Sana jota inhoan. Erityisherkkä.
Miten tälläinen ihminen kohdataan? Onko kyltti kaulassa vai alkaako itkemään kun sanon moi?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyys on autismia. HSP on sellainen salonkikelpoinen termi, jolla halutaan erottautua vaikka omissa haasteissa ja herkkyyksissä kyse on tosiasiassa autismikirjosta. T. Autisti
Väärin. Erityisherkkyys ja autismi muistuttavat joiltain osin toisiaan mutta selkeitä poikkeavuuksia niiden kesken löytyy myös. Esimerkiksi erityisherkkyyteen eivät kuulu vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kyvyssä tulkita muiden ihmisten tunteita ja motiiveja. Useat erityisherkät ovat päin vastoin jopa liiankin hyviä sopeuttamaan kommunikointinsa muiden mukaan ja luovimaan niin, etteivät vahingossakaan tulisi töksäyttäneeksi mitään harkitsematonta tai loukkaavaa. Se syö vuorovaikutuksesta aitoutta ja myös uuvuttaa pidemmän päälle.
eikös sosiaalusuus määritellä siten että sosiaalinen ihminen ei ole erityisherkkä joka kuormittuu sosiaalisista tilanteista usein maskaamisen vuoksi tms. hälyjen vaan sellainen jolle tilanne on ok jälkeenpäinkin.
Olen sillä tavalla herkkä hajusteille että saan ihokosketuksesta aina ihottuman, usein myös väriaineista. On ihan sama tuoksuuko tuote miedosti vai voimakkaasti, erittäin kutiseva ihottuma iskee ihokosketuksen seurauksena aina. Muuten ihoni on kuulas ja hyvä.
Pitäisikö teeskennellä että siedän kemikaaleja, ettei vaan joku herkkyyksiä inhoava pahoita mieltään?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap ottaisit ihan ensiksi selvää mitä erityisherkkyys on? Sillä jos tietäisit, niin et kysyisi joutavia.
Ensimmäinen eRiTyIneN heti kärppänä paikalla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Olen sillä tavalla herkkä hajusteille että saan ihokosketuksesta aina ihottuman, usein myös väriaineista. On ihan sama tuoksuuko tuote miedosti vai voimakkaasti, erittäin kutiseva ihottuma iskee ihokosketuksen seurauksena aina. Muuten ihoni on kuulas ja hyvä.
Pitäisikö teeskennellä että siedän kemikaaleja, ettei vaan joku herkkyyksiä inhoava pahoita mieltään?
Tuo on pään sisällä. Psykiatrille.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja. Tiedän vain millainen itse olen. Jokin erilainen ääni saattaa kiinnittää huomion helposti. Ihmismassat kuormittaa, koska niissä on paljon hälyä. Aistin ihmisten tunnetiloja. Jos toinen itkee, saatan ruveta itkemään itse. Tämmöisiä juttuja. Ehkä olen vaan herkkä tai sitten erityisherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö teeskennellä että siedän kemikaaleja, ettei vaan joku herkkyyksiä inhoava pahoita mieltään?Tuo on pään sisällä. Psykiatrille.
No mitäs se psykiatri sitten tekisi?
Ennen oli a) vammaiset ja b) hullut. Tähän onneksi ollaan palaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö teeskennellä että siedän kemikaaleja, ettei vaan joku herkkyyksiä inhoava pahoita mieltään?Tuo on pään sisällä. Psykiatrille.
No mitäs se psykiatri sitten tekisi?
Se mitä harhaluuloisuushäiriöisille tehdään.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00373
Onko ongelmia parisuhteessa? onko muita liitännäisyyksiä, persoonassa? alemmuudentunto, itsetunto kuormittumisen tunto, Kateus,ymmärtää konteksteja,sietokyvyn lasku asioille joita pitää odottaa, suunnitella, kommunikointiongelmat, vetäytyminen jne
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässä on taas tämä asetelma että muiden ihmisten pitäisi pystyä ottamaan huomioon nämä erityiset ihmiset ja toimimaan heidän tahtotilansa ja olotilansa mukaan.
Ei - muut toimii niin kuin toimii ja jos joku ei sitä kestä syystä tai toisesta, niin hän elää ja muokkaa tekemisensä sen mukaan.
millä erityisherkkä sanoo että he joutuvat joustamaan koko ajan ei erityisherkkiä, eli ensimmäisiä pitäs pokkailla enemmän, vai? varsinkin jos heitä 2 vs 1 perheessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Erityisherkkä = Huomiohakuinen narsisti
Nimenomaan se EI halua huomiota, vaan tahtoo rauhaa ja hiljaisuutta.
ei aina, usein adhd/aut. kirjo liittyy. varsinkin naiset haluaa usein olla seurallisia ei niinkään sosiaalisia, seurata ja matkia muita sekä miellyttääkin ja kuormittuvat sitten. toisaalta kun eivät kuormittuneita jaksavat olla vaativia ja esim Juuri huomionhakuisia ehkä piilonarsistimaisells käytöksellä jossain tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista on se, että viimeiset 15 vuotta olen asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa. Ja missään, MISSÄÄN muussa massa ei ole tätä erityisherkkyys/ hajuherkkyys/ ruokaherkkyyspandemiaa kuin Suomessa.
Se on ihan pirun rasittavaa, ja myötähäpeä on suuri kun kuuntelee näitä yliherkkien kanssasisarien narsistisia, huomionhakuisia satuja, joiden avulla sitten saadaan (teko)syy huonoon, töksähtelevään ja epäkohteliaaseen käytökseen. Kun mä oon niin, niiiiin HERKKÄ.
Ihan oikeesti. Olette noloja.N43.
Jos ymmärtäisit kohdemaasi kieltä, niin tietäisit ettei kyseessä ole mikään suomalainen ilmiö, vaan ihan normaali, kaikissa maissa esiintyvä asia.
Keskimääräistä yleisempää se on alueilla, jotka ovat kärsineet esim sodasta tai muista katastrofeista. Traumatisoivat kokemukset lisäävät erityisherkkyyden ris
Tässä on kyllä todiste siitä, että erityisherkkyys on pelkkää sekopäistä narsismia. Miten pihalla pitää olla että sotkee vakavia traumaperäisiä stressioireita johonkin herkkyyteen? Kuvottavaa, häpeäisit.
Jos tässä joku on liian herkkä, niin just sinä ap! Triggeröidyt toisen herkkyydestä ja vieläpä ihan mielikuvituksessasi, et ole edes oikeasti kohdannut tälläistä tilannetta :D
Mitä jos vaan itse yrittäisit olla vähemmän herkkä?
Minulla on lapsenlapsi, 13 v, joka on erityisherkkä. On aivan normaali mukava lapsi, mutta kuormittuu suurissa ihmisjoukoissa ja metelissä. Esimerkiksi sukujuhlissa on mielellään sekkujensa seurassa, mutta väillä pitää päästä hiljaisuuteen lepäämään.
Ootpa erityisherkkä, jos pelkkä sana ärsyttää😂😂😂😂😂.