Mihin ruokaan saa riittämään 400g jauhelihaa kahdeksi päiväksi?
Syöjiä 4 joista 2 aikuista ja 2 yläkouluikäistä lasta. Rahat tiukilla ja pitää saada ruoka riittämään.
jauhelihakeitto jo käytössä, samoin lasagne. Millaisiin ruokiin riittää teillä samalle määrää syöjiä kahdeksi päiväksi päivälliseksi?
Kommentit (148)
Tacoja, johon vähän lihaa ja paljon papumuhennosta
Vanha ketju, mutta jos joku haluaa aidosti ruokkia perheen kaksi päivää 400 grammalla jauhelihaa, niin suosittelen vahvasti tekemään hernekeittoa. Eli lisäksi tarvitaan vain herneitä, porkkanaa, sipulia, mausteita ja vettä. Halpaa on. Lisukkeeksi sitten vielä leivot itse sämpylöitä. Hyvää, halpaa ja riittoisaa.
Uusissa vaikka burritoja. Tehdään sellainen chili con carne -tyyppikastike, jauhelihan lisäksi, sipuli, pari purkkia tomaattimurskaa, chiliä, kaksi pakettia mustapapuja, mausteet, paprika, ehkä tuoretomaatteja. Papujen määrä voi kasvattaakin.
Sitten tortilloja, täytetään kastikkeella, laitetaan lisäksi juustokastikettaloraus ja juustoraastetta. Rullataan. Kaksi pakettia eli 16 tortillaa saa tehtyä ja ne laitetaan 10 minuutiksi uuniin. Syödään kurkun, salaatin, tomaatin ja esim. avokadon kanssa. Voi tehdä halutessaa guacamolen.
Sivu aukeaa hitaasti, mutta resepti tässä:
PERUNA-JAUHELIHAPANNARI (4-6 annosta)
400 g yleisperunaa
3 kananmunaa
6 dl maitoa
3 dl täysjyvävehnäjauhoja tai kaurajauhoja
1 tl suolaa
2 rkl öljyä
200 g naudan tai broilerin jauhelihaa, Mifua tai Härkistä
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
tl kuivattua timjamia
tl jauhettua maustepippuria
tl suolaa
200 g kirsikkatomaatteja
50 g juustoraastetta
Kuori ja raasta perunat. Sekoita joukkoon kananmunat, maito, jauhot ja suola. Anna turvota huoneenlämmössä.
Kuori ja hienonna sipulit. Puolita kirsikkatomaatit. Lämmitä uuni 220 asteeseen. Ruskista jauheliha, Mifu tai Härkis öljyssä. Lisää sipulit sekä mausteet.
Kaada pannaritaikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille ja ripottele pinnalle jauheliha, tomaatit ja juustoraaste.
Laita pannari uuniin noin 30 minuutiksi kunnes se on kypsää ja saanut kauniin värin.
Vinkit:
Pannarin päälle voit laittaa jääkaapista juuston, lihan, kalan ja kasvisten loput. Nopea ja helppo perunapannari vie isommankin nälän. Ruokaisaa pannaria voi kuljettaa evääksi töihin ja piknikille.
Minä aina ihmettelen tuota tomaattimurskaa. Miksi ihmeessä ihmiset tuntuu laittavan sitä joka ruokaan? Se ei ole mitenkään hyvän makuista. Saati se pyre.
Minä saan jauhelihakastikkeesta vaikka kuinka hyvää ilman mitään tomaattimurskia.
Ja mistä tahansa muustakin ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tule koskaan ymmärtämään, että on ylipäätään ihmisiä jotka päivittäin elävät niin nuukasti etteivät käytä ruokaan edes kymppiä päivässä ja silti ovat rahattomia?ole yksin eläjä ja käytän 20-30e ruokaan jokapäivä ja silti jää ihan kivasti säästöön joka vuosi.ehkä he sitten tuhlaavat rahansa johonkin muuhun?
Öö jospa ne vaikka tuhlaa siihen, että ovat hankkineet lapsia.
Silloinhan heillä ei ole ollut varaa niihin lapsiin. Siinä se virhe siis onkin tapahtunut
Itse en ottaisi koiraakaan jos minulla ei olisi varaa sitä kunnolla elättää.
Ihmiset ovat yllättävän vastuuttomia.
Rahat yhtäkkiä onnettomassa tilanteessa pysyvästi vähenee, niin heität lapset vaan pihalle? Ihanan vastuullista!
Ap jo tuolla selvitti tilanteen syyt mutku se lukutaito...
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/jauhelihahernekeitto