tulisi siivota hänen iltaiset kokkausjälkensä, koska olen kotiäiti ja minulle kuuluu "kaikki kotityöt". Omasta mielestäni aikuinen ihminen osaa siivota omat jälkensä ja minä en kuitenkaan mikään kotiorja ole.
Katsos kun kotiäidillä ei ole työaikataulua, kesälomia, vapaita viikonloppuja, joululomaa, sairauslomaa, vaan hän on aina valmis passaamaan ymymNäin jälkeenpäin kadun hiukan sitä, että itse jäin kotiäidiksi moniksi vuosiksi. Mies aina työmatkoilla ja minä yksin kolmen lapsen kanssa kotona ilman autoa. Mies tulee kotiin lepäämään ja mulla jatkuu arki aina vaan :(Lapset sairastavat vuorotellen ja minä hoivaan ja herään öisin monta x tämän takia. Lopuksi tulen minä itse kipeäksi eikä kukaan auta, sillä sukulaiset ei piitannut eikä heitä oikein ollutkaan lähellä. Lapset on kyllä täysin ok ilman mitään häiriökäyttäytymistä ja se on kiva!
Mitä miehesi näkee sinunlaisessasi kurpassa?
Minä heivaisin tollanen akan hevon v'ttuun maleksimasta nurkistani.
Mitä, etkö osaa tehdä itsellesi ruokaa tai pestä pyykkiä?
Osaan, mutta tollaisella kurpalla turhaan hieroa persettää minun luonani. Pillua saa ihan tarpeeksi ns vapailta markkinoilta joten miksi ostaa koko lehmää tilkassa kahvimaitoa......
Jäppinen
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt pian 68v.Muistan isäni uokapöydässä kun ei itse edes ruokaansa osannut lautaselleen laittaa,ja äitini passasi.Kyllä äiti myös meille lapsille ruoan lautaselle mätti.Aikuisena mietin asiaa,ja jossakin olen sanonut,että nykymiehet rakentaa talonsa itse,tiskaavat,siivoavat,ja taatusti osaavat ruokansa lautaselleen hakea.Toivottavasti ainakin.
Mitä tässä oli sinulta pois ja nyt vaadit että edelleen "lautaselles" mätettäes
Mitäs aloit poikimaan lehmäVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun kotiäidillä ei ole työaikataulua, kesälomia, vapaita viikonloppuja, joululomaa, sairauslomaa, vaan hän on aina valmis passaamaan ymymNäin jälkeenpäin kadun hiukan sitä, että itse jäin kotiäidiksi moniksi vuosiksi. Mies aina työmatkoilla ja minä yksin kolmen lapsen kanssa kotona ilman autoa. Mies tulee kotiin lepäämään ja mulla jatkuu arki aina vaan :(Lapset sairastavat vuorotellen ja minä hoivaan ja herään öisin monta x tämän takia. Lopuksi tulen minä itse kipeäksi eikä kukaan auta, sillä sukulaiset ei piitannut eikä heitä oikein ollutkaan lähel
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on kans tuollainen, et kaiken on aina laittanut. Mökillä oon saanut leivätkin valmiina, tällaista ei kotona tapahtunut ikinä. Onneksi pojastaan kasvoi toisenlainen. Tekee itse ja hoitelee kotiasioita myös.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. No kuka sille naiselle sitten sanoo, että pitää tehdä oma osuus kotitöistä? Kun se nainen ne kuitenkin ymmärtää ihan ilman jonkun sanomista ne tehdä. Eikä aikuinen suomalainen mies siis ITSE tajua, että sen pitää osallisua, eikä asua kotonaan kuin hotellissa? Miksi aikuiselle miehelle pitää noista asioista naisen sanoa ja komentaa/käskeä/pyytää tekemään?
Sun äiti LAITTOI sut nuorena tekemään kotitöitä, mutta nyt sinä olet AIKUINEN mies jonka pitää ihan itse tajuta tehdä osuutensa kotitöistä. Vaimosi ole sinun äitisi vaan kumppanisi jonka ei kuulu olla sulle äiti, joka kertoo, että nyt poju pitää tiskata.
Tätä naiset just sanoo, kun ne ottaa eron, että ei JAKSANUT olla äiti miehellekin, jonka olisi pitänyt olla perheen toinen AIKUINEN.
Itsekö ihan oikeasti jaksaisit katsoa vaimoa joka istuisi sohvalla tai koneella, ja sun pitäis joka kerta käydä sitä hätistelemässä töihin, kun pitäisi alkaa siivoamaan, viedä lapsi ulos, tehdä ruokaa, pestä pyykkiä jne jne. Mitään ei teksi omasta aloitteestaan, vaan sun pitäisi aina olla patistelemassa???
Ja jos sinä et patistelisi, ei teksi yhtään mitään kotityötä. Olla möllöttäisi tyytyväisenä. Eikä sille tulis mieleenkään, että kotona kuuluu tehdä kaikenlaista.
Kyllä aikuisen kuule pitää ihan itse ymmärtää, että koti ei ole hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi käydä kalassa, mutta ei pysty luuttuamaan???
Jos taas olet niin sairas, ettet pysty edes imuria heiluttelemaan, niin tuskin moneen muuhunkaan pystyt. Taitaa teilläkin jäädä kaikki enimmäkseen vaimon töiksi. Mitä sinä nyt sentään perkaat kalat, kun sen just ja just kykenet tekemään.
PS meillä isä kävi ihan itse kalassa, siivosi saaliin ja valmisti ruuaksi. Ja jopa me lapset, jos käytiin ongella, perattiin kalat itse, ei niitä äidin vaivoiksi jätetty ja paistettiin saalis pannulla. Hyvin onnistui nuo hommat lapseltakin.
Vierailija kirjoitti:
Herää vain yksi kysymys. Miksi olet kasvattanut lapsistasi ja miehestäsi tuollaisia vässyköitä?!!!
Siis ihan oikeasti???
Vaimoko sen miehen kasvattaa??? Minä olen aina luullut, että aikuisia ei enää kasvateta.
Nyt on kyllä meillä tullut tehtyä sellainen virhe, että kasvatettiin poika(kin) jo kotona kun oli lapsi ja nuori. Oli sitten aikuisena valmis huolehtimaan itsestään. Vaimo saakin näköjään olla tyytyväinen, kun on valmiiksi "kasvatettu" mies. Osaa huolehtia itsestään, vaimostaan, lapsestaan ja kodistaan.
No pojalla on nyt oma poika. Pitääkin sanoa, ettei sitä tarvitse kasvattaa, se on sitten hänen tulevan vaimonsa asia kasvattaa :D
Sinä nostit.